Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 loop - Cortina 68

Gå ner 
+4
Ågren
Mikael
Sandvik
loop
8 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2, 3  Nästa
FörfattareMeddelande
Ågren
Skogenracing Elite



Antal inlägg : 2435
Age : 73
Namn : l
Från : k
Kör : u
Registration date : 06-10-11

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimelör 08 nov 2008, 19:54

Tråkigt att det struler, men är ju en del av tjusningen på nå vis Wink
Hoppas du får till det snart då, så storebror får ta en titt på den.
Alltid skönt att få den Bes, så man får brumma i två sköna år till Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimelör 08 nov 2008, 20:25

Nu har jag krånglar lite till. Det var lite mycket olja i den. Tror det var dumt, för den verkar ha tryckt en hel del olja till förgasaren via vevhusventilationen. Men den går fortfarande dåligt. Ska byta sift i morgon så får vi se.
Lurigt deta när de börjar gå kasst efter att bara ha stått några veckor.
Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimesön 09 nov 2008, 01:44

Får använda bilen mer, de dom e till för Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimesön 09 nov 2008, 19:38

Nu verkar den funka som den ska igen. nya stift och lite omlödning av tändkablarna. Han som byggt tändkablarna var nog full när han lödde, ingen var bra och en satt mässingsänden lös på.

Men det är ju inte världens rappaste motorer det där.

Köpte en Fiesta 1,4i-88 häromdagen. Topplockspackningen har gått på den, trots det går den bra. men jag visste det, för jag var ute efter lådan(till min Fiesta mk1) och vinterdäcken. Så det gör inget. Men jag gilalr ju de där CVH motorerna(visst är det nån på skogen som trimmat sådana?) och nu fick jag ju en lämplig att måtta in med i Cortinan, så kan man montera en 1,6 CVH sen. Skulle helst ha varit en turbo också.
Till överst på sidan Gå ner
Ågren
Skogenracing Elite



Antal inlägg : 2435
Age : 73
Namn : l
Från : k
Kör : u
Registration date : 06-10-11

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimesön 09 nov 2008, 20:11

loop skrev:
(visst är det nån på skogen som trimmat sådana?) och nu fick jag ju en lämplig att måtta in med i Cortinan, så kan man montera en 1,6 CVH sen. Skulle helst ha varit en turbo också.

Var nog jag som är skyldig till det lilla bygget Rolling Eyes

Men det låter lite klurigt att peta ner en sån motor, vet ej hur det blir med lådan och vad som passar. Rådet är om man vill ha en lite vassare maskin i, det är att göra på det viset som jag gjorde Dvs: en 2.0L pinto. Är ju lite jobb de med, men helt klart värt!
Finns ju så mycket mer prylar att skaffa till den motorn

Lite fakta:

För att sätta i 2,0 pinto i en Cortina MkI (och MkII) så måste du bygga om oljetråget. I övrigt är ALLT bolt on. Motorn passar rakt ner i bilen, motorn passar på lådan, MEN, om du ska köra med Cortina låda måste du andvända 1,6 pinto svänghjul, koppling till MkII Cortina. Växellådan till MkII Cortinan kan du också behöva beroende på diametern på ingående axeln, tappen som ska in i lagret i vevaxeln. Skaffar du en riktig koppling så klarar den momentet från 2 liters pinton, bilen är ju så lätt. Du måste även andvända kopplingskåpa och hydraliken från MkII, inklusive huvudcylinder, även om du inte byter låda. Gör du så här så funkar det direkt. Om du ska byta växellåda till tex en typ9 (sitter i Sierra men OHC och 5vxl) så åker du på en del extra jobb, nytt hål i golvet, ny kardan, ombyggnad av pedalställ för wire istället för hydraulik, samt att tunneln är lite för liten men det fixas med kulhammare.
Till överst på sidan Gå ner
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimesön 09 nov 2008, 21:12

Jo, det finns några pintos i gömmorna, har en sådan i min Taunus. Har en 1,6 med låda stående också. Jag har nog en typ-9 någonstans också, den sitter redan monterad bakom en CVH 1,6, den är tänkt att hamna i mitt locostbygge(ja, jag har för många bilar och projekt:), 9 bilar och ett locostbygge). Tyvärr så är en del av prylarna hos min morsa i Ljusdal. Först ska cortinan gå, sen blir det kanske en CVH orginal sen får vi se. Men din turbo CVH var kool. Hade du sänkt kompet på den nåt?

Jag har kollat in din tråd rätt ordentligt. Men den bil som det är tänkt att ska få en turbopinto är taunusen. Men den går som bruksbil just nu, medans jag funderar på hur jag ska få till väghållningen i den,
Till överst på sidan Gå ner
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik


Antal inlägg : 1669
Age : 35
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimesön 09 nov 2008, 21:15

Jag har lite grejer till cvh motorn om du vill köra turbo Smile
Svarvade kolvar osv...
Till överst på sidan Gå ner
Ågren
Skogenracing Elite



Antal inlägg : 2435
Age : 73
Namn : l
Från : k
Kör : u
Registration date : 06-10-11

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimesön 09 nov 2008, 21:56

loop skrev:
. Hade du sänkt kompet på den nåt?

Jo, hade svarvat av kolvarna. Sen var toppen rätt så bearbetad.
Annars så orginal. Körde på 0.9 i ladd utan broblem. Rörde på sej rätt friskt tyckte man då, nu vette fan Smile
Men trevliga motorer, och lättmekade
Till överst på sidan Gå ner
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimesön 09 nov 2008, 22:07

Ågren skrev:
loop skrev:
. Hade du sänkt kompet på den nåt?

Jo, hade svarvat av kolvarna. Sen var toppen rätt så bearbetad.
Annars så orginal. Körde på 0.9 i ladd utan broblem. Rörde på sej rätt friskt tyckte man då, nu vette fan Smile
Men trevliga motorer, och lättmekade

Var väl troligen 200hk i den iallafall.

Vilken topp var det? Leanburn eller hemi?
Till överst på sidan Gå ner
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimesön 09 nov 2008, 22:07

Ford skrev:
Jag har lite grejer till cvh motorn om du vill köra turbo Smile
Svarvade kolvar osv...

Du bor långt borta och jag har redan en motor, så tyvärr.
Till överst på sidan Gå ner
Ågren
Skogenracing Elite



Antal inlägg : 2435
Age : 73
Namn : l
Från : k
Kör : u
Registration date : 06-10-11

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimesön 09 nov 2008, 22:22

loop skrev:
Vilken topp var det? Leanburn eller hemi?

Hemi
Motorn kom från en Xr3i från 85 har jag för mej
Till överst på sidan Gå ner
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimetis 11 nov 2008, 17:23

Hm, jag funderar på om jag inte ska börja pilla med en turbopinto. Ligger en hel motor i delar i garaget. Sen så får man väl se vilken bil den hamnar i.

Kan man be om några länkar till lämpliga rördimensioner mm? Eller ska jag använda sökfunktionen? Smile
Till överst på sidan Gå ner
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimetis 11 nov 2008, 20:17

Nu är projekt snikturbopinto igång. Dvs jag har tagit fram en GT17, T25 fläns, Strombergare och en gammal fläns som passar på orginalgrenröret. Ingen IC ingen dump, blir det till att börja med.
Oöppnad orginalmotor, med en minst sagt skabbig kam, den hade väldigt många millimeter ventilspel innan jag ställde det.
Till överst på sidan Gå ner
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimeons 12 nov 2008, 21:12

Hum, nu dök problemen upp. Hur vrider man lagerhuset i förhållande till avgasdelen? Jag trodde man bara släppte på de 4 skruvarna som håller några plattor och sen vred? Men så lätt var det inte direkt. Vågar inte riktigt slå så mycket heller på den. Äger bara en turbo och har aldrig skruvat med nån, så man vet ju inte hur mycket de tål eller exakt hur de sitter ihop.

Köpte även några böjar till adapterröret idag. Brukar ni köra med 42mm ytter eller innerdiameter? Blev 42 då det passar hyfsat emot diametern på hålen i grenröret.
Till överst på sidan Gå ner
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimeons 10 dec 2008, 18:33

Oljetillförseln, måste den vara av metallrör eller tryckslang? Eller skulle det funka med en vanlig armerad slang och slangklämmor? Kan det bli tryckfall på nåt känsligt ställe? Har aldrig funderat över det här med oljetillförseln till turbon, konstigt nog.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimeons 10 dec 2008, 19:41

Beror på hur turbon ser ut, kan sitta styrstift i din så du kanske lär ta isär den, kan rostat fast också.

Alla grenrör etc brukar jag rekomendera att köra lika dimension som befintlig rör.

Till Oljetillförseln kan du köra med hydrualslang, men funkar med armerad slang och slangklämmor. Problemet inträffar om slangen hoppar av då rasar turbon direkt, finns inte en chans att du hinner slå av så kan ju vara rätt segt
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimeons 10 dec 2008, 22:09

ok, ska försöka banka isär den nån dag. Den har legat och blivit sprayad med rostlösning i en vecka nu.
Till överst på sidan Gå ner
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimetis 14 jul 2009, 23:34

Turbojäveln har jag fortfarande inte fått isär.
När jag skulle starta Cortinan för att den ska besiktigas, så gick det inte. Felsökningen visade rost i tanken som fan. Så nu har jag hållit på och rengöra hela bränslesystemet idag ink 3l bensin som var brun. Men nu ligger tanken och gottar sig med citronsyra och allt annat är rengjort, så snart kanske det blir lite Cortina åkande.
Till överst på sidan Gå ner
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimetor 13 aug 2009, 08:17

Nu är cortinan besiktigad. Eller det blev 3 tvåor, lite broms och icke fastsatt batteri. Inte så illa för en relativt orörd bil som stått i 20 år.

Men väghållningen imponerar inte. Får nog bli nya däck och en liten sänkning.
Till överst på sidan Gå ner
Crille
Skogencrew
Crille


Antal inlägg : 2897
Age : 40
Namn : Crille
Från : Gävle
Kör : Skidoo
Registration date : 06-10-12

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimetor 13 aug 2009, 17:08

Skönt att den är besiktigad iaf Smile Var ju simpla 2:or, bara fixa och in till sbf igen
Till överst på sidan Gå ner
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimetor 13 aug 2009, 23:36

Jo, förhoppningsvis hinner jag det i morgon.

Men den där jävla turbon, har jag fortfarande inte fått isär. Törs man värma med gasol? Ingen som pysslat med sådana här mini turbos?
Till överst på sidan Gå ner
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimetor 10 sep 2009, 15:06

Nu är den besiktigad sedan ett tag och den körs så ofta det passar. Men den är slö och väghållningen inte bra, sen så har ett knutkors gett upp.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimetor 10 sep 2009, 19:19

Fortfarande orginalmotor? Dom är ju sjukt trötta med en pinto så kan tänka mig att den är råslö Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimetor 10 sep 2009, 22:59

Jepp en 1300 motor, den är väldigt slö. Nu har väl inte jag samma syn på effekt som dig iofs:)
Jag har ju en ide om att en trimmad CVH skulle göra sig bra i denna.

Måste lära mig hur ett MS funkar, så man kan fixa till nån kul motor till nån av alla bilar.
Till överst på sidan Gå ner
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitimefre 18 sep 2009, 20:53

Har sänkt den lite och monterat skabbiga kromfälgar med större däck 205/60 -13 bak
loop - Cortina 68 - Sida 2 P9180017
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





loop - Cortina 68 - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: loop - Cortina 68   loop - Cortina 68 - Sida 2 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
loop - Cortina 68
Till överst på sidan 
Sida 2 av 3Gå till sida : Föregående  1, 2, 3  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Tomas - Cortina mk2 1967 givetvis med Pinto....
» Mikael - Ford Cortina minikryssaren: Film Sid 12
» Olsson - Ford Cortina Delux! 1967 -[ Uppdatering 28/3-12 på sidan 5 ]-
» Del 1: Ågren - Cortina Mk2 -67 Turbo (Cosworth)
» DEL 2: Ågren - Cortina Mk2 -67 Turbo (Back to basic)

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Projekt Forum-
Hoppa till: