| Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? | |
|
+16Off3r Rekord E2 Turbo smen Pearly Graanan nygge 740_klasson xepez MiCkE Crille volvokng Mikael Grey Schimpy Roni Kjelle.G 20 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Crille Skogencrew
Antal inlägg : 2897 Age : 41 Namn : Crille Från : Gävle Kör : Skidoo Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? mån 27 jun 2011, 22:23 | |
| Kämpa på nu kjelle inte mkt kvar | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? mån 27 jun 2011, 22:29 | |
| Nära | |
|
| |
Off3r Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 315 Age : 37 Namn : Cristofher Från : Gävle Kör : S13 Registration date : 08-01-19
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? tis 28 jun 2011, 17:19 | |
| snyggt! är gasreglaget taget från 2.2 insug? | |
|
| |
Kjelle.G Skogenracing Large
Antal inlägg : 135 Age : 46 Namn : Kjell Gladh Från : Upplands väsby Kör : volvo 945, Bygger kadett turbo Registration date : 08-12-16
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? tis 28 jun 2011, 18:40 | |
| Man tackar för kommentarerna, sånt är altid uppskattat och motivations höjande Off3r Japp jag har använt delar från 2.0 cih 2.2 cih och tror det var nått från volvo eller opel 3.0 som har modifierats för att funka ihop på mitt insug, fuelrail och spridar fästen är från omega 2.4 Har idag hämtat ut mina skärmbräddare som ska på i bak så däcken går fritt... Mvh Kjelle.G | |
|
| |
Antal inlägg : 135 Age : 46 Namn : Kjell Gladh Från : Upplands väsby Kör : volvo 945, Bygger kadett turbo Registration date : 08-12-16
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? mån 11 jul 2011, 01:25 | |
| Efter att ha varit och kollat på race i fredags så jobbades det vidare med opeln. Jag har blästrat grenröret invändigt målat det utvändigt med värme beständig färg och jag har lindat det, nu är det monterat igen, den här gången med packning. Jag har borrat och gängat i insuget några vakum utag. Grenröret lindat och monterat igen. Har börjat kopla elen inför uppstart, MSD boxen monterad. MSD Blaster 2 spolen monterad. Har koplat in startmotor och generator och temp givare. Har monterat givarna till mätarna och koplat in mätarna. Rengjort och monterat termostat huset. Monterat oljreturen. Nästa gång jag åker till garaget blir det att kopla in sprutet sen är det dags för första uppstarts försöket Mvh Kjelle.G | |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? tis 12 jul 2011, 01:58 | |
| Fy fan va skoj att se lite resultat av allt slit. Du skulle kikat igenom vad det är för Ampere på både säkringarna och reläna. Fläkten kanske är specad till ett visst antal Ampere, så vi kanske måste särka upp eller byta relä, men om det inte står nått så borde väl 30A räcka för fläkten. Hojta till när du känner dig redo så kommer jag förbi å knackar lite laptop. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? tis 12 jul 2011, 21:50 | |
| Japp precis kommit hem från garaget, har varit och koplat in elhärvan till sprutet, är i princip klar, är B+ och Jord kvar och så ska jag kopla in triger givarna, sen är nog elen klar så Jocke kom förbi i helgen så kan du få knappa lite Jocke jag kollade i katalogen och enligt den så drar fläkten 8A så då ska det inte behövas säkra upp eller byta relän... Går allt bra så brummar det i garaget i helgen... skulle vara grymt skönt!!! Har varit lite tungt ett tag men men nu ser det ljusare ut... Håll tummarna för mig. Mvh Kjelle.G | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? tor 14 jul 2011, 22:39 | |
| Hade tänkt inleda min semmester med en helg i garaget och fixa så att jag med Jockes hjälp hade kunnat provstarta men det blev ändrade planner. Får bli en eller två veckor... Sticker till Landet istället.
