| Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 | |
|
+94Lindskog mod krille_CoX Arvidsson Limpdjur Björsby tuning Hposth 633csi Budda Sten Fjellström Håcke bosse Skrotnisse Kanto Peppe MrB XeroZ hasse the man Haggen JohanH Coffeboy ricze JElfgren Holmqvistarn Wike houk AtlanticBlue Nordhmedh Pearly Off3r e46turbo Xeper banzai E-Tech Rekord E2 Turbo NIKKELICIOUS riverdick_racing Groda Lumik Jimmy_JDM _-gniraz-_ Öbbe Ågren nicke blom calle_o Jan_Banan volvokng 740_klasson Silander Hamster JohanJ cyberfalcon _Macce_ Mäki _Andersson_ stork3n MrIcka KNACKAN PLO Mange-83 328Rikard NakahTheOne Henrik booghen jr werd enok667 JBlom Jättemackan Almgren makkan Niclas AHL Prozac Eriksson Kjelle.G ogge Joel Bruntis Mese_Jonas ghettojonny Andy_B Crille CarCass Fiechen Roni tjernell Toffe Hedin_ fredda KarlJohanLeander Grey Mikael Golden Boy 98 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 ons 10 aug 2011, 19:36 | |
| - Mikael skrev:
- Som filmen beskrev är enklast att göra, precis så den går på sen skruva tre varv (ca 3mm)
ja vist är det så. så kan man även kontrollera vad det blev för grundladdtryck hehe det vart en lång diskution det här men lärorik för alla tror jag | |
|
| |
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 ons 10 aug 2011, 19:40 | |
| - Joel skrev:
- Det grundladdtryck dom beskriver är det mekaniska laddtrycket. Alltså att du har fullt tryck in i membranet för att övervinna den hårda fjädern. Samma som att du bara har en slang från kompressordelen på turbon till membranet på wastegaten. Om du tex bara skulle rycka den slangen så skulle du få ett högre laddtryck men bara så högt som fjädern orkar hålla emot. Hoppas det hjälpte.
ja det stämmer men du har ju en justerbar stång med i bilden som ändrar fjäderns hårdhet. preload... så det är ett värde när den inte sitter fast på turbon och ett annat när man monterat och spänt stången. | |
|
| |
Joel Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 ons 10 aug 2011, 19:47 | |
| Jo sant. Men jag räknade med att man har den förspänningen som filmen visade. Sen blir det ju fel om man skruvar för mkt på stången eller för lite. Men det har vi ju redan kommit fram till nu. Jag tror nog att du kan få rätt så högt laddtryck faktiskt om du vill (fast du ville ha lågt?). För jag tänker att du har lägre mottryck än EVO turbon som wastegaten är tänkt för. Men är osäker. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 ons 10 aug 2011, 19:57 | |
| Problemet är att du kan inte ens mäta grundtrycket för du vet inte ditt avgastryck. Och även om du vet grundtrycket har du ingen nytta mer än att du bör välja en annan klocka för du ska inte försöka justera trycket på wg stången endå | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 ons 10 aug 2011, 20:09 | |
| det finns alltså 3st faktorer som strular till det. först fjäderns hårdhet som kräver ett visst tryck för att förflytta den. sen möjligheten att justera fjäderns hårdhet och mottryck från avgaser som inverkar på fjäderns hårdhet eller förmåga att hålla ventilen stängd/öppen
om det är för mycket tryck på fjädern genom att den är justerad för hårt så kommer inte trycket från kompressordelen att övervinna fjäderns hårdhet och inte förflytta den tillräckligt långt eller snabbt vilket resulterar i ostabilt laddtryck.
avgastryck+fjäderns hårdhet vs laddtryck.
för hård spänd fjäder = boost spikes (vet inte vad det heter på svenska) för lös fjäder = segt ladd lagom avstämt = optimalt.
rätta mig och jag har fel?
| |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 ons 10 aug 2011, 20:13 | |
| så på låga varv kommer det mindre avgastryck/mottryck och om då wg är för lös så kommer det läcka tills mottrycket har ökat. lika om det är för hårt spänt så kommer wg öppna för sent och ge en tillfällig ökning av laddet (boost spike)
| |
|
| |
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 ons 10 aug 2011, 20:17 | |
| Det läcker ju hela tiden om den är för lös.
Det med boost spike är nog mer att wastegate ventilen inte kan öppna fullt för att man har skruvat för mkt. Inte öppnar för sent. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 ons 10 aug 2011, 20:25 | |
| Ja när man skruvar på stången påverkar man slaglängden, för lite (hårt spänd) så kommer inte ventilen öppna som den ska och för mycket (löst spänd) så kommer ventilen tjuvöppna. Det man siktar på är optimal slaglängd, alltså så mycket rörelse som möljigt utan att den tjuvöppnar.
| |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 ons 10 aug 2011, 20:33 | |
| - Joel skrev:
- Det läcker ju hela tiden om den är för lös.
Det med boost spike är nog mer att wastegate ventilen inte kan öppna fullt för att man har skruvat för mkt. Inte öppnar för sent. kolla in filmen hur laddet går upp först och sen stabiliserar sig. det tror jag beror på att det tar längre tid för laddtrycket att trycka ut fjädern. eftersom den är för hårt spänd. https://www.youtube.com/watch?v=cMnIwPBA5XY | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 ons 10 aug 2011, 20:45 | |
| jag testar med 3varv och så återkommer jag med vad det blev för värde så har jag det att utgå ifrån. det lär ju märkas ganska snabbt hur det fungerar när jag väl kör med bilen. tackar för tips och råd Mikael och joel. man lär sig hela tiden nya saker och måste vara öppen för det och även ödmjuk även fast man tror sig veta allt | |
|
| |
Almgren Skogenracing Elite
Antal inlägg : 2207 Age : 32 Namn : David Från : Skutskär Kör : Tradare Registration date : 07-06-20
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 ons 10 aug 2011, 20:56 | |
| Det är ju så enkelt, varför krångla till det? Justera ett fast laddtryck man vill ha utan specialfunktioner: Fjäderspänningen! Som vi skriver, om du har en intern WG, häng på en utvändig fjäder. Eller kör med mottryck med en klocka med två anslutningar! Bra mycket lättare än att hålla på och försöka mixtra med något som ändå inte är en safe lösning. Köp min klocka (inkl fäste och stång) så slipper du slita ut hjärnan mer | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 ons 10 aug 2011, 21:33 | |
| har inte mixtrat nått Almgren. försökte bara reda ut vad jag skulle ha för grundladdtryck att utgå ifrån. eller förspänning som man oxå kan kalla det tydligen... hör av mig om jag inte hittar sladden till min elektroniska laddstyrning. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 ons 10 aug 2011, 21:36 | |
| - Golden Boy skrev:
- jag testar med 3varv och så återkommer jag med vad det blev för värde så har jag det att utgå ifrån.
det lär ju märkas ganska snabbt hur det fungerar när jag väl kör med bilen.
tackar för tips och råd Mikael och joel. man lär sig hela tiden nya saker och måste vara öppen för det och även ödmjuk även fast man tror sig veta allt
Är ju det forum är till för, att diskutera och bolla ide'er och hjälpa varandra. Därför jag hänger här för det fungerar så bra + att det inte är ett så stort forum så blir mer personligt. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 tor 11 aug 2011, 13:58 | |
| Sant joel! Då ska vi se om det går att starta bilen i helgen. Triggerkabeln kvar och dra nya kablar till soppa pump och fläckt. Fylla på växelådsolja och servo olja. Skulle kännas bra att bara få höra den gå och kontrolera så allt är tätt och fint ska beställa en ny ruta lagom till lön sen är det bromsar och lite mera mätare som lär fixas innan en riktig provkörning. Kan vara bra att ställa in hjulvinklarna skapligt oxå. Fy fan vad bra det känns redan nu! | |
|
| |
Crille Skogencrew
Antal inlägg : 2897 Age : 40 Namn : Crille Från : Gävle Kör : Skidoo Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 tor 11 aug 2011, 14:27 | |
| Härligt jonny, får du åka av dig lite snart då | |
|
| |
| |
| |
Niclas Skogenracing Large
Antal inlägg : 123 Age : 32 Namn : Niclas Från : örebro Kör : Saab 9-5 242 16v projekt Registration date : 10-12-29
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 tor 11 aug 2011, 20:38 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 tor 11 aug 2011, 22:20 | |
| vad jag vet så är det bara att dra in kablarna i boxen men mäster Mikael kanske har ett mera vettigt svar på din fråga ang avskärmningen?
| |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 tor 11 aug 2011, 22:34 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 fre 12 aug 2011, 20:06 | |
| fick ställa om pottarna i MS boxen och då fick vi signal till VR kabeln. tror vi vred 5-6varv på båda pottarna till vänster. sen smällde den igång som ni ser på filmen glömde dock att trycka i slangen till MS boxen första starten. Tack Mikael som fan för hjälp med MS! hade alldrig gått utan dig! Jens ska oxå ha stort tack för hjälp att bolla ideer och fixa med elen mm
Senast ändrad av Golden Boy den fre 12 aug 2011, 20:37, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
Mese_Jonas Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 893 Age : 38 Namn : Jonas Gistö Från : Terjärv/Finland Kör : Mercedes 190 Registration date : 07-11-25
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 fre 12 aug 2011, 20:11 | |
| Nice! Skönt vissel...kör du med bara dp, eller kommer det alltid låta så =)
| |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 fre 12 aug 2011, 20:47 | |
| - Mese_Jonas skrev:
- Nice! Skönt vissel...kör du med bara dp, eller kommer det alltid låta så =)
är bara 3" downpipe på just nu men det kanske blir avgasystem som är styrt av en Wg och spjäll. har börjat dorna lite med det så nu när den går ska jag kolla lite vad för ljudämpare jag ska ha. | |
|
| |
Jättemackan Skogencrew
Antal inlägg : 1564 Age : 47 Namn : Marcus Från : Karlholmsbruk Kör : 1 Bil + 1 Fård.. Registration date : 09-05-10
| |
| |
JBlom Skogencrew
Antal inlägg : 6140 Age : 43 Namn : JBlom Från : Gävle Kör : Luftkylt igen! :) Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 fre 12 aug 2011, 21:02 | |
| Härligt! | |
|
| |
enok667 Skogenracing Large
Antal inlägg : 150 Age : 33 Namn : mattias Från : ulricehamn Kör : golf, 740, sierra projekt.... Registration date : 10-04-28
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 fre 12 aug 2011, 21:03 | |
| haha fy fan va underbart !!! hel skönt | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 | |
| |
|
| |
| Golden Boy - StarVo 2.3T 2013 | |
|