Hei. Håper det går greit at jeg skriver på norsk her. Prosjektet var egentlig bare tengt som bruksbil. Sette i 2,8i og manuell kasse. Det ballet litt på seg kan du si...
Bilen var en Ford Granada 2,8 Lincoln med div. Ghia stasj, 26mm stabstag med polyuretan foringer, 3,45:1 utveksling på bakakselen, C3 automat kasse, slissede skiver foran og litt orginal plast fra Ford.
Det var altså bilen slik den var før jeg kjøpte den.
Bilen er nå kun et skall som skal skrapes og pusses helt ned, sveises for rust. Noe det er MYE av. En snøse har forsøkt seg på rustsveising på bilen før, men kun lagt plate utenpå, pungtet fast og hatt på 100kg sicaflex.
Bilen skal legges på siden fortløpende, for lettere tilgang til dritten under bilen. Alle foringer i forstilling og bakstilling skal byttes ut med polyuretan og aluminium.
Bremser vil bli ombygd med større skiver foran, trolig fra Audi S6 og skiver bak.
Fjører dempere er ikke bestemt enda, men AVO er en mulighet.
Bur vil bli montert med tiden.
Men vet ikke helt om jeg skal gå for strippet eller orginalt interiør enda.
Videre så er motor og diff innkjøpt. Diffen er Quaife ATB, speller ny.
Motoren er en 2,8 med lettere modifiseringer.
Ford 2,8 V6 Turbomotor
Blokk:Borret 1mm til 94mm (2852ccm) . Smidde mahle lavkompstempler m/ringer. Smidde eagle stålråder tilpasset til fordveiva
ARP rådebolter. Slipt veiv (råde og rammelager). Forsterkede rammelagerbolter. Aluminium kamdrev. Alt avbalansert
Nye blybronse racing kamlagere. Nye blybronse racing rammelagere. Nye blybronse racing rådelagere. Planslipt blokk, frest spor og lagt i pianotråd. Komplett felpro pakningssett med gummipakninger til toppdekseler og bunnpanne. Felpro turbotoppakninger. Oppgradert oljepumpe fra 2,9V6. Denne gir mer olje og er shimset for høyere oljetrykk.
Topper:
2,8 topper er overhalt. Nye tettninger. Slipte ventiler og ventilseter.
Portet innsug og eksoskanaler. Forbrenningsrommene er slipt og designet for ikke å få tenningsbank. Planslipt og borret opp ekstra kjølekanaler.
Forsterka og nitrerte topplokksbolter.
Turbo:
2stk Mitsubishi TD04 14T m/innebygd wastegate.
Datasprut: Link LEMv3. Fordeler med triggerhjul. Fordelerløs tenning med tre dobble coiler, dyser og ledningsnett.
Dette er hardt budsjett for en student på 16 år, men det skal altids gå bra. Bare at det tar litt tid når jeg kun har arbeid i helgene, så har ikke allverdens og rutte med. Pluss at jeg og må handle inn verktøy i tillegg til bildeler. Er godt pappa er lærer så jeg har tilgang til verkstedet på skolen for dreiing, fresing etc.
Her er litt bilder:
Nedplukking påbegynt
Rust. Dette finnes over alt:P
Om noen trenger dregg i båten så er det bare og sende en PM
Her har jeg begynt skraping og kappet bort inne i hjulhuset for bedre plass til breiere gummisålær.
Dagens tilstand på bilen.
Turbo motoren.
Her er et bilde fra når motoren stod i en Sierra XR4X4. Før den ble ombygd til dataskvett.
Diffen.
Hentet en jekketralle for å ta ned forstillingen med. Tok ut de fire boltene som er i vangene. Forstillingen hadde ikke lyst å forlate den kjempe gode og fine bilen
Men var bare og riste litt så kom den.
Blir vel en tur opp i syra med forstillinga når den tid kommer.
Begynt og skille fra hverandre gammelt motor-ledningsnett og "cupè-ledningsnett". Dette var litt innviklet, men det var jo faktisk en kosejobb da
Hadde vært til stor hjelp om jeg hadde en Haynes bok eller lignende til Granada. Har spurt på utallige Biltema butikker og lignende men ingen har
Visst noen har og vil selge så send en PM.
Ble noen timer med undring og fjerning av utallige meter tape der.
Ryddet litt i motorrom, neste der blir sikkert fjerning av batterikasse o.l.
Kostet bort den grøvste lorten med en børste. Vasken blir senere:)
Slik ser det ut i dag.
Om noen har en ny gjennomføring for gasswiren i torpedoveggen så vil jeg kjøpe den.
Er vel et eksempel på hvordan foringer ikke skal se ut. Trekantet i et rundt hull og myke som gelè.
Her er nippelen for oljetrykksmåleren. På Sierra er det sikker elektrisk. På Granadaen kjører vi hardcore oljeslange inn i cupèen B)
Slenger opp noen bilder av litt juggel jeg hadde liggende til Granadaen.
Orginalt RS-ratt og speller ny RS-leppe. Leppa var ifølge selger den siste de hadde på Ford i Tyskland. Om det er sant vet jeg ikke.
Statur på soverommet:
Et par ratt.
RS-leppa.
Slepekrok som var med leppa.
Dreid av medbringerene slik at de passer i Quaife diffen.
Medbringer
En org. og en kortet. Her er ikke spor for sikringsring dreid enda.
Her ligger karossen på en europall, så der er det 15cm bakkeklaring. Bare puttet en felg i hjulhuset. Måtte jo prøve, hehe.