| Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! | |
|
+42Lumik Jättemackan Holme One Eye Open Combatbenke volvokng Hansson Crille 328Rikard Sköld mAnGGe Mantel konstapelkazk T-Micke Henrik lillen_rille Danne NakahTheOne Henka_ loop Jeppo psychocat_racing Jimmy kryckan tufårti Golden Boy Sandvik Mk2 Martin_pinto banzai zorbit Sudden joppa TICSierra richard s kizen JBlom Ågren maranello Öbbe Mikael Rekord E2 Turbo 46 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Rekord E2 Turbo Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 455 Namn : Opel Från : Rüsselsheim Kör : Rekord Turbo Registration date : 08-12-29
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tor 14 maj 2009, 18:26 | |
| - Rekord E2 Turbo skrev:
Vid provkörning av Rekorden så har det visat sig att jag har ena jävla vibrationer från kardanen vid acceleration.. Har haft den på lyft men där är det omöjligt att få fram några vibrationer, dock så ser man med ögat att kardanen slår lite. Inhandlade ett nytt stödlager o kastade dit, blev möjligtvis något bättre (kan vara psykologiskt med). Beslutade mig iallafall att fixa en riktig balansering på kardanen. Vart inte helt lätt att få tag i någon, finns inte en själ på "mina" bil-forum som kunde rekommendera någon.
Hittade iallafall till slut http://www.jkpg-motor.se/ som kunde balansera kardan. Pratat med dom och fått pris på 725kr inkl moms. Blev uppringd av firman idag. Dom hade satt upp den i maskin och konstaterat att det mycket riktigt var o-balans. Den hade slagit sig i svetsen sa dom. Åtgärd: Slipa bort gamla svetsen, rikta in den och svetsa om + balansering. 780kr tog dom för att slipa bort svetsen, rikta in och svetsa om. + balansering. Kollade mailen nu på eftermiddagen och då hade dom skickat ett mail att den var klar! Så om någon av er behöver hjälp med kardan så verkar ju detta företag grymt bra! Skitbra service! (verkar göra det mesta inom motor-drivline arbeten) Nu är det bara att vänta på att kardan kommer hem, sen | |
|
| |
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tor 14 maj 2009, 18:30 | |
| ja det var ju överkommligt pris helt klart. väntar med spänning | |
|
| |
Antal inlägg : 455 Namn : Opel Från : Rüsselsheim Kör : Rekord Turbo Registration date : 08-12-29
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tor 14 maj 2009, 20:09 | |
| Ja hade jag vetat det innan så hade jag ju bara skickat in kardanen och sagt, så här lång ska den vara!
Antingen har Micke haft en jävla tur eller så har du helt enkelt varit mera noggrann (och kanske mindre ampere på svetsen med) | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tor 14 maj 2009, 20:12 | |
| Lite av det som hänt på sistone: Bakre motorfäste (växellådsfäste) är fixat, köpt av jänkefantast så det blev ett "havy duty race" som är extra hårt och stöddigt! Växellådsbalken passade inte alls så en enkel vinkelprofil passade kanon! Snickrat om avgassystemet oxå Dock är den fortfarande så låg att det tar i när jag kör över trottoarkanten hemma... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tor 14 maj 2009, 20:15 | |
| Gav bilen 3,5cm högre markfrigång genom att montera splitt nya fjädrar från rekord kombi. Något bättre med avgassystemet, tar fortfarande i lite lätt på vissa ställen. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tor 14 maj 2009, 20:16 | |
| | |
|
| |
lillen_rille Skogenracing Large
Antal inlägg : 215 Age : 33 Namn : Rickard Från : Östervåla Kör : 760 T5, Audi S6 2.2T, Skoda Fabia RS Registration date : 08-05-20
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tor 14 maj 2009, 20:35 | |
| Jag gillar ditt luftfilter! | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tor 14 maj 2009, 21:54 | |
| Mycket bilder, det gillar vi! Ang kardan så har jag skarvat en bit ut, du skarvade precis vid knuten och kanske blir annorlunda då. Men en balansering för 780kr var ju gratis | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tor 14 maj 2009, 22:11 | |
| Jajjamen, bilder kan man aldrig få för mycket av i en projekttråd Ja det var precis vid knuten det slagit sig, är ju alltid lite knepigt att svetsa ett tunnt material mot tjockt gods, så det är väl det som gör det. Skönt iallafall att veta att man har en stabil kardan nu När du skarvat rör-rör har du då bara helt enkelt svetsat kant-i-kant eller har du haft rör som passat innuti och på så sätt fått det hundra rakt??? Luftfilter ja, är bara ett temporärt skydd för att inte få in någon gammal bofink. Letar luftfilter, ska ha ett med 10cm inv anslutningsdiameter och det ska vara max 24cm långt. Någon som kan tipsa?? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tor 14 maj 2009, 22:17 | |
| Är kardanrören lika stora har jag kört med rör i, annars har jag pressat den större på den mindre och på så sätt centrerat.
M5mikaln har ett lintec redline filter som flöder väldigt bra och har riktigt små mått. Kolla med han vilka mått den har | |
|
| |
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tor 14 maj 2009, 22:22 | |
| - Rekord E2 Turbo skrev:
Luftfilter ja, är bara ett temporärt skydd för att inte få in någon gammal bofink. Letar luftfilter, ska ha ett med 10cm inv anslutningsdiameter och det ska vara max 24cm långt. Någon som kan tipsa?? KN vet jag att har filter som har 4" in och längd på precis under 24cm. Dock ingen aning om nått nr heller nått på dom. | |
|
| |
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tor 14 maj 2009, 22:23 | |
| jag svetsade min kardan där orginalsvetsen sitter... filade upp själva röret lite koniskt och slog på det så det vart centrerat sen punktade jag typ 4 punkter innan jag helsvetsade. det verkar funka men jag har ju inte testat nå högre hastigheter än... kul med billder! och det ser mycket fint ut. du är en jäkel och fixa måste jag säga | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tor 14 maj 2009, 22:41 | |
| - Golden Boy skrev:
- kul med billder! och det ser mycket fint ut. du är en jäkel och fixa måste jag säga
Haha, tackar! Jag har en liten 3" dämpare framför bakaxlen och största möjliga 3" dämparn efter bakaxlen, från Simons. Är så jävla nöjd med motorljudet, låter något dovare än en 2.2i men det är nog inte värre än att man skulle kunna köra vidare efter att bara blåsa i en rutinkontroll | |
|
| |
T-Micke Skogenracing Small
Antal inlägg : 26 Age : 57 Namn : Mikael Från : Karlstad Kör : Opel Rekord Turbo / Rover 620 Turbo / Audi A6 Turbo Quattro Registration date : 09-04-03
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! fre 15 maj 2009, 23:43 | |
| Måste säga att jag gillar verkligen det här bygget, riktigt coolt Hoppas jag har turen att få se den i verkligheten nå'n gång Mvh Mikael | |
|
| |
tufårti Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 432 Age : 37 Namn : Rikard B Från : östervåla Kör : e36 m3 ;) 244 t5 e46 m3 :):) Registration date : 08-06-08
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! sön 17 maj 2009, 09:50 | |
| finns ju som svamp filter man kan köpa som är ser ut som dom man har i crosscyklar som man kan byta ut eller göra rent,dom tog ingen plats alls,men jag kommer inte på vart jag köpt d just nu | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tis 19 maj 2009, 21:14 | |
| Låg ett paket utanför dörren idag Packade upp och hittade en kardan däri Inspekterade och såg att dom även slipat till ytan på kardanen och lackat om, riktigt slät o fin nu. Syns även klart o tydligt att det sitter nya balanseringsplattor på, svetsen som var omgjord såg riktigt grym ut, dom måste nog ha en robot som svetsar. (alt en jäkligt säker svetsare) Helt slät och gjord i ett svep! Verkligen fabriksfinish! Tyvärr inte haft tid att montera den idag, får bli morgondagens äventyr [längtar] Nästa gång jag ska dona med en kardan så ska jag inte ens försöka själv, jag kommer bara att mäta längden jag behöver och sedan får dom fixa! Känner mig sjukt nöjd nu!! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! ons 20 maj 2009, 18:29 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! ons 20 maj 2009, 23:31 | |
| kul att den rullar nu men du släpper ju av när du ska gasa mera! jäkligt fint svetsat kardan! ut och gasa! | |
|
| |
konstapelkazk Skogenracing Small
Antal inlägg : 32 Age : 35 Namn : jonn Från : kalmar Kör : ford sierra doch x3, opel rekord x3, vw typ 1, golf 2, seat inca, volvo v40, Registration date : 09-03-30
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tor 21 maj 2009, 08:50 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! mån 15 jun 2009, 20:12 | |
| Dåligt med uppdateringar på sistone... Vart mycket annat skit som tagit tiden istället, kommer projekttråd om det med framöver Har iallafall kört lite med Rekorden. En original converter från Camaro (som är designad för att hålla emot V8 vridet som finns redan på låga varvtal) gör sig helt enkelt inte så bra på en förhållandevis klen 2,3 liters maskin. (klen utan ladd) Står jag still och håller den på bromsen och D-läget i så kan jag helt enkelt inte varva mer än ca 1200rpm och där får man inget laddtryck. Står jag still på bromsen med full gas och släpper bromsen så tar det enligt loggarna: Efter 7,5 sek = 3000 rpm och 0,20 bar. (ca 45,5 km/h) Efter 8,5 sek = 3750 rpm och 0,35 bar (ca 57,1 km/h) Efter 8,8 sek = 4000 rpm och 0,80 bar (ca 61,0 km/h) Efter 9,2 sek = 6250 rpm och 0,80 bar (ca 95,1 km/h) (enbart 1ans växel detta, 6600 rpm betyder 100 km/h) (hjulhastighet på bakhjulen, visst slir förekommer ) Man skulle kunna säga 0-50 på ca 8 sek och 50-100 på 2 sek men då är det ju hjulhastighet, inte bilens hastighet När det varvat till varvstoppet på 1 an så kastas 2an i och då droppar varvet till ca 3850 rpm så då bara matar det på fullt igen. Fullvarvat på 2an (ca 159 km/h) och 3an går i så droppar varvet till 4250. Så kommer man bara upp i 3500rpm så börjar det hända lite. Har bara ställt den på grundladd så laddar fortfarande bara 0,8 bar. Ej heller mappat något speciellt. Förra veckan rev jag bort vevaxel/converter/flexplatta och adapter. Dessa delar är nu idag inskickade till STC "Swedish Torque Converter" i Jönköping som ska specialtillverka en race-converter till mig. Det finns ju nämnligen ingen färdig att köpa som passar till min motor/låda. Min original-converter har jag ju svetsat om fästena på (se bild nedan) och känner mig inte helt nöjd med detta heller. Man kan känna lite små vibrationer runt 1500-1800 rpm och jag antar (den enda rörliga del som inte är balanserad eller tillverkad/kontrollerad av seriös firma) att detta kommer från dom egentillverkade fästena, svårt att svetsa 3 fästen med exakt samma mängd svets Känns inte bra att fresta vevaxel/vevlager och låda med vibrationer där! Så nu ska STC tillverka (tillverkas på plats i Jönköping) en race-converter till mig där jag ska få ett stallvarv på runt 3000-3500 rpm. Som ni ser så sparkar den igång rätt rejält efter 3750 rpm och då vill jag ju redan ha fått rullning på bilen. Är lite svårt att säga exakt vad stall-varvet blir eftersom jag inte har någon uppmätt vridmomentkurva ännu, så det får bli lite "på känn" vid tillverkning. Vad tror ni om det? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! mån 15 jun 2009, 22:53 | |
| ja det låter ju som ett bra startvarv, precis där det börjar ladda på ordentligt. det är nog inte många som förstår sig på Automatlåda men du verjar ju kunna det där iaf kommer den varva mera genom hela registret oxå? alltså genom alla växlar? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! sön 21 jun 2009, 20:43 | |
| - Golden Boy skrev:
- ja det låter ju som ett bra startvarv, precis där det börjar ladda på ordentligt.
det är nog inte många som förstår sig på Automatlåda men du verjar ju kunna det där iaf
kommer den varva mera genom hela registret oxå? alltså genom alla växlar? Nej nej, jag kan då inte säga att jag förstår och exakt vet hur en låda funkar, men jag håller på att lära mig Mycket intressant ämne! Det måste ju finnas en anledning till att alla snabba bilar på strippen kör just automat Ang Stall speed.. Med stall speed menas att från och med det varvtalet och uppåt på motorn så överför converten mest kraft till växellådan. Så som jag förstått det så minskar sliret med varvtalet, vet dock inte exakt hur mycket och det är motorns vridmoment som avgör hur mycket sliret blir. En converters stall speed avgörs dels av vilken diameter som pumhjulet och turbinhjulet har, men också av utformningen och vinklingen av deras och statorns vingar. Stall speed är direkt beroende av hur mycket vridmoment motorn producerar, desto mera vridmoment ju högre stall speed. Till exempel, en converter som har ett angivet stall speed på 2,800 - 3,200 rpm, kommer att bakom en lätt trimmad 350 V8 motor ha ett stall på ca. 3000 rpm, men bakom en 454 big block motor som har över 800 ft.lbs i vrid, kommer den att ha ett stall på kanske 5 000 rpm. Utan att veta hur mycket vridmoment en motor procucerar så kan man inte veta exakt vilken stall speed som man får med en viss converter. Passar på att skriva lite mera i ämnet som jag lärt mig på sistone. Convertern innehåller 3 olika detaljer som tillsammans för över kraften till växellådan. De 3 detaljerna är Pumphjul, Turbinhjul och StatornPumhjulet är monterat direkt på converterns hus, vilket i sin tur är monterat ihop med flexplattan som sitter bultad på vevaxeln. Turbinhjulet sitter inuti converterns hus och är i sin tur direkt förbunden med växellådans ingående axel för att överföra den kraft som får bilen att flytta på sig. Statorn är monterad på en frihjuls koppling, så den kan snurra fritt åt ena hållet, men låses upp åt det andra. Alla tre detaljerna har vingar som styr oljans väg genom convertern. När motorn är igång och vevaxeln snurrar, så suger pumphjulet upp växellådas olja och slungar det med centrifugalkraft mot Turbinhjulet, som då sätts i rörelse. Oljan fortsätter i en cirkulär rörelse tillbaks mot centrat av turbinhjulet där oljan passerar genom Statorn. Om turbinhjulet rör sig mycket saktare än pumphjulet så kommer oljan att träffa de främre delarna av statorns vingar och därmed hindra statorn från att snurra genom att den låses upp. När statorn är låst så kommer oljan via statorns vingar att åter träffa pumphjulets vingar, nu med en annan vinkel som ger extra kraft åt pumhjulet. När hastigheten på turbinhjulet börjar att närma sig hastigheten på pumphjulet, då kommer oljan att att träffa baksidan på statorns vingar och därmed få den att rotera åt samma håll som pumhjulet och turbinhjulet. Varefter det att hastigheten ökar, så kommer alla tre detajerna att snurra med ungefär samma hastighet. I convertrar som är utrustade med Lock-up ( ej med på bilden )så låses pumhjulet ihop med turbinhjulet genom en koppling. Därmed elimineras skillnaden i hastigheten mellan de båda och en bättre bränsle ekonomi erhålls. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! sön 21 jun 2009, 21:05 | |
| Angående just mitt converterbygge hos STC i Jönköping så går det just nu såhär. En framsida till en Saab originalturbin är beställd, bör komma imorgon måndag. Framsidan är alltså den delen som är mot motorn. Ser ut enligt bild nedan fast med 6st fästpunkter + att den passar direkt mot centrum i vevaxlen (behöver alltså inte min hemmagjorda svarvade adapter sedan) Framsida på en converter: Ett bakstycke till en race-converter (passande th350 låda) av samma diameter som Saab framsidan kommer användas (Saab har oxå mindre storlek på sina turbiner jämnfört med USA V8 bilar, mera jämnförbara med V8 race-converters som tur är ) Baksida: Stator kommer dom sedan bygga själva. Turbin och pumphjul kommer dom oxå bygga själva. Turbin: Pumphjul: (Bilderna i detta inlägget är lånade från annan hemsida) | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! sön 21 jun 2009, 21:09 | |
| Fast dom riktigt snabba pojkarna åker ju inte automat utan manuell med slirkoppling | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! tis 23 jun 2009, 22:50 | |
| Ringde STC idag o kollade läget. Convertern ska göras 13mm längre än en vanlig converter till en th350 låda. Detta gör att den kommer passa rakt på ihop med min motor, jag har ju en adapterplatta mellan motor och låda som bygger avstånd. Dom hade beställt ett lager (antar att det är det som syns på sista bilden ovan) med andra mått pga längd-justeringen på convertern. Skulle förhoppningsvis komma imorgon onsd och sedan skulle dom sätta ihop delarna. Längtar så | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! | |
| |
|
| |
| Rekord E2 Turbo - Opel Rekord goes BOOOOST! | |
|