Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Bilen dör efter start

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan


Antal inlägg : 58
Age : 31
Namn : Jakob Ingemansson
Från : Norrköping
Kör : Sierra 2.9
Registration date : 11-04-04

Bilen dör efter start Empty
InläggRubrik: Bilen dör efter start   Bilen dör efter start Icon_minitimefre 30 sep 2011, 17:15

Tjena!

För er icke så pålästa så har jag byggt om bilen till original (en Sierra 2.9 v6 - 89), från turbo. Hade då MS, som jag nu lött och mixtrat tillbaka till originalsystemet.

Till problemet. Kortfattat; när jag startar bilen, så lägger den sig på helt ok tomgång i två-tre sekunder för att sedan bara sjunka och tillslut dö. Har lyckats starta den, men det är efter 15-20 startförsök. Då går den väl helt ok, gå att åka med osv utan att den dör, men så fort den är avstängd så är man på ruta ett igen.

Det är inte tändningen tror jag, för den tvärdör inte, utan "brööööhööhöhöhöhöh" - den hostar o dör. Spelar ingen roll om man gasar eller inte, blir ingen skillnad.

Min uträkning är att det är något med soppan, antingen för mycket eller för lite. MEN, här kommer det stora frågetecknet. Jag kör med originalspridare och en Walbro 255/h. Läste något om att det är för kraftig pump för de små spridarna? Har originalpump kvar, bara att jag inte har något filter samt är ju lite bök med att byta.

MVH
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Bilen dör efter start Empty
InläggRubrik: Sv: Bilen dör efter start   Bilen dör efter start Icon_minitimelör 01 okt 2011, 18:17

Har du ställt tändningen? Det kan mycket väl vara det som gör det.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan


Antal inlägg : 58
Age : 31
Namn : Jakob Ingemansson
Från : Norrköping
Kör : Sierra 2.9
Registration date : 11-04-04

Bilen dör efter start Empty
InläggRubrik: Sv: Bilen dör efter start   Bilen dör efter start Icon_minitimelör 29 okt 2011, 16:59

Bumpar upp tråden lite då jag fortfarande inte är nöjd.

Har nu i antal veckors tid försökt klura va fan det kan vara, då den inte vill. Hade ju varit en grej om den inte gått att åka med någon gång innan, men det har den ju. Den var riktigt svårstartad, men sen när jag väl lyckades få igång den så gick det att åka med som vanligt. Men efter några dagar så kom den aldrig igång igen, så jag började felsöka.

Lödde bl.a. fast en jord som jag skippat till originalboxen. (Konstigt satt den, ingen vanlig)
Banjokopplingarna till bränslefiltret läckte, så jag bytte både kopplingarna och filtret. Tänkte att det hela berodde på att jag tappade bränsletryck på grund av läckaget, men icke.

Var på riktig verkstad med riktiga idioter för att ställa tändningen, då jag hela tiden trott att det berodde på den. Men han skruvade utan framgång och sa att det var inte tändningen, utan bränsleproblem. Troligtvis för lågt tryck.

Så jag plockade desperat ner tanken och bytte tillbaka till originalpumpen i brist på andra idéer. När jag väl försökte starta sen så var det samma gamla visa igen första 10 försöken, men sen började den svara på gaspådrag. Inte mycket, men den klarade att varva lite och dog inte. Men den var helt konstig, svårt att förklara. Polaren sa att det slog gnistor när jag varva, känns ju sådär.

Tog ett testvarv på 5 meter och märkte att den knappt orkade krypa på kopplingen ens. Känns som att den går på typ 1 cylinder, dock är alla utgångar varma. Stiften och några av kablarna är nya.

Det jag inte förstår är att den gick att åka med i princip felfritt, till att bli såhär utan att jag gjort något.
Lambda som strular? Men den ska väl fortfarande gå att åka med? Ska testa startgas och se hur den blir på det.




Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Bilen dör efter start Empty
InläggRubrik: Sv: Bilen dör efter start   Bilen dör efter start Icon_minitimeons 02 nov 2011, 13:26

Jan_Banan skrev:
Bumpar upp tråden lite då jag fortfarande inte är nöjd.

