Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!

Gå ner 
+42
Lumik
Jättemackan
Holme
One Eye Open
Combatbenke
volvokng
Hansson
Crille
328Rikard
Sköld
mAnGGe
Mantel
konstapelkazk
T-Micke
Henrik
lillen_rille
Danne
NakahTheOne
Henka_
loop
Jeppo
psychocat_racing
Jimmy
kryckan
tufårti
Golden Boy
Sandvik
Mk2
Martin_pinto
banzai
zorbit
Sudden
joppa
TICSierra
richard s
kizen
JBlom
Ågren
maranello
Öbbe
Mikael
Rekord E2 Turbo
46 posters
Gå till sida : Föregående  1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 12 ... 16  Nästa
FörfattareMeddelande
Mantel
Skogenracing Extreme
Mantel


Antal inlägg : 419
Namn : Jonas
Från : Kungsgården
Kör : Lupo, Corsa Kompressor
Registration date : 08-02-24

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimeons 24 jun 2009, 11:21

Härligt! fräckt bygge.
Men det där låter inte som en direkt billig historia?
Till överst på sidan Gå ner
Rekord E2 Turbo
Skogenracing Extreme
Rekord E2 Turbo


Antal inlägg : 455
Namn : Opel
Från : Rüsselsheim
Kör : Rekord Turbo
Registration date : 08-12-29

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimeons 24 jun 2009, 22:44

Allt som man inte gör själv blir genast dyrt ja...
En första prisuppgift var ca 6-7000kr + moms.

(Hade man haft en vanlig V8 framför denna lådan så hade man köpt en universal racekonverter för ca 3500kr och uppåt.)

Sedan diskuterade vi fram att det var en bättre lösning att köpa en framsida till en saab-converter och den gick på 1500kr.
Sen tillkommer ett special-lager...
+ att arbetstiden dom hade beräknat först nog har dragit iväg en del, tiden går ju snabbt när man håller på att konstruera saker som inte finns.

Inte hört något om pris ännu, inte haft tid att ringa o kolla läget idag heller..
Till överst på sidan Gå ner
Rekord E2 Turbo
Skogenracing Extreme
Rekord E2 Turbo


Antal inlägg : 455
Namn : Opel
Från : Rüsselsheim
Kör : Rekord Turbo
Registration date : 08-12-29

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimetor 25 jun 2009, 21:38

Fick ett samtal ikväll från STC.

"Din converter är färdig" cheers cheers cheers



Nu ska man bara få hem den med, sedan Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Av-26
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimetor 25 jun 2009, 22:33

kul, hoppas det funkar bra nu då. ska bli kul och se hur det funkar.

behöver jag påminna om film? Smile
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimetor 25 jun 2009, 22:34

Ja en film vill vi se, en bra en också annars bli vi ledsna i ögat Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Rekord E2 Turbo
Skogenracing Extreme
Rekord E2 Turbo


Antal inlägg : 455
Namn : Opel
Från : Rüsselsheim
Kör : Rekord Turbo
Registration date : 08-12-29

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimetor 25 jun 2009, 22:47

Golden Boy skrev:
kul, hoppas det funkar bra nu då. ska bli kul och se hur det funkar.

behöver jag påminna om film? Smile

Mikael skrev:
Ja en film vill vi se, en bra en också annars bli vi ledsna i ögat Smile

Film ja... måste fan inhandla en riktig filmkamera, och stabilt fäste till kupe-montering Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Av-26

Filma med mobilkameran suger hårt... speciellt på ljudet pale
Till överst på sidan Gå ner
Rekord E2 Turbo
Skogenracing Extreme
Rekord E2 Turbo


Antal inlägg : 455
Namn : Opel
Från : Rüsselsheim
Kör : Rekord Turbo
Registration date : 08-12-29

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimetis 30 jun 2009, 01:30

Nu står det lite godsaker i hallen!! Very Happy

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 4rq6wo





Convertern är byggd med en Saab original framsida (delen mot motorn) och är den delen som är markerad blå på bilden.
Den gula delen är en valsad stålring som är själva förlängningen av convertern.
I den röda markeringen är själva convertern (pump/stator/turbin) som är byggd hos STC.
Turbinen vilar ju normalt sett mot huset, men där finns ju nu bara ett tomrum, så därför svarvades en distans till ur en solid stålplatta.
För att minska vikten så hålborrades och svarvades det friskt i denna.

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 1h9nci

Trots förlängningen, den extra stålringen och extra oljevolymen så väger denna raceconverter 13,5kg inkl flexplatta.
Denna är stabil nog för att klara 1000hk!

Den gamla convertern vägde över 18kg!! (dimensionerad för 400hk oxå)



Även på den fabriksbyggda saab-framsidan behövdes justeringar..

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 4qpvdx

Convertern måste ju kunna röra sig lite, det är ju just därför den sitter fastskruvad mot en "flexplatta"
Vid den röda pilen kunde dom ana att den gått in i botten på vevaxlen (kan ju inte röra sig då) så därför svarvades det av något lite där.
Även svetsen (blå pil) hade små märken efter bultarna till flexplattan, tydligen finns detta fel på "i princip alla" fabriksbyggda bilar.
Så även där fick svarven jobba lite.

Efter kontrollmätning så upptäckte dom även att ett av fästena var 4 tusendelar lägre än dom andra, svarven igen.

Dom sa själva att det inte var något som behövdes åtgärdas, men nu ville dom göra det helt hundra!! Very Happy



Nytt o fint!! Balanserat och trycktestat med!

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 24wf4h3



När man höjjer stallvarvet så måste man montera en större oljekylare till växellådan oxå, så en oljekylare modell stor är oxå inhandlad.


MÖJLIGEN att man får lite tid i veckan, är alldeles för mycket annat som måste fixas oxå Sad

Uppdatering följer Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
JBlom
Skogencrew
JBlom


Antal inlägg : 6140
Age : 42
Namn : JBlom
Från : Gävle
Kör : Luftkylt igen! :)
Registration date : 06-10-11

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimetis 30 jun 2009, 08:16

Fn vad coolt.
Mecka ihop nu så får vi se en rapp Opel. Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.luftschutzracing.com
mAnGGe
Skogenracing Large



Antal inlägg : 142
Age : 39
Namn : Mange
Från : Södra sidan
Kör : Pråm 2.3E
Registration date : 09-06-18

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimetis 30 jun 2009, 11:28

Grymt coolt! Skicka ihop bitarna nu och FILMA när du är ute och svinar sedan. Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Rita
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Rekord E2 Turbo
Skogenracing Extreme
Rekord E2 Turbo


Antal inlägg : 455
Namn : Opel
Från : Rüsselsheim
Kör : Rekord Turbo
Registration date : 08-12-29

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimemån 06 jul 2009, 09:44

Hade lite tid över i helgen.
Lådan är på plats och allt är ihop igen Very Happy

DOCK så är det fortfarande vibrationer i drivlinan runt 1500-1800rpm.

Rekord E2 Turbo skrev:
........................
Man kan känna lite små vibrationer runt 1500-1800 rpm och jag antar (den enda rörliga del som inte är balanserad eller tillverkad/kontrollerad av seriös firma) att detta kommer från dom egentillverkade fästena, svårt att svetsa 3 fästen med exakt samma mängd svets Wink
Känns inte bra att fresta vevaxel/vevlager och låda med vibrationer där!.............................



Går hur jämnt o fint som helst på varvtal under och över detta.... Question Question Question

Vill inte riskera att köra ner vevlager/växellåda utan vill reda ut vad detta beror på först..
Har även testat med att justera bränslemängd/tändning etc vid 1500-1800rpm men det gör ingen skillnad (tänkte om det är så att den misständer/går helt fel vid dessa varvtal)
Testade även att ha motorn på 4000rpm och stänga av, vibrationer framkommer även då när motorvarvet är på väg ner, dvs uteslutet att det skulle vara något som är felmappat.

Beställde ett svänghjul till en manuell låda i helgen, kommer väl troligen imorgon.
Ska muttra bort lådan (träliga är att man måste ha bort extraktorgrenröret för att komma åt en av bultarna och insuget måste bort för en av dom andra bultarna) och sätta dit ett manuellt svänghjul och starta upp den utan låda, detta för att avgöra om vibrationer kommer från motor eller låda.
Vibrationer finns även när man står still, fast är värre vid acceleration på väg.


Positiva är iallafall att convertern funkar perfekt.
Grymt mjukt ingrepp vid tomgång, börjar driva direkt men "slirar" ganska märkbart upp till 1300-1500rpm, sedan greppar den fint.
Står man still och håller på bromsen med full gas så ligger den relativt exakt på 3000rpm och 0,1 i ladd, efter halvsekunden börjar laddtryck vina och efter 1 till 1,5sek har man runt 0,5bar och det börjar spinna på bakhjulen och kasa med framhjulen.

Testade även en gång till att släppa bromsen precis när man börjar höra laddtrycks-vinandet och det bär iväg ganska hyffsat.

Endast testat detta 2 gånger, verkar riktigt lovande!




Fortsättning följer...
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimemån 06 jul 2009, 11:14

Filmfilmfilmfilm Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Rekord E2 Turbo
Skogenracing Extreme
Rekord E2 Turbo


Antal inlägg : 455
Namn : Opel
Från : Rüsselsheim
Kör : Rekord Turbo
Registration date : 08-12-29

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimeons 08 jul 2009, 16:43

Manuella svänghjulet hemma, plockade bort lådan/flexplatta idag och monterade svänghjulet.
Monterade tillbaka övriga saker som behövs för uppstart.
Så nu står motorn löst i motorrummet, utan någon växellåda.

Kolla filmen nedan, kameran står på ratten, stadigt o fint Very Happy
(Tidigare så vibrerade det så det "durrade" i hela inredningen mellan 1500-1800rpm)


Without transmission from Rekord on Vimeo.





När jag plockade bort låda/converter så såg jag att convertern iallafall verkar bottna något lite i vevaxlen.

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Rubjwg

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 307t1fd

Färgen är bortskavd där som synes..
Så jag ska ta o leta upp lite schims att lägga vid skruvarna mellan flexplatta och converter. 0,2-0,5mm någonting..
Detta kan ju vara en orsak till vibrationer, convertern sitter för stumt.



En annan grejj jag noterade igår var när jag slösurfade lite och bland annat kollade in på KL-Racing.
Dom har uppdaterat sina adapterplattor med styrpinnar till th350 lådan.
Kolla:
Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 15

Dessa styrpinnar har inte jag..
Hörde med dom på KL idag om detta och det var något som dom satt dit på senare tid för att få bättre styrning på lådan.
Ett par svarvade styrhylsor som sitter pressade in i adapterplattan.

Gick att beställa dessa separat, 75kr/st så jag har beställt två, skulle komma imorgon.



Så med styrhylsor och shims till convertern måste vibrationerna fan vara borta!!!!
I annat fall blir det nog till att plocka isär låda (alt köpa annan låda)



Har även fått hem min nya oljekylare till automaten.
Beställde en sådan här från trendab:
Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Bild_017_192
Fast med 18 rader och extra bred. 25x45cm
Hört mig lite för i V8 kretsar om vad jag behöver och dom flesta rekommenderar en liknande i länken ovan eller något större, så denna bör vara tillräcklig Wink




Fortsättning följer Cool
Till överst på sidan Gå ner
Rekord E2 Turbo
Skogenracing Extreme
Rekord E2 Turbo


Antal inlägg : 455
Namn : Opel
Från : Rüsselsheim
Kör : Rekord Turbo
Registration date : 08-12-29

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimefre 10 jul 2009, 21:16

Igår kom styrpinnar från KL-Racing

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Vputn4



Passformen var "absolut" så att säga, fick åka in till jobbet och sätta den i pressen och pressa i styrningen så gick det bra.
Lade även en liten svets på baksidan så den sitter kvar i adapterplattan även i fortsättningen.

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 T71jkh

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 29xzr49

Schimsade även convertern så den bottnar inte längre i vevaxelstyrningen.
Så glad i hågen och med fina förhoppningar satte jag tillbaka låda och allt därtill igårkväll och idag på mogonen.
Startade upp den på förmiddagen och konstaterade att det var precis likadant... Sad

Titta på filmen nedan, bilen står still, kameran står på ratten.
Det som skramlar är alltså inredningsdetaljer som hoppar!
(är betydligt värre i verkligheten mot vad det ser ut på filmen!!)
Det är betydligt mer vibrationer vid körning, runt 1600-1800 varv, även något lite strax över 1000rpm....

Vibrationer from Rekord on Vimeo.



Kan ju alltså konstatera att det inte är något i motorn som gör detta, det har inte med converter eller bakaxel/kardan att göra..
Vad fan kan det bero på??

Är det något som håller på att separera innuti lådan??



Skogenracing medlemmar... Hjälp!!!
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimefre 10 jul 2009, 21:56

Är centrering helt bra med kl adapterplåt då? räcker att det skevar ytterst lite så kommer den där tunga konverterna slå
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Rekord E2 Turbo
Skogenracing Extreme
Rekord E2 Turbo


Antal inlägg : 455
Namn : Opel
Från : Rüsselsheim
Kör : Rekord Turbo
Registration date : 08-12-29

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimesön 12 jul 2009, 00:07

Mikael skrev:
Är centrering helt bra med kl adapterplåt då? räcker att det skevar ytterst lite så kommer den där tunga konverterna slå
Passade på att kontrollmäta den så noga det är möjligt när jag pressade styrningar, det jag kan mäta så är den helt hundra som den ska...



Höll på en stund med bilen idag, testade att lägga den på 1600rpm med D läget i och sedan samma sak med R läget (motorn vrider ju sig åt olika håll då) för att försöka se om det går imot karossen någonstans men jag är inte fan till o se något...

Blev irriterad och lät bilen stå i trädgården, rev ut hela garaget o målade väggar istället, såg fördjävligt ut innan... blev ganska hyffs iallafall.

Nu sent ikväll började jag fundera på om motorn går ojämnt när den belastas med växellådans innehåll??
Kammarna är ju ganska elaka och vet att andra säger att det går lite orent på låga varv.
Gjorde ett litet test och slängde i ett par originalkammar men det är precis likadant..


Det jag funderar på nu är om man skulle köpa en billig 900 eller 9000 turbo (för typ en tusing) och slänga i den bottendelen och toppen och helt enkelt gasa till det rasar, för att få se VAD som rasar...

En annan sak jag funderade på är om man skulle plocka bort lådan igen och spinna upp den i varv med typ borrmaskin, men då måste jag ha en som kan ta 15mm..
Det känns mest intressant just nu!!



Hatar verkligen sådant här strul...!! Evil or Very Mad
Till överst på sidan Gå ner
Rekord E2 Turbo
Skogenracing Extreme
Rekord E2 Turbo


Antal inlägg : 455
Namn : Opel
Från : Rüsselsheim
Kör : Rekord Turbo
Registration date : 08-12-29

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimesön 12 jul 2009, 16:58

Har bestämt mig för att bygga en "mojäng" så jag kan provköra lådan löst.

Har precis målat golvet i garaget, måla igen imorgon bitti och sedan ska bänkar/hyllor o skit in först.

Kommer nog en uppdatering mot slutet av veckan.
Till överst på sidan Gå ner
Rekord E2 Turbo
Skogenracing Extreme
Rekord E2 Turbo


Antal inlägg : 455
Namn : Opel
Från : Rüsselsheim
Kör : Rekord Turbo
Registration date : 08-12-29

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimemån 13 jul 2009, 13:16

Varit o tittat på en 900a -94 nu, bestämt mig för att köpa oxå, hämtas imorgon.

Antingen åker den motorn i rekorden (i bef skick) ihop med min växellåda eller så ställer jag den motorn i förrådet + lite andra bra o ha grejjer från den.
Känner att jag MÅSTE få köra Rekord innan hösten kommer Twisted Evil oavsett om det blir med saab originalmotor eller inte...

Ingen som vill köpa en 900a kaross eller delar av den??
Grönmetallic 5dr, dubbla airbags, färddator, beige tyginredning, taklucka o grejjer Very Happy




Rekord E2 Turbo skrev:
Har bestämt mig för att bygga en "mojäng" så jag kan provköra lådan löst.

Har precis målat golvet i garaget, måla igen imorgon bitti och sedan ska bänkar/hyllor o skit in först.

Kommer nog en uppdatering mot slutet av veckan.


Har letat som fan efter borrmaskiner o dyligt men hittar ingen med 15mm chuck, hittar inte heller någon lös chuck på 15mm utan då blir det pelarborrmaskin...
Så jag har inget direkt förslag på hur jag ska kunna testköra lådan löst utanför bil.
Min lokala automatlåderenoverare har semesterstängt denna veckan oxå, får väl hänga på låset på måndag morgon med lådan under armen.
Skulle vara riktigt intressant att provköra lådan löst!! Suspect
Till överst på sidan Gå ner
Rekord E2 Turbo
Skogenracing Extreme
Rekord E2 Turbo


Antal inlägg : 455
Namn : Opel
Från : Rüsselsheim
Kör : Rekord Turbo
Registration date : 08-12-29

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimemån 20 jul 2009, 15:29

Nu har jag äntligen fått tag på den lokala automatlåderenoveraren.

När man står stilla med motorn igång och D läget i så snurrar inget mer än oljepumpen i lådan, allt annat är bara "uppspännt"
convertern snurrar ju men innehållet står still.
Oljepumpen består av två drev, och dom är så små o lätta att dom absolut inte kan orsaka dessa vibrationer.

Slutsatsen blir att motorn åker ut tills vidare, den får pryda stativet.

Har nu plockat ihop en 2,0i bottendel med topp som jag ska hinka ner istället.
Saab 900 2,0i motor med något halvbar ladd, det är så det får bli, surt som fan men det är enda alternativet för att få köra något alls i sommar som läget ser ut.
Så får rejsmotorn plockas ner i vinter och gås igenom.

Börjar lyfta ur motor ikväll.
Till överst på sidan Gå ner
mAnGGe
Skogenracing Large



Antal inlägg : 142
Age : 39
Namn : Mange
Från : Södra sidan
Kör : Pråm 2.3E
Registration date : 09-06-18

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimetis 21 jul 2009, 03:50

Bra att du fick reda på att det inte var lådan som orsakade vibrationerna, då kan du ju koncentrera dig på att felsöka rovan. Synd bara med timing att du inte haft mer tid att lösa det innan höst/vinter kommer.

Men kör hårt och jag hoppas det går dugligt med ersättnings-rovan iaf. Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Av-26
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Rekord E2 Turbo
Skogenracing Extreme
Rekord E2 Turbo


Antal inlägg : 455
Namn : Opel
Från : Rüsselsheim
Kör : Rekord Turbo
Registration date : 08-12-29

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimeons 22 jul 2009, 22:53

se nästa sida...
Till överst på sidan Gå ner
Rekord E2 Turbo
Skogenracing Extreme
Rekord E2 Turbo


Antal inlägg : 455
Namn : Opel
Från : Rüsselsheim
Kör : Rekord Turbo
Registration date : 08-12-29

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimeons 22 jul 2009, 22:54

Piff o puff bredvid varandra...

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Rmtrnc

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 10idq3s

Får ju flytta över precis allt eftersom det är modifierat för att passa rakställd rekord...


"nya" motorn är i bilen, dock utan insug o grenrör då dessa pinnbultar var av, har donat ut dom alla och beställt nya, kommer på fredag, eller med lite tur redan imorgon.. Så just nu bara väntar jag..
Det "nya" blocket hade ju inte riktigt samma fästpunkter heller, så fick ju bygga nya motorfästen..

Men idag passade jag på att flytta oljekylaren till automaten, numera sitter den längst fram av kylarna, precis bakom grillen, och grillen har jag slipat bort baksidan på för bättre luftflöde.

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 16atsuv

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 351cm6b

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 2h8cv1l

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 2ylwux2

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 29n79sj

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 311rn6e

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 28bb1ox

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Op0ihh

Sedan så "hade man inget att göra" igen...

Lackade på convertern lite rejsig färg Very Happy

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Bjcv43


Sedan tog jag och lyfte i motorn och skruvade fast den mot låda o motorfästen.

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 1zh19hx


Såhär ser det ut just nu.
Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 24cdpvs

Väntar på pinnbultar...
Så idag var jag t.o.m ute i trädgården och rensade... scratch
Till överst på sidan Gå ner
Sköld
Skogenracing Extreme
Sköld


Antal inlägg : 442
Age : 33
Namn : Andreas
Från : Degerfors
Kör : tom kaross
Registration date : 08-08-17

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimeons 22 jul 2009, 22:58

Så söt den blir,gräslig färg på convertern dock Razz
Till överst på sidan Gå ner
Rekord E2 Turbo
Skogenracing Extreme
Rekord E2 Turbo


Antal inlägg : 455
Namn : Opel
Från : Rüsselsheim
Kör : Rekord Turbo
Registration date : 08-12-29

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimetor 23 jul 2009, 21:47

Jodå, det kom pinnbultar idag!

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 33nx637

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Hvrk80

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 2v2t9gl

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 A430w7

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Zssop2
(visst blev det rejsigt)




Så, då var det bara att göra en ny mapp anpassad till 2,0 liter cylindervolym och starta upp.
Sagt o gjort!

Till min förvåning så är det nu precis exakt likadant...
Vad i helvete beror det på.........?

Svårt att se på videon, men det skakar alltså rätt rejält.
Det blir ju suddigt i backspeglarna, bälteslåsen skramlar, lösa saker i handskfack flyttar på sig, lägger man något på instrumentpanelen så åker det ner direkt även om man står stilla..
Lamporna i instrumentbelysningen skakar sönder, trillar ur hållarna.
Skit lossnar från karossen.
Alltså enbart man står stilla!!!!!!!!!!!!!!

Har skurit bort isolering i kardantunnel och kollat så det inte är någon kant som går emot lådan.
Dubbelkollat flera gånger och varken motor eller låda går emot kaross/framvagn/styrning eller något annat...


Nu har jag verkligen inget mer förslag på vad man ska göra... scratch

Har något ett tips?? Släng upp det oavsett hur tokigt det än må låta... Question


Untitled from Rekord on Vimeo.

Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimetor 23 jul 2009, 21:54

Nått är ju helt klart skevt hur ser det ut när du ligger under och kikar på turbin méd motorn igång?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Rekord E2 Turbo
Skogenracing Extreme
Rekord E2 Turbo


Antal inlägg : 455
Namn : Opel
Från : Rüsselsheim
Kör : Rekord Turbo
Registration date : 08-12-29

Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitimetor 23 jul 2009, 21:57

Legat under och hållt upp en penna mot och när man väl är så nära så att den går emot så ritar den ett streck runt hela, slår inte det minsta. Går ej att se något med ögat...

Men du har helt rätt annars!
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Empty
InläggRubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!   Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! - Sida 8 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST!
Till överst på sidan 
Sida 8 av 16Gå till sida : Föregående  1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 12 ... 16  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Daniel - Opel Rekord turbo
» Fotis - Opel Rekord olympia -65
» Joppa - Opel Manta Turbo
» sjöblom! - Opel Ascona B-77 M30b34 Turbo
» Pzykko - opel kadett C caravan Turbo

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Projekt Forum-
Hoppa till: