| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|
+155Anna_B Jim_H stenemo joeek emiliutti SSR-Hans Biiren Ekson J.Andersson Rake JTPerformance Wombat akerlof_ Anton_N97 Wollinger Oggster nameless90 Matte_s Mike_Litoris plåtis konstapelkazk krille_CoX mister_tuned Redbullen Robinson lewwan Sten naddut stuff Painlake Racing Blue baby Cowhill racing racepeter musse Knasen Mackan900 hessu75 Casy86 anton s marntell asjohem driftz28 drzero Backbone danteho SalkerF Denniz Siljaspeedshop Festerkatt Johansson Alexander92 pejo89 Dannexx rikard_vinkelslip@hotmail oskar.ax hardy4 021petterzzon Fjellström Röbba FilipD turbospool Holme solsken henke_92 dachevyman Lazer94 Åsa-Johan Budda Curious1 marcus.fl Forsberg Frolen rydan88 saypay Mrpete Grey JH Steve jakobgunnarsson bosse Limpdjur Eljest _Macce_ EvoAlex Fredrikhenriksson nuffe88 mrr WTB mantaturbo houk vurstingmk2 Joel Henrik Consul72 tompa_91 Awpelqvist NIKKELICIOUS Turboglöggen xstream Crisse e46turbo Fritte Haggen kizen Axxel_021 _tommy jol Fordpappa sjöblom! bonnalex 740_klasson eXter bjogum patric2001 Eriksson theymmot _energi_ Sköld persson121 bäckerracing Bagge_Turbo sierraboss Jonte _Glenne_ Wike Hedin_ Chris__ MantaMania ricze Schimpy xepez Peter_A Mantel Kverna Team HR dutten Palmqvist 190ecosworth Vr6 bumbi Jeppo mbfidde kjerre Roobin robsan Öbbe jockelw Anton _-gniraz-_ Henka_ w8stg8 fredda Lindskog TICSierra Mikael 159 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Oggster Skogenracing Small
Antal inlägg : 3 Age : 28 Namn : Oskar Lindqvist Från : Uppsala Kör : Volvo 16v Turbo/B230FT Registration date : 15-09-27
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 27 sep 2015, 10:31 | |
| Nån som har startmapp till B230 16v turbo? Original volvo fördelare och tändspole Tack på förhand | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 27 sep 2015, 18:45 | |
| För lite info för att kunna göra en startmapp | |
|
| |
Antal inlägg : 3 Age : 28 Namn : Oskar Lindqvist Från : Uppsala Kör : Volvo 16v Turbo/B230FT Registration date : 15-09-27
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 27 sep 2015, 21:04 | |
| - Mikael skrev:
- För lite info för att kunna göra en startmapp
org vr givare 1000cc låg-ohm spridare orginal tändspole och fördelare E85 Gt30 turbo Org 16v Topp Volvo 850 Tps ms1v3 Nåt mer som behövs? min första bil med eftermarknadssprut :/ Tack på förhand | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 27 sep 2015, 21:24 | |
| Du har mapp på din hotmail adress | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 27 sep 2015, 21:50 | |
| - Mikael skrev:
- Du har mapp på din hotmail adress
Tack så hemskt mycket! | |
|
| |
Wollinger Skogenracing Small
Antal inlägg : 1 Age : 31 Namn : Linus Wollinger Från : Oskarshamn Kör : Golf V Registration date : 15-10-02
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 02 okt 2015, 20:24 | |
| Hallå! Har en ford v6 motor som jag kopplat in ett ms1 v2.2 på med orginal edis6 styrning. Har kopplat allt efter kopplingsschema men har problem med att så fort tändning läggs på så öppnar den alla insprutare och håller dem öppna så motorn blir full med bränsle.. några ideer vad det kan vara för fel? Tacksam för svar! Mvh Linus | |
|
| |
Anton_N97 Skogenracing Medium
Antal inlägg : 74 Age : 27 Namn : Anton Nordberg Från : Åland Kör : Ford Sierra Registration date : 15-08-02
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 31 okt 2015, 17:33 | |
| Har införskaffat MS1v3 begangnat så har bara kablar och kablen som går till datorn samt tillhärande programmen, vad behöver jag köpa till tändningen då sprutet är byggd för tändfördelare och scorpio motorn har elektroniskt styrt om jag ej har fel (16v) | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 31 okt 2015, 18:24 | |
| Tja du behöver troligtvis löda om inne i boxen om det är byggt för fördelare och du har något slags tändblock | |
|
| |
Anton_N97 Skogenracing Medium
Antal inlägg : 74 Age : 27 Namn : Anton Nordberg Från : Åland Kör : Ford Sierra Registration date : 15-08-02
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 31 okt 2015, 18:49 | |
| Okej, finns det något schema som kan underlätta? Har ju nämligen ett tändsteg och spole liggandes som jag skulle para med mset från början. Tog stopp när jag upptäkte att MSet hade en utgång. Tackar för snabbt svar | |
|
| |
akerlof_ Skogenracing Small
Antal inlägg : 2 Age : 31 Namn : Tobias Från : Uppsala Kör : Volvo Registration date : 15-12-26
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 27 dec 2015, 16:08 | |
| Tja, Har en b230 16v med MS2V3 och wasted spark tändning med dubbla tändsteg i boxen, använder original vr-givare 60-2, ja har varvsignal i tunerstudio och har justerat pottarna enl guider men ja får ändå ingen gnista på något stift. har testat med olika stift men blev ingen skillnad. har ström till tändspolen när startmotorn går. testat andra vr givare och även polvänt givaren men blev ingen skillnad. kablage till spolen är ok. verkar som att boxen inte skickar jord till tändspolen av nån anledning. Någon som har nån ide på vad som kan vara fel? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 27 dec 2015, 22:08 | |
| Svårt att säga vad som är fel, aktiverat utgångarna osv? | |
|
| |
akerlof_ Skogenracing Small
Antal inlägg : 2 Age : 31 Namn : Tobias Från : Uppsala Kör : Volvo Registration date : 15-12-26
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 27 dec 2015, 23:44 | |
| Vart aktiverar man utgångarna? Spridare och givare fungerar som dom ska allting förutom tändningen. Kan det vara nått i boxen som är trasigt? när ja kör på startmotorn och kollar i tooth logger så ser det ut som att den tappar tand räkningen/vr signalen efter ca ett varv men den visar ändå varvsignal hela tiden
| |
|
| |
Wombat Skogenracing Small
Antal inlägg : 1 Age : 33 Namn : Hampus Från : Sjöbo Kör : Volvo Registration date : 16-03-10
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 11 mar 2016, 12:42 | |
| Tjena Har en volvo740 med b230fk från 940 som jag ska montera ett ms3x357-c på. motorn är helt orignal skulle behöva en start mapp. sjukaste1991@gmail.comtack så mycket mvh | |
|
| |
JTPerformance Skogenracing Small
Antal inlägg : 3 Age : 34 Namn : Jimmy Från : malmö Kör : 940 Registration date : 14-11-16
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 17 mar 2016, 14:58 | |
| Någon som har en startmapp till BMW M20? ms1 v3 som kan dra iväg det på ett mail? tacksam:) bom_box@hotmail.com | |
|
| |
Rake Skogenracing Small
Antal inlägg : 4 Age : 33 Namn : Mikael Landsberg Från : Alingsås Kör : Volvo 940 Turbo och S70 brukis Registration date : 11-11-10
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 27 mar 2016, 13:45 | |