Mvh Kjelle.G | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? lör 23 jul 2011, 22:36 | |
| Hallå tillbaka från en vecka på landet och det firades med en hel dag i garaget. Har koplat sprutet klart, ska bara byta kabeln till soppa pumparna, den var lite klent tilltagen, ska rota lite bland mina gamla bilstereo grejer och se om jag har någon lämplig kabel liggandes annars blir de å handla... Har prickat av några punkter till på att göra listan. Kylslangar och expansions kärl klart. Duktigt trångt är lite less på att allt som ska monteras ska samsas om samma utrymme... Men men de går nog så lite bilder på hur de ser ut nu... Är nära nu hoppas på prov start inom snar framtid... Jocke håll datorn stand by Obs härvan ska snyggas till när den är uppstartad och allt lirar. Mvh Kjelle.G | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? sön 24 jul 2011, 21:50 | |
| Började dagen med en shoping runda, köpte mig ett nytt batteri och lite olja och div kabelskor sen blev det garaget, började med bytta batteri sen drog jag en ny kabel till soppa pumparna, passade även på att säkra av i bak. Efter de skruvade jag fast spridar fästena, fyllde i olja i motorn, fyllde på med vatten i kyllaren, tätta div läckor, monterade tryckrören igen. Hälde i lite soppa i tanken. Det som saknas för uppstart nu är några säkringar, köps i morgon, nya tändkablar, köps också imorgon, en start map, det skulle Jocke fixa får se när han har tid att knappa lite... Kanske imorgon Mvh Kjelle.G | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? sön 24 jul 2011, 21:54 | |
| Bra jobbat | |
|
| |
Crille Skogencrew
Antal inlägg : 2897 Age : 41 Namn : Crille Från : Gävle Kör : Skidoo Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? sön 24 jul 2011, 23:07 | |
| Härligt kjelle snart är det dags | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? sön 31 jul 2011, 00:07 | |
| Happ nu har jag och Jocke börjat trassla med vemset, Jag förstår dom som inte gillar det. Verkar vara så omstädigt. Kan ju säga att det strulade en hel del men vi kom iallafal så långt att vi har gnista, har inte provat att starta ännu då vi är lite osäkra på trigger inställningarna. Vi gav upp vid halv två tiden på fredag natt då vi båda började bli trötta. Får se när Jocke har tid att komma och hjälpa nästa gång, men jag har lite annat att pyssla med tills dess... Mvh Kjelle.G | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? sön 07 aug 2011, 22:04 | |
| Så ytligare en garage helg över. Hade inte så mycket motivation när jag åkte ut till garaget varken igår eller idag, men men lite fick man ju gjort. Igår så rengjorde jag och målade krängningshämmaren som ska sitta fram. Idag så började jag med att bytta vattenpumpen då vi konstaterade att den läckte, när de var klart så koplade Jocke in datorn och vi strobade tändningen, den visade sig stå rätt så i med säkringarna och ändra lite inställningar så gick soppa pumparna igång med resultatet att det sprutade soppa från fuelrailen, visa sig vara en kopling som hade gängat upp vid något tillfälle, drog åt den sen var det dags för provstart, visade sig att bränsle relät var felkoplat så det slog av bränsle pumparna när motorn försökte tuffa igång. Ändrade det och då brummade den igång men gick väldigt fett, lite sjustering av bränslet så gick den på tomgång snacka om att det var skönt, dok så uppdagades endel problem också som måste fixas, har en kraftig avgas läcka antingen mellan topp och grenrör eller mellan grenrör och turbo, blir å riva och se vad man kan hitta nästa gång jag är i garaget. Efter att Jocke åkt hem så började jag lufta bromsarna igen, hade lånat Jockes tryckluft drivna bromsluftare och nu gick det bättre, kom massor med luft och efter så kändes pedalen helt ok. Blir att fira med en kall ikväll tror jag Mvh Kjelle.G | |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? sön 07 aug 2011, 22:17 | |
| | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? sön 07 aug 2011, 23:54 | |
| Gött | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? lör 03 sep 2011, 20:23 | |
| Hmm har gått nästan en månad sedan jag skrev nått här senast. Nåja det har ju inte hänt så jätte mycket heller några helger har fallit bort pga att jag var tvungen att göra annat tyvär. Nåja vad har då hänt, när vi startade upp den märkte vi att den läckte rätt friskt mellan topp och grenrör delvis pga att oljetrycks givaren satt i vägen, brorsan fixade pressad stålomspunnen slang så jag kunde flytta på givaren, det andra problemet var att grenrörs flänsen var ca 2mm smalare än insugs flänsen, vilket lede till att jag inte kunde dra åt grenröret ordentligt, det är löst nu och det är äntligen tätt. Då dök nästa problem upp, då jag inte har fått mina fälgar balanserade ännu så tänkte jag att jag kunde använda fälgarna från min Astra, så jag började skruva på dem och upptäckte att dom tar i stötdämparn ifram Ett annat problem är att har jag kabeln till ladlampan koplad på generatorn kan jag inte stänga av motorn genom att vrida av tändnings nyckeln, koplar jag ur lampan så går det att stänga av Nåja de är bara att kämpa vidare, det positiva är att motorn går och den startar lätt Mvh Kjelle.G | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? sön 04 sep 2011, 22:07 | |
| Hallå. Har pyslat lite idag igen. Fick mina fälgar balanserade idag så jag skruvade på dem. Monterade luftfiltret. Plockade ner den från pallbockarna. En bild på mitt vällfylda motorum. Bilen på julen efter att ha stått på pallpockar i ca 13 månader Har kört dom första metrarna nu dvs en meter fram och en meter bakåt Koplingen funkar fint lådan lika så men inte bromsarna blir så less dom funkade ju fint när jag lufta men inte nu, fan den här bilen vill bara inte ut.... Mvh Kjelle.G | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? sön 25 sep 2011, 21:26 | |
| Jaha har inte skrivit nått här på ett par veckor, har haft lite problem, fick för mig att jag skulle uppdatera boxen med senaste firmvare och kör vemstune istället för megatune. Läste på hur man skulle göra, tankade hem vemstune och senaste firmaren och skred till verket, uppdateringen gick hur lätt som helst sen började problemen, provade att starta och den ville inte, kliar mig i skallen och undrar varför, börjar felsöka och upptäcker att jag inte har någon gnista, hmm konstigt, lägger upp en tråd på sävar och skickar min config fil till Mattias Sandgren på forumet, får tillbaka den med några tipps på vad jag ska ändra, provar den och ja nu har jag gnista men den verkar bara tända på cyl 2&3 hmm gör en logg och lägger upp den på vems.hu tillsammans med min config fil, stecka på sävar tittar på den gör några ändringar och lägger upp en ny config fil som jag laddar ner och laddar in i boxen, provstartar och den hoppar igång så nu kanske man kan komma ut och mappa lite, måste bara kolla så att bromsarna funkar, tänkte inte på de när jag var i garaget, var bara nöjd över att den går igen Mvh Kjelle.G | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? sön 25 sep 2011, 21:28 | |
| Bra jobbat Kjell! | |
|
| |
Crille Skogencrew
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? sön 25 sep 2011, 22:10 | |
| Härligt | |
|
| |
Grey Skogencrew
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? mån 26 sep 2011, 14:34 | |
| Hojta så kör vi! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? sön 02 okt 2011, 23:46 | |
| Kadetten har sett dagsljus för första gången på ca 1,5 år, tog en liten provtur ute på rakan utanför garaget igår för att känna på hur chassi, drivlina och bromsar funkar, tyvär funkade bromsarna sådär pedalen känns skum, får försöka lufta lite mer... Men men de var kul att köra efter allt slit... Mvh Kjelle.G | |
|
| |
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? mån 03 okt 2011, 06:30 | |
| grattis | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? mån 03 okt 2011, 23:29 | |
| Har lufta å luftat å luftat och pedalen är fortfarande svampig nåja tänkte jag köper en renoverings sats till huvudcylindern, snabb koll på mekonomen och dom tar 716sek, det sög ju, norra kust tar 80 plus frakt, liten skilnad... beställt där ifrån nu så får se hur lång tid det tar innan den dyker upp... mapningen får vänta ett litet tag till Mvh Kjelle.G | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? | |
| |
|
| |
| Kjelle.G - Kadett 74 projekt vopel?? | |
|