| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|
+155Anna_B Jim_H stenemo joeek emiliutti SSR-Hans Biiren Ekson J.Andersson Rake JTPerformance Wombat akerlof_ Anton_N97 Wollinger Oggster nameless90 Matte_s Mike_Litoris plåtis konstapelkazk krille_CoX mister_tuned Redbullen Robinson lewwan Sten naddut stuff Painlake Racing Blue baby Cowhill racing racepeter musse Knasen Mackan900 hessu75 Casy86 anton s marntell asjohem driftz28 drzero Backbone danteho SalkerF Denniz Siljaspeedshop Festerkatt Johansson Alexander92 pejo89 Dannexx rikard_vinkelslip@hotmail oskar.ax hardy4 021petterzzon Fjellström Röbba FilipD turbospool Holme solsken henke_92 dachevyman Lazer94 Åsa-Johan Budda Curious1 marcus.fl Forsberg Frolen rydan88 saypay Mrpete Grey JH Steve jakobgunnarsson bosse Limpdjur Eljest _Macce_ EvoAlex Fredrikhenriksson nuffe88 mrr WTB mantaturbo houk vurstingmk2 Joel Henrik Consul72 tompa_91 Awpelqvist NIKKELICIOUS Turboglöggen xstream Crisse e46turbo Fritte Haggen kizen Axxel_021 _tommy jol Fordpappa sjöblom! bonnalex 740_klasson eXter bjogum patric2001 Eriksson theymmot _energi_ Sköld persson121 bäckerracing Bagge_Turbo sierraboss Jonte _Glenne_ Wike Hedin_ Chris__ MantaMania ricze Schimpy xepez Peter_A Mantel Kverna Team HR dutten Palmqvist 190ecosworth Vr6 bumbi Jeppo mbfidde kjerre Roobin robsan Öbbe jockelw Anton _-gniraz-_ Henka_ w8stg8 fredda Lindskog TICSierra Mikael 159 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 14 feb 2010, 13:59 | |
| Osäker eftersom jag aldrig behövt flasha, men antar att mapp och hela köret är borta och förlorat | |
|
| |
Fordpappa Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 358 Age : 40 Namn : Michael Från : Åland Kör : Sierra / Camaro / Impala Cab Registration date : 09-12-02
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 14 feb 2010, 14:01 | |
| mest troligt är det så. du har inte någon fungerbar startmapp liggandes? | |
|
| |
Antal inlägg : 358 Age : 40 Namn : Michael Från : Åland Kör : Sierra / Camaro / Impala Cab Registration date : 09-12-02
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 14 feb 2010, 14:02 | |
| och ska ja kolla som jol sa att jag har en kabel från r26 till ibgtin | |
|
| |
_tommy Skogenracing Small
Antal inlägg : 5 Age : 33 Namn : Tommy Från : Lepplax FINLAND Kör : BMW m10 turbo Registration date : 08-08-10
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 14 feb 2010, 14:12 | |
| hejsan mikael! skulle du kunna ta en snabb titt på min startmapp och se om du upptäcker något fel, för tändingern får jag men inget bränsle. alltså ingen signal från boxen till spridarna.allt är rätt kopplat. jag skickar den som PM åt dig. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 14 feb 2010, 14:16 | |
| | |
|
| |
| |
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 15 feb 2010, 16:29 | |
| mejlade mofid bilderna och fick detta till svar: Hej Om han har köpt den av mig så ska de följa med en cd skiva med kopplings schemat. Iaf som de ser ut så där den är troligen gjord för enbart bränsle och ingen tändstyrning i den och ingen extra funktioner heller.
cdskiva och kopplings schemat fick jag inte med vid köpet som vi redan vet. men nu är det ju tydligt att det är anpassat endast för bränsle så hur ska ja gå till väga för att få den att lira med den täningen jag har eller med tfi? vad måste jag löda i för komponenter eller dylikt? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 15 feb 2010, 17:04 | |
| Just hårdvaru biten är jag dålig på. Mofid fixar annars, bara skicka iväg boxen! Eller så får du sätta dig och söka på www.msextra.com osv för att ta reda på hur du gör helt enkelt Är härvan gjord för Hallgivaren i fördelaren och driva en tändspole direkt så säger du bara till att du vill ha den ombyggd för Ford Hall så vet mofid direkt vad som ska göras. Sen är det bara be att härvan är rätt gjord. Låter som den här personen i fråga aldrig kört med sprutet.
Senast ändrad av Mikael den mån 15 feb 2010, 17:18, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
jol Skogenracing Medium
Antal inlägg : 59 Age : 41 Namn : Peter Strandberg Från : Mellansel/Luleå Kör : Alfa! Registration date : 09-10-30
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 15 feb 2010, 21:03 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 15 feb 2010, 22:59 | |
| | |
|
| |
jol Skogenracing Medium
Antal inlägg : 59 Age : 41 Namn : Peter Strandberg Från : Mellansel/Luleå Kör : Alfa! Registration date : 09-10-30
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 16 feb 2010, 01:05 | |
| - Fordpappa skrev:
- jol skrev:
- Gå igenom byggbeskrivningen med ms:et framför dig så kan du nog lista ut vad som finns och saknas på ditt kort.
kring 50 är tändningen http://www.megamanual.com/ms2/V3assemble.htm
tändningen mer förklarat http://www.megamanual.com/ms2/Ignition.htm
Det är bättre att ta frågorna och svaren här än i pm så alla kan ta del av dem men det där är ju för ms2? Kollade bara på att ditt kretskort är blått = v3 och länkade till v3-guiden därför. Vet inte om det finns en speciell guide för msI v3 eller om det ens skiljer nåt processorerna emellan eller om det bara är kretskorten(v2.2 och v3). | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 16 feb 2010, 16:15 | |
| vad jag kan se enligt kopplings schemat och min box e allt färdigt förutom kabeln mellan r26 och igbtin och 330 resistorn på kabeln stämmer detta? ska 1k resistorn på r26 fortfarande vara kvar eller inte? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 23 feb 2010, 23:25 | |
| Hejsan alla nu fungerar tändningen och ger klar och fin blå gnista =) enda som behövdes var ett 330 ohms motstånd mellan r26 och igbtin har dock inte installerat det i bilen igen då utan endast provat det inne med spole och fördelare och stift, men en lustig sak när det tänder så efter den har tändit till en gång så resetar megatune sig. vad kan detta bero på? | |
|
| |
jol Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 25 feb 2010, 01:35 | |
| - Fordpappa skrev:
- och i alla instruktions grejjer man läser på nätet finns d en meny som heter power cycles after changes. den finns inte i mitt program :S
Det betyder starta om alltså bryt strömmen och slå på den igen (efter att du bränt in/sparat ändringarna) Dina omstarter kan bero på störningar, starta en projekttråd och fota en massa bilder på hur du dragit kablarna till boxen, jordning och sånt. Bra jord är det viktigaste. Sen kollar du att så du inte har signal eller jordkablar dragna nära störningskällor såsom generator tändspole tändkablar. Du "måste" använda avstörda tändstift tex ngk bpR6es istället för bp6es, R betyder resistorstift. Tändkablarna ska också vara av resistortyp/avstörda. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 25 feb 2010, 01:48 | |
| jo ja vet att d betyder starta om, men det där var då jag testade det inomhus med endast fördelare och spole kopplad till ms:et, kopplade in det i bilen idag och fick den att ge livs tecken iaf, har dock inte testat med att koppla in datorn dit ännu men det kommer göras imorgon så får vi se vad som händer och sker. dessutom är ju bpr6es långgängade stift och passar inte i pinton (köpte sådana till min 2liters v6a idag) och det sitter redan resistor stift i den ja och kablar så det är inga bekymmer. har även beställt hem innovate lc1 bredbands lamdba kitt till sierran idag och även bosch's 026 och 039 givare så slipper ja fixa å dona med fordens orginal givare. (totalt 225€ med frakt) om inte någon har en mapp för orginal givarna förståss? återkommer imorgon om jag har mer bekymmer. | |
|
| |
MantaMania Skogenracing Small
Antal inlägg : 18 Age : 71 Namn : Staffan Från : Bollnäs Kör : Opel Manta A Registration date : 09-08-03
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 02 mar 2010, 10:57 | |
| Hej Mikael & andra ! Var här och ställde dumma frågor ang. MS och 60-2 trigger i höstas. Kom då fram till att triggerskivan borde flyttas. Beställde då en remskiva som gjör det möjligt att skruva fast skivan på baksidan. Nu är problemet att jag glömt hur skivan ska sitta i förhållande till givare och ÖD Försöker lägga upp en bild på hur det ser ut, det vore kalas om ni kan berätta hur skivan ska sitta..... Märket för ÖD sitter ungefär kl.2.00 och givaren sitter ungefär som på bilden, fattar ni ? Mvh Staffan | |
|
| |
Mantel Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 419 Namn : Jonas Från : Kungsgården Kör : Lupo, Corsa Kompressor Registration date : 08-02-24
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 02 mar 2010, 11:42 | |
| Triggern skall sitta ungefär vid tand 20 när motorn är in noll läge som jag förstår. Men om du inte har några fästen än för hjulet, så bygg bästa möjliga trigger fäste och sedan montera hjulet där det skall vara. | |
|
| |
Antal inlägg : 18 Age : 71 Namn : Staffan Från : Bollnäs Kör : Opel Manta A Registration date : 09-08-03
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 02 mar 2010, 11:57 | |
| Men nu är det så att givaren sitter som på bilden, inget annat bra ställe att sätta den på.
Måste väl gå att tänka om, om man är vig i huvé..... | |
|
| |
Antal inlägg : 419 Namn : Jonas Från : Kungsgården Kör : Lupo, Corsa Kompressor Registration date : 08-02-24
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 02 mar 2010, 15:32 | |
| Ja det är väll inga problem. Vrid triggerhjulet så missing gap är 20 tänder ifrån bara, sen är saken biff. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 02 mar 2010, 21:20 | |
| Fan vad jag är trög... Har varit och snurrat på trissan lite...så här då, eller tänker jag fel igen ? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 02 mar 2010, 21:42 | |
| Om motorn står i död-läge så ser perfekt ut tycker jag! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 03 mar 2010, 08:21 | |
| Va bra !
Då kan jag skruva fast den i remskivan.....
Återkommer säkert senare med fler dumma frågor.
/S | |
|
| |
Axxel_021 Skogenracing Small
Antal inlägg : 2 Age : 34 Namn : Axel Ridderstolpe Från : Turbocity Västerås Kör : 4-pelarlyft Registration date : 10-03-15
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 16 mar 2010, 16:27 | |
| Hej alla glada. Jag håller på att instalera ett Ms 1 V3.0 i min stackars 740 för tillfället. Köpte allt färdigt av Mofid (Mycket snabb leverans btw) Men nu har jag kopplat på +matning och dragit alla jordpunkter. Tänkte att jag skulle försöka koppla upp boxen mot datorn, kör med en USB>DB9 adapter och en förlängningskabel. Har även instalerat drivrutin till den som jag fick med i skivan. Men när jag ställer in comport 3 som "portcheck" programet säger att det ska vara så står det fortfarande "no response" (ja tändning är påslagen när jag gör detta) Men efter ett tag så kommer det upp en ruta i megatune som det står så här på: Hela megatune flippar ur och visarna går åt alla möjliga håll och piper och har sig. Även där det står "Received" i rutan kan det hända att det ändras lite olika siffror varje gång rutan kommer upp. Kör denna variant av megatune: Megatune_Extra 029y4 Boxen är lödd för Vr-givare, dubbla tändsteg "edisspole" och lite extra funktioner. Har inte mailat Mofid än, utan jag satt här och läste så jag tänkte att jag ändå postar nu. ( måste till jobbet om 5min) Kanske någon som har en aning? Är alldeles för grön på detta.. Mvh Axel | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 16 mar 2010, 20:43 | |
| Ser nästan ut som mofid lagt in fel kod men väldigt osäker | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 18 mar 2010, 12:32 | |
| Det börjar dra ihop sig till provstart !
Har kollat av alla givare, har gnista och spridarna knattrar...... Spännande !
Har ett skumt fenomen, när jag slår av tändningen har MS:et fortfarande spänning. Konstaterar att om jag tar bort (-) från relät till fläkten slocknar MS:et !? Vad kan det bero på ? Förstår att burken får bakspänning via reläspolen, men vad beror det på ? Manövern till fläkten funkar, ändrar jag börvärden för fläkten startar/stoppar den.
Mvh Staffan | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
| |
|
| |
| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|