Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar

Gå ner 
+86
NIKKELICIOUS
XeroZ
Simpan#19
palex
Fiechen
smuurf
Svintoleffe
Heiki
M-man
Riff Raff
Kjelle.G
LinusGTI
_Macce_
Fotis
Nils
mAnGGe
Sköld
ricze
Liljan
Ågren
Backbone
Henning_J
cyberfalcon
zorbit
SierraX
Groda
MrIcka
tjernell
Odin
Buford T Justice
Bruntis
Schimpy
Mäki
AndreesZ
Mantel
JohanJ
Matte
kryckan
AHL
Bandit_PJ
volvokng
Sandvik
nicke blom
fredrik-j
Almgren
junkyard
rektorn
CarCass
staffe_
m5micke
Wike
JabkoV8
Hansson
328Rikard
Pearly
Eriksson
One Eye Open
Prozac
Blöjan
Veteranhenke
Hedin_
Ekkin BoltOn
capri
Mese_Jonas
FordMartin
Haggen
namned
Grey
Henrik
_-gniraz-_
Golden Boy
Toffe
Mikael
JBlom
Öbbe
MasterDevil
KNACKAN
Combatbenke
ToTTe
Andy_B
Henka_
loop
Holme
Jättemackan
Rekord E2 Turbo
Crille
90 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 22 ... 41  Nästa
FörfattareMeddelande
Jättemackan
Skogencrew
Jättemackan

Antal inlägg : 1564
Namn : Marcus
Från : Karlholmsbruk
Kör : 1 Bil + 1 Fård..
Registration date : 09-05-10

Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimefre 20 nov 2009, 17:39

Kanske +600hk men en stoooooor flaska i bak What a Face
Till överst på sidan Gå ner
Mese_Jonas
Skogenracing Supreme
Mese_Jonas

Antal inlägg : 893
Namn : Jonas Gistö
Från : Terjärv/Finland
Kör : Mercedes 190
Registration date : 07-11-25

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimefre 20 nov 2009, 17:52

Börjar klassas som bigblockare...=)
Toffe
Vinnare Månadens Projekt
Toffe

Antal inlägg : 1989
Namn : Toffe
Från : Torsåker
Kör : Volvo
Registration date : 06-10-16

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimefre 20 nov 2009, 22:49

vad vägen en sån där pjäs in på.
Crille
Skogencrew
Crille

Antal inlägg : 2897
Namn : Crille
Från : Gävle
Kör : Skidoo
Registration date : 06-10-12

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimelör 21 nov 2009, 00:07

Toffe skrev:
vad vägen en sån där pjäs in på.
Vet inte faktiskt men är väll lite tyngre än 2,9:an iaf.
Storleksmässigt är det inte så stor skillnad den är någon cm högre annars är det istortsett samma.
capri
Skogenracing Medium

Antal inlägg : 61
Namn : Mattias
Från : Tierp
Kör : Impala Cab LT1 383 Turbo, Ford Capri 2,9i Turbo, Honda Superblackbird, Yamaha Rx1 Mtn Turbo m.m.
Registration date : 07-10-31

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimelör 21 nov 2009, 11:17

Golden Boy skrev:
är det här en helt ny motor eller bygger den på samma som 2.9an?

Det är samma motorfamilj,men blocket är högre på 4,0 tack vare längre slag.Sen har den ett annat insug och fördelarlös tändning.
Det här blir intressant Crille,jag var sugen på detta för ett antal år sen,men då var motorerna alldeles för dyra..
Crille
Skogencrew
Crille

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimelör 21 nov 2009, 14:56

Citat :
Det är samma motorfamilj,men blocket är högre på 4,0 tack vare längre slag.Sen har den ett annat insug och fördelarlös tändning.
Det här blir intressant Crille,jag var sugen på detta för ett antal år sen,men då var motorerna alldeles för dyra..

Jag tycker också att det ska bli mkt intressant, Fick tag på denna motor i falun och till ett mkt bra pris. Den har gått 19k mil enligt kvitto men det vet man ju aldrig.
Rekord E2 Turbo
Skogenracing Extreme
Rekord E2 Turbo

Antal inlägg : 455
Namn : Opel
Från : Rüsselsheim
Kör : Rekord Turbo
Registration date : 08-12-29

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimelör 21 nov 2009, 20:31

4,0L cyl volym kommer bli asballt med 2 bar i ladd!
capri
Skogenracing Medium

Antal inlägg : 61
Namn : Mattias
Från : Tierp
Kör : Impala Cab LT1 383 Turbo, Ford Capri 2,9i Turbo, Honda Superblackbird, Yamaha Rx1 Mtn Turbo m.m.
Registration date : 07-10-31

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimelör 21 nov 2009, 21:27

Crille skrev:
Citat :

Jag tycker också att det ska bli mkt intressant, Fick tag på denna motor i falun och till ett mkt bra pris. Den har gått 19k mil enligt kvitto men det vet man ju aldrig.

Det blir säkert bra,även om det kanske måste till en kam så småningom,den verkar ju vara snäll med tanke på effekten..
Ska du köra med det gamla grenröret och lådan?.
Crille
Skogencrew
Crille

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimelör 21 nov 2009, 22:20

Citat :
Det blir säkert bra,även om det kanske måste till en kam så småningom,den verkar ju vara snäll med tanke på effekten..
Ska du köra med det gamla grenröret och lådan?.

Jo vet att kam byte är ett nästan måste vi får se vad som händer. Kommer att testa gamla grenröret om det funkar vet iaf att flenshålen lär slipas upp lite. Lådan kommer jag byta till en Getrag 260 från bmw 535 och den kommer att byggas om lika som mikaels låda.

Idag är det en skitdag bara så ni vet.
sov över i morse pga en jävla fyllgubbe körde bil och krockade ute på parkeringen i natt så man vart uppe halva natten. När man väll kom till bygget var det bara jon jag skulle jobba med, sen var det dags för hockey Brynäs-Södertälje vad ska man säga världens bästa lag i hörnerna.
Garaget fortsatte plocka ner fläckten trodde jag, den sitter så in åt helvette jag har provat allt vilja våld och vaselin inget funkar var tvungen att åka hem annars hade jag gjort något som jag ångrar.
Nya tag imorgon då ska fan skiten bort.
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimelör 21 nov 2009, 22:21

Tyckte du åkte hem igår också för den där fläkten Very Happy
http://www.skogenracing.com
Jättemackan
Skogencrew
Jättemackan

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimelör 21 nov 2009, 22:29

Va glad att du slapp se hockeyn på plats!! Bara att ringa i morn så ska ja dra loss den med hörntänderna! Twisted Evil
Crille
Skogencrew
Crille

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimelör 21 nov 2009, 23:14

BigMac skrev:
Va glad att du slapp se hockeyn på plats!! Bara att ringa i morn så ska ja dra loss den med hörntänderna! Twisted Evil

Var ju just det jag gjorde!!!! kom förbi vid 12 tia du
Jättemackan
Skogencrew
Jättemackan

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimesön 22 nov 2009, 00:19

Hehe ska vässa till gaddarna och försöka nycktra till dess då jocolor
FordMartin
Skogenracing Small

Antal inlägg : 20
Namn : Martin Ö
Från : Åby
Kör : Pappas bil
Registration date : 09-10-24

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimesön 22 nov 2009, 10:43

Henka_ skrev:
FordMartin skrev:
blir grymmt ju!! 4liter!!! Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 20462 då får du nog ut mer hk en mikael. ine helt omöjligt med 600hk. Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Av-26 då blir det ju enkelt att rita Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Rita

haha men lugn nu, blir nog inga 600 hk i Crilles maskin inte Razz

jag menar att det inte är helt omöjligt.

när micke får ur 462hk så borde det gå att få ut 600 med stötte slagvolym scratch
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimesön 22 nov 2009, 11:28

Ska försöka skriva lite om detta. (Jag räknar på motoreffekt nu för att det är lättare att greppa för dom flesta)

Min motor som gav 460hk kan givetvis ge mycket mer, jag laddar väldigt försiktigt men för att få ut mer måste kolvarna bytas ut då dom ligger på gränsen
Min motor innehåller dock en trimkam samt portade toppar.

Min förra 2.9 som var orginal spottade ur sig 360hk vid 1.1bar MEN den gav den effekten under ett väldigt kort ögonblick. Vid 4700varv till 5300varv, detta pga av att laddtrycket peakade vid 5000varv för att sen sjunka ner till 0.95bar när varvet gick upp.

Alltså 600varv med toppeffekten, är övertygad att med stabilt ladd på 1.1bar hela vägen ut så skulle effekten krypa upp 10-20hk till

Min 2.9 med trimkam peakade till 1.4bar vid 4300varv för att sen stabilisera sig på 1.3 vid 5000varv. Vid 5300varv ger den 460hk och håller det enda till 6200varv

Alltså 900varv med toppeffekten. Sen har den över 400hk från 4300varv till 6900varv vilket ger 2600varv med realtivt hög effekt

Säg att 1bar ger 100% effektökning, detta är givetvis inte hela sanningen men är ganska nära.

146hk som är vad 2.9:an ger orginal gånger det laddtryck den har alltså 1.05 ger i teorin 300hk. Men nu rörde det sig om 60hk till, alltså är motorn i sig rätt strypt orginal vad gäller insprut osv, rent teoretiskt ska den alltså ha 175hk sugmotor för att det ska stämma mot 360hk

Min trimmade 2.9:a ger en teoretisk sugmotor effekt på 200hk med tanke på laddtrycket.

Det jag menar på är att bara för att 4.0 motor ger 160hk orginal betyder det inte att det bara blir 350hk vid 1.2bar. Säg att när det tillkommer mappning, friare avgas etc så kanske det är 180-200hk sugmotor och om crille laddar 1.5bar så petar den ur sig 450-500hk.

Petar han sen dit en trimkam så ser jag inte 600hk som en omöljighet men frågan är om det kommer hålla? 4.0 verkar stadigare byggd på alla sätt och vis så kanske....
Grey
Skogencrew
Grey

Antal inlägg : 2023
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimesön 22 nov 2009, 19:09

Crille skrev:

Jo vet att kam byte är ett nästan måste vi får se vad som händer. Kommer att testa gamla grenröret om det funkar vet iaf att flenshålen lär slipas upp lite. Lådan kommer jag byta till en Getrag 260 från bmw 535 och den kommer att byggas om lika som mikaels låda.

Om inte annat så passar 2.9;ans grenrör, och dom är ju lite bättre utformade och funkar ju faktiskt jädrigt bra. Mitt tips är att du provar att köra med det som du redan har, och modifierar lite på mellanröret.

Ang. kam så tror jag att orginalkammen kommer funka bra, men du kommer troligtvis få en snäll karaktär med mycket vrid eftersom det är en "truck-kam". Det skiljer ju trots allt nästan 80nm på papperet mellan 2.9an och 4.0an.
http://www.racemovie.se
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy

Antal inlägg : 7682
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimesön 22 nov 2009, 19:46

bra beskrivning Mikael!

topp effekt och körbar effekt är olika saker Smile
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Henka_
Skogenracing Elite
Henka_

Antal inlägg : 1915
Namn : Henke
Från : Geffle
Kör : SxxB
Registration date : 07-02-20

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimesön 22 nov 2009, 19:47

ääh Crille tänker ändå försöka vara värst så han kommer enbart bygga dynoqueen iaf Razz muhaha
Crille
Skogencrew
Crille

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimesön 22 nov 2009, 20:49

Henka_ skrev:
ääh Crille tänker ändå försöka vara värst så han kommer enbart bygga dynoqueen iaf Razz muhaha

Lr INTE
Crille
Skogencrew
Crille

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimesön 22 nov 2009, 20:55

Idag var det tvättning av motorn lastade den och drog iväg till OK gör det själv halen och blåste på den. vart ju helt klart bättre men inte helt ren så då vart det en sväng till biltema och köpa lite bromsrengörning sen vart det fint. Kunde inte hålla mig från att polera lite detaljer.
Dagens bilder Smile

Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 29905555

Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 29905571

Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 29905583
Ekkin BoltOn
skogencrew
Ekkin BoltOn

Antal inlägg : 433
Namn : Niclas
Kör : BMW 1602 TURBO -72
Registration date : 07-11-29

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimesön 22 nov 2009, 21:06

Och fläkten har du fått bort också ser jag Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Woot

Very Happy
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy

Antal inlägg : 7682
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimesön 22 nov 2009, 21:57

prikbort funkade fint på min motor men det var ett jävla jobb...

funderade folk när du rullade in med en motor i hallen? Smile
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
FordMartin
Skogenracing Small

Antal inlägg : 20
Namn : Martin Ö
Från : Åby
Kör : Pappas bil
Registration date : 09-10-24

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimemån 23 nov 2009, 17:13

Mikael skrev:
Ska försöka skriva lite om detta. (Jag räknar på motoreffekt nu för att det är lättare att greppa för dom flesta)

Min motor som gav 460hk kan givetvis ge mycket mer, jag laddar väldigt försiktigt men för att få ut mer måste kolvarna bytas ut då dom ligger på gränsen
Min motor innehåller dock en trimkam samt portade toppar.

Min förra 2.9 som var orginal spottade ur sig 360hk vid 1.1bar MEN den gav den effekten under ett väldigt kort ögonblick. Vid 4700varv till 5300varv, detta pga av att laddtrycket peakade vid 5000varv för att sen sjunka ner till 0.95bar när varvet gick upp.

Alltså 600varv med toppeffekten, är övertygad att med stabilt ladd på 1.1bar hela vägen ut så skulle effekten krypa upp 10-20hk till

Min 2.9 med trimkam peakade till 1.4bar vid 4300varv för att sen stabilisera sig på 1.3 vid 5000varv. Vid 5300varv ger den 460hk och håller det enda till 6200varv

Alltså 900varv med toppeffekten. Sen har den över 400hk från 4300varv till 6900varv vilket ger 2600varv med realtivt hög effekt

Säg att 1bar ger 100% effektökning, detta är givetvis inte hela sanningen men är ganska nära.

146hk som är vad 2.9:an ger orginal gånger det laddtryck den har alltså 1.05 ger i teorin 300hk. Men nu rörde det sig om 60hk till, alltså är motorn i sig rätt strypt orginal vad gäller insprut osv, rent teoretiskt ska den alltså ha 175hk sugmotor för att det ska stämma mot 360hk

Min trimmade 2.9:a ger en teoretisk sugmotor effekt på 200hk med tanke på laddtrycket.

Det jag menar på är att bara för att 4.0 motor ger 160hk orginal betyder det inte att det bara blir 350hk vid 1.2bar. Säg att när det tillkommer mappning, friare avgas etc så kanske det är 180-200hk sugmotor och om crille laddar 1.5bar så petar den ur sig 450-500hk.

Petar han sen dit en trimkam så ser jag inte 600hk som en omöljighet men frågan är om det kommer hålla? 4.0 verkar stadigare byggd på alla sätt och vis så kanske....

okej då förstår jag

skulle vara rolig bil om man hade 1.5bar ifrån 800 till 7000. affraid
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimemån 23 nov 2009, 19:50

En sådan motor kommer bli totalt okörbar.
Det är ingen större ide att jaga supertidigt laddtryck, tror dom flesta inte är beredda att betala priset för det med ökad belastning på motorn. Huvudsak att registret är brett. och då menar jag inte brett som i supertidigt laddtryck utan kanske 4000-7000varv t.ex
Crille
Skogencrew
Crille

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitimemån 23 nov 2009, 22:01

Hände lite idag också.

Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 29912904

Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 29912915

Imorgon ska det handlas igen, lite packningar, sprayfärg mm.
Fick ta knackans låda idag också så nu ska den skickas iväg på ombyggnation.
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar   Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar - Sida 4 Icon_minitime

Crille - Ford taunus Turbo Mappad till 0,9bar
Till överst på sidan 
Sida 4 av 41Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 22 ... 41  Nästa
 Liknande ämnen
-
» F: Ford Taunus 4L V6 Turbo Drifting (clip) Crille
» Crille - Ford Taunus M50 Turbo : 9.80 235,70 km/h nere på Kjula
» Crille - Ford taunus Turbo Goes crazy "2009"
» Crille - Ford Sierra Turbo -88
» Jobio/Johan - Ford Granada Kombi Turbo Mappad 431,4Whp 544,5Wnm

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet