Problemen låter väldigt snarlik ett box-fel.
Nu vet jag inte bakgrunden av din MS box, men har du laddat in en mapp som när du väl laddat in den säger "detta är inte rätt version, vill du ladda in ändå" och sedan klickat "JA"? Rätt firmware med rätt map är väldigt viktigt. Klickar man ja, får man alltid mer eller mindre problem.
Du har ju tidigare haft lite felaktigheter när det gäller MAP sensor inställningarna. Det visade 40kpa på tomgång och 70kpa vid fullt gaspådrag. Vad visar den nu?
Om du har vaccum läcka så ser du det väldigt enkelt genom att KPA ska visa ca 30-40 på tomgång. Är det högre än det, då är något med vaccum läcka. Som Mikael säger så är denna mappen komplett. Du ska inte behöva ändra någonting om du har gjort rätt. Dvs något som du gjort mekaniskt eller elektroniskt är fel.
Jag sätter min pott på att det är boxfel, fel map har laddats in och du har fått en korrupt map vilket gör att inställningar blir galna.
Man får såklart göra som man vill, men grunden när man felsöker är att INTE ändra något som man inte vet vad den gör och framför allt ALDRIG ändra mer än en sak i taget.
Det första man bör göra är alltså att läsa på så man vet svaret på "vad är det jag ändrar på?"
Det andra är att ändra en sak i taget oavsett hur mycket det kliar i fingrarna på att få köra!
Det första du bör göra är att skicka in boxen till Mofid så han får lägga in ny firmware och kolla att allt funkar som det ska.
Det andra är att medans boxen är på uppfräshning så köper du en bredbandslambda (Förslagsvis en Innovate MTX eller LC-1)!
Om det fortfarande är samma fel så kan vi försöka hjälpa dig då men som det är nu så skjuter du hejvilt vilket resulterar i att du ändrar något som kan ge mer fel och vi är tillbaka på ruta 0!