| Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? | |
|
+16Off3r Rekord E2 Turbo smen Pearly Graanan nygge 740_klasson xepez MiCkE Crille volvokng Mikael Grey Schimpy Roni Kjelle.G 20 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Kjelle.G Skogenracing Large
Antal inlägg : 135 Age : 46 Namn : Kjell Gladh Från : Upplands väsby Kör : volvo 945, Bygger kadett turbo Registration date : 08-12-16
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? mån 10 okt 2011, 00:40 | |
| Japp dags för en liten uppdatering. Börjar med en liten film från första uppstarten med vemstune. Lite bilder på förändringar under huven. Idag så var jag och Jocke ute och mappade lite. Började med att den gick väldigt varm, visade sig att kyllfläkten var fel inställd så vi stannade hos Jocke och åtgärdade inställningarna och lätt den svalna medans Jocke fixade tändmappen, sen åkte en sväng, efter lite justerande så började den gå riktigt hygligt, jag är klart nöjd efter ca 1,5 års skruvande så gick den över förväntan, vi laddade som mest 0,8 bar, tror det duger till att börja med... Mapparn in action :-) Mvh Kjelle.G | |
|
| |
Antal inlägg : 135 Age : 46 Namn : Kjell Gladh Från : Upplands väsby Kör : volvo 945, Bygger kadett turbo Registration date : 08-12-16
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? sön 16 okt 2011, 22:41 | |
| Tycker det är lite snålt med kommentarer här. Nåja har skruvat lite i helgen, har kollat över bilen efter förra helgens mappning, bytte lite slangklämmor, löft upp den ifram och upptäckte att min scremer pipe hängde i en skruv, den var lite tilltygad också så den har nog slagit i vid nått tillfälle, nåja skruvade fast den igen, tror inte jag hade dragit åt den ordentligt tidgare... Hade problem med att höger bak däck tog i skärmkanten vid fjädring så jag bestämde mig för att gör något åt det. Här är resultatet... Blev helt ok, tyvär så hamnar hjulen lite väl långt in nu, har ca 4 cm till skärmkant nu så jag funderar på om jag ska göra 3-3,5 cm spacers, ska se om det finns nått lämpligt material på jobbet till de... Mvh Kjelle.G | |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? sön 16 okt 2011, 23:10 | |
| Ja jävlar ja, spacers vore nått. Inte konstigt att laddet minskade om det nu kanske var så att screamern fått sig en törn så det läckte innan WGn eller nått... eller har du konstaterat vad som var knas? Det var ju inte så mycket skillnad i ladd, men nog var det skillnad i effekten allt! | |
|
| |
JBlom Skogencrew
Antal inlägg : 6140 Age : 43 Namn : JBlom Från : Gävle Kör : Luftkylt igen! :) Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? mån 17 okt 2011, 07:02 | |
| Härligt att du fått fast på den. Dock lär du ju montera breddare fram oxå. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? mån 17 okt 2011, 18:37 | |
| | |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? mån 17 okt 2011, 22:39 | |
| | |
|
| |
Crille Skogencrew
Antal inlägg : 2897 Age : 41 Namn : Crille Från : Gävle Kör : Skidoo Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? mån 17 okt 2011, 22:47 | |
| Härligt att du fått fart på grejjorna Nu är det bara nöta gummi då.. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? mån 17 okt 2011, 23:17 | |
| Fan Jocke tycker du jag behöver lätta Jag kan väll tänka mig plast huv och skärmar men dörrar nja moder jord har redan lättat mina dörrar Japp blir att nötta lite gummi sen in i verkstan och förbereda för besiktning... Mvh Kjelle.G | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? sön 23 okt 2011, 21:51 | |
| Jaha då har man åkt snöre hem för första gången... När vi var ute och mappade så fick vi en baktäntning vid varvstopp efter det så ville den inte ladda mer en 0,6 bar så idag rev jag grenröret och bytte packning, efter det bestämde jag mig för att ta en liten provtur och den blev inte så lång... Jag drog ur den ettan tvåan och trean med lite hjulspinn på tvåan, den verkade funka som den skulle , men jag råkade få i tvåan istället för fyran med en liten övervarvning som följd och motorn stannade. När jag försökte starta den ville den inte så in till kanten för en koll under huven, inget konstigt där så jag koplar in datorn och startar vemstune, ser då att jag inte har någon trigger signal, happ trasig hall givare med andra ord suck bara att ringa efter bogser hjälp, Jocke var snäll och kom och drog mig tillbaka till garaget... Blir att beställa en ny hallgivare och prova... Mvh Kjelle.G | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? tis 25 okt 2011, 21:43 | |
| Japp då var äntligen lönen här så vad gör man? Ja jag svängde förbi Elfa på vägen hem från jobbet och handlade en ny hallsensor till trigern, får se om jag har tid att åka till garaget i veckan och byta den... Efter Elfa drog jag till bålsta för att hämta dessa.... ett par MH Racemaster street/strip dot-märkta 235/60-15 två år gamla, suttit i fram på en honda civic turbo och gått 1,73 i 60 fot som bäst... Får se hur länge drivlinan håller nu Mvh Kjelle.G | |
|
| |
Grey Skogencrew
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? ons 26 okt 2011, 18:07 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? mån 02 jan 2012, 22:52 | |
| Jaha här har man inte skrivit nått på ett bra tag, har ifs inte hänt så mycket heller... Tappade motivationen under hösten, bilen var ju körbar så jag var inte så sugen på att skruva isär den igen inför besiktning så den fick stå ett tag... För ca ett år sedan var jag och en garage granne och köpte en resevdels bil, han ville ha motor och låda och jag ville ha dörrar, huv, framskärmar front mm, så vi köpte den tillsammans sen blev den stående tills jag tog tag i saken och började slakta... Så här såg den ut när jag körde in den i garaget. Sportig Satt en dag och slösurfade på olika forum och snubblade över den här till salu... är bara dithängd på bilden, blir nog bra... enda problemet är att nu måste jag skaffa breddarna ifram också då dom hör ihop. Tänkte kapa bort fästet för regskylten och "ribborna" till ett stort luft intag så kan jag montera IC där så får jag mer plats under huven... Håller så saktiliga fixa inför besiktning nu... Så kom igen och kommentera Mvh Kjelle.G | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? mån 02 jan 2012, 23:04 | |
| Hehe du och jocke, ni gillar lite vulgofrontar | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? mån 02 jan 2012, 23:43 | |
| Haha vulgofront nja har väll igentligen aldrig gillat den fronten men när sleeper stuket försvan när jag monterade breddarna bak och jag hittade den där tyckte jag det var lika bra att löpa linan ut... Mvh Kjelle.G | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? tis 28 feb 2012, 12:24 | |
| Jaha man kanske ska skriva lite här, det var ett tag sen. Det har inte hänt nå nytt mer än att jag har pallat upp bilen, funderar på byta tillbaka till orginal 1200 igen för besiktning. Tyvär så har min ekonomi havererat så jag kommer behöva sälja av lite delar för att komma i fas igen. Så de jag kan tänka mig sälja är. Slicksen, Turbon, motorn, växellådan, bakaxeln ev hela bilen om jag får ett bra bud... Mvh Kjelle.G | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? lör 05 maj 2012, 19:24 | |
| Jaha man kanske skulle uppdatera här igen, har varit rätt tyst från min sida rätt länge och det har väll inte hänt så mycket på länge heller, men nu är jag igång igen lite smått... Det som har hänt är att Jocke köpte turbon och slicksen, så dom är nu borta, motor och låda såldes förra helgen, jag var inte helt nöjd med den och orkade inte hålla på mer med den så den hämtades av en kille som ska sätta den i sin Kadett så det är bara att önska honom lycka till. Samma kille kommer även köpa bakaxel och fälgar av mig längre fram. Så vad har jag för planer då?? Tja jag funderade ett tag på att lägga av helt men ja jag fortsätter ett tag till så får vi se om suget kommer tillbaka. Planen är nu 230fk med m46 och 1031 bakaxel. Ja jag vet tråkigt med volvo varför inte vara lite nyskapande?? Tja jag har funderat på både Ford 2,9 och BMW M50B25 men valet föll på volvo av det enkla skället att jag har en 230 fk stående delvis nyrenoverad (ej färdig i hoppmonterad ännu) kvar från tiden då jag åkte 745 turbo, varför m46? jo av det enkla skället att det var vad jag hade på hyllan, är sugen på en omsvetsad BMW låda så det kan bli en sådan om jag hittar någon till bra pris. Nåväll nog med text dags för lite bilder. Första försöket att få i motor utan låda. Ser ju ut att funka Nästa försök med lådan monterad. Men se där det passar ju riktigt hyfsat, har inte kapat eller bankat något, det verkar passa helt ok ändå nästa steg blir att bygga fästen, nu står den på kugstången och domkraften under lådan. Är lite tajt att få dit en slang på spjälet men går säkert att lösa, antingen flyttar jag på sjället eller huvud cylindern eller bygger ett nytt insug... Orginal 940 grenrör med orginal mitsu 13c agregat verka passa utan problem. Japp det var allt för den här gången Mvh Kjelle.G | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? lör 05 maj 2012, 21:10 | |
| Men nu har det ju slagit slint helt och hållet är du en sån där som aldrig kommer ut ur garaget? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? lör 05 maj 2012, 21:39 | |
| Tja de kan vara mycket möjligt at det har slagit slint helt Mja kom ju ut ur garaget förra året ju Nåja framtiden får utvisa om det var ett dumt beslut eller inte... Mvh Kjelle.G | |
|
| |
E-Tech Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1584 Age : 43 Namn : Eric Från : Jästrikland Kör : 9,92sec 235kmh Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? sön 06 maj 2012, 01:42 | |
| 90 graders kortradie böj o ett 850 spjällhus (0-5v spjäll pot original) så är de ju klart sen //E-Tech | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? mån 30 jul 2012, 00:31 | |
| Jaha här var det länge sedan jag skrev nått. Nåja projektet är inte nerlagt går bara väldigt sakta då jag lider av lite motivations brist och penga brist... Men lite har jag gjort. Ett grenrör har svetsats ihop och just nu håller jag på att passa in en volvo 1031 bakaxel som jag hämtade på skroten i veckan. Mvh Kjelle.G | |
|
| |
J.Eklund Skogenracing Small
Antal inlägg : 15 Age : 45 Namn : Jonas Eklund Från : Vimmerby Kör : Kadett C 2.3T Registration date : 12-04-11
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? tis 31 jul 2012, 02:53 | |
| Själv kör jag med volvo bromscylinder och en annan servo men det är trångt ändå. Före Jag tog 2st 10mm skräpbitar och gjorde 2st flänsar och köpte en 2,5" kortradieböj. Blev betydligt mer plats + ett rakt tryckrör ist 3 böjar som det var innan. Kostade typ 100:- Efter. | |
|
| |
Antal inlägg : 15 Age : 45 Namn : Jonas Eklund Från : Vimmerby Kör : Kadett C 2.3T Registration date : 12-04-11
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? tis 31 jul 2012, 03:04 | |
| Det tar tydligen lite längre tid för oss som bygger på Kadetter, mig tog det 7år från inköp till bes och godkänd bil. Visserligen gick jag in i väggen strax efter köpet och tack vare det dragits med migrän och kraftig spänningshuvudvärk mellan 1-6 dagar i veckan sedan dess. Men det är ändå värt att vänta lite på en Kadett C med lite extra effekt. Så håll ut och kämpa på även om det går tungt, det är värt det! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? tis 31 jul 2012, 21:41 | |
| J.Eklund Vad har du för servo? Nissan micra? Var det bolt on ekker fick du bygga om mycket? Vad har du för låda? har du gjort någon modifiering av torped eller växellåds tuneln? Har du mer bilder på bilen? Ser fint ut under huven. Jo det tar tid och jag her inte bråtom nu när besiktningen har gått ut.. Fan sju år det är länge, jag har hållit på i två och ett halvt ungefär.. ifs brorsan har hållit på med sin cupe' i typ fem år så ... Mvh Kjelle.G | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? tis 31 jul 2012, 23:52 | |
| Jo 7år är jättelång tid, men det hände mer på det sista 1,5 året än på dom tidigare 5,5åren sammanlagt pga hälsotillståndet. Tex: hade jag svetshjälmen på mig 10min så kom värken och jag var liggande 1-3dygn. Hade aldrig hållt i en mig/mag svets förut heller. Så den är byggd på ren tjurighet/envishet. Japp micra, svetsade på en plan plåt över fördjupningen i torpeden och satte den så nära hjulhuset det passade, fick ju borra nya hål också, vill minnas att jag fick justera lite på förstärkningarna på insidan för muttrarna. Gjorde en egen gaffel för att den skulle passa mot Kadettens pedalställ. Kör man med volvo huvudcylinder så passar den rakt på nissan servon. Jag kör med 230fk med orig sprut, M90, 763 tryckplatta med fjädrad organisk lamell och 1031 bakaxel.
Senast ändrad av J.Eklund den ons 01 aug 2012, 00:14, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? ons 01 aug 2012, 00:06 | |
| Ok då har du modifera v-låde tuneln väll m90 går inte in annars. mvh Kjelle.G | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? | |
| |
|
| |
| Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? | |
|