Antal inlägg : 455 Namn : Opel Från : Rüsselsheim Kör : Rekord Turbo Registration date : 08-12-29
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tor 17 jun 2010, 19:50
Tack
Om folk kommer säga att det ser ut som ett "fabrikstillbehör" så blir jag nöjd, då har jag gjort rätt Men en liten läpp undertill har jag oxå funderat på.
Har letat lite efter tillbehör till Monza men inte hittat ett skvatt.. Ev kan en läpp från första generationens 9-5a passa okay. (Nu är ju denna karossen 5-10cm för hög oxå)
Planen är ju att få hela bilen att se fabriksstylad ut, lite sådär extra lagom
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tor 17 jun 2010, 22:11
ja men det kan nog bli nice stuk helt klart. du skulle haft fälgar som passar in i det stuket oxå då. kanske nå breddade original fälgar, iaf i bak...
Rekord E2 Turbo Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 455 Namn : Opel Från : Rüsselsheim Kör : Rekord Turbo Registration date : 08-12-29
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! fre 18 jun 2010, 15:12
Skulle vilja ha ett par 17" fälgar till den. 17"däck är näst inteill gratis genom jobbet och det är en klar fördel
Funderar ju dock på det här med bromsar.. Hade varit riktigt läckert med volvo S60R bromsar men då måste man ha 18" fälgar eller vissa speciella 17"... Har dock inte lagt så mycket energi på det ännu
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! sön 20 jun 2010, 15:34
Hittade en Rekord på www som hade förlängt huven över strålkastarna, vad tycker ni om det?
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! sön 20 jun 2010, 15:54
det är svårt att säga om det var snyggt eller inte med huvförlängaren. vist den ser lite råare ut men då försvinner sleeper stuket lite på din bil. personligen skulle jag nog köra original och försöka bygga om strålkastarna ist...
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! sön 20 jun 2010, 17:03
Precis.. frågan är hur det skulle se ut på min bil.. kan bli för mycket.
Även hittat ett par ok sidokjolar..
Den lösa biten på bakdörren skulle man kunna ersätta med plåtbreddning och sedan fortsätta med plåtbreddning över hjulhuset.. Undra hur man får tag på ett par sådana... Några tips??
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tis 06 jul 2010, 01:20
Varit lite lugnt här ett tag... inte hänt något direkt heller..
Skickat iväg en del mail till några tyska tuners om sidokjolar men inte fått ett enda svar...
Det har däremot tillat in en Monza grill (övre)
Var inne på NetOnNet och köpte ett kamerastativ för 49kr
Skruvade isär det och svetsade dit skruven och mellanbiten på en stålprofil, stålbiten fick ett par fötter i form av brickor..
Och lite färg
Monterat
Sedan satte jag igång kameran på videoinspelning (stod 5300 minuter kvar i displayen) och satte mig i bilen och startade upp den, labborerade lite med datorn och launchcontroll och tittade på lite övrigt i menyerna och gav mig iväg ut o körde. Svinade till det lite och gjorde några burnouter o lite sådant
Sedan åkte jag hem och skulle redigera och bjuda er på film, ja då upptäckte jag att kameran stänger av sig självt automatiskt efter 10 min filmning... fick bara med garageuppfarten och när jag körde ur villakvarteret... Får göra ett nytt försök
I övrigt så har det bara varit lite mailkontakt till sfro och han som ska bygga buren..
Måste göra ett riktigt ryck snart
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tis 06 jul 2010, 09:08
problemet är att sd kort klarar bara av att lagra upp till 4gb om man inte formaterar om till ntfs men det klarar inte kameran av. det är lika på min "dyra" kamera fast jag har ett 32gb minneskort går det bara att spela in runt 12 minuter sen måste man starta om inspelningen...
problemet med vanliga filmkameror är att det är för lite vidvinkel vilket gör att man inte ser hur fort det går så en riktigt bred vid vinkel lins eller fishaye är att föredra. finns film här http://vimeo.com/videos/search:GoPro%20HD%20HERO/7db1b06e
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! ons 07 jul 2010, 00:14
Ja det är ju ingen videokamera jag har utan en systemkamera så man får väl leva med det. Min samsung videokamera har inte i närheten så bra ljud, klarar inte skrik eller ylande motorljud.. Där är systemkameran riktigt bra!
GoPro kameran har jag sett fler som rekommenderar, den verkar vara bra. Men pengar över? Med den här hobbyn? Får önska i julklapp
Har varit ute ikväll och filmat lite, precis som du säger så är fartkänslan helt borta, ser ut att gå skitsakta trots att det är 0-100 eller lite mer på varje start i filmen..
Senast ändrad av Rekord E2 Turbo den ons 07 jul 2010, 00:47, ändrad totalt 2 gånger
Henka_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1915 Age : 36 Namn : Henke Från : Geffle Kör : SxxB Registration date : 07-02-20
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! ons 07 jul 2010, 00:17
fan va gött den morrar på
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! ons 07 jul 2010, 00:23
mysigt, bättre fäste så blir det där uber bra tror jag
Jimmy Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 355 Age : 38 Namn : Jimmy Från : Kalmar Kör : Bil och Mc Registration date : 07-04-28
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tis 13 jul 2010, 20:55
Ser ju bra ut Diggar stenhårt när du står still o man hör turbon börjar spoola. Låter ju dessutom bra mycket bättre när man står bredvid i verkligheten Jag har ju fan inte fått åka ännu, det får vi ta å ändra på
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tis 13 jul 2010, 21:02
Mums, skulle vara kul med en film utifrån också
Crille Skogencrew
Antal inlägg : 2897 Age : 40 Namn : Crille Från : Gävle Kör : Skidoo Registration date : 06-10-12
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tis 13 jul 2010, 23:11
Går ju riktigt bra det där
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! fre 30 jul 2010, 22:29
Haft semester och inte gjort ett dyft med rekorden - jo det är sant! Har haft riktig semester, 4 veckor med att bara lata sig.
Men nu i veckan tog jag ett ryck med nya karossen.
Lyfte ur motorn (gjorde först en sista spek på vändplanen)
Sedan plockade jag av framskärmarna.
Hittade några små enstaka rostställen men inget allvarligt, ser överlag jävligt fint ut överallt.
Plockade rent i motorrummet och tog bort spolvätskebehållare, expansionskärl, fästen, kablar, bromsservo, isolering, relä/elcentral, strålkastare m.m.
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! lör 07 aug 2010, 23:04
Blev en svängom till Mantorp idag. Klippte ihop en film lite snabbt.
Hade hoppats på något bättre resultat men ändå nöjd, gick nästan en sekund snabbare än EDPS Emmaboda. Så det blev 12,9 / 185km/h som bäst. (Kör med full inredning och nästan full tank.) Körde även upp för licens till 2011.
Hade nog kunnat putsa tiden en del till om man bara fått köra fler gånger. Märker att man har en hel del kvar att lära i ämnet körteknik.. Till nästa år så måste jag nog bygga om turbinen för högre stallvarv, minska vikten lite och öka på laddet.
Säsongen 2010 är nu slut och bilen kommer nu plockas ner, en mängd justeringar och ändringar kommer att ske vid överflytt av drivlinan till nya karossen.
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! sön 08 aug 2010, 01:26
Var riktigt kul att träffas och surra nere på mantorp. Såg tyvärr inga av dina repor men grabbarna sa att den gick fint
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! fre 13 aug 2010, 20:04
Inte hänt så mycket men rensat ut lite mer.. Instrumentbräda, stolar, baksäte, klimathus, golvmattor, vindruta, framdörrar m.m. m.m.
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tor 09 sep 2010, 22:09
Haft lite ont om tid så knappt grejjat med bilen..
Utrustning som skall finnas i cupén tills nästa gång den kommer ut i körbart skick är: * Elfönsterhissar fram * Enklare stereo * Elhydraulisk styrservo * AC (det är ju en sommarbil) * Bur * Hyffsade stolar, bättre än original men inte stenhårda eftermarknadssportstolar. * Div mätare, förmodligen helt ny egen instrumenttavla (i original instrumentbräda)
I övrigt kommer inredningen att bli ganska enkel, som det är original typ.. tygmatta på golv men inte en massa asfaltsmattor och isolering (tänka lite på vikten iallfall) Enklare dörrsidor.
Sågat upp ett litet hål i torpedväggen, modifiering för klimathus.
Svetsat lite
Och detta klimathus från en saab 9000 ska eventuellt dit.
Rensat bort fästen för luftfilterburk, givare, batteri etc etc under huven, även gått över med thinner och skrapat bort 2mm tjockt rostskyddslager...
Plockat bort bakruta (satt med butyltejp, ett helvete att få bort allt!!)
Innertak med A, B, C-stolpklädslar och isolering/ljuddämpning
I övrigt så har elcentral, relän och precis varenda kabel och kontakt åkt i soptunnan. Var nog närmare 50kg material där! Rubbet blir nytt och då endast det nödvändiga som jag behöver. Karossen börjar bli riktigt lätt nu, är ju näst intill endast hjulupphängningar, pedalställ, styrning och lite mattor/isolering kvar snart.
konstapelkazk Skogenracing Small
Antal inlägg : 32 Age : 35 Namn : jonn Från : kalmar Kör : ford sierra doch x3, opel rekord x3, vw typ 1, golf 2, seat inca, volvo v40, Registration date : 09-03-30
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! fre 10 sep 2010, 00:21
ser bra ut
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tor 18 nov 2010, 21:41
Varit lugnt som fan ett tag nu, har hållt på en massa i huset. Spegelvänt ena våningen och där byggt nytt kök, vardagsrum, datorrum och sovrum... börjar bli under kontroll..
Har kapat bort reservhjulsbaljan (plats för ljuddämpare) och kapat bort en original skärmkant som var helt rostfri! Notera mängden rostskydd på innerplåten!
Har ingen direkt bild av hur jag ska göra med skärmbreddningen, är lite kluven på hur man ska göra med dörren..
Det jag är inne på är att ungefär där strecket går börja med breddningen, dvs så att det blir på ungefär samma sätt som original fast mer, typ 3cm mer. (strecket är ungefär där invändiga plåten är) Även trösklen ska ut en liten bit, ändra så den går ungefär rakt neråt istället för sluttande in under bilen.
Oxå ett problem till vägen med bredare bakdäck är var man skall placera coiloverdämpare.. Man bör väl gärna ha dom så långt ut som möjligt? (tips på bra inköpsställen?) Hade väl tänkt att ändra formen på den längsgående rambalken och ta upp ett hål vid markeringen och låta övre infästningen hamna i burkonstruktionen.
Panhardstaget hamnar ju lite trångt men får väl flytta/justera dess infästning lite.
Synpunkter på det?
(kör med 235/60/15 däck nu och dom tar inte i någonstans i hjulhusen, bredda 3cm och ta bort originaldämparen från hjulhuset ger utrymme för 10cm bredare däck)
Mikael Skogencrew
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! fre 19 nov 2010, 06:59
Tycker det borde funka och göra så, sågar du hål i balken blir den försvagad men du kan väl förstärka upp det på någon sätt
Jättemackan Skogencrew
Antal inlägg : 1564 Age : 47 Namn : Marcus Från : Karlholmsbruk Kör : 1 Bil + 1 Fård.. Registration date : 09-05-10
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! fre 19 nov 2010, 10:55
Kommer att få på fina ostar där du!!
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! fre 03 dec 2010, 16:38
Donat vidare lite..
Höger bakskärm var lite skadad, är rätt knölig upptill. Dessutom är skärmkanten bytt (eller nja... det ligger en ny ovanpå) Dåligt svetsad och viss rost finns.
Tankluckan ser ut att hamna i vecket till skärmbreddningen, kanske t.o.m i breddningen. Därför flyttar jag tankluckan 5-10cm bakåt nu så den hamnar utanför breddningen. Tankpåfyllningsröret är dessutom riktigt riktigt nära däcket, inget kul om det skaver i där när MH däcken svullar ut.
Med skärmen borta så har jag dragit ut innerplåten en del, svetsat igen hålet och byggt lite nytt. I vänster hjulhus är det betydligt mera plats eftersom plåten inte går innåt och håller i tankpåfyllningsröret där, så nu blir det lika på båda sidor.
Passar samtidigt på att ta bort "baljan" längst ner som bara samlar smuts och rost.. (syns ändå inte sedan när stötfångaren kommer på)
Sedan dit med en begagnad skärm.
På tur står att lägga igen hålet till tankpåfyllningen och ta upp ett nytt lite längre bak, sedan skall det byggas bredare hjulhuskant.
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! fre 03 dec 2010, 16:50
Något åt detta hållet är det tänkt att resultatet ska bli..
Sponsored content
Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!