| Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) | |
|
+5Dannexx Joel xepez Limpdjur Husaberg 9 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Limpdjur Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 786 Age : 40 Namn : Johan Lindberg Från : Bollnäs Kör : Dkw S6 -95 Registration date : 06-10-26
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) mån 25 mar 2013, 13:10 | |
| Skaffa en bredbandslambda prompt men sen hittade jag nog ett stort problem, din står inställd på att köra efter tps/varv (alpha n) byt till speed density under engine constants, control algorithm. | |
|
| |
Husaberg Skogenracing Small
Antal inlägg : 32 Age : 37 Namn : Macke Från : Motala Kör : mest lugnt. Registration date : 13-03-16
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) mån 25 mar 2013, 13:36 | |
| okej ska kika på det. Men vad kan det va med tändningen?! Står den fel på bilen eller på sprutet? har ju nollat och varit jätte noga med allt. | |
|
| |
Antal inlägg : 786 Age : 40 Namn : Johan Lindberg Från : Bollnäs Kör : Dkw S6 -95 Registration date : 06-10-26
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) mån 25 mar 2013, 15:42 | |
| Det jag menar är att sprutet begärde 10 grader å det var säkert för att den fladra runt i mappen pga alpha n läge. Sen vet jag inte om det skall vara odd eller even fire | |
|
| |
Dannexx Skogenracing Large
Antal inlägg : 109 Age : 35 Namn : Dante Från : Lkpg Kör : Merca diesel! Registration date : 12-11-19
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) tor 28 mar 2013, 09:37 | |
| Det är ingen som har en vettig map till en ford sierra 2.9 t med 350cc spridare! | |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) tor 28 mar 2013, 09:56 | |
| - Dannexx skrev:
- Det är ingen som har en vettig map till en ford sierra 2.9 t med 350cc spridare!
Sammanställ receptet med turbo, kam, trigger, modell+version av MS och MAP-sensor så ska du nog kunna få en pronto! Stämmer inställningarna för temperatur nu? Visar både vatten och luft rätt temperatur? | |
|
| |
Antal inlägg : 32 Age : 37 Namn : Macke Från : Motala Kör : mest lugnt. Registration date : 13-03-16
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) tor 28 mar 2013, 12:55 | |
| Japp dom visar rätt bytte motstånd i boxen. Dessvärre går bilen fortfarande dåligt. Den får väl för lite soppa i högre varv. Men dom startmapparna jag har är lite konstiga. Därför tänkte jag om någon hade en map som allt är klart på så jag bara behöver finjustera ! | |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) tor 28 mar 2013, 13:02 | |
| - Husaberg skrev:
- Japp dom visar rätt bytte motstånd i boxen. Dessvärre går bilen fortfarande dåligt. Den får väl för lite soppa i högre varv. Men dom startmapparna jag har är lite konstiga. Därför tänkte jag om någon hade en map som allt är klart på så jag bara behöver finjustera !
- Grey skrev:
- Dannexx skrev:
- Det är ingen som har en vettig map till en ford sierra 2.9 t med 350cc spridare!
Sammanställ receptet med turbo, kam, trigger, modell+version av MS och MAP-sensor så ska du nog kunna få en pronto! Som sagt, Sammanställ receptet med turbo, kam, trigger, modell+version av MS och MAP-sensor så ska du nog kunna få en pronto! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) tor 28 mar 2013, 14:52 | |
| Ford sierra 2.9 turbobanditen