Har nu i antal veckors tid försökt klura va fan det kan vara, då den inte vill. Hade ju varit en grej om den inte gått att åka med någon gång innan, men det har den ju. Den var riktigt svårstartad, men sen när jag väl lyckades få igång den så gick det att åka med som vanligt. Men efter några dagar så kom den aldrig igång igen, så jag började felsöka.

Lödde bl.a. fast en jord som jag skippat till originalboxen. (Konstigt satt den, ingen vanlig)
Banjokopplingarna till bränslefiltret läckte, så jag bytte både kopplingarna och filtret. Tänkte att det hela berodde på att jag tappade bränsletryck på grund av läckaget, men icke.

Var på riktig verkstad med riktiga idioter för att ställa tändningen, då jag hela tiden trott att det berodde på den. Men han skruvade utan framgång och sa att det var inte tändningen, utan bränsleproblem. Troligtvis för lågt tryck.

Så jag plockade desperat ner tanken och bytte tillbaka till originalpumpen i brist på andra idéer. När jag väl försökte starta sen så var det samma gamla visa igen första 10 försöken, men sen började den svara på gaspådrag. Inte mycket, men den klarade att varva lite och dog inte. Men den var helt konstig, svårt att förklara. Polaren sa att det slog gnistor när jag varva, känns ju sådär.

Tog ett testvarv på 5 meter och märkte att den knappt orkade krypa på kopplingen ens. Känns som att den går på typ 1 cylinder, dock är alla utgångar varma. Stiften och några av kablarna är nya.

Det jag inte förstår är att den gick att åka med i princip felfritt, till att bli såhär utan att jag gjort något.
Lambda som strular? Men den ska väl fortfarande gå att åka med? Ska testa startgas och se hur den blir på det.


Jag känner igen problemet, jag har nämligen haft samma strul på en 2.9a där spridarna hade blivit igentäppta av smuts. I mitt fall fick motorn soppa men inte tillräckligt så den hoppar och går på 4-5cyl och låter ojämnt på tomgången.

  1. Dubbelkolla lödningarna för spridarkablarna
  2. Byt spridarna till några likvärdiga (helst samma, eller några med väldigt nära cc och hög-ohmigt)
  3. Byt BTR


Felsök i den ordningen så ska du se att det hoppar igång.
Om jag inte missminne mig så hade du inget soppafilter, så det kan mycket väl vara det som gjort felet.

Jag tog ur spridarna, spolade soppasystemet, stoppade i ny BTR och andra spridare sen så gick den bra igen.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan


Antal inlägg : 58
Age : 31
Namn : Jakob Ingemansson
Från : Norrköping
Kör : Sierra 2.9
Registration date : 11-04-04

Bilen dör efter start Empty
InläggRubrik: Sv: Bilen dör efter start   Bilen dör efter start Icon_minitimeons 02 nov 2011, 14:13

Tjena! Skitschyst för svar.

Jo jag har också funderat på om det skulle vara så att spridarna är igentäppta eller att btr:en lagt av. Men grejen är ju att jag har ju kunnat köra med bilen utan problem innan. Det här hände ju liksom på en timme. Visst kan det bli igentäppt för det, men det känns så lustigt ändå. Känns som att det är något annat som strular.

Det är ju liksom svart och vitt, finns inget mellanting. Hade ju varit en grej om den börja gå sämre och sämre, men den blev ju helt totalt knasig direkt utan att jag gjort något. Det är så ologiskt på något sätt.

Jo jag har soppafilter, bytte det samt banjokopplingarna då det läckte.

Ska testa att klippa den där lustiga jorden jag lödde fast, se om den går bättre. Annars får jag väl göra som du säger, bara orken som sviktar.

EDIT: Tog bort den och det vart ingen som helst skillnad. Kan också tillägga att om man liksom "spammar" gaspedalen på typ 40 % av svinget, så går det att hålla den på tomgång alternativt få upp den lite i varv. När man väl gjort det ett tag så klarar den att ligga på runt 700 i varv. Dock är det stonk och stön överallt så. Kollade även avgasröret och det puffar ut rök lite då och då, alltså går det inte på alla cylindrar.. eller nåt.
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Bilen dör efter start Empty
InläggRubrik: Sv: Bilen dör efter start   Bilen dör efter start Icon_minitimeons 02 nov 2011, 22:52

Jan_Banan skrev:
Tjena! Skitschyst för svar.

Jo jag har också funderat på om det skulle vara så att spridarna är igentäppta eller att btr:en lagt av. Men grejen är ju att jag har ju kunnat köra med bilen utan problem innan. Det här hände ju liksom på en timme. Visst kan det bli igentäppt för det, men det känns så lustigt ändå. Känns som att det är något annat som strular.

Det är ju liksom svart och vitt, finns inget mellanting. Hade ju varit en grej om den börja gå sämre och sämre, men den blev ju helt totalt knasig direkt utan att jag gjort något. Det är så ologiskt på något sätt.

Jo jag har soppafilter, bytte det samt banjokopplingarna då det läckte.

Ska testa att klippa den där lustiga jorden jag lödde fast, se om den går bättre. Annars får jag väl göra som du säger, bara orken som sviktar.

EDIT: Tog bort den och det vart ingen som helst skillnad. Kan också tillägga att om man liksom "spammar" gaspedalen på typ 40 % av svinget, så går det att hålla den på tomgång alternativt få upp den lite i varv. När man väl gjort det ett tag så klarar den att ligga på runt 700 i varv. Dock är det stonk och stön överallt så. Kollade även avgasröret och det puffar ut rök lite då och då, alltså går det inte på alla cylindrar.. eller nåt.

Ett sätt du kan göra för att se om det kommer soppa är helt enkelt att kolla alla stiften, göra rent dom och sätta tillbaka.
Ryck tändkabeln från tändspolen.
Sedan kör du runt på tändningen ett tag, säg 15 sek.
Ta sedan bort ett stift i taget.
Då ser du om det är fuktigt på stiften och om det skiljer mellan dom. Om det är lika mycket soppa på alla stiften är det dags för ett stiftbyte.
Är det däremot dåligt med soppa på 2st/4st så är det mycket troligt att det är någon av dina lödningar mot boxen som blivit knas. Lägg i så fall upp vilja stift som är torra så kan jag hjälpa dig att hitta rätt trådar att tona ut.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan


Antal inlägg : 58
Age : 31
Namn : Jakob Ingemansson
Från : Norrköping
Kör : Sierra 2.9
Registration date : 11-04-04

Bilen dör efter start Empty
InläggRubrik: Sv: Bilen dör efter start   Bilen dör efter start Icon_minitimelör 05 nov 2011, 15:19

Tjena igen!

Gjorde som du sa och fick fram att cylinder 2, 4 och 5 får dåligt med soppa. Låter ju ganska sannolikt att den går på 3 cylindrar när jag försöker starta, då den går som skit.

Just dem spridarna är fulla med skit? Även om bränsletrycket skulle vara lågt så skulle jag väl inte få de resultaten som jag fick?

Så, vad ska jag göra nu? Nu är jag helt lost. Spridare går ju inte att tvätta i handfatet direkt. (Menar inte att jag tror att det är skit i spridarna, men om det bara var att tvätta i handfatet så skulle jag givetvis göra det för att utesluta det).

Kollade även igenom stiften och lödningarna till 58 och 59 (spridarbankarna), och de var fina och inga problem med dem.
Till överst på sidan Gå ner
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik


Antal inlägg : 1669
Age : 35
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

Bilen dör efter start Empty
InläggRubrik: Sv: Bilen dör efter start   Bilen dör efter start Icon_minitimelör 05 nov 2011, 15:40

Finns ju firmor som tvättar och flödestestar spridare men frågan är ju om de är värt de ? Borde ju finnas gott om orginal spridare bland folk här, någon kanske kan tänkas skänka nån åt dig. Jag kanske eventuellt kan ha någon.

Men tanke som dock slog mig är retur och matning rätt kopplade på fuelrailen ?

BTW blev turbokittet sålt ?
Till överst på sidan Gå ner
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan


Antal inlägg : 58
Age : 31
Namn : Jakob Ingemansson
Från : Norrköping
Kör : Sierra 2.9
Registration date : 11-04-04

Bilen dör efter start Empty
InläggRubrik: Sv: Bilen dör efter start   Bilen dör efter start Icon_minitimelör 05 nov 2011, 15:57

Jo, ja alltså om jag hade ett par spridare liggandes så skulle jag genast ha bytt för att testa. Det jag pratar om är att det blir liksom ett litet projekt i sig att få tag på grejerna som man inte ens vet om det är fel på. Samt kostar det ju också.

