| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|
+155Anna_B Jim_H stenemo joeek emiliutti SSR-Hans Biiren Ekson J.Andersson Rake JTPerformance Wombat akerlof_ Anton_N97 Wollinger Oggster nameless90 Matte_s Mike_Litoris plåtis konstapelkazk krille_CoX mister_tuned Redbullen Robinson lewwan Sten naddut stuff Painlake Racing Blue baby Cowhill racing racepeter musse Knasen Mackan900 hessu75 Casy86 anton s marntell asjohem driftz28 drzero Backbone danteho SalkerF Denniz Siljaspeedshop Festerkatt Johansson Alexander92 pejo89 Dannexx rikard_vinkelslip@hotmail oskar.ax hardy4 021petterzzon Fjellström Röbba FilipD turbospool Holme solsken henke_92 dachevyman Lazer94 Åsa-Johan Budda Curious1 marcus.fl Forsberg Frolen rydan88 saypay Mrpete Grey JH Steve jakobgunnarsson bosse Limpdjur Eljest _Macce_ EvoAlex Fredrikhenriksson nuffe88 mrr WTB mantaturbo houk vurstingmk2 Joel Henrik Consul72 tompa_91 Awpelqvist NIKKELICIOUS Turboglöggen xstream Crisse e46turbo Fritte Haggen kizen Axxel_021 _tommy jol Fordpappa sjöblom! bonnalex 740_klasson eXter bjogum patric2001 Eriksson theymmot _energi_ Sköld persson121 bäckerracing Bagge_Turbo sierraboss Jonte _Glenne_ Wike Hedin_ Chris__ MantaMania ricze Schimpy xepez Peter_A Mantel Kverna Team HR dutten Palmqvist 190ecosworth Vr6 bumbi Jeppo mbfidde kjerre Roobin robsan Öbbe jockelw Anton _-gniraz-_ Henka_ w8stg8 fredda Lindskog TICSierra Mikael 159 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 05 jun 2012, 12:54 | |
| du kan röra dig ned mot 0.8 till och med | |
|
| |
Mrpete Skogenracing Small
Antal inlägg : 6 Age : 42 Namn : Peter Eriksson Från : Göteborg Kör : Golf mk1 gti Berg cup Registration date : 12-05-18
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 05 jun 2012, 12:58 | |
| Ok, men det funkar alltså att göra så? Ts visar ju bara afr, så jag kika på mätaren och ställa in ts efter det värdet? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 05 jun 2012, 13:02 | |
| Bara låta den visa AFR sikta på 12-12.5 på fullgas och 14-14.7 när du glider | |
|
| |
Mrpete Skogenracing Small
Antal inlägg : 6 Age : 42 Namn : Peter Eriksson Från : Göteborg Kör : Golf mk1 gti Berg cup Registration date : 12-05-18
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 05 jun 2012, 15:10 | |
| Du menar att tunerstudio ska visa 14,7 resp 12,5 va?
Nu har jag tomgång på runt lamda 1 på mätaren iaf och runt afr 14,5 i ts.
1000rpm och 65-70kpa ( pendlar lite, 288gr kam med 11,7mm lyft)
Har upptäckt en annan grej, map sample error lyser rött.. Vad beror det på?
Mapsensor inkopplad mitt på plenum, i general, lags kan man ställa map sample angle och window, vad ör normalvärde för 4cyl radmotor med plenum? | |
|
| |
Fredrikhenriksson Skogenracing Small
Antal inlägg : 22 Age : 35 Namn : Fredrik Henriksson Från : Surahammar Kör : sierra turbo Registration date : 12-01-03
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 06 jun 2012, 10:22 | |
| Yes Micke , kör med lågohm , hur ska man ställa in då? Kan man mäta om ett tändsteg är bränt? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 06 jun 2012, 10:32 | |
| pwm time threshold (ms) ska stå på 1 pwm current limit (%) provar du 30 och funkar det dåligt får du prova öka | |
|
| |
Frolen Skogenracing Small
Antal inlägg : 23 Namn : Robin Från : Hassela Kör : Ford Registration date : 08-06-19
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 06 jun 2012, 23:34 | |
| Vart hittar jag programet som man mappar Ms:et med? Jag har köpt en bil som redan är mappad med ms1 v3... Jag har kabel och allt men inget program. Kollade lite på Ms egna hemsida men hittade inget.
Mvh | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 07 jun 2012, 06:49 | |
| | |
|
| |
Antal inlägg : 22 Age : 35 Namn : Fredrik Henriksson Från : Surahammar Kör : sierra turbo Registration date : 12-01-03
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 07 jun 2012, 20:17 | |
| Någon som vet vad det ska vara för spel mellan triggerskivan och vr givaren? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 07 jun 2012, 21:27 | |
| | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 11 jun 2012, 21:16 | |
| Prova med pwm current limit (%) 70. Funkar inte det får du montera 10 ohm effektmotstånd i serie med varje spridare | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc mån 11 jun 2012, 21:44 | |
| Ett motstånd till varje spridare alltså? | |
|
| |
Turboglöggen Skogenracing Medium
Antal inlägg : 98 Age : 32 Namn : Marcus Johansson Från : Mellerud Kör : 940 Turboglöggen Registration date : 10-08-23
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 14 jun 2012, 18:25 | |
| någon som vill hjälpa med en startmapp till min volvo?
ms v3 vr-givare msd-tändning mtx-l | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 14 jun 2012, 21:32 | |
| - Fredrikhenriksson skrev:
- Ett motstånd till varje spridare alltså?
Japp, ska vara effektmotstånd också, typ 25w. Se till så hamnar strax över 10ohm totalt - Wike skrev:
- Kollar man på mitt kopplingsschema som jag fick med så ligger jordarna på stift 9, 11, 13, 15, 17 och 19 i MS kontakten, och det är även kopplat så nu.. Bör jag jorda stift 8 och 10 också? Tänkte eftersom det är dom som är rekommenderade i första inlägget av Mikael.
Nej det behöver du inte - Turboglöggen skrev:
- någon som vill hjälpa med en startmapp till min volvo?
ms v3 vr-givare msd-tändning mtx-l Nej det är det inte, du ger alldelles för lite info | |
|
| |
Antal inlägg : 98 Age : 32 Namn : Marcus Johansson Från : Mellerud Kör : 940 Turboglöggen Registration date : 10-08-23
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc fre 15 jun 2012, 19:53 | |
| så nu har jag jag kopplat på ström på bilen, men får ingen kontakt med mset? ström går in i boxen men beter sig väldigt dött, är 3 dioder på ms ska nåt av dom lysa?
koppla upp den mot datan men ser inga väden? vilket megatune ska jag ha?
mitt ms är ett ms1 v3
2.25 är det jag har nu | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 17 jun 2012, 14:01 | |
| fått kontakt med ms nu. men har en bit kvar ser det ut som.. skall alla mätare bli vita? tex varvräknaren skall den bli vit eller blir den vit när den får varv? gunnnade på bränslepumpen? jag kopplade in den på gamla kablarn och lät den vara eller bör den ligga på mset? | |
|
| |
Joel Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 17 jun 2012, 15:48 | |
| Om inte motorn går så ska RPM vara död(röd) däremot ska du se Manifold Air Temp (MAT) och den bör ju vara samma som Coolant Temp när motorn är kall, Så där är något fel. Fixa det först innan du försöker starta den för det kommer inte gå eller bli bra annars.
Sen kan du ju läsa igenom hela denna tråden då du frågar efter saker som har blivit svarade på minst 3 ggr i denna tråden. Kan ju också vara därför man inte får svar när man frågar för ingen orkar. Detta är inte riktat endast mot dig utan alla. Lycka till. Men fixa MAT först. | |
|
| |
Schimpy Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 585 Age : 35 Namn : Johan Från : Norrköping Kör : Bmw 320 Registration date : 07-12-09
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 08 jul 2012, 13:28 | |
| Halloj, håller på att koppla in MS1 v3 i min bil nu och saker o ting börjar reda ut sig med DB37 kontakten iaf, dock har jag en fundering angående inkoppling av VAG spolar från DB15 kontakten, Står i infon att alla A tänder samtigit, alla B samtidigt och alla C samtidigt. min fråga är vilka utgångar ska kopplas till vilken spole på en 6cyl motor? Läste igenom manualer som följde med men denna bild är all info för VAG. Försökte söka på fomuet men hittade inget tyvärr. Min kontakt har: A1 A2 B1 B2 C1 C2 Tackar på förhand Mvh Johan | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 08 jul 2012, 13:35 | |
| Går på tändföljden (alltså vilka cylindrar som är i topp samtidigt)
Rak fyra
1-3-4-2
A1=1 A2=4 B1=3 B2=2
Rak sexa
1-5-3-6-2-4
A1=1 A2=6 B1=5 B2=2 C1=3 C2=4
V6
1-4-2-5-3-6
A1=1 A2=5 B1=4 B2=3 C1=2 C2=6 | |
|
| |
Schimpy Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 585 Age : 35 Namn : Johan Från : Norrköping Kör : Bmw 320 Registration date : 07-12-09
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc lör 14 jul 2012, 14:10 | |
| Har ännu en fråga angående inkopplingen. Det börjar ta sig nu iaf, härvan är i stort sett färdig, endast triggern och säkringar/reläer kvar. Triggern som sitter på motorn har 3 kablar och 3 kablar ska in i MS enligt schemat men hur reder jag ut vilken som är vilken? mvh | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc sön 15 jul 2012, 23:04 | |
| Minns jag rätt så ska gul vara jord och svart signal om du använder orginalhärvan, skärmen ansluter du till jord också | |
|
| |
Forsberg Skogenracing Large
Antal inlägg : 106 Age : 34 Namn : Emil Från : Hedemora Kör : Allt som går att köra Registration date : 10-10-16
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tis 24 jul 2012, 15:44 | |
| Vad är mest lämpligt att köpa till en e30 med m40b18, MS eller extra spridare? kör med turbo | |
|
| |
_Macce_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1258 Age : 34 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 25 jul 2012, 15:59 | |
| Beror på vad du prioriterar enligt mig.
Vill du meka och chansa rätt friskt med extraspridare och har tid med det så visst ! Men då kan det rasa lite närsom. Vill du har körbarhet, mer effekt och bättre koll fixar du MS.
Du kommer absolut inte ångra dig.
Sen beror det lite på vad bilen ska användas till... är det en ren trash/busbil fungerar ju extraspridare långt. Planerar du att använda bilen en längre tid på gata så hade jag kört MS ALWAYS ! | |
|
| |
Forsberg Skogenracing Large
Antal inlägg : 106 Age : 34 Namn : Emil Från : Hedemora Kör : Allt som går att köra Registration date : 10-10-16
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc ons 25 jul 2012, 16:26 | |
| Vill ju självklart att grejerna ska hålla Finns det någon vänlig själ här som skulle kunna hjälpa mig att plocka ihop ett MS? Har kollat runt lite på nätet men blir bara förvirrad över allt som finns o köpa. | |
|
| |
_Macce_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1258 Age : 34 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc tor 26 jul 2012, 01:52 | |
| | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
| |
|
| |
| Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc | |
|