Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!

Gå ner 
+20
Dogmata
GZ Racing
Sandvik
Rekord E2 Turbo
Combatbenke
Henrik
Tobbe H
Kverna
Golden Boy
maranello
Zozz
Kjelle.G
werd
Öbbe
JBlom
Mikael
Blöjan
makkan
jockelw
Grey
24 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
FörfattareMeddelande
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimemån 26 jan 2009, 09:30

Vad beställde du för givaretyp till VEMS sprutet? Boxen kan antingen vara gjord för VR-Sensor eller Hallgivare.
Jag ska strax utvärdera att använda orginalfördelarens Hallgivare, kan blir extremt simpel inkoppling. Om inte annat är det skönt att slippa klumpiga triggerhjul Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimemån 26 jan 2009, 10:27

Mikael skrev:
Vad beställde du för givaretyp till VEMS sprutet? Boxen kan antingen vara gjord för VR-Sensor eller Hallgivare.
Jag ska strax utvärdera att använda orginalfördelarens Hallgivare, kan blir extremt simpel inkoppling. Om inte annat är det skönt att slippa klumpiga triggerhjul Smile

Jag beställde för VR-Sensor, så det blir att använda ett tandat triggerhjul... Andra triggern är en hall, eftersom kamsensorn är en sådan.
Hall är ju smidigare som sagt, men eftersom jag redan har VR-sensor och hela kittet så föredrog jag det.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimemån 26 jan 2009, 12:36

Ska du köra med kam-trigger också?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimemån 26 jan 2009, 13:25

Mikael skrev:
Ska du köra med kam-trigger också?

Äh, jag tänkte för framtida bruk så är det ju bra med rätt förutsättningar!
Som det är nu är det ju omöjligt (typ) att få till kamgivare, och dessutom rätt så onödigt.

Jag missuppfattade nog vad Emil sa när jag beställde det, för vad jag ser nu så kan man välja (2:a trigger) mellan hall eller auditrigger, så då är ju valet enkelt... =)
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimemån 26 jan 2009, 15:46

Du kan nog sätta den på fördelaren om det är så. Men som du säger är det rätt onödigt så hör i början Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Nästan där, men vänta lite här nu! :D   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimemån 09 feb 2009, 00:06

Statusen just nu är att det börjar brännas!
Motorn är ihop och nu väntar jag bara på att spridarna ska dyka upp.
Elhärvan till VEMS:et är på G och extraktorgrenrören skall få nya kollektorer.
Efter en mycket givande dag borta i "Skogen garaget" så fick jag reda på både det ena och det tredje. Jag fick dessutom äran att få åka med den extremt balla 4x4 V6 turbo kombin som kan ses i skogenracing filmen "Snowrace 3". Gött môs kan jag intyga! Very Happy


Rebuild 2,9!
Jag har ju gjort en del uppgraderingar inför detta året. Man kan skymta förbättringarna/förändringarna på en del "rebuild bilder". Detta är bland annat cossiekolvarna och stakarna, dock med vevstaksmuttrarna från gamla stakarna eftersom dessa är något hållbarare.
900nm VS 1100-1300nm:
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Vevstaksbultar

Jag har även tagit bort fördelaren och ersatte denna med en "slav" från en 4L V6:a. eftersom jag ska köra med VR-trigger och tändblock så hade jag ingen användning av fördelaren.
Först kommer bilder på tändblocket från Cossie 2,9:an och sedan är det en bild på tändblocket från 4L V6:an:
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Tandblock Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Tandblock2

Det var även en väsentlig skillnad på slaven från 4L och den från cossie 2,9:an:
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 OljedrivningCosworthVS4L Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 OljedrivningCosworthVS4L2

Förutom detta kan jag även bjuda på en bild på lyftarna. Mumsiga saker jämfört med orginal! =)
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Lyftare

Allright, nog med text! Här kommer ett "Rebuild Ford 2,9 V6 for dummies" bildspel! study

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild2 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild3

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild4 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild5

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild6 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild7

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild8 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild9 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild10

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild11 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild12

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild13 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild14

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild15 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild16

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild17 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild19

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild18 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild20

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild21 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild22

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild23 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild24

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild25 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild26

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild27 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild28

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild29 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild31 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rebuild32

Allright! Mycket bilder, mycket skit, lite nytta och mycke nöje! =)
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 29Kompressor Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 29Kompressor2

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 29Kompressor3 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 29Kompressor4


Men vänta här nu!!!
Allt detta snack om 4L V6:a, och vad är det för något på bilderna här ovan?
Jo, såhär är det! Very Happy


Projekt "Släggan"

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Mittmonterad4L

Jag har nämligen en till rova jag håller på att bygga. Denna rovan kommer ha överladdning och dubbelt så många ventiler som ovan nämnda. Målet är att den skall vara klar till sommaren!

Låt mig presentera receptet i bildform.
Man tar en del 4L V6 bottendel från Aerostar/Explorer/Ranger:
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 4Lsexa Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 4Lsexa2

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 4Lsexa3 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 4Lsexa4

Fyller ut med 2st Cosworth 2.9L 24V toppar:
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Cossietoppar Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Cossietoppar2

Och nappera med en Eaton M122:
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 EatonM122

Tillsammans med 1bars laddtryck och lite andra kryddor så får man förhoppningsvis en vansinnig motor med ett enormt vrid och goa effekttoppar! =)

Nya motorn får en egen tråd, men nu har ni fått ett smakprov.
More to come... Wink Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Rita


Senast ändrad av Grey den fre 26 aug 2011, 21:56, ändrad totalt 5 gånger
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Blöjan
Skogenracing Elite
Blöjan


Antal inlägg : 1655
Age : 34
Namn : Erik
Från : Stockholm
Kör : Ford Sierra -87 Bmw 528i -83
Registration date : 07-11-08

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimemån 09 feb 2009, 00:15

Naaajs Very Happy

Btw, du menar väl nappera med kompressorn Wink
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimemån 09 feb 2009, 00:21

pampers_38 skrev:
Naaajs Very Happy

Btw, du menar väl nappera med kompressorn Wink

Såklart att jag menar! Grattinera blir det troligtvis genom att man stänger motorhuven! =)
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimemån 09 feb 2009, 06:56

Kommer bli fränt! Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimemån 09 feb 2009, 08:41

nu börjar det bly grymt!

ska bli riktigt intressant och se 4L motorn med kompresor.

coolt! Smile
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimemån 09 feb 2009, 08:51

Äntligen........ Nu är det 6st 4.0 24v byggen på gång..... 3 överladdade och 3 sugisar....... Ska bli roligt att följa....
Till överst på sidan Gå ner
JBlom
Skogencrew
JBlom


Antal inlägg : 6140
Age : 42
Namn : JBlom
Från : Gävle
Kör : Luftkylt igen! :)
Registration date : 06-10-11

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimemån 09 feb 2009, 10:00

Kommer fn bli überbrutalt det där. Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.luftschutzracing.com
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik


Antal inlägg : 1669
Age : 35
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimemån 09 feb 2009, 15:54

Säger som dom andra kommer bli kul Smile
Till överst på sidan Gå ner
Combatbenke
Skogencrew
Combatbenke


Antal inlägg : 1684
Age : 38
Namn : Benke
Från : Gävle
Kör : För lite
Registration date : 06-10-13

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimemån 09 feb 2009, 17:04

har en motor från en aerostar som ligger och skräpar. den kan du få om du vill och behöver. Äckligt grymt blir det iaf Very Happy

mvh
Till överst på sidan Gå ner
Rekord E2 Turbo
Skogenracing Extreme
Rekord E2 Turbo


Antal inlägg : 455
Namn : Opel
Från : Rüsselsheim
Kör : Rekord Turbo
Registration date : 08-12-29

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimetis 10 feb 2009, 21:55

Grey skrev:
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 29Kompressor

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 29Kompressor4

Fy fan så brutalt!!!! Me like!!
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimelör 14 feb 2009, 23:45

Rekord E2 Turbo skrev:
Grey skrev:
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 29Kompressor

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 29Kompressor4

Fy fan så brutalt!!!! Me like!!

Tack, den kommer bli ännu brutalare, eftersom topparna är något utav det finaste jag sett i motorcrafting!
Tillsammans med 4l, kompressorn och vattenkylda IC:n blir det nog tillräckligt med effekt! =) (Iallfall en liten stund!)
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Sandvik
Skogenracing Extreme
Sandvik


Antal inlägg : 374
Age : 32
Namn : Niklas
Från : Finland, larsmo
Kör : Mercedes 300D W123
Registration date : 08-03-08

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimesön 15 feb 2009, 09:45

Hoppas det kommer film på den sen! Smile
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimesön 15 feb 2009, 12:14

Sandvik skrev:
Hoppas det kommer film på den sen! Smile

Det kan jag garantera! =) Kommer förmodligen en på sugmotorn först, måste ju se hur mycket effekt man kan plocka ur en sugis 2.9:a, och bästa beviset är ju film! =)
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Hey ho, hey ho, den kommer bli så go... eeeller hur den nu gick?!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimesön 22 feb 2009, 22:58

Man kan sammanfatta motorbygget med "två steg framåt, och ett tillbaka"

Det hela började nämligen med att jag dragit åt vevstakarna med 30nm vilket var korrekt, men missat "steg 2" där man skulle dra dom 90grader. Detta upptäckte jag redan när hela oljetråget var påskruvat. *suck*
Så det blev att göra om och göra rätt! Bättre sent än aldrig kanske det kallas... =)

Medans jag endå var av med locket så tog jag en bild på triggerhjulet som jag skall använda.
Ett 36-1 triggerhjul från cossie V6:an
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 36-1tandhjul


Nu över till nästa problem!
Jag håller ju onekligen på att konvertera till flatremsdrift, så jag kan köra med triggerhjulet och även för en enklare och smidigare installation av "bihang". Så jag har fixat det som behövs för en konvertering.
Tyvärr så har Cossiegänget inte varit helt supersmarta när dom gjort fästet för "bihangen" eftersom det bästa vore att ta DOHC prylar, men neeeej då. Dom har gjort special, och inte bara det utan det skiljer sig även på generatorerna mellan gamla och nya cosworth V6:an! *GRRR*
Så jag lyckades såklart få tag på en generator som inte passar, så nu skiter jag i det å bygger ett eget fäste så en DOHC generator passar!
Här kommer lite bilder på konverteringen.

DOHC generator VS Cosworth generator
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 DOHC%20Generator Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Cossie94generator

Servohjulet från DOHC:en passar inte heller då den är något för stor. Jag lyckades dock få tag på ett cossiehjul för en billig penning så där blev det ett steg framåt! =)

Cosworth VS DOHC servohjul
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Servohjul%20DOHCvsCossie Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Servohjul%20DOHCvsCossie2
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Servohjul%20DOHCvsCossie3

Ett steg närmare. DOHC rem som visar hur riktiga remmen kommer sitta.
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Remkonvertering


Motorn snart klar
Sedan sist har jag även lyckats att finna mig ett par rediga sugisspridare på 337cc vilket bör räcka finfint även till etanol om det nu blir det.
Motorn har således blivit uppdaterad och det enda som nu saknas är att ställa ventilerna, sedan är maskinen ihop och redo att lyftas i! Däremot finns det några saker till som måste bli färdiga samtidigt, tex kabelhärvan till VEMS:et, extraktorgrenrören och jag är även sugen på att montera viscodiffen innan jag tar ut den för vårmappning.
Hur som helst så kommer här en finfin bild på 337cc spridarna.
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Spridarna


Kabelhärvan till VEMS:et börjar ta form!
Jag började även att fixa kabelhärvan till VEMS sprutet. Jag har konstaterat att det blir lite sladdar, men med lite kontakter kommer jag kunna enkelt byta härva mellan "Sugisen" och "Släggan".
Jag kommer att presentera ett komplett elschema när jag är klar, men här kommer några startbilder i alla fall.

Ett gäng Ford kontakter är alltid bra att ha!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Kontakter

En kabelhärva, även kallad C1. 16 trådar!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 C1%20harva

Lödning av en kontakt.
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 C1%20harva%203

En 8-polig fordkontakt, även kallad EB01 färdiglödd.
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 C1%20harva%202


Thats it för denna gången. Nästa gång så hugger jag tag i att ställa ventilspelet och börja svetsa grenrören!


Senast ändrad av Grey den ons 29 aug 2012, 17:33, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
GZ Racing
Skogenracing Small



Antal inlägg : 5
Registration date : 06-10-19

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Puh, det går sakta, men säkert framåt!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimemån 13 apr 2009, 21:14

Då så, nu börjar det bli fart i garaget igen. Efter en månads paus så tog jag tag i lite grejjer och detta blev resultatet.

VR-trigger och flatrem!
Jag håller ju på att byta från kilrem, till flatremsdrift! Mest för att få triggerhjulet till VR-sensorn att lira. I och med detta så fick en del saker specialbyggas, bland annat fästet för generatorn och servopumpen. Tyvärr så var inte dessa, och drivpaketet i linje, så därför lämnade jag bort själva hållaren i helgen, för att få denna nerfräst 7mm. Resultatet är prima, men historien slutar inte där. Jag har lite justeringar jag måste fixa och det är även lite knasigt med spännrullen och med VR-triggern, men såhär blev fräsningsresultatet!

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Genfaste

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 VRplatta

Appropå VR-triggern, så har jag inte gjort färdigt denna. Främst för att jag måste veta hur nära den måste vara för att funka.
study Är det någon som vet hur nära VR-triggern måste sitta för att funka? study
Just nu har jag 5mm och det ser ut enligt följande.

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 VRplatta2

Grenröret!
Jag har även kikat vidare på grenröret, och svetsade lite med nya svetsen. Ver kade funka bra, men jag måste bygga kollektor också så det blir troligtvis klart till nästa helgs slut.

Bakaxeln!
Jag tog tag i att öppna bakaxeln för att se om den verkligen var viscodiffad och såg ok ut i dreven... å jag måste erkänna att jag är mycket skeptisk. Jag har aldrig sett hur en orginal VS visco ser ut, men enligt bilderna ska det finnas 2st viscokopplingar till höger.
study Om någon vet var viscokopplingarna ska sitta eller hur det ska se ut så skulle jag vara mycket tacksam över att få denna infon. study
I mina ögon ser det ut som att vara en vanlig diff.

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Bakdiff

Det var allt för denna gången, hoppas att någon har svaren på mina frågor. Nästa uppdatering kommer vara lite smarrigare tror jag med bilder på grenrören också ska jag se om det går att konvertera en kilremsdriven generator till flatrem!
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimemån 13 apr 2009, 21:29

runt 0.7-1.0mm spel på triggern. Viscon ser man knappt, testa rotera kardansidan och kolla om stubbaxlarna roterar åt samma håll. gör dom det är det en visco.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
GZ Racing
Skogenracing Small



Antal inlägg : 5
Registration date : 06-10-19

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimemån 13 apr 2009, 22:32

Mikael skrev:
runt 0.7-1.0mm spel på triggern. Viscon ser man knappt, testa rotera kardansidan och kolla om stubbaxlarna roterar åt samma håll. gör dom det är det en visco.

Allright, blir att kika på det imorgon! =)
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimemån 13 apr 2009, 22:43

Haha, lattjo att jag hade 2 användare, varav jag lyckades logga in med den jag inte visste att jag hade... skumt! Ah well, hoppas det inte blev snurrigt...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Dogmata
Skogenracing Small



Antal inlägg : 33
Namn : Robin
Från : Arjeplog
Kör : Ford sierra 2.9 90 GHIA
Registration date : 08-07-19

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimemån 20 apr 2009, 10:52

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 29Kompressor4
[/quote]

får man fråga hur du gjort fästet till kompressorn där? har du några bilder på det?

ser bra ut! får ståpäls av detta projekt! Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitimemån 20 apr 2009, 11:14

Dogmata skrev:
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 29Kompressor4


får man fråga hur du gjort fästet till kompressorn där? har du några bilder på det?

ser bra ut! får ståpäls av detta projekt! Very Happy

Haha, det är enklare än du tror.
Mellan insug och kompressor satt jag en träbit... =) Självklart är inte distansen klar och kompressorn ska ju inte sitta på denna motorn, utan på denna: https://skogenracing.editboard.com/projekt-forum-f10/grey-sierra-rs-slaggan-4l-v6-cosworth-kompressor-t3177.htm

Tack för kommentaren dock! =)

Men vem vet, kanske att det kommer en orginal 2,9 bottendel, med kompressor en dag! =)
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Sponsored content





Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 3 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!
Till överst på sidan 
Sida 3 av 5Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 Liknande ämnen
-
» _-gniraz-_ - Brukisen suger (sierra)
» Grey/Mikael - Ford Sierra Pinto turbo "Most bang for the buck" Såld
» Grey - Ford P100 2.9t (Film, sid 7!)
» Grey - One of a kind, Ford Falcon G6E Turbo
» Grey - Ford Granada "Dunderklumpen" (Ny Turbo!)

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Projekt Forum-
Hoppa till: