| AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven | |
|
+31Holmqvistarn Rekord E2 Turbo Åstrand Gurralkpg Mantel Eriksson zorbit JBlom Combatbenke Buford T Justice Almgren Golden Boy Holme Mäki Jättemackan Andy_B ogge victor91 tjernell Öbbe Henka_ Toffe Mikael werd Pearly volvokng zefa Wike Hedin_ Crille AHL 35 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
AHL Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 351 Age : 40 Namn : Rickard Ahl Från : Gävle Kör : Volvo 745 Registration date : 10-01-29
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven mån 22 feb 2010, 17:50 | |
| - Toffe skrev:
- Insug och toppjobb är viktigt på dess motorer, om man nu inte ska över 500hk..Men de skadar inte, varken på respons eller effekt.
blev det verkligen rätt det där? jag tolkar det som att om jag vill ha mer än 500hk behöver jag inte göra något åt toppen. men ska jag ha under så är det jätteviktigt. hehe klart jag förstår att det är viktigt. en del jobb har jag gjort själv. snyggat till alla kanalerna. men jag har ju inte rest dem el liknanden. jag har slipat bort all gjutskägg och kanter så det är fina snygga kanaler. sen är alla ventiler och säten mirafrästa. samt är den riktplanad toppen. solida tryckare från spm och lashcaps som jag fått slipat in för att få det perfekt. 16v toppen orginal är väl mycket mera bottenstark än en vanlig 8v. och det bottenvridet jag hade i min org motor b23 med 405 topp va hur bra som helst. helt orörd motor. så jag hoppas att mina 2.54L och med 16V topp kommer åtminstone väga upp förlusten jag får av en relativt stor turbo som jag använder. hx40 med 19 på avgashuset | |
|
| |
Toffe Vinnare Månadens Projekt
Antal inlägg : 1989 Age : 138 Namn : Toffe Från : Torsåker Kör : Volvo Registration date : 06-10-16
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven mån 22 feb 2010, 20:08 | |
| Du kommer garanterat bli nöjd, men topplocken är en plugg på dessmotorer. Dem flesta når 500whp sen orkar de inte mer, De flödar inte tillräckligt helt enkelt.
Att de är skillnad som natt och dag mellan 8v och 16v, om du nu dessutom kliver upp från 2.3 till 2.5l
Motor kommer garanterat göra sitt jobb mer än väl. | |
|
| |
ogge Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 479 Namn : Oscar Från : Salbohed Kör : Bil? Registration date : 08-11-16
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven mån 22 feb 2010, 21:06 | |
| den ska det vara orginal topp andra kammar, annat insug hydraultryckare å typ 8500 varv är ingen lögn bara å inse | |
|
| |
AHL Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 351 Age : 40 Namn : Rickard Ahl Från : Gävle Kör : Volvo 745 Registration date : 10-01-29
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven mån 22 feb 2010, 21:47 | |
| - Toffe skrev:
- Du kommer garanterat bli nöjd, men topplocken är en plugg på dessmotorer.
Dem flesta når 500whp sen orkar de inte mer, De flödar inte tillräckligt helt enkelt.
Att de är skillnad som natt och dag mellan 8v och 16v, om du nu dessutom kliver upp från 2.3 till 2.5l
Motor kommer garanterat göra sitt jobb mer än väl. allt över 500 känns onödigt. hade jag velat köra raktfram hade det varit en annan femma. sen betyder det ju inte att jag absolut inte kommer köra raktframrace. det kommer nog hända för skojs skull. se hur bilen står sig mot andra är ju ändå roligt. men jag sänker nog laddet några hk för att vara safe och kunna tävla ordentligt än att ligga på max effekt hela tiden. det känns bara onödigt om man nu skulle skjuta något, när bilen fungerar precis lika bra i drifing med 1.4bar som med 2.0bar. lika så med varvet lägger det någorlunda lågt som säkerhet iaf till en början. efter att man bytt fjädrarna i toppen kanske man kan ställa på varvet lite. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven mån 22 feb 2010, 21:52 | |
| Problemet är att ni är från olika läger. Toffe och tjernell kör ju bara dragrace och då går går det att tumma bra på registret och öka på effekten istället. Ahl kommer troligtvis bara åka på has med sin volvo och då räcker det bra med brett register och lagom med effekt | |
|
| |
AHL Skogenracing Extreme
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven mån 22 feb 2010, 22:11 | |
| jag är bara orolig att jag tänkt rätt med allt. att allting ska hålla. att jag inte gjort någon tabbe med hopsättningen. det där med ventilspelet tex. org har ju kolvarna ventiluttag. mina har inte det. men dem vänder 3mm under däck höjd. 6mm lägre komp höjd på kolvarna än orginal, eftersom jag har 6mm mera i slag nu, 3mm upp och 3 mm ner. detta medför att jag får lite lägre komp än orginal. men för att kompensera lite grann så slipa jag av 0.5mm av toppen när jag ändå skulle riktplana den. mer vågade jag inte ta. jag mätte spelet med modellera till ca 2mm innan jag plana av toppen. det innebär att jag måste ha ca 1.5mm spel mellan ventil och kolv nu. hehe och ca 8.8 i komp. vi va inne på att ta ut ventiluttag i kolvarna men då dem gick fri och materialet i kolven skulle blivit bra tunnt om vi tog ut sådär 3mm i dem. tror totala tjockleken på kolven endast va 9mm. kan det stämma? det är ju riktiga wiseco kolvar så jag antar att dem vet hur man tillverkar kolvar. dem har ju istortsett tagit en kolv med org komphöjd och sedan bara svarvat av toppen på den 6mm. man ser inge bra på bilden. men kolvtoppen är ganska tunn. lite större bild om ni klickar på denna. http://www1.garaget.org/gallery/archive/55831/large/654432_31bhm2.jpgsådär menar jag med portning. till höger i bild har jag slipat med stifft inte till vänster, är mycket kanter i kanalerna där. sen är det ju tillsnyggat. det är inte sådär grovt slipat. men jag tror inte jag har någon bild på det färdiga resultatet,
Senast ändrad av AHL den mån 22 feb 2010, 22:18, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
AHL Skogenracing Extreme
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven mån 22 feb 2010, 22:17 | |
| en liten rolig detalj är min vägning av kolvar och stakar. valde att väga varje del för sig. kolvar, stakar, kolvbultar, kolvringar, arpbultarna till stakarna, även låsringarna till kolvbulten. efter att ha parat ihop delarna så bra det bara gick och efter att ha kontrollvägt skiljer det totalt 0.01gram mellan 3st cylindrar. den fjärde skiljer sig med 0.08gram från den som är längst ifrån. UTAN att behöva slipa på något. bara para ihop delarna. | |
|
| |
AHL Skogenracing Extreme
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven mån 22 feb 2010, 22:24 | |
| | |
|
| |
Antal inlägg : 1989 Age : 138 Namn : Toffe Från : Torsåker Kör : Volvo Registration date : 06-10-16
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven mån 22 feb 2010, 22:39 | |
| - ogge skrev:
den ska det vara orginal topp andra kammar, annat insug hydraultryckare å typ 8500 varv
är ingen lögn bara å inse Det sitter väl en maringtopp på johans bil. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven mån 22 feb 2010, 22:42 | |
| - Mikael skrev:
- Problemet är att ni är från olika läger. Toffe och tjernell kör ju bara dragrace och då går går det att tumma bra på registret och öka på effekten istället. Ahl kommer troligtvis bara åka på has med sin volvo och då räcker det bra med brett register och lagom med effekt
SÅ du menar att insug/toppjobb påvekar registret negatift? Nu kommer maskin räcke å bli över i detta fallet 1000ggr om, de e ju en 740 för fan | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| |
| |
AHL Skogenracing Extreme
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven mån 22 feb 2010, 23:07 | |
| det är mange som lurat på mig denna storlek av turbo. och efter att ha kikat i efterhand har jag förstått att den va lite stor ja. men det är ju bara att testa. är jag inte nöjd med registret så blir ju första steget att byta till en mindre turbo. men jag skonar väl samtidigt cylindrväggarna lite med en stor turbo. cylindertrycket blir ju bra mycket högre vid laddtryck på låga motorvarv. om jag fattat rätt. el det kanske bara gäller vid väldigt tidiga tryck som man får med tex kompressor?
Senast ändrad av AHL den mån 22 feb 2010, 23:11, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
| |
| |
| |
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven mån 22 feb 2010, 23:19 | |
| - Toffe skrev:
Fan micke, nu lägger du upp de som gjort för en njur smäll!undrar varför den kommer sent då?
Turbon bör väl inte i mina ögon bli för liten? en fin mapp så ska det funka bra. Ja berätta hur många varv tidigare fullt ladd kommer med en portad VS oportad topp då unge man För en som inte testat på drifting är det svårt att förstå att det behövs tidigt ladd. Min capri har fullt vid 4000 men jag anser den endå för toppig för att funka bra för drifting på små banor och då är det endå en V6 på nästan tre liter så bra ork i botten. Kan aldrig tänka mig att fullt ladd på Ahls maskin kommer inträffa före 4500 | |
|
| |
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven mån 22 feb 2010, 23:21 | |
| - Mikael skrev:
- Toffe skrev:
Fan micke, nu lägger du upp de som gjort för en njur smäll!undrar varför den kommer sent då?
Turbon bör väl inte i mina ögon bli för liten? en fin mapp så ska det funka bra. Ja berätta hur många varv tidigare fullt ladd kommer med en portad VS oportad topp då unge man
För en som inte testat på drifting är det svårt att förstå att det behövs tidigt ladd. Min capri har fullt vid 4000 men jag anser den endå för toppig för att funka bra för drifting på små banor och då är det endå en V6 på nästan tre liter så bra ork i botten. Kan aldrig tänka mig att fullt ladd på Ahls maskin kommer inträffa före 4500 Tyckte du la upp de så kul så kunde inte låda bli. hur långt drar du din? AHL bör ju kunna dra till 7500-7800 rpm, blir det registret för kort? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven mån 22 feb 2010, 23:29 | |
| - Toffe skrev:
Tyckte du la upp de så kul så kunde inte låda bli.
hur långt drar du din?
AHL bör ju kunna dra till 7500-7800 rpm, blir det registret för kort? Förstår inte riktigt det lustiga i det, berätta för oss som inte förstår hur stor skillnad du mätt upp på en motor med portad topp och en annan med exakt lika spec men som har oportat topp Drar caprin till 7000 så blir lika register om hans kommer igång 500 varv senare än min | |
|
| |
AHL Skogenracing Extreme
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven mån 22 feb 2010, 23:32 | |
| problemet med caprin kanske är precis som sierrorna? du måste verkligen ha en grymt register för att bilen ska gå att hantera. på 740in går det att hantera bilen i drifting även om jag får en välldigt toppig effektkurva. finns så mycket mera att hämta hem med styrningen. och kommer även köra moddifierad styrning till sommaren. minst på samma sätt som jag har idag på 745an.
man kan på ett helt annat sätt använda vikten i en 740. man kan gasa på och låta bilen glida hur lätt som helst och bara pumpgasa utan laddtryck 2-3k io varv. i pzykkos sierra när jag körde den så va man tvungen att hålla precis rätt gas för att den skulle kunna hålla vinkel. gasa man för mycket snurra den. släppte man gasen räta den ut direkt. gick inte att kasta och låta vikten hasa bilen i sidan. självklart går det att få den hasa men det fanns så små marginaler att det va praktiskt svårt som jag sa. antingen så snurra den el så räta den ut. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven mån 22 feb 2010, 23:44 | |
| Helt klart är det så, men det är ju lätt att hamna på fel område så då har man ju väldigt bra nytta av brett register som t.ex han med bmw sjuserien har. Men är ju som vanligt trial & error när det gäller sånt här Ja du har ju föresten upplevt Benkes bil kom jag på nu, den var rätt kul va Tycker sierrorna är rätt ok att sladda med och benke hade ungefär lika register som när jag hade den med h1e turbo och den gick bra att busa runt med i små rondeller och så men helt klart mycket svårare och kräver mycket mer körteknik än i en sossecontainer . | |
|
| |
AHL Skogenracing Extreme
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven mån 22 feb 2010, 23:56 | |
| det är ju även en till sak med drifting. du kicker ju inte koppling på strippen för att få spinn på bakhjulen. att bilen är responssnabb är nästan viktigare än brett register. för vet jag att den hinner upp i varv vid en kopplingskick så är ju bilen relativt lättkörd ändå om jag skulle tappa ned den under registret i en sladd. men det är ju lite svårt att få det rätt i början. det va väl igentligen största problemet med henkes sierra där. att jag inte hade testat den något alls. 5min dagen innan då jag bara kände på bilen. sladda ju inget då. allting går att köra om man bara lär sig hur bilen beter sig. syntes ju direkt för dem som va där och kollade. jag behövde säkert 5 repor innan jag i huvudtaget kom runt första kurvan utan att snurra. va så van att ha en viss vinkel där och blev lika förvånad varje gång då rattstoppet redan va i. då jag vanligtvis brukar kunna ratta ett halvt varv till ungefär, för att justera sladden. men den va faktiskt skitrolig att köra. hade man bara fått köra den mer hade det nog faktiskt gått att köra riktigt bra. för det va ett roligt register ändå när man kände hur orken kom och när det kom då fanns det verkligen ork i den. det va ju lite tråkigt med volvon. den va väldigt bottenstark men hände ingenting på högre varv. henkes sierra hade nog funkat skitbra på tex kinnekulle där min volvo inte riktigt räckte till. att köra 120km/h och försöka kränga ut den på ställ på 3an med 200-250hk va inge vidare roligt. och dessutom med orginal koppling. så det va inte bara att sparka ut den hur som helst heller.
Senast ändrad av AHL den tis 23 feb 2010, 00:04, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven tis 23 feb 2010, 00:04 | |
| ja det är ju stora fördelen med volvo, märker även det på 142:an jag bruksar i att det går att styra mycket mer än vad jag är van med. Klas håller på att trixa bra med sin sierra cosworth och han verkar ha hittat lösning för att kunna styra massor så även vi stackare med fordar ska ha en chans | |
|
| |
AHL Skogenracing Extreme
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven tis 23 feb 2010, 00:09 | |
| jag har läst att det går att få mera vinkel med sierrorna om man bygger om dem än vad det går att få på volvo, även fast man skulle modda volvon så ska det tydligen gå att få ännu mera på sierran. så gör han rätt så borde det bli riktigt bra. | |
|
| |
Andy_B Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1237 Age : 39 Namn : Anders Från : Storvik Kör : Bil?? Registration date : 07-12-06
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven ons 24 feb 2010, 22:54 | |
| hoppas du vinner mycket i sommar nu | |
|
| |
tjernell Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 320 Age : 51 Namn : Patrik Från : Hofors Kör : Snabbast Registration date : 07-10-24
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven fre 26 feb 2010, 21:30 | |
| Oj vilket liv det blev ang toppar och effekt..
Jag gissar och tror att du kommer bli nöjd ur det än blir.
Jag ska delge MINA erfarenheter.
Portad topp = bättre respons ca 500rpm och mycket mer effekt vid lägre ladd. En std 16v räcker långt , vid ca 500whp(drivhjulshästar) börjar det bli tufft att få mera med std topp och insug men det går helt klart. Å andra sidan så kanske man behöver ladda 0,5bar mindre med en portad å ha ändå 500whp.
Ju starkare sug motor du har i botten ju bättre respons får du ju , sen är ju turbon skitviktig om man ska ha bra respons..tyvärr så vill man ha det super bra får man hosta upp dollars å köpa en 'riktig' turbo.
Jag drar ett exempel på en topp jag gjort och är bromsad före och efter. std 507whp vid 2bar. portad och nytt insug 514whp 1,5 bar .. 618whp 2,0 bar. + att responsen blev 500rpm bättre och med en fin effekt kurva.
Sen att mikael påstår att innom dragracing går att ha en 'spetsig' motor.. ja inte vet ja hur du kör men jag startar på ca 6300rpm å sen är man aldrig under 5000rpm så det känns ju onödig att hänga på en turbo som laddar fullt vid 3000rpm å sen har dubbelt upp med mottryck vs laddtryck vid 6500 ..
Johans pv i västerås är inte helt org topp , + att det krävdes 2,7 bar att få den effekten (ja jag känner han)
Sen en sak till , kammarna .. det blir en helt annan motor karaktär om du plockar i tex L9 kammar från enem . Du kan fortfarande köra med hyd tryckare. Får stoppa i lite hårdare fjädrar bara.
Men allt kostar ju pengar , man får ju dra en gräns hur långt man ska ta det. Men (nu är det va jag tycker igen) att stressa ihop nått å snåla in på vissa saker å ta det sen .. nja måste man ha så bråttom får man fråga sig själv. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven fre 26 feb 2010, 21:45 | |
| - tjernell skrev:
- Sen att mikael påstår att innom dragracing går att ha en 'spetsig' motor.. ja inte vet ja hur du kör men jag startar på ca 6300rpm å sen är man aldrig under 5000rpm så det känns ju onödig att hänga på en turbo som laddar fullt vid 3000rpm å sen har dubbelt upp med mottryck vs laddtryck vid 6500 ..
Det stämmer att jag påstår att det går att ha en "spetsig" motor inom dragrace. Finns fina lådor som ser till att motorn går på maxeffekt osv. Drifting eller bana för den delen så är det givetvis bättre med ett bredare register. Inget konstigt med det | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven | |
| |
|
| |
| AHL - 2.6L 16V Volvo 760 Driftingbygge - Motorn Riven | |
|