| Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. | |
|
+60Groda Off3r Bitter_ Andy_B Puttee incon92 T5Tim Alexander92 Alex_S Arvidsson Larcsern Mancs hasse the man Fjellström Catling Scherp LinusGTI granadadr Henka_ XeroZ Jimmy Fordpappa E34 RRT Tom Mese_Jonas Schimpy Tommysundberg Haggen Jättemackan Kanto harry__ Golden Boy SierraTimpa EMeizter Odin RsCoupe-71 JohanJ Björsby tuning bosse krille_CoX JElfgren Eriksson Crille houk PLO Bennybira _-gniraz-_ Henrik ///markus Limpdjur Joel robsan Jan_Banan Consul72 _Glenne_ Fiechen Mikael Grey cyberfalcon _Macce_ 64 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
_Macce_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1258 Age : 34 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 06 maj 2013, 13:29 | |
| Det blir en med 3,36 sen. | |
|
| |
Schimpy Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 585 Age : 35 Namn : Johan Från : Norrköping Kör : Bmw 320 Registration date : 07-12-09
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 06 maj 2013, 18:34 | |
| Kul att de händer grejer! Blev bra mycket större projekt än vad man hade kunnat ana du | |
|
| |
Antal inlägg : 1258 Age : 34 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 06 maj 2013, 21:38 | |
| Ja, faktiskt blev det så. Men tror att det blir bra när alla bitar faller på plats. Hoppas bara bilen blir användbar med bur och att motor kommer leverera också ! Händer inte mycket vettigt som är värt uppdatera, men slänger upp några dagsfärska bilder ändå. Jag har under några dagar fixat med den lilla el som är kvar på bilen. Jag har klätt samtliga kablar från motorrummet in till instrumentbrädan. Gillar känslan av ett cleant motorrum denna gång, så kommer köra på så cleant som möjligt helt utan klistermärken, gömmer kablar, svarta tryck och kylslangar osv. Har en egen liten elstation i handsfacket numera Tänkte göra ett försök att koppla lysen och blinkers till standard spakarna, men tappade bort mig totalt när jag öppnade upp en av spakarna och 5 små delar flög åt alla håll. Så då fick det bli en annan lösning så smidigt som möjligt gjort. Hel/halv - Vindrutetorkare - Blinkers Lite bilder på buren som ska få bättringsfärg sen. Inget block har jag fått tillbaka än heller! Ska ringa imorgon och se vad som händer. Passade på att plocka fram lite grejor runtom motorn och bättrade på med lite färg. Kom på att jag hade nya ventiltätningar också, så dom gamla åkte ur. Har kollat med glasmästare också, och jag kommer köpa en ny vindruta med tillhörande list när pengar finns. | |
|
| |
krille_CoX Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 332 Age : 34 Namn : Krille Från : Enköping Kör : Ford Sierra CLX 2,0...T (; Registration date : 12-04-12
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tis 07 maj 2013, 10:30 | |
| Blir super bra EL är "lite" klurigt vad klär du in kablarna med förresten? Såg bra ut | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tis 07 maj 2013, 23:41 | |
| Vanlig robotkabel (heter det så?) Köpt för några kr på jula. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. fre 17 maj 2013, 01:45 | |
| Projektet ligger inte på is eller så...ännu Går lite segt nu bara, går i väntans tider. Trodde jag skulle få blocket till helgen men jag skulle få det först i början på nästa vecka vilket känns surt ! När jag har monterat botten/toppen kommer ju motorn stå, antagligen några veckor innan det är dags för uppstart... funderar på om man gör bäst i att smörja in samtliga lager och kammar i s,k Assembely lube/monterings fett typ, eftersom att den kommer stå ett tag. Finns isf nått smidigt att få tag på, utan att behöva beställa från nätet ? Nåväl, lite har hänt iaf. Avgashus på turbon svetsat. Stället svetsat och provmonterat. Fick hem en diff från Scorpio 2,8 automat - 85 oxå... en med 3,36 utv. Tömd på gammal olja och rengjord för svetsning Fick också en styrväxel, den gamla hade jag sönder i gjutgodset vid nippel Har fortsatt leta ventilfjädrar. Svingade med skjutmått och kom fram till att audi s2 har precis likadana innerfjädrar som Vr6ans. Ford - Audi liten - Audi stor. Monterad | |
|
| |
Joel Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. fre 17 maj 2013, 02:17 | |
| Jag köpte "Redline Assembly Lube" på Autoexperten. Finns väl där man säljer Redline produkter. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. fre 17 maj 2013, 06:43 | |
| | |
|
| |
PLO Skogenracing Large
Antal inlägg : 221 Age : 33 Namn : - Från : Västernorrland Kör : Ford Sierra Registration date : 11-05-29
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. fre 17 maj 2013, 06:45 | |
| Bra att det går framåt! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. fre 17 maj 2013, 18:16 | |
| Tänkte svinga med svetsen i helgen och pula med diffen och tillverka 3-rörs kollektorer till grenröret.
Jag har köpt konade 42mmrör som jag ska ha från topparna fram t,om kollektor på varsin sida. Dock är jag lite osäker på vad jag ska ha efter kollektorn.
Det är 48 eller 60 rör som gäller. Har sett att en del börjat köra på 60rör på v-motorer nu. Men jag tycker det känns aningen stort för mitt mål med effekten.
42 ---> 48 (fram till turboflänsen) bör ju funka ypperligt ? Jag har 1 meter 42 rör ligger i garaget, så jag börjar med kollektorerna iaf. Får beställa mer rör sen.
| |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 20 maj 2013, 02:15 | |
| Helgens jobb. Fixade ny gas i fredags, svetsade diffen natten mellan fre-lör. Har tvättat ur den, lackade locket svart och hittade nya bult. Jag ska köpa lite olja till den, sen åker den upp i bakvagnen. Resten av helgen ägnade jag åt kollektorerna i 42mm rör. Tur man har polare som är rätt smarta. Fick ihop några mallar och började kapa i röret. Slipade in dom lite emot varandra bara. Sen drog ihop dom med migen, hur smidigt och enkelt som helst egentligen trots lite pill med mallarna. Kollade läckage och jag hade ca 1 i varje svetsfog på sidorna. Det var inget man såg med blåtta ögat. Brände på ännu mera så nu ska det vara tätt och fint oxå ! har bestämt mig ang rör oxå. jag kommer köra 42 till 60mm:s rör. Då kan jag köra 2,5" v-band som anslutningar till mellanrör osv. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. mån 20 maj 2013, 22:04 | |
| Ja det är nog smart att gå upp till 60mm rör faktiskt, försök göra det så kort som möljigt bara och linda det.
Kom att tänka på buren din, ingen plats för bältes sträva så du kan åka 5punkt? (krav om du ska åka fortare än 12 sekunder) | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 22 maj 2013, 13:39 | |
| Jag tror jag kommer sätta i bältessträva vartefter, rören räckte inte till den sist. Har äntligen fått hem blocket och jag lyckades få tag på 20 st innerfjädrar igår så satte igång att montera ihop en topp och började kolla lite lätt med att kolla kolvringar och skrapa packning på blocket. Tog rätt lång tid och en hel del tålamod att montera fjädrarna med knastren i toppen, ett riktigt pilljobb ! Monterade allt och kollade läckage, efter en timma hade nivån inte rört sig alls. Kollar kolvringsgapet. Kom precis på att jag endast har nya kompressionsringar till kolvarna, men ingen ny oljering. Fick för mig att oljeringen från vanliga 2,9an inte passa och att nya till BOB:en inte går att få tag på ? Frågan är nu om dom gamla oljeringarna kommer täta ordentligt nu när blocket är nyhonat? | |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 22 maj 2013, 13:49 | |
| - _Macce_ skrev:
Kom precis på att jag endast har nya kompressionsringar till kolvarna, men ingen ny oljering. Fick för mig att oljeringen från vanliga 2,9an inte passa och att nya till BOB:en inte går att få tag på ?
Frågan är nu om dom gamla oljeringarna kommer täta ordentligt nu när blocket är nyhonat? Stämmer, det går att ta kompressonsringarna men oljeringen är inte samma på 12v och 24v. Bästa tipset är att rengöra så bra du kan och köra på dom gamla, det kommer garanterat fungera. Ser riktigt bra ut. Måste klia i fingrarna att få ihop motorn och göra en provstart? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 22 maj 2013, 16:04 | |
| Jo fick för mig att det var precis så ang oljeringen Ja! suget på uppstart är enormt. Man insåg rätt längesen att detta kommer ta lite mer tid än vad man först trodde. Men bara att köra på i bra tempo så blir det av förr eller senare under sommaren. Kolvarna är grundligt rengjorda och ringspåren är rensade med gamla ringarna. Oljeringen blir väl svårt att rengöra utan att ta bort dom? Enda sättet är väl att gå på rikligt med bromsrengöring. | |
|
| |
incon92 Skogenracing Large
Antal inlägg : 175 Age : 32 Namn : Christofer Holgesson Från : Östersund Kör : Ford Scorpio -93 Registration date : 12-02-23
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 22 maj 2013, 20:59 | |
| Snyggt!! | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. ons 22 maj 2013, 22:21 | |
| Ja oljeringen går bra att återanvända. Allt ser bra ut! Ska bli spännande att se hur det kommer funka med 24v och turbo, är inte så många som håller på i sverige med det | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tor 23 maj 2013, 00:48 | |
| Tycker det ska bli riktigt intressant faktiskt ! Det borde bli skillnad mot vanliga 2,9:an om man ser till effektkurvan där 24ventilaren har toppregister högre upp i varv, mer effekt som standard osv.
Vore kul med bänkningssiffror på dessa som sugisar med bortplockade kattar och mappat sprut.
Vet att folk brukar säga "ca 220 hk" men vore kul att se riktigt bromspapper med registret också.
Ska bli kul att se vart gränsen går för standardgrejor också! Jag upplever att akilleshälen sitter i kamkedjorna och dess uppbyggnad som slits ner snabbt och kan leda till tråkiga ras.
vanliga 2,9an led ju av spruckna kolvar vid för hård/varm körning och man får inte glömma att det både standard kolvar och stakar i. Vart går gränsen för stakarna effektmässigt ?
Det höll fint i Caprin med ca 530 hk, dock i en motor med mindre komp.
Det är svårt att veta med stakarna, antingen håller det eller så håller det väl inte. Målet är iaf 500bwhp eller 1,5bar med HX40:n | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tor 23 maj 2013, 06:41 | |
| Menar du min capri? Var orginal komp i den faktiskt. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tor 23 maj 2013, 10:40 | |
| ja precis och med andra kolvar och toppar i 24 ventilaren hamnar kompet på 9:7.1. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. tor 23 maj 2013, 16:01 | |
| Funderar lite ang kolvringarna. Den övre ringen ska ha ett gap imellan 0,40-0,65 mm och den större undre ringen ska ha ett gap på mellan 0,90 - 1,1 mm.
Ringarna jag har är alla ca 0,55 - 0-65 mm. Vad jag har läst har t,ex Bmw:s sexor ett gap på 0,5 mm på båda ringar som jag förstår.
Varför ska en av ringarna ha större gap och vad ger det för effekt? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. lör 01 jun 2013, 02:39 | |
| Har varit smålugnt här ett tag, men för den delen inte dött i garaget! Jag har monterat botten i blocken. Ringarna slipades till 0,9mm precis som det stod i boken, dom är även vända 120grader ifrån oljeringen osv Draget med arp bult till vev och ramlager Stötte på lite hinder vid montering av oljepump, löstes enkelt med slipen ! Skulle ta mig an kamkedjan, men stötte på problem här direkt. Hade glömt beställa en guide till ena kedjan. Efter lite hjälp från Grey beställdes den saknade guiden från Burton, bör komma nästa vecka! Diffen är upphängd i bryggan. Drivaxlarna är rengjorda och monterade med nytt fett i knutarna. Monterades med M8 12,9 bult och dragna till 43nm, hoppas det håller om det hinns gasas nått i sommar Tyvärr inge bilder på detta. Fick tag på 4a fjädrar oxå, så topparna är helt klara att monteras sen. Fick hem min KEP 6-puckars sinterlamell imorse oxå. Började kolla kopplingen och lådan. Kom fram till, om jag inte har räknat/måttat helt åt skogen, att jag kommer behöva ta av ca 1,5 cm på antingen kopplingsarmen för att få in urtrampningslagret mer in mot lådan, eller ta av det på svänghjulet för att lösa det. Alltså behövs inte kopplingsvägen förlängas lr så. Jag funderar nu på om det kan ta skada för urtrampningslagret att ligga an mot tryckplattan lite lätt spänt hela tiden (även utan kopplingspedal nedtryckt) Vill lagret ha några mm:s mellanrum till tryckplattan ? Provmonterade min nya Sparco deepdish och gamla stolen för syns skull, blir sjukt sugen på provköra ! Motorn ska ihop, koppling /låda monteras och allt ska sedan ner i motorrummet. Sedan börjas det med grenrör,insug och fuelrail. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. lör 01 jun 2013, 08:52 | |
| Ser tokbra ut!! Ringarna roterar ju på kolven så spelar ingen större roll egentligen hur man sätter dom | |
|
| |
PLO Skogenracing Large
Antal inlägg : 221 Age : 33 Namn : - Från : Västernorrland Kör : Ford Sierra Registration date : 11-05-29
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. lör 01 jun 2013, 17:55 | |
| Grymt jobbat!! | |
|
| |
Limpdjur Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 786 Age : 40 Namn : Johan Lindberg Från : Bollnäs Kör : Dkw S6 -95 Registration date : 06-10-26
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. lör 01 jun 2013, 18:29 | |
| I monterings anvisningar brukar det stå att man skall sätta ringarna typ 10min före och 10efter och sen halv. men som sagt dom roterar nog friskt | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. | |
| |
|
| |
| Macce--Ford Sierra Cosworth V6 Turbo #1. Se ny tråd. | |
|