Jag har inte pillat på matningen till fuelrailen någonsin, så den ska funka. Har kollat bränsleslangarna, men ska göra det igen.

Jadå det blev sålt till Norge, Odin(?) här på forumet köpte det.
Till överst på sidan Gå ner
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik


Antal inlägg : 1669
Age : 35
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

Bilen dör efter start Empty
InläggRubrik: Sv: Bilen dör efter start   Bilen dör efter start Icon_minitimelör 05 nov 2011, 16:01

Ja givetvis. Men hört och sett summor på ca1000kr och uppåt för test och tvätt av spridare. Och för de kan du ju köpa ganska många begagnade och testa med.
Hur snabbt behöver du ha spridarna ?Kan de vänta ett tag kan jag leta reda på ett gäng och skicka åt dig.
Till överst på sidan Gå ner
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan


Antal inlägg : 58
Age : 31
Namn : Jakob Ingemansson
Från : Norrköping
Kör : Sierra 2.9
Registration date : 11-04-04

Bilen dör efter start Empty
InläggRubrik: Sv: Bilen dör efter start   Bilen dör efter start Icon_minitimemån 07 nov 2011, 19:58

Glöm det jag skrev om att vissa cylindrar får mer eller mindre soppa än de andra. Testade likadant idag igen, sedan flyttade jag runt spridarna och testade. Bilen får ingen soppa över huvud taget. Bensin i tanken har jag, så det borde inte vara något. Skulle vara om jag monterat pumpen för högt eller något så den ändå inte får i något.. Dock så var den ju likadan förut med gamla pumpen som funkade vid den nivån.

Den startar ju, men sen dör som vanligt.

Funderar på btr:en, men känns ändå inte som att det är den.

Kanske ska ta att plocka bort någon bränsleslang och sen köra pumpen för att se om det ens kommer något?

Henrik: Jag får tacka, men jag tror jag har hittat ett par i närheten här hemma. Om jag ens ska byta vill säga.
Till överst på sidan Gå ner
_Macce_
Skogenracing Elite
_Macce_


Antal inlägg : 1258
Age : 34
Namn : Marcus
Från : Norrköping
Kör : Överladdad Ford
Registration date : 07-03-23

Bilen dör efter start Empty
InläggRubrik: Sv: Bilen dör efter start   Bilen dör efter start Icon_minitimemån 07 nov 2011, 20:22

Pumpen hör du ju om den fungerar, du kan ju enkelt lossa slangen vid btr:en för att se om soppa kommer...btr:en tror jag INTE är trasig...den har du väl aldrig ens rört eller skruvat på?

Tanka i mer soppa och kolla om det fungerar, 5 l räcker eftersom att den funkade från början kanske det har med nivån att göra.

Den tänder till med startgas?

Föresten hur ser det ut med alla givare, TPS, tomgångsmotorn, och lambdasensorerna?
Någon glömt eller fel där kanske?
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Team-Vebotrim/143643252347044?ref
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan


Antal inlägg : 58
Age : 31
Namn : Jakob Ingemansson
Från : Norrköping
Kör : Sierra 2.9
Registration date : 11-04-04

Bilen dör efter start Empty
InläggRubrik: Sv: Bilen dör efter start   Bilen dör efter start Icon_minitimemån 07 nov 2011, 21:05

Var ute nyss och lossade en bränsleslang, sen körde jag pumpen och det kom soppa. Men pumpen går bara den "vanliga tiden" på 1-2 sek? Alltså det kom bara soppa i 1 sek ungefär, då pumpen går. Trodde den skulle mata på i evigheter då jag trodde att den hade som uppgift att bygga upp tryck, vilket den inte kan nu, men där har jag fel?

Nej BTR:en har jag aldrig pillat på.

Ja alltså den startar ju om jag vill, och sen om jag spammar gasen lite smått så dör den inte.

Alla givare ska vara inkopplade, har nog gått igenom den där raddan ett 50:tal gånger. Här och nu vet jag att TPS:en är i, tomgångsmotorn och lambda.

Kan ju testa och dra ut tomgångsmotorn och starta.

EDIT: Kom på att luft och vattentemp inte är original, de är kvar sen turbokonverteringen. Men de ska väl inte vara något? Även det nu skulle vara att systemet inte kan tolka dem så borde väl inte symptomen av det bli såhär som jag har det nu?

EDIT no2: Var ute nyss och slog i mer soppa samt testade att starta utan TPS, utan tomgångsmotor samt utan båda. Men den gick som "bäst" när allt var inkopplat. Och då gick den lika dåligt som vanligt. Så har inte kommit en cm framåt.
Till överst på sidan Gå ner
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan


Antal inlägg : 58
Age : 31
Namn : Jakob Ingemansson
Från : Norrköping
Kör : Sierra 2.9
Registration date : 11-04-04

Bilen dör efter start Empty
InläggRubrik: Sv: Bilen dör efter start   Bilen dör efter start Icon_minitimetor 10 nov 2011, 15:40

Tänkte försöka mäta strömmen i spridarkontakterna, men var ska jag stoppa plus och minus? Minus borde ju vara karossen, men plus? Är det rakt in där stiften ska sitta?

Räcker det med att tändningen är på?

Funderar även lite på reläet till spridarna, men enligt min bok sitter det åt helvete lustigt. Bakom styrboxen någonstans.

Dock så går ju bilen, fast som skit, så nån spridare måste ju släppa igenom lite åtminstone..
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Bilen dör efter start Empty
InläggRubrik: Sv: Bilen dör efter start   Bilen dör efter start Icon_minitimetor 10 nov 2011, 23:41

Om inte tempgivarna funkar som dom ska så kommer bränsle och tändning bli helt galet. Värt att byta till orginal och prova, det kan mycket väl vara det.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
_Macce_
Skogenracing Elite
_Macce_


Antal inlägg : 1258
Age : 34
Namn : Marcus
Från : Norrköping
Kör : Överladdad Ford
Registration date : 07-03-23

Bilen dör efter start Empty
InläggRubrik: Sv: Bilen dör efter start   Bilen dör efter start Icon_minitimetor 10 nov 2011, 23:47

Alternativt ta bort kontakterna på dom och se om det gör skillnad
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Team-Vebotrim/143643252347044?ref
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan


Antal inlägg : 58
Age : 31
Namn : Jakob Ingemansson
Från : Norrköping
Kör : Sierra 2.9
Registration date : 11-04-04

Bilen dör efter start Empty
InläggRubrik: Sv: Bilen dör efter start   Bilen dör efter start Icon_minitimelör 12 nov 2011, 14:33

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!

Har nog inte varit så här glad, bilfan funkar som vanligt!! Tusen tack Grey och Macce, om ni hade varit här hade jag pussat er till döds.

Det var givarna som var fel, testade först med att koppla bort dem bara, och då gick den igång och dog inte på tomgången så som den brukade.

Sket i frukosten och sprang i bara kalsongerna till skroten och började skruva av nya givarna, hem och skruva på och sen.. total njutning.
Till överst på sidan Gå ner
_Macce_
Skogenracing Elite
_Macce_


Antal inlägg : 1258
Age : 34
Namn : Marcus
Från : Norrköping
Kör : Överladdad Ford
Registration date : 07-03-23

Bilen dör efter start Empty
InläggRubrik: Sv: Bilen dör efter start   Bilen dör efter start Icon_minitimesön 13 nov 2011, 00:27

Skönt, åker du kungligt i vinter nu då Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Team-Vebotrim/143643252347044?ref
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Bilen dör efter start Empty
InläggRubrik: Sv: Bilen dör efter start   Bilen dör efter start Icon_minitimemån 14 nov 2011, 14:24

Gött!
Man ska alltid misstänka det lättaste. Oftast är det glödlampan som är trasig när det inte går att tända lampan! Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Sponsored content





Bilen dör efter start Empty
InläggRubrik: Sv: Bilen dör efter start   Bilen dör efter start Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Bilen dör efter start
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Problem efter turbokonvertering.
» Ford 2.9 går dåligt misständer efter motorbyte
» Borra svänghjul efter vevaxel
» lyset slockt efter stereo inkoppling volvo 940
» Volvo 740 GL -85 Startar inte efter misstänkt soppatorsk..

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: