| OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
OpelMannen Skogenracing Small
Antal inlägg : 14 Age : 33 Namn : Henrik Från : Ske-å Kör : Opel Kadett GT TIC Registration date : 08-03-26
| Rubrik: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R fre 28 mar 2008, 14:43 | |
| Håller på med en Opel Kadett E som projektarbete på skolan (går fordonsprogrammet, inriktning personbils) och ska då kasta bort gubbstämpeln på denna bil och göra den riktigt sjukt förbannat rolig lite info då: Bil: Opel Kadett E GT sedan årsmodell: 1988 Färg: BMWs dakargula Motor: C20NE (2.0 8v för icke inbitna opeltokar som jag) uppspänd lmm utan filter och bortplockad slutburk Låda: F16WR, 5 växlad manuell högdrevad låda från vectra a Effekt: 115hk/170nm Chassi: H&R fjädrar, fjäderbensstag fram Bromsar: original trummor bak, 256mm hålborrade skivor fram Kaross: huv, front och baklysen från Kadett GSI Inredning: original förutom gsi stolar Hjul: 6ekrade 15" alu, Toyo Proxes T1-R fram, olagliga continental skräpdäck bak Planer: Motor: Garret Tb03 turbo med inbyggd wg, adapter på originalgrenrör för turbon, intercooler modell lite större( cellpaketet är 80cm brett), oljelylare från rekord turbodiesel, 3" dp och avgasystem, original spridare + 4 röda saab spridare styrda av tryckvakt, öppen dump, ca 0.8 bars laddtryck Chassi: GEM gasdämpare, fjäderbensstag bak, powerflex bussningar Bromsar: Kadett GSI skivor bak Inredning: delvis rensat, halvbur, riktigta sitt still stolar, sportratt Kaross: ombyggd GSI bakkjol för att passa sedankarossen, kortade omega 3000 kjolar, uppkapad frontspoiler med omega a facelift läpp, böseblick Hjul: 16" hjul, ej bestämt vad än, Bridgestone Potenza s050a (tror jag dom hette) 205/45R16 Lack: blir omlack i dakargult lite gamla bilder på bilen bilen på garaget: http://www.garaget.org/?car=82554
Senast ändrad av OpelMannen den fre 30 jan 2009, 13:32, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
Mese_Jonas Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 893 Age : 38 Namn : Jonas Gistö Från : Terjärv/Finland Kör : Mercedes 190 Registration date : 07-11-25
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R fre 28 mar 2008, 15:49 | |
| | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R fre 28 mar 2008, 16:05 | |
| Låter som ett lagom projekt | |
|
| |
Antal inlägg : 14 Age : 33 Namn : Henrik Från : Ske-å Kör : Opel Kadett GT TIC Registration date : 08-03-26
| |
| |
Lindskog Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 953 Age : 39 Namn : Lindskog Från : Gävletrakten Kör : Bmw E60, Skidoo 800R Registration date : 07-04-17
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R lör 29 mar 2008, 04:21 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R lör 29 mar 2008, 15:17 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R fre 02 maj 2008, 21:59 | |
| 16v planerna grusades nå så in i nordens, då dom skulel ha 9 papp för en orenoverad motor från 89 så sa jag godnat släng dig i väggen, hitta en annan för 6500, också lite dyrt för en orenoverad motor så jag fortsätter och kör manliga vägen med endast en kam och 8 ventiler, men med TB03 turbo får intercoolern om nån vecka, ska börja göra adapterflänsen så turbon passar på original grenrör, bygger enligt guiderna här med 8 spridare totalt, blir original sprut dock så ska det nog chippas, effektmål har jag inte men 115hk+ och inte mer än 10 papp, och de ska nog gå bra på båda punkterna, tips om hur jag ska göra med spridarna och liknande mottages gärna, vill även veta hur jag kopplar in en dumpventil, öppen som återcirkulerande | |
|
| |
Antal inlägg : 953 Age : 39 Namn : Lindskog Från : Gävletrakten Kör : Bmw E60, Skidoo 800R Registration date : 07-04-17
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R fre 02 maj 2008, 22:31 | |
| dumpen sätter du på tryckröret före insuget, och en mindre slang med mottryck från insuget till dumpen! 8 spridare totalt ska du köra med tryckvakt och kallstartsspridare å du ska ha 8 spridare totalt blir det alltså 4st kallstartsspridare, tycker jag låter aldeles för många, testa med en som startar runt 0,3bar och en som startar vid 0,5 ungefär! hur mycket har du tänkt ladda? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R fre 02 maj 2008, 22:39 | |
| - Lindskog skrev:
- dumpen sätter du på tryckröret före insuget, och en mindre slang med mottryck från insuget till dumpen!
8 spridare totalt
ska du köra med tryckvakt och kallstartsspridare å du ska ha 8 spridare totalt blir det alltså 4st kallstartsspridare, tycker jag låter aldeles för många, testa med en som startar runt 0,3bar och en som startar vid 0,5 ungefär!
hur mycket har du tänkt ladda? ja allså köra med extrasprut, visas ju i guiden här på forumet och där är det då visat med 4 extra spridare, allså vanliga originalspridare typ, kanske inte original opel 8v dock, laddtryck blir från början det en TB03 med inbyggd wg laddar original, typ 0.3 kanske, så man går allt att lira, sen tids nog vill jag nå 1 bar men det lär dröja, då kanske man har byggt mer seriöst, kanske bygger om till förgasarturbo | |
|
| |
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R fre 02 maj 2008, 22:46 | |
| jo det är i guiden men jag tror bilen kommer gå fett med 4st!! skaffa dig bredbandslambda så kan du ha full koll på om den går fett/snålt!
jag skulle rekomendera att sätta dit 2st och testa istället för fyra stycken! ska du ha vanliga spridare åoch inte kallstartsspridare är det beroende på hur stora spridare du ska ha, bränsletryck m.m
kasta i ett eftermarknads sprut istället för förgasare! mycket mycket bättre | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R fre 02 maj 2008, 22:54 | |
| Man behöver inte koppla in dom elektriskt om man inte vill Bara trycka dit ett gäng. behövs mycket bränsle | |
|
| |
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R lör 03 maj 2008, 14:12 | |
| - Mikael skrev:
- Man behöver inte koppla in dom elektriskt om man inte vill Bara trycka dit ett gäng. behövs mycket bränsle
jo, hade tänkt testa med 4st original 8v spridare, sen styra dom med typ saab tryckvakt, men 2 funkar väll också, märker ju om skiten rasar , har ju lamda på liket, räcker det inte då om jag bara kopplar in en mätare? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R tis 06 maj 2008, 06:22 | |
| vad menar du för mätare? bredbands! ? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R tis 06 maj 2008, 11:36 | |
| lamda mätare i kupen, vanlig 52mm | |
|
| |
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R tis 06 maj 2008, 11:38 | |
| turbo köpt nu gav 500 spänn för ett tb03 agg, funkar perfekt för mig | |
|
| |
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R mån 19 maj 2008, 14:22 | |
| intercoolern hemma, turbon hemma, rördelar under tillverkning, letar röda saab 9000 turbo spridare nu och en dump ska inhandlas
btw, har inte letat så noga men jag skulle vilja veta hur en pysventil funkar och hur man kopplar in den, den ska jag tydligen kunna justera laddtrycket med, har tänkt ladda 0,7 då jag ska köra med 4 saab spridare ist för 8 c20ne spridare
ska ta bilder på bygget till helgen | |
|
| |
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R mån 19 maj 2008, 15:29 | |
| hittade pysventiler på kl racings sida, där stod det hur man kopplar in den, blir deras värsta så man kan pilla på skiten innifrån | |
|
| |
Gäst Gäst
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R mån 19 maj 2008, 15:43 | |
| Har du inte inbyggd wastegate i t3 aggregatet? den styr du laddtrycket med,org klockorna på t3 brukar vara lagoma till 0.7 i tryck. ska man högre brukar dom inte palla med att reglera trycket. |
|
| |
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R mån 19 maj 2008, 21:51 | |
| - Mange skrev:
- Har du inte inbyggd wastegate i t3 aggregatet? den styr du laddtrycket med,org klockorna på t3 brukar vara lagoma till 0.7 i tryck. ska man högre brukar dom inte palla med att reglera trycket.
jo det är det, på så vis, ja just ja, brorsans rekord laddade ju 0,7 med en t03 turbo, då ska jag vänta med pysventilen och testa den först och se vad den laddar | |
|
| |
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R fre 30 jan 2009, 13:38 | |
| Länge sen man skrev, har helt glömt bort att titta in här men projektet tog en hel vändning då motorn började spåra ur så den ska säljas för nu blir det Sothora Edition, 1.7TDS från Astra F -96, som ska skrämmas upp till ca 130hk, helst mer, beror på hur mycket pumpen pallar, men den ska fortsätta piska imprezor på konbana fast med diesel i tanken | |
|
| |
Sandvik Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 374 Age : 33 Namn : Niklas Från : Finland, larsmo Kör : Mercedes 300D W123 Registration date : 08-03-08
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R lör 31 jan 2009, 13:24 | |
| Piska imprezor på konbana med en gammal opel med 1.7 TD? haha lycka till.. | |
|
| |
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| |
| |
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R tis 03 feb 2009, 21:03 | |
| - Golden Boy skrev:
- Sandvik skrev:
- Piska imprezor på konbana med en gammal opel med 1.7 TD? haha lycka till..
ingenting är omöjligt bara olika svårt precis, går det med 115hk bensinare så visst fasen går det med 130hk turbodiesel, bilen blri ju dessutom lättare, får bättre väghållning och sånt sen så ska man nog itne ställa bilarna mot varann på en riktigt bana tex sturup eller mantorp eller nån annan bana, då är ju kadetten en gokart i jämförelse, men konbanan som är så pass tvär så är de ju lite skillnad, liten grävling som kan hålla mycket varv motför japsarna accar ju lite bättre, tydligen, med tanke på att enligt resultatlistorna så var kadetten snabbare än två st så under samma förutsättningar ska det väll gå med turbodiesel det hörs att ni inte kört/sett snabba dieslar, abra för att dom sotar ner eran spoiler så behöver dom itne va slöa, kolla på youtube tex, finns flera Merca 190E och W123/W124 300 dieselar med över 400hk i Lycksele finns det en Merca 190 med 300D sexa från en W124, med både turbo och kompressor, den lämnar en bit över 550hk tro ja de va, så nog fan kan man ha kul med diesel, min kommer ju inte va som dessa men so? går plocka ut 120hk rätt lätt ur min motor harj ag räknat ut, då pumpen klarar att mata in nog med diesel för lätt 1 bar, har sett en del astror som laddat 1 bar och haft nog med sås för de, och tror jag kommer en bra bit på vägen med de trycket, sen går de ju faktiskt pilla sönder pumpen och mixtra så den ger mer alt skicka den till finland och få den ombyggd | |
|
| |
Sandvik Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 374 Age : 33 Namn : Niklas Från : Finland, larsmo Kör : Mercedes 300D W123 Registration date : 08-03-08
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R tis 03 feb 2009, 21:09 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R tis 03 feb 2009, 21:12 | |
| precis, så att helt smutskasta planerna tycker jag är fel, må vara en liten motor men so? finns ju nått som heter borra annars... sen har jag en 1.7d liggandes som jag nog ska prova porta toppen på, blri det bra kanske man flyttar över den till den överladdade | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R | |
| |
|
| |
| OpelMannen - Opel Kadett GT ´88 TDS-R | |
|