Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
Doktor-T
Skogenracing Small



Antal inlägg : 13
Age : 123
Namn : Tobias
Från : Göteborg
Kör : BMW e34 520iT & BMW e34 530/540i
Registration date : 11-09-04

Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Empty
InläggRubrik: Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor   Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Icon_minitimesön 04 sep 2011, 11:23

Tjena

Jag har börjat samla på mig prylar för ett "Locost projekt" och har kommit till punkten gällande bränsletillförseln.

Läste tråden ang. extrasprut och tycker det verkar vara en ganska enkel väg att gå men några frågetecken har dökit upp.

1. Pallar extraspridarna att ligga på under t ex 30sek med konstant 12v matning utan risk för att dom bränner? Det är ju andå en magnetventil om man säger så.

2. Motorn i min BMW 520 1996 E34 är av typen M50 med plastinsuget. Detta är nog inte så bra att försöka sätta extra spridare då plasten är rätt tunn och antagligen rätt svår att limma/täta osv. Frågan är då, om jag tar t ex ett 3" stålrör och sätter spridarna i och monterar detta strax före trottelkroppen (mellan turbon och trottelkroppen), skulle det funka ändå?
Till överst på sidan Gå ner
m5micke
Skogencrew
m5micke


Antal inlägg : 3132
Age : 41
Namn : Micke
Från : Gävle
Kör : BMW "Alpina" 332itt e30 -89, BMW X5 4,8is, BMW 323im e36 -97
Registration date : 06-10-12

Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Empty
InläggRubrik: Sv: Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor   Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Icon_minitimesön 04 sep 2011, 13:13

Köp ett eftermarknads sprut istället. Kommer du tjäna på i längden
Till överst på sidan Gå ner
jol
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 59
Age : 40
Namn : Peter Strandberg
Från : Mellansel/Luleå
Kör : Alfa!
Registration date : 09-10-30

Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Empty
InläggRubrik: Sv: Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor   Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Icon_minitimesön 04 sep 2011, 14:46

Det är mindre energi och mer resultat med ett eftermarknadssprut, kolla här hur enkelt det är att para megasquirt med m50 http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=879273

Skriver inte detta för att jag själv har ms-boxar till salu ( https://skogenracing.editboard.com/t8535-s-megasquirt-ms1-ms1-v22-v3-lc-1 ) utan för att så är fallet Smile
Till överst på sidan Gå ner
Doktor-T
Skogenracing Small



Antal inlägg : 13
Age : 123
Namn : Tobias
Från : Göteborg
Kör : BMW e34 520iT & BMW e34 530/540i
Registration date : 11-09-04

Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Empty
InläggRubrik: Sv: Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor   Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Icon_minitimesön 04 sep 2011, 21:08

Jo givetvis är det bättre med eftermarknadssprut men det går utanför budgeten för detta projekt och målsättningen är inte några stora effektuttag utan jag tänkte bara vässa till bruksbilen en smula.jag vill bara ha ut 60~70hk mer när jag varvar på lite. Hoppas på att klara mig med 0,4~0,5 bar i laddtryc utan intercooler. jag har en rätt stor turbo som gissningsvis inte kommer ladda förrän en bit upp i varvtalsregistret.
Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Empty
InläggRubrik: Sv: Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor   Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Icon_minitimesön 04 sep 2011, 21:12

Läs på lite i trådarna som finns här så kommer du inse att de är bättre o kosta på lite o med det göra att bilen kommer gå bättre o funka bättre! Även om du inte vill ha så mycket effekt nu så vill man alltid ha mer o då har du köpt grejor som klarar de.

Intercooler är att föredra, dessutom inge stora pengar!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
Doktor-T
Skogenracing Small



Antal inlägg : 13
Age : 123
Namn : Tobias
Från : Göteborg
Kör : BMW e34 520iT & BMW e34 530/540i
Registration date : 11-09-04

Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Empty
InläggRubrik: Sv: Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor   Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Icon_minitimemån 05 sep 2011, 08:48

Ja mkt info finns här och det är verkligen rätt ställe att bolla frågor :-)

Tanken som tilltalar mig med detta med extra spridare som är laddtryckstyrda är det att jag kan åka med original bränsleförbrukning på låglast och endast få en högre förbrukning när jag gasar lite extra. Borde inte det funka?

Jag hade inte tänkt mig att plocka ut mer effekt för jag betvivlar att koppling osv inte kommer palla det. Troligen så behöver man byta toppackning, svetsa toppen osv för att få motorn att tåla mer laddtryck och sådana ingrepp är inte aktuella. I stort sett så är detta lite av ett pilotprojekt för min del då jag på sikt kan tänka mig att turbokonvertera min BMW 540 på ett mer seriöst sätt och då med rätt budget.
Till överst på sidan Gå ner
jol
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 59
Age : 40
Namn : Peter Strandberg
Från : Mellansel/Luleå
Kör : Alfa!
Registration date : 09-10-30

Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Empty
InläggRubrik: Sv: Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor   Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Icon_minitimemån 05 sep 2011, 13:33

Med ms drar den inte mer på låglast än original, tvärtom om du mappar in den bra.
Lägg ihop allt du måste skaffa, spridare, tryckvakter, slang+kopplingar, eldragning så är det inte mycket kvar till en ms-box.
När du inte kan backa tändningen på original motorstyrning får du också problemo
Till överst på sidan Gå ner
Joel
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 533
Age : 34
Namn : Joel
Från : Norrhult, Småland
Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88
Registration date : 10-03-06

Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Empty
InläggRubrik: Sv: Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor   Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Icon_minitimemån 05 sep 2011, 13:52

jol har rätt. Hur ska du göra med tändningen har du tänkt? Du har ju ingen fördelare du kan skruva på precis. Känns det värt att riskera att spika sönder motorn för att du var för snål för att köpa MS + bredbandslambda.
Till överst på sidan Gå ner
Doktor-T
Skogenracing Small



Antal inlägg : 13
Age : 123
Namn : Tobias
Från : Göteborg
Kör : BMW e34 520iT & BMW e34 530/540i
Registration date : 11-09-04

Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Empty
InläggRubrik: Sv: Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor   Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Icon_minitimemån 05 sep 2011, 14:55

Detta med tändningen kan ju iof bli ett bekymmer, har faktiskt inte funderat på det. Är det något man måste ta med i beaktningen när man laddar så lite som t ex 0,5?

Men om man nu satsar på MS & bredbandslamda, är det inte meckigt att mappa detta? Jag har noll koll på det området.
Till överst på sidan Gå ner
jol
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 59
Age : 40
Namn : Peter Strandberg
Från : Mellansel/Luleå
Kör : Alfa!
Registration date : 09-10-30

Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Empty
InläggRubrik: Sv: Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor   Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Icon_minitimemån 05 sep 2011, 17:31

Om nån visar dig fem minuter så kan du det sen Smile
Det är bara att läsa steg för steg i tuningmanualen annars. Det finns massor av folk som kört m50, så du kan be någon av dem om inställningarna så startar den direkt.
Till överst på sidan Gå ner
Doktor-T
Skogenracing Small



Antal inlägg : 13
Age : 123
Namn : Tobias
Från : Göteborg
Kör : BMW e34 520iT & BMW e34 530/540i
Registration date : 11-09-04

Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Empty
InläggRubrik: Sv: Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor   Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Icon_minitimemån 05 sep 2011, 21:59

jol skrev:
Om nån visar dig fem minuter så kan du det sen Smile
Det är bara att läsa steg för steg i tuningmanualen annars. Det finns massor av folk som kört m50, så du kan be någon av dem om inställningarna så startar den direkt.


Ja kan man grejja det såpass enkelt så att man bara matar in inställningar och det funkar sen så är det ju perfekt.

Hur fungerar detta med MS & turbomatning ihop med Vanossystemet i min motor. Den har enkelvanoset som kom -93.


En fundering kring detta med tändningen, (spikningar) har en polare som körde dubbelturbo på en Mustang -89 (smidda kolvar original) och han hade ingen laddluftkyl och laddade på rejält. Han körde däremot med alkohol/vatteninsprutning. Kan det vara så att man kan klara sig ifrån att mixtra med tändningen om man kör med laddluftkyl & laddar 0,5?

Hur mkt effekt kan jag vänta mig om jag laddar 0,5?


Tack för alla svar förresten, jag suger åt mig av era kunskaper. sunny
Till överst på sidan Gå ner
jol
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 59
Age : 40
Namn : Peter Strandberg
Från : Mellansel/Luleå
Kör : Alfa!
Registration date : 09-10-30

Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Empty
InläggRubrik: Sv: Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor   Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Icon_minitimetis 06 sep 2011, 16:46

Som jag fattat det går vanos igång vid 1500rpm och slår av vid 5000 igen, det går att styra med ms via ett relä

http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=660376&page=4 kolla speciellt #85

Och såhär lägger man till det i ms:
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Extra_Hardware.htm#nitrous

Jag är osäker på om du behöver översta delen av kretsen, den som styr ingången(då vanos alltid ska kunna gå in beroende på varvtal).
Mittendelen för relay 1 är enkelt på ett v3-kort, jag kan fixa det interna i boxen. Då behöver du bara koppla ett relä utanför boxen som styr vanosventilen
Bottendelen för relay 2 behövs inte.

edit: 90hp till verkar gå att hitta Smile https://www.youtube.com/watch?v=UFE2kY9zCXk KM är polska för hästkrafter
Till överst på sidan Gå ner
Doktor-T
Skogenracing Small



Antal inlägg : 13
Age : 123
Namn : Tobias
Från : Göteborg
Kör : BMW e34 520iT & BMW e34 530/540i
Registration date : 11-09-04

Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Empty
InläggRubrik: Sv: Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor   Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Icon_minitimeons 07 sep 2011, 21:45

90 extra hk vid 0,5 bar var inte dåligt. Visserligen är det en M50B25 men det ger ju en fingervisning vad jag kan vänta mig. En kvalificerad gissning är at 0,5 bar bör räcka gott för dom ca 70hk som jag önskar öka på med.

Mitt turboaggregat (Borg Warner GM6) är rätt stort så det krävs nog en del varv innan den börjar ladda ordentligt med min lilla cylindervolym. Visserligen gör det inte mig så mkt. Det spär ju bara på den lilla motorns redan toppiga karaktär hehe!

JOL:

Om jag förstått det hela rätt kan man köpa en MS box för runt 2500kr ungefär eller är jag helt ute och cyklar? Intercoolers hittade jag på Streetpower för 960kr med 3" anslutningar så det borde väl vara okej. En polare sa till mig att jag inte ens behöver någon dumpventil när jag laddar så lite som 0,5, kan det stämma?


Mvh: Tobias
Till överst på sidan Gå ner
jol
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 59
Age : 40
Namn : Peter Strandberg
Från : Mellansel/Luleå
Kör : Alfa!
Registration date : 09-10-30

Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Empty
InläggRubrik: Sv: Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor   Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Icon_minitimeons 07 sep 2011, 22:29

Ja typ, tex min annons för 2800 som du får komplettera med sex tändsteg för ca 50-60kr styck
Kolla länken i tredje inlägget här i tråden
Jag vet inte om dump, men finns ju begade billigt
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Empty
InläggRubrik: Sv: Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor   Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Bränslefrågan ang. turbokonv. a BMW M50 motor
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Motor byte på ford sierra, till 24v cosworth motor.
» bygga in orgför vid turbokonv
» Byte av spridare + progressiv BTR? (turbokonv.)
» Mc motor vs bil motor
» t7 motor i sierra

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: