| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|
+155Anna_B Jim_H stenemo joeek emiliutti SSR-Hans Biiren Ekson J.Andersson Rake JTPerformance Wombat akerlof_ Anton_N97 Wollinger Oggster nameless90 Matte_s Mike_Litoris plåtis konstapelkazk krille_CoX mister_tuned Redbullen Robinson lewwan Sten naddut stuff Painlake Racing Blue baby Cowhill racing racepeter musse Knasen Mackan900 hessu75 Casy86 anton s marntell asjohem driftz28 drzero Backbone danteho SalkerF Denniz Siljaspeedshop Festerkatt Johansson Alexander92 pejo89 Dannexx rikard_vinkelslip@hotmail oskar.ax hardy4 021petterzzon Fjellström Röbba FilipD turbospool Holme solsken henke_92 dachevyman Lazer94 Åsa-Johan Budda Curious1 marcus.fl Forsberg Frolen rydan88 saypay Mrpete Grey JH Steve jakobgunnarsson bosse Limpdjur Eljest _Macce_ EvoAlex Fredrikhenriksson nuffe88 mrr WTB mantaturbo houk vurstingmk2 Joel Henrik Consul72 tompa_91 Awpelqvist NIKKELICIOUS Turboglöggen xstream Crisse e46turbo Fritte Haggen kizen Axxel_021 _tommy jol Fordpappa sjöblom! bonnalex 740_klasson eXter bjogum patric2001 Eriksson theymmot _energi_ Sköld persson121 bäckerracing Bagge_Turbo sierraboss Jonte _Glenne_ Wike Hedin_ Chris__ MantaMania ricze Schimpy xepez Peter_A Mantel Kverna Team HR dutten Palmqvist 190ecosworth Vr6 bumbi Jeppo mbfidde kjerre Roobin robsan Öbbe jockelw Anton _-gniraz-_ Henka_ w8stg8 fredda Lindskog TICSierra Mikael 159 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 22 feb 2015, 17:53 | |
| Ja en låda och en spole. Spole ger ingenting utan behövs förstärkare också
Finns nån variant här http://shop.klracing.se/sv/artiklar/tandbox-bkc-6al.html | |
|
| |
Robinson Skogenracing Small
Antal inlägg : 5 Age : 34 Namn : Robin Från : Göteborg Kör : Ford Capri turbo Registration date : 14-08-29
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 26 feb 2015, 19:01 | |
| har nu härmat mycke och tattbort tfi och kör på hallgivaren i fördelaren på 2,9 turbon men får ingen signal till minus på spolen ms pin 36. Men allt annat funkat temp varvtal tps osv Dwell cranking 6.0 run 3.5 minimum dischaged 0.1 ford enkelspole Har ställt in msns och led 17 spark output A led på boxen blinkar Har testat med en led lampa istället För spolen men gav inget resultat Mvh Ford capri turbo 2,9 630cc e85 hx35 Retekgbg@gmail.com | |
|
| |
konstapelkazk Skogenracing Small
Antal inlägg : 32 Age : 35 Namn : jonn Från : kalmar Kör : ford sierra doch x3, opel rekord x3, vw typ 1, golf 2, seat inca, volvo v40, Registration date : 09-03-30
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 26 feb 2015, 20:41 | |
| Hej på er i tråden.
jag har som många andra försökt att få min Sierra dohc att gå med megsquirt. har köpt en ms-box av mofid på blocket. har problem med att den baktänder, och varvtalsingnalen i megatune visar 4000-5000v/m när vi drar runt motorn på starten. Har fått den att starta en gång på startgas. jag har kvar kontaktstycket till originalboxen och har adapterkabel till ms-boxen som är byggd på mofids kabelhärva. kopplar jag in orginalboxen så tänder den fint, har testat att polvända triggern, mät spänningen från triggern 1,7v ac, kört med osilioskåp fått signal, skruvat runt på pottarna lyckats "stabelisera" signalen men inte kunna sänka den.
Bilen står med
megasquirt 1 v3 byggt för tfi
högohmiga 389cc spridare
saab 95 turbo
original elsystem förutom adapterkabel till ms-boxen
ny FoMoCo vevaxellägesgivare
Har följt instruktionerna som mikael så snällt lagt up i den här tråden.
Är nu inne på att jag har bränt någon komponent i boxen.
Någon som har nån ide om vad jag kan ha för fel ?
| |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 26 feb 2015, 21:12 | |
| Robinsson: Låter som något har gått sönder då eller boxen inte är lödd för den utgången om du har varvtal när du kör på startmotorn men inte får gnista
Konstapelkazk: Problemet du har är att det är vr sensor och 36-1 givare på dohc så kommer inte funka med en tfi box | |
|
| |
konstapelkazk Skogenracing Small
Antal inlägg : 32 Age : 35 Namn : jonn Från : kalmar Kör : ford sierra doch x3, opel rekord x3, vw typ 1, golf 2, seat inca, volvo v40, Registration date : 09-03-30
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 26 feb 2015, 21:20 | |
| okej mikael låter väl som världens idiot men trodde att det var en ms-box byggd för tfi man skulle ha till Sierra dohc, skrev även till mofid att jag ville ha för tfi och inte för halgivare och att jag hade vevaxellägesgivare när jag beställde | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 27 feb 2015, 08:10 | |
| lätt att missa så är ju ingen fara mofid har ingen koll på motorer tyvärr så han bygger bara efter önskemål. du får låta han göra om boxen åt dig för vr sensor och tändsteg | |
|
| |
oskar.ax Skogenracing Small
Antal inlägg : 19 Age : 38 Namn : Oskar Från : Ax Kör : Volvo/Bmw Registration date : 12-12-01
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 28 feb 2015, 18:47 | |
| Har införskaffat mig en MSD6A samt en blaster spole som ska kopplas in i veckan. Ser i Megamanualen att jag måste göra vissa ändringar i tunerstudio också men kan inte riktigt hitta dessa inställningarna, inte med samma benämning i alla fall. så här står det: ignition Input Capture Rising Edge - Signal through V2.2 or V3 optoisolator (U4) using the Hall sensor circuit Rising Edge - Signal through V3 VR sensor circuit Falling Edge - with MicroSquirt Cranking trigger: Trigger Rise Coil Charging Scheme: Standard Coil Charge Spark Output: Going Low (Normal) ('Going Low (Normal)' for MicroSquirt) Maximum Spark Duration 25.5 Under the dwell settings: Maximum Dwell Duration 25.5 ms Men för att ändra detta måste man göra något i "ini" filen. Någon som gjort detta och kan förtydliga och tala om för mig hur jag gör? Ha det gott! | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 28 feb 2015, 19:13 | |
| är bara kasta dit msd6:an och köra, du behöver inte ändra något | |
|
| |
oskar.ax Skogenracing Small
Antal inlägg : 19 Age : 38 Namn : Oskar Från : Ax Kör : Volvo/Bmw Registration date : 12-12-01
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 28 feb 2015, 19:16 | |
| Okej! Mystiskt med alla dessa inställningar man "måste" ändra då enligt manualen :/ Men det är kanon då kör jag på det! Tack för hjälpen Mikael! | |
|
| |
Joel Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 28 feb 2015, 22:21 | |
| Du har ju redan dessa inställningar så inte så konsigt. Vilket Mikael vet eftersom han som gjort dom från början. | |
|
| |
hardy4 Skogenracing Small
Antal inlägg : 14 Age : 33 Namn : Karolis Från : Västra götaland Kör : Volvo 945 LTT Registration date : 13-01-20
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 01 mar 2015, 11:57 | |
| Halloj ,
fick tag på en lsu 4,2 lambda sond utan mätare då.
Går det att koppla den till ms1v3 så man kan se vilken lambda man ligger på ? Eller måste man ha en sån control unit till den ?
Den har jo 5 kablar : vit, grå, svart, gul och röd.
Mvh Kalle | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 01 mar 2015, 13:16 | |
| Nej det går inte, bara några få sprut som klarar det. Du behöver en översättare. T.ex en innovate MTX-l | |
|
| |
Antal inlägg : 14 Age : 33 Namn : Karolis Från : Västra götaland Kör : Volvo 945 LTT Registration date : 13-01-20
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 01 mar 2015, 17:21 | |
| - Mikael skrev:
- Nej det går inte, bara några få sprut som klarar det. Du behöver en översättare. T.ex en innovate MTX-l
Okej då vet jag det. Men den kabel som går ut ur MS härva då ? Funkar den bara till smallambdan ? Eller det är menat till nåt annat ? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 01 mar 2015, 17:40 | |
| MS23 som är till lambdan klarar både vanlig smalband och 0-5 volt så när du skaffar en MTX-L eller liknande kopplar du den mot sprutet så får du då upp värdena där också, mycket smidigt vid mappning och loggning | |
|
| |
plåtis Skogenracing Small
Antal inlägg : 2 Age : 49 Namn : mikael Från : uddevalla/kungshamn Kör : sakta Registration date : 15-03-01
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 12 mar 2015, 17:42 | |
| Tjenare har en liten fråga. är det någon som känner eller vet någon som installerar och mappar megasquirt å gör allt klart. i typ gbg Trollhättan/Vänersborg/Uddevalla eller norra Bohuslän Med vänlig hälsning plåtis | |
|
| |
Mike_Litoris Skogenracing Small
Antal inlägg : 10 Age : 36 Namn : Danne Hultman Från : Stockholm Kör : 3dr sierra 2.0is OHC turbo Registration date : 14-10-07
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 17 mar 2015, 23:10 | |
| Tjena! har kopplat ms1 v3 på min ford sierra med tfi tändning! den startar som den ska men efter 15-30sek så lägger den av, gnistan försvinner! Någon som har någon bra ide vad felet kan vara ? /Danne | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 11 apr 2015, 14:20 | |
| Hej har nu startat upp min ms1v3 b230fk. Men så fort jag startar den så varvar den ca 2400 varv på tomgång.
Är det nåt som känner igen det ?
Mvh kalle | |
|
| |
Matte_s Skogenracing Small
Antal inlägg : 1 Age : 29 Namn : Matte Från : Åland Kör : Volvo Registration date : 15-04-26
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 26 apr 2015, 17:24 | |
| Tjeenare! Finns det någon som sitter på en startmapp till MS1V3 extrakod med Edis tändning och 60-2 trigger? Får det inte o lira själv så tänkte ifall någon skulle kunna hjälpa mig? Motorn är en m30b28 men sålänge jag får tändningen o lira så e jag nöjd
Senast ändrad av Matte_s den sön 26 apr 2015, 17:37, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Felskrivning) | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 26 apr 2015, 18:09 | |
| Edis tänding? du menar edis spole och orginaltrigger hoppas ja. Edis tändning kräver 36-1
generic wheel led17 spark out A led 18 spark out C led 19 spark out B
wheel decoder 60 -2
trig A 5 trig B 25 trig C 45
triggervinkel 65grader
Dwell 3.5ms
| |
|
| |
nameless90 Skogenracing Small
Antal inlägg : 2 Age : 34 Namn : Johan Från : v-ås Kör : volvo 945 turbo Registration date : 15-06-01
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 01 jun 2015, 18:46 | |
| Tjena ! Har lite funderingar då jag i lördags fick igång bilen, en stund iaf är Helt grön på de här, första gången med allt och försökt läsa så mycke som möjligt men..
börjar från början med setupen:
ms1v3 b230 org vr givare 60-2 hjul 465cc spridare orginal tändspole och fördelare E85
ställt trigg A på 5 där den verkar gå bäst ingen b / c , måste man ha de kanske ?
Fick som sagt igång bilen och den gick skapligt på tomgång och låg stadigt på AFR 12 där den gick som bäst. AFR med E85 ska vara 9 för lambda 1 ? men där gick den sk*t
tycker mitt req_fuel värde är heeelt enormt vilket känns fel, låg på 40 när bilen väl startade, sänkte stegvis ner till 25 vartefter motorn vart varm "lekte" runt lite för att få den stabil och lyckades som sagt vid req_fuel 25 att lägga mej stadigt på afr 12
skulle gå tillbaka efter lite små pill till mina 25 men var lite för snabb så de blev 5, bilen dog och ville inte starta mer innan batteriet la av...
är det verkligen normalt med så höga req_fuel värden ? tycker bara jag ser bra mycke lägre, och TS kalkylatorn vill lägga sej mycke lägre
kladdade lite i ve-tabellen också i mitt försök till stabil tomgång och även där tyckte jag att mina värden vart jätte höga jämfört med vad man sett, upp mot 60-70
känns som nånting är galet men kan inte lista ut vad någon som har några ideer ?
tack på förhand | |
|
| |
hessu75 Skogenracing Large
Antal inlägg : 156 Age : 49 Namn : Heikki Från : Finland Kör : Capri MK3 2,9 turbo, Kawasaki ZX14. Vinterbil Ford Sierra kombi 4x4 Registration date : 13-07-02
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 04 jun 2015, 09:27 | |
| Hejsan alla, Nu är dags för mig att starta med MS el-härvan till min Caprin 2.9efi turbo med originella TFI. Ska jag använda direkt pin out från de här schema: Wiring MS1 v3.0Hur ska jag koppla TFI modulen? Pin #36? Tidigare ägaren hadde bara kopplat direkt till EEC-IV stora grå konnektor. Försökte att markera alla, när jag plockades bort kabling. Några kablar var inte identifierad. Alla info stora hjälp. | |
|
| |
nameless90 Skogenracing Small
Antal inlägg : 2 Age : 34 Namn : Johan Från : v-ås Kör : volvo 945 turbo Registration date : 15-06-01
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 06 jun 2015, 22:13 | |
| hej igen !
Har pillat lite till idag provade bland annat att sätta tändningen så som mikael skrev högre upp i tråden nu startar den hur lätt som helst och går bra på tomgång, men
Sätter jag Led'sen som det står bara poffar den och smäller, men går vad f*n är felet ? varvtalet i TS hoppar dessutom mellan 2500-5800 vilket den inte gjorde när jag väl fick igång den med bara TriggA ? innan låg det på stabila 800 på tomgång...
måste ju vara jag som missat nånting eftersom den antagligen ger en varvsignal var på alla 3 triggpunkter ?
org. volvo tändspole och fördelare btw
Väldigt tacksam för svar | |
|
| |
Alexander92 Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 305 Age : 32 Namn : Alexander Från : Åland Kör : Sierra, Nissan 200sx s14a, Volvo 960 16v Turbo Registration date : 12-05-06
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 09 aug 2015, 21:47 | |
| Jag har problem med min laddtrycks styrning i mitt MS3x! När jag lägger igång den och ställer in kanalen på boost som jag har laddtryckstyrningen kopplad till så blir det något error och bilen startar inte ens :S Vet någon varför det blir så? Ska försöka ta printscreen på de som kommer upp när jag lägger igång den! | |
|
| |
Alexander92 Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 305 Age : 32 Namn : Alexander Från : Åland Kör : Sierra, Nissan 200sx s14a, Volvo 960 16v Turbo Registration date : 12-05-06
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 11 aug 2015, 20:21 | |
| Nu har jag fixat errorproblemet iallafall! Alla hertz var olika därför funkade det inte! Men nu vet jag fan inte hur jag ska koppla min mac ventil? Har testat att lägga vacumslangarna på olika ställen men jag får inget att funka! Jag har en standard mac ventil! Var ska jag lägga vacumslangarna på ventilen? Och jag tänker köra med både övre och undre anslutningen på wgn! Och alla säger ju olika vilka slangar man ska dra till wgn och var man lägger laddtrycks styrningen! Så hur ska man egenteligen koppla allt? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 12 aug 2015, 06:59 | |
| 1 till tryckanslutning på turbo, 2 till övre wg anslutning och 3 ut i luften bara | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
| |
|
| |
| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|