| Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) | |
|
+5Dannexx Joel xepez Limpdjur Husaberg 9 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Husaberg Skogenracing Small
Antal inlägg : 32 Age : 37 Namn : Macke Från : Motala Kör : mest lugnt. Registration date : 13-03-16
| Rubrik: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) lör 16 mar 2013, 20:17 | |
| Tjena grabbar... och brudar.Idag köpte jag en Sierra 2.9 4x4 av en bekants bekant, han har turbokonverterat bilen men ännu inte fått den att gå bra. Jag tänkte ta mig an "problemet" och se vad jag kan lyckas göra med den. Men tyvärr är inte jag heller något proffs på detta. Jag har läst manualer och guider osv, även megasquirt-tråden här på Skogen, så en liten hum har jag men uppskattar all hjälp jag kan få! "Historia":Bilen köptes ganska nyligen av min bekanta som ett turboprojekt, enligt honom tappa han tålamodet till att få ordning på det. (Hoppas mitt är bättre! ) Enligt honom så fick han igång bilen efter att allt monterats (Ms1V3, Turbo, IC etc etc dock utan Bredbandslambda, vattentemp och lufttemp.) bilen gick lite sådär på en startmapp här ifrån Skogen. Efter lite pysslande testade han tydligen att "plugga" igen 2 hål ovanpå den separata wastegaten, bilen gick då mycket bättre. Han testade då att lägga in en "värstingmapp" här ifrån Skogen för att se hur bilen gick då, tydligen började bilen gå skit, misstände och sköt även på tomgång. Efter det har han inte riktigt fått bilen att gå lika rent som den gjorde från början. Han har provat att ställa om tändningen på den och bytt lite tänddelar, lite då och då har tydligen bilen gått "ok". Sedan monterades en Bosch lufttemp och en vattentemp av okänt märke. Detta är vad jag fick reda på! Problemet: Bilen startar, men kan vara svårstartad. Vattentempen verkar inte fungera som den ska, den visar allt emellan -40 F och 5 F, så antar att sprutet tror att den går på kallstart när man startar den? Den startar lättare om man sänker soppan för kallstarten. Ska inhandla en Bosch temp i veckan. Lufttempen visar på ungefär 160F när bilen startas, tycker det låter mycket, men ökar till nästan 200F när bilen står på tomgång. Någon bredbandslambda finns inte tillhands just nu. TPS fungerar och är kalibrerad nu. MAP visar på ca 40kPa vid tomgång och går upp till ca 70kPa vid gaspådrag. Som jag skrev startar bilen och går på tomgång (ca 1200 varv) gasar man upp den så spottar han och fräser, ännu mer om man gasar över ca 3000 varv. Testar man att hålla full gas så dör bilen om man inte släpper, och han går bara till ca 4000 varv. Den ryker lite svart och skruvar man bort stiften så är dom totalt sotiga, inte blöta men totalt kolsvarta. Rengör man dom så går han jämnare ett tag. Det luktar även rätt mycket bensin om avgaserna. Att han får för mycket soppa är ett faktum, i know. Men kan det vara det som är problemet varför han spottar och fräser? Ibland han han ju tydligen gått "bra" med samma mapp, men oftast har han gått skit. Frågor:
Ska WG vara "pluggade" i dessa 2 hål? Kan det vara att vattentempen inte visar korrekt värde att den sotar igen och får för mycket soppa? Ska lufftempen verkligen vara så hög? Ska vakumslangen från MS:et sitta på ett T-kort till insuget där bränsletrycksregulatorn sitter? Stämmer MAP-värdena (40kPa vid tomgång och 70kPa vid gas)? Vad tror ni annars kan vara fel på den, är det bara mappning som gäller? Tycker det verkar vara något mer hårdvarufel just nu. Bidrar med en datalog från Tunerstudio. DataLogg. All trevlig hjälp och kritik uppskattas, är trots allt en nybörjare på detta också. Men man måste lära sig! (Jag tar upp detta då jag inte riktigt fått svar på de frågor jag har via Manualer, guider och google.) (Ber om ursäkt om det blev rörigt, felstavat eller konstigt formulerat.) Tack på förhand kamrater! /MEdit: Blev tipsad om er utav honom. Edit2: Det går jättebra att skriva PM om någon känner för det. | |
|
| |
Limpdjur Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 786 Age : 40 Namn : Johan Lindberg Från : Bollnäs Kör : Dkw S6 -95 Registration date : 06-10-26
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) lör 16 mar 2013, 22:31 | |
| Ta å gå igenom inställningarna på hårdvaran i ditt sprut, att rätt mapsensor och ställ in till celsius.
Vad man kan konstatera är att den går dunderfett, dutycycle/öppningstid på spridarna har varit max 121.6% utan haft laddtryck ens. Prova minska req_fuel värdet rejält. Det är inte bara ta en mapp å lägga in den skall vara gjord för liknande storlek av spridare gärna. När man skall ta en annan mapp å använda kan det vara så kan det vara lättast att man får anpassa req_fuel värdet så att mappen stämmer uppe på varv å ladd å sen får man mappa om tomgången. svårt att förklara.
fixa alla inställningar och en bredbandslamda.
edit: Kollade lite nogrannare, du verkar ha för mycket acc anrikning på minsta lilla blipp på gasen så skenar dutycycle iväg kolla i loggen på små ändringar på tpsen där du kör stabilt. | |
|
| |
Antal inlägg : 32 Age : 37 Namn : Macke Från : Motala Kör : mest lugnt. Registration date : 13-03-16
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) sön 17 mar 2013, 11:28 | |
| - Limpdjur skrev:
- Ta å gå igenom inställningarna på hårdvaran i ditt sprut, att rätt mapsensor och ställ in till celsius.
MAP-Sensor står på 250kPa, antar att det är den som är inbyggd i sprutet? Har försökt att ändra till celcius med EasyTherm men får "Runtime error, type mismatch". Går det att ändra i Tunerstudio annars? - Limpdjur skrev:
- Vad man kan konstatera är att den går dunderfett, dutycycle/öppningstid på spridarna har varit max 121.6% utan haft laddtryck ens.
Prova minska req_fuel värdet rejält. Det är inte bara ta en mapp å lägga in den skall vara gjord för liknande storlek av spridare gärna. När man skall ta en annan mapp å använda kan det vara så kan det vara lättast att man får anpassa req_fuel värdet så att mappen stämmer uppe på varv å ladd å sen får man mappa om tomgången. svårt att förklara. Startmappen som används är Startmapp_TFI_6cyl_350cc.msq och vad jag förstått är det för Saab 350cc spridarna som även sitter på denna. - Limpdjur skrev:
- edit: Kollade lite nogrannare, du verkar ha för mycket acc anrikning på minsta lilla blipp på gasen så skenar dutycycle iväg kolla i loggen på små ändringar på tpsen där du kör stabilt.
För mycket acc-anrikning? Hehe. Tack för hjälpen och svar! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) sön 17 mar 2013, 16:10 | |
| Testade att sänka req_fuel rejält men Duty Cycle vandrade över 100% vid gaspådrag i alla fall. Är det bara på req_fuel som Duty cycle är beroende av eller finns det någon annan inställning som ändrar det?
Har dubbelkollat att alla inställningar stämmer överens med startmappen. Även läst manualen och ställt allt korrekt efter den, för att få bilen att starta.
Mycket tacksam för hjälpen! | |
|
| |
Antal inlägg : 786 Age : 40 Namn : Johan Lindberg Från : Bollnäs Kör : Dkw S6 -95 Registration date : 06-10-26
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) sön 17 mar 2013, 18:20 | |
| Allting påverkar dutycyclen, det är öppnings tiden.
Req_Fuel används för att skala om hela mappen beroende på storlek på spridare, för i teorin så skall det funka att ta en mapp från en likadan motor men sätta dit dubbelt så stora spridare och bara halvera req_fuel riktigt så enkelt är det inte men vi håller oss där nu.
vet du inte vad accenrichments är så är det dags att läsa i manualen. Du har alldeles för mycket där, och det styrs inte via req_fuel utan är ren öppnings tid så har man tagit en map från en med 300cc spridare och kör med 600cc och anpassat reqfuel för det så är fortfarande accanrikningen dubbelt så stor då. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) sön 17 mar 2013, 18:33 | |
| - Limpdjur skrev:
- Allting påverkar dutycyclen, det är öppnings tiden.
Req_Fuel används för att skala om hela mappen beroende på storlek på spridare, för i teorin så skall det funka att ta en mapp från en likadan motor men sätta dit dubbelt så stora spridare och bara halvera req_fuel riktigt så enkelt är det inte men vi håller oss där nu.
vet du inte vad accenrichments är så är det dags att läsa i manualen. Du har alldeles för mycket där, och det styrs inte via req_fuel utan är ren öppnings tid så har man tagit en map från en med 300cc spridare och kör med 600cc och anpassat reqfuel för det så är fortfarande accanrikningen dubbelt så stor då. Spridarna ska ju vara likadana som sitter på bilen och som är anpassade för i startmappen. (Saab 350cc) Jag ska ägna mig kvällen åt att läsa då, har du tips på bra sidor för det, eller är det MSExtra och Megatunes Manual som gäller? Får inte MS:et att connecta med Megatunes så använder Tunerstudio MS istället, men det ska väl inte spela någon roll? Du ska ha stort tack för hjälpen! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) sön 17 mar 2013, 22:09 | |
| Tunerstudio är skitbra tycker jag, köper man det så har man ve analyzer också som är smidigt när man mappar själv. Dock är det lite segt på min lilla mini laptop som jag har för att mappa eftersom det är java baserat. Läs på orginal megasquirt sidan och extra sidan.
Ja den borde ju inte vara så fel då eftersom det är samma spridare men det är ju en startmapp så allt är kanske inte fixat på den jag har ingen aning men du får leka lite med kurvan där. X-axeln alltså horisontellt är ju snabbare du trycker på gasen ju mer åt höger på den. Dock är det nått som måste provas vid körning annars stämmer det inte om du provar så den svarar bra vid tomvarvning, iaf på min bil. | |
|
| |
xepez Skogenracing Large
Antal inlägg : 295 Age : 34 Namn : Oscar Från : skåne , billesholm Kör : Sierra Turbo 2,9 Registration date : 07-12-14
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) ons 20 mar 2013, 06:54 | |
| är motorn rätt nollad? alltså kört med stroblampa så dom 10 graderna stämmer överrens med mappen i mset? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) ons 20 mar 2013, 22:34 | |
| - xepez skrev:
- är motorn rätt nollad? alltså kört med stroblampa så dom 10 graderna stämmer överrens med mappen i mset?
Motorn ställdes på 0an, ställdes på 10 i sprutet och vred fördelaren så att det stämde överens med sprutet(10), sedan -10 igen. Det var väl så man nollade? Men har båda tempgivana Bosch nu, som det står i guiden att det ska vara, men de visar båda på 72c? Har försökt med EasyTherm att lägga in de rätta värdena men det går inte, står att com porten inte är rätt, fast det är rätt i enhetshanteraren och i TunerStudio. Samma med Megatunes, kan inte connecta där heller. Kan man inte ändra värdena för tempgivarna i TunerStudio? Tack | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) tor 21 mar 2013, 01:47 | |
| Skit i easytherm, byt motstånd, i boxen 2 stycken | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) tor 21 mar 2013, 16:22 | |
| - Limpdjur skrev:
- Skit i easytherm, byt motstånd, i boxen 2 stycken
Jo, jag läste något om att det var bättre att göra så. Men har ingen som helst aning om hur man gör det... Finns det någon guide ute om det (hittade ingen)? Eller har du/någon annan lust att skriva en snabb liten guide annars? Tackar! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) tor 21 mar 2013, 17:33 | |
| Gå in på bygg beskrivningen på ms sidan och blädra tills du hittar där det är dags för dom motstånden. Det står hur många ohm det skall vara för bosch gm eller fors givare. Bara köpa rätt och löda bort och dit | |
|
| |
Joel Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) fre 22 mar 2013, 16:03 | |
| Hade ett MS liggandes som saknar just dom resistorerna så lättare att se för dig. Det är R4 & R7 som ska vara 2,2K Ohm för Bosch givarna. | |
|
| |
Dannexx Skogenracing Large
Antal inlägg : 109 Age : 35 Namn : Dante Från : Lkpg Kör : Merca diesel! Registration date : 12-11-19
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) lör 23 mar 2013, 14:23 | |
| Vart köper man motstånden!? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) lör 23 mar 2013, 15:06 | |
| jag köpte en sats med typ 500motstånd från elfa annars kan du ju beställa löst också tror jag men då blir dom "dyr" per styck. Eller så letar du upp en färgkodstolk å letar i nån gammal elektronikpryl du har hemma liggandes å löder loss. | |
|
| |
Dannexx Skogenracing Large
Antal inlägg : 109 Age : 35 Namn : Dante Från : Lkpg Kör : Merca diesel! Registration date : 12-11-19
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) lör 23 mar 2013, 15:33 | |
| Okej, vad kan det sitta i då tex?! har hur mkt sånt skit som helst ;P | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) sön 24 mar 2013, 15:37 | |
| Tack för hjälpen. Hittade motstånd från en gammal skärm som fungerade, så nu visar den rätt värden. Dock står AFR:en på 19.50 typ vid gaspådrag och 14.7 på tomgång. Får han för mycket luft då? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) sön 24 mar 2013, 19:09 | |
| Bidrar med en kort liten logg DataloggHar inte riktigt lärt mig tyda dessa ännu, men någon kanske har lust att kolla över den och se vad/om något står på tok. | |
|
| |
Alexander92 Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 305 Age : 32 Namn : Alexander Från : Åland Kör : Sierra, Nissan 200sx s14a, Volvo 960 16v Turbo Registration date : 12-05-06
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) sön 24 mar 2013, 22:12 | |
| Står AFR på 19,5 vid hög belastning så borde den väl spika? Den får iallafall allt för lite bränsle isåfall! Jag sku säga att den ska ligga på en ca 13 på full gas? Eller runt 0,85 i lamda! Vet ej riktigt vad afr värdet är då men något ditåt iallafall! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) mån 25 mar 2013, 00:18 | |
| Afr 12-12.5 brukar sägas är safe lambda 0.8-0.85 | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) mån 25 mar 2013, 00:23 | |
| Kollat loggen nu å temperna är ju med nu, å du försöker där å gasar fullt men den står bara å missar å varvtalet fladdrar? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) mån 25 mar 2013, 00:24 | |
| fast är tps kalibrerad står still på 24-25procent i början? dessutom dumpas tändning till 10.8grader(begärt från sprutet då) så fort du gasar, kan du ladda upp en kopia av aktuell msq fil också? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) mån 25 mar 2013, 08:59 | |
| ja det stämmer den spottar missar och går kasst. Dör på full gas. tps är kalibrerad. Så vadå den får för lite soppa nu? mappen : http://minfil.se/3cY0acbbbe | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) mån 25 mar 2013, 12:39 | |
| Svårt att veta men du har väll ingen bredbandslambda jag får då inte fram nå vettigt där vilken jag än väljer. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) mån 25 mar 2013, 12:48 | |
| Hmm okej... Så mer soppa på högre varv?. Vad bör tändningen på megasquirtet stå på då!?. Tack för hjälp! | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) | |
| |
|
| |
| Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) | |
|