| Jag har kopplat in MS2 V3.0 i min 940 Turbo med wasted spark osv. Men har lite frågor angående inkoppling av knacksensor, min box har knacksensor ingång och jag har följt denna sida: http://www.megamanual.com/ms2/knock.htmEn kabel från modulen ska gå till sensorn, men ska den andra kabeln till sensorn vara jord eller plusmatning? Samt vad är vad på kontaktstycket (A, B) till sensorn? | |
|
| |
J.Andersson Skogenracing Medium
Antal inlägg : 59 Age : 39 Namn : Jimmy Från : Norrköping Kör : BMW 325iA Registration date : 11-06-12
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 07 maj 2016, 09:55 | |
| Förslag på skärmad-kabel om man ska förlänga vr-givare osv? Ni som kör bmw hur har ni löst strömkretsen av/på? som på bilden nedan? eller med extra relä? | |
|
| |
J.Andersson Skogenracing Medium
Antal inlägg : 59 Age : 39 Namn : Jimmy Från : Norrköping Kör : BMW 325iA Registration date : 11-06-12
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 17 maj 2016, 21:06 | |
| Har byggt ett PNP med: MS1V3 extra, 029y4 firmware. 6orginal tändstegen wastedfire i adapterlådan JS3: Tacho out VR lödd Utan tomgångsreglering. T3/t4 turbo@1bar. Deka630. M50 renoverad motor, renoverad topp, 12,9bult. catchtank med 044 som matande. Var hittar jag en bra grundmapp? | |
|
| |
Ekson Skogenracing Small
Antal inlägg : 1 Age : 36 Namn : Jonas Från : Enander Kör : Volvo Registration date : 16-08-07
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 08 aug 2016, 10:04 | |
| Hej! Finns det någon snäll själ som har en start mapp till b230 Jag har ett ms1 v3 B230 original svänghjul med triggerpunkter 60-2 780cc låg ohm, bensin Enkelspole med fördelare. Mail: enander.88@hotmail.comMvh Jonas | |
|
| |
Biiren Skogenracing Small
Antal inlägg : 1 Age : 39 Namn : Björn Från : Hönö Kör : Volvo, locost Registration date : 16-08-08
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 08 aug 2016, 22:54 | |
| Söker också någon typ av start mapp till b230 875cc spridare Gt28 turbo Typ 2bars ladd Bensin Wasted spark Ms2v3 Bjorn.knutsson@ovarvet.seTackar. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 09 aug 2016, 20:28 | |
| Ursäkta jag har varit lite för tyst här. Det är en del pyssel med startmappar om det ska bli bra och inte riktigt haft den tiden. Har skickat till två sista, är det någon som fortfarande saknar något så skriv här bara eller skicks pm
Jag har också mycket få mappar till MS2 och MS3 och idag jobbar jag nästan enbart med Ecumaster som har lyft det här med prisvärt insprut till nya nivåer | |
|
| |
oskar.ax Skogenracing Small
Antal inlägg : 19 Age : 38 Namn : Oskar Från : Ax Kör : Volvo/Bmw Registration date : 12-12-01
| Rubrik: Problem med trigger angle nymont BMW m10 sön 18 sep 2016, 22:57 | |
| Hej! Har en 318 e21 med m10 motor som någon i ert skogenracing gäng satt ihop för ett antal år sedan. Detta är andra gången jag äger bilen och nu har motorn precis varit nerplockad och fått sig en renovering. Jag har inte själv haft motorn nerplockad. När jag startar motorn så vill den knappt gå och när jag strobar tändningen så tänder den ca 20 grader efter tdc. Jag måste ändra trigger angle från tidigare 60 till 20 för att motorn ska börja gå bättre. Men hur jag än gör och ändrar i toner studio så kan jag inte köra på trigger angle 60 som jag gjort innan motorn plockades ner. Trigger signalen tas från kamaxel drevet på 4 punkter. Kan det ha blivit fel där? Är det ett flytande drev? Hur ska jag ställa/nollställa allt igen? Bilen gick perfekt innan allting skrivandes ner så samma mapp ska fungera även nu.
Tips o hjälp emottages gärna.
| |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 19 sep 2016, 19:26 | |
| - oskar.ax skrev:
- Hej! Har en 318 e21 med m10 motor som någon i ert skogenracing gäng satt ihop för ett antal år sedan. Detta är andra gången jag äger bilen och nu har motorn precis varit nerplockad och fått sig en renovering. Jag har inte själv haft motorn nerplockad. När jag startar motorn så vill den knappt gå och när jag strobar tändningen så tänder den ca 20 grader efter tdc. Jag måste ändra trigger angle från tidigare 60 till 20 för att motorn ska börja gå bättre. Men hur jag än gör och ändrar i toner studio så kan jag inte köra på trigger angle 60 som jag gjort innan motorn plockades ner. Trigger signalen tas från kamaxel drevet på 4 punkter. Kan det ha blivit fel där? Är det ett flytande drev? Hur ska jag ställa/nollställa allt igen? Bilen gick perfekt innan allting skrivandes ner så samma mapp ska fungera även nu.
Tips o hjälp emottages gärna.
Har du satt tillbaka distanserna som ska vara till triggern, och har du rätt skruv? spelet ska vara runt 0.8mm | |
|
| |
Antal inlägg : 19 Age : 38 Namn : Oskar Från : Ax Kör : Volvo/Bmw Registration date : 12-12-01
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 19 sep 2016, 20:00 | |
| Hej
Givaren sitter exakt som den suttit innan, har varvtal och bilen startar.
Dock har jag idag fortsatt att felsöka och fundera och jag har lite saker som jag kollat och vill gärna ha feedback på det. Tog bilder också men har ingen aning om hur jag får upp det här.
Jag förklarar: Jag vrider motorn till TDC på vevaxeln, kollar kamaxeln och den är också nollad. Märkningen rakt upp och nockarna på 1ans cyl står rakt ner. Öppnar fördelarlocket och då står rotorn mot 1an. Allting så långt stämmer. Om jag efter detta kollar kamdrevet där det sitter 4st bultskallar med jämt mellanrum så står givaren mitt imellan två skallar. Om jag förstått allting rätt så ska givaren stå mitt för en bultskalle när allting står på noll? Kamdrevet ser inte ut att vara flytande så man kan inte sätta det fel heller. Jag bara spekulerar nu men om allting stämmer så som jag kollat så har kammen stått fel när man borrat och satt i givaren. Jag fick aldrig motorn att vilja varva mycket mer än 5000rpm så det kanske kan vara så? Jag säger inte att det är så men jag hittar inga andra orsaker. Ställer jag trigger angle på 60 som det varit innan så går bilen med ca 30 graders eftertändning. Drar jag ner trigger angle till 0 så får jag den att tända precis på nollmarkeringen. Den varvar upp lätt o ledigt och känns pigg, mycket piggare än innan motorn plockades ner.(trots låg tändning).
Jag har inte sovit ordentligt på 2 dagar nu för jag kan inte begripa hur detta har hänt. Jag har som sagt bilder som jag kan skicka om du vill kika.
Mvh Oskar | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 19 sep 2016, 20:30 | |
| Det är inte så att du måste vrida fördelaren lite. kan vara så att den ligger lite för nära en nock. inte råkat byta fördelare eller liknande? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 19 sep 2016, 20:49 | |
| Fördelaren är samma som innan. Jag har provat vrida fördelaren på alla håll med stroblampan samtidigt och det förändrar ingenting tyvärr. Har jag rätt när jag säger att vr-givaren (tror det är vr) står mitt för en triggerpunkt så ska gnistan släppas? Det spelar alltså roll hur det snurrar där inne? För nu när givaren står mellan två punkter på kamdrevet så tänder den för sent, vilket stämmer med teorin.
Jag har dubbelkollat och trippelkollat nollmarkeringarna. Jag har inte tillgång till någon verkstadsmanual till den motorn men markeringarna är tydliga. Ska testa lägga upp bilderna. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
| |
|
| |
| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|