Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R

Gå ner 
+2
Mese_Jonas
OpelMannen
6 posters
FörfattareMeddelande
OpelMannen
Skogenracing Small
OpelMannen

Antal inlägg : 14
Namn : Henrik
Från : Ske-å
Kör : Opel Kadett GT TIC
Registration date : 08-03-26

OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Empty
InläggRubrik: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimefre 28 mar 2008, 14:43

Håller på med en Opel Kadett E som projektarbete på skolan (går fordonsprogrammet, inriktning personbils) och ska då kasta bort gubbstämpeln på denna bil och göra den riktigt sjukt förbannat rolig

lite info då:
Bil: Opel Kadett E GT sedan
årsmodell: 1988
Färg: BMWs dakargula
Motor: C20NE (2.0 8v för icke inbitna opeltokar som jag) uppspänd lmm utan filter och bortplockad slutburk
Låda: F16WR, 5 växlad manuell högdrevad låda från vectra a
Effekt: 115hk/170nm
Chassi: H&R fjädrar, fjäderbensstag fram
Bromsar: original trummor bak, 256mm hålborrade skivor fram
Kaross: huv, front och baklysen från Kadett GSI
Inredning: original förutom gsi stolar
Hjul: 6ekrade 15" alu, Toyo Proxes T1-R fram, olagliga continental skräpdäck bak

Planer:
Motor: Garret Tb03 turbo med inbyggd wg, adapter på originalgrenrör för turbon, intercooler modell lite större( cellpaketet är 80cm brett), oljelylare från rekord turbodiesel, 3" dp och avgasystem, original spridare + 4 röda saab spridare styrda av tryckvakt, öppen dump, ca 0.8 bars laddtryck
Chassi: GEM gasdämpare, fjäderbensstag
bak, powerflex bussningar
Bromsar: Kadett GSI skivor bak
Inredning: delvis rensat, halvbur, riktigta sitt still stolar, sportratt
Kaross: ombyggd GSI bakkjol för att passa sedankarossen, kortade omega 3000 kjolar, uppkapad frontspoiler med omega a facelift läpp, böseblick
Hjul: 16" hjul, ej bestämt vad än, Bridgestone Potenza s050a (tror jag dom hette) 205/45R16
Lack: blir omlack i dakargult

lite gamla bilder på bilen
OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Dsc00174pc1
OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Dsc00177zy8
OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Dsc00173mc0
OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Dsc00171ba5

bilen på garaget: http://www.garaget.org/?car=82554

Senast ändrad av OpelMannen den fre 30 jan 2009, 13:32, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
Mese_Jonas
Skogenracing Supreme
Mese_Jonas

Antal inlägg : 893
Namn : Jonas Gistö
Från : Terjärv/Finland
Kör : Mercedes 190
Registration date : 07-11-25

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimefre 28 mar 2008, 15:49

Trevlit..!!
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimefre 28 mar 2008, 16:05

Låter som ett lagom projekt
http://www.skogenracing.com
OpelMannen
Skogenracing Small
OpelMannen

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimefre 28 mar 2008, 21:42

Mikael skrev:
Låter som ett lagom projekt

självklart Very Happy nog lär man då piska nån liten survolvo OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Whistlin OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Rita
Lindskog
Skogenracing Sponsor
Lindskog

Antal inlägg : 953
Namn : Lindskog
Från : Gävletrakten
Kör : Bmw E60, Skidoo 800R
Registration date : 07-04-17

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimelör 29 mar 2008, 04:21

OpelMannen skrev:

självklart Very Happy nog lär man då piska nån liten survolvo OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Whistlin OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Rita

OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Doh

kul bil, syns inte så ofta me snurra under huven Very Happy
OpelMannen
Skogenracing Small
OpelMannen

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimelör 29 mar 2008, 15:17

Lindskog skrev:
OpelMannen skrev:

OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Doh

kul bil, syns inte så ofta me snurra under huven Very Happy

nä, oftast ser man dom i solblekt rött eller oxiderad vit med totalt bortfrätna bakre skärmkanter

Letar ny motor också, verkar bli en C20XE, 2.0 16v på 150hk för er som inte vet, turboplanerna ska nog allt fullföljas, dock så kan det dröja, ska först köra original 16v och regga den med det, sen ska jag börja knåpa ihop en turbomotor
OpelMannen
Skogenracing Small
OpelMannen

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimefre 02 maj 2008, 21:59

16v planerna grusades nå så in i nordens, då dom skulel ha 9 papp för en orenoverad motor från 89 så sa jag godnat släng dig i väggen, hitta en annan för 6500, också lite dyrt för en orenoverad motor så jag fortsätter och kör manliga vägen med endast en kam och 8 ventiler, men med TB03 turbo Very Happy får intercoolern om nån vecka, ska börja göra adapterflänsen så turbon passar på original grenrör, bygger enligt guiderna här med 8 spridare totalt, blir original sprut dock så ska det nog chippas, effektmål har jag inte men 115hk+ och inte mer än 10 papp, och de ska nog gå bra på båda punkterna, tips om hur jag ska göra med spridarna och liknande mottages gärna, vill även veta hur jag kopplar in en dumpventil, öppen som återcirkulerande
Lindskog
Skogenracing Sponsor
Lindskog

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimefre 02 maj 2008, 22:31

dumpen sätter du på tryckröret före insuget, och en mindre slang med mottryck från insuget till dumpen!

8 spridare totalt Shocked

ska du köra med tryckvakt och kallstartsspridare å du ska ha 8 spridare totalt blir det alltså 4st kallstartsspridare, tycker jag låter aldeles för många, testa med en som startar runt 0,3bar och en som startar vid 0,5 ungefär!

hur mycket har du tänkt ladda?
OpelMannen
Skogenracing Small
OpelMannen

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimefre 02 maj 2008, 22:39

Lindskog skrev:
dumpen sätter du på tryckröret före insuget, och en mindre slang med mottryck från insuget till dumpen!

8 spridare totalt Shocked

ska du köra med tryckvakt och kallstartsspridare å du ska ha 8 spridare totalt blir det alltså 4st kallstartsspridare, tycker jag låter aldeles för många, testa med en som startar runt 0,3bar och en som startar vid 0,5 ungefär!

hur mycket har du tänkt ladda?

ja allså köra med extrasprut, visas ju i guiden här på forumet och där är det då visat med 4 extra spridare, allså vanliga originalspridare typ, kanske inte original opel 8v dock, laddtryck blir från början det en TB03 med inbyggd wg laddar original, typ 0.3 kanske, så man går allt att lira, sen tids nog vill jag nå 1 bar men det lär dröja, då kanske man har byggt mer seriöst, kanske bygger om till förgasarturbo
Lindskog
Skogenracing Sponsor
Lindskog

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimefre 02 maj 2008, 22:46

jo det är i guiden men jag tror bilen kommer gå fett med 4st!! skaffa dig bredbandslambda så kan du ha full koll på om den går fett/snålt!

jag skulle rekomendera att sätta dit 2st och testa istället för fyra stycken! ska du ha vanliga spridare åoch inte kallstartsspridare är det beroende på hur stora spridare du ska ha, bränsletryck m.m

kasta i ett eftermarknads sprut istället för förgasare!
mycket mycket bättre
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimefre 02 maj 2008, 22:54

Man behöver inte koppla in dom elektriskt om man inte vill Smile Bara trycka dit ett gäng. behövs mycket bränsle
http://www.skogenracing.com
OpelMannen
Skogenracing Small
OpelMannen

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimelör 03 maj 2008, 14:12

Mikael skrev:
Man behöver inte koppla in dom elektriskt om man inte vill Smile Bara trycka dit ett gäng. behövs mycket bränsle

jo, hade tänkt testa med 4st original 8v spridare, sen styra dom med typ saab tryckvakt, men 2 funkar väll också, märker ju om skiten rasar OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Whistlin , har ju lamda på liket, räcker det inte då om jag bara kopplar in en mätare?
Lindskog
Skogenracing Sponsor
Lindskog

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimetis 06 maj 2008, 06:22

vad menar du för mätare? bredbands! ?
OpelMannen
Skogenracing Small
OpelMannen

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimetis 06 maj 2008, 11:36

lamda mätare i kupen, vanlig 52mm
OpelMannen
Skogenracing Small
OpelMannen

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimetis 06 maj 2008, 11:38

turbo köpt nu Smile gav 500 spänn för ett tb03 agg, funkar perfekt för mig
OpelMannen
Skogenracing Small
OpelMannen

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimemån 19 maj 2008, 14:22

intercoolern hemma, turbon hemma, rördelar under tillverkning, letar röda saab 9000 turbo spridare nu och en dump ska inhandlas

btw, har inte letat så noga men jag skulle vilja veta hur en pysventil funkar och hur man kopplar in den, den ska jag tydligen kunna justera laddtrycket med, har tänkt ladda 0,7 då jag ska köra med 4 saab spridare ist för 8 c20ne spridare

ska ta bilder på bygget till helgen
OpelMannen
Skogenracing Small
OpelMannen

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimemån 19 maj 2008, 15:29

hittade pysventiler på kl racings sida, där stod det hur man kopplar in den, blir deras värsta så man kan pilla på skiten innifrån
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimemån 19 maj 2008, 15:43

Har du inte inbyggd wastegate i t3 aggregatet? den styr du laddtrycket med,org klockorna på t3 brukar vara lagoma till 0.7 i tryck. ska man högre brukar dom inte palla med att reglera trycket.
OpelMannen
Skogenracing Small
OpelMannen

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimemån 19 maj 2008, 21:51

Mange skrev:
Har du inte inbyggd wastegate i t3 aggregatet? den styr du laddtrycket med,org klockorna på t3 brukar vara lagoma till 0.7 i tryck. ska man högre brukar dom inte palla med att reglera trycket.

jo det är det, på så vis, ja just ja, brorsans rekord laddade ju 0,7 med en t03 turbo, då ska jag vänta med pysventilen och testa den först och se vad den laddar
OpelMannen
Skogenracing Small
OpelMannen

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimefre 30 jan 2009, 13:38

Länge sen man skrev, har helt glömt bort att titta in här men projektet tog en hel vändning då motorn började spåra ur
så den ska säljas för nu blir det Sothora Edition, 1.7TDS från Astra F -96, som ska skrämmas upp till ca 130hk, helst mer, beror på hur mycket pumpen pallar, men den ska fortsätta piska imprezor på konbana fast med diesel i tanken
Sandvik
Skogenracing Extreme
Sandvik

Antal inlägg : 374
Namn : Niklas
Från : Finland, larsmo
Kör : Mercedes 300D W123
Registration date : 08-03-08

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimelör 31 jan 2009, 13:24

Piska imprezor på konbana med en gammal opel med 1.7 TD? haha lycka till.. OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Tihi
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy

Antal inlägg : 7682
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimelör 31 jan 2009, 23:06

Sandvik skrev:
Piska imprezor på konbana med en gammal opel med 1.7 TD? haha lycka till.. OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Tihi

ingenting är omöjligt bara olika svårt OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Idiot
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
OpelMannen
Skogenracing Small
OpelMannen

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimetis 03 feb 2009, 21:03

Golden Boy skrev:
Sandvik skrev:

ingenting är omöjligt bara olika svårt OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Idiot

precis, går det med 115hk bensinare så visst fasen går det med 130hk turbodiesel, bilen blri ju dessutom lättare, får bättre väghållning och sånt
sen så ska man nog itne ställa bilarna mot varann på en riktigt bana tex sturup eller mantorp eller nån annan bana, då är ju kadetten en gokart i jämförelse, men konbanan som är så pass tvär så är de ju lite skillnad, liten grävling som kan hålla mycket varv motför japsarna accar ju lite bättre, tydligen, med tanke på att enligt resultatlistorna så var kadetten snabbare än två st

så under samma förutsättningar ska det väll gå med turbodiesel
det hörs att ni inte kört/sett snabba dieslar, abra för att dom sotar ner eran spoiler så behöver dom itne va slöa, kolla på youtube tex, finns flera Merca 190E och W123/W124 300 dieselar med över 400hk
i Lycksele finns det en Merca 190 med 300D sexa från en W124, med både turbo och kompressor, den lämnar en bit över 550hk tro ja de va, så nog fan kan man ha kul med diesel, min kommer ju inte va som dessa men so? går plocka ut 120hk rätt lätt ur min motor harj ag räknat ut, då pumpen klarar att mata in nog med diesel för lätt 1 bar, har sett en del astror som laddat 1 bar och haft nog med sås för de, och tror jag kommer en bra bit på vägen med de trycket, sen går de ju faktiskt pilla sönder pumpen och mixtra så den ger mer alt skicka den till finland och få den ombyggd
Sandvik
Skogenracing Extreme
Sandvik

Antal inlägg : 374
Namn : Niklas
Från : Finland, larsmo
Kör : Mercedes 300D W123
Registration date : 08-03-08

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimetis 03 feb 2009, 21:09

Ja klart att det går att få kräm ur en diesel också.

Här är en från finland som driftar med en mercedes.

https://www.youtube.com/watch?v=IqkwRTmELt8&feature=related

https://www.youtube.com/watch?v=g-CF_Wb8oUg&feature=related
OpelMannen
Skogenracing Small
OpelMannen

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitimetis 03 feb 2009, 21:12

precis, så att helt smutskasta planerna tycker jag är fel, må vara en liten motor men so? finns ju nått som heter borra annars... sen har jag en 1.7d liggandes som jag nog ska prova porta toppen på, blri det bra kanske man flyttar över den till den överladdade
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R   OpelMannen - Opel Kadett GT  ´88 TDS-R Icon_minitime

OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» F: jeansgaraget bla Opel R1 Kadett mm
» Granfors opel kadett gte 1975
» Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel??
» Pzykko - opel kadett C caravan Turbo
» Blocket: kadett cupe -77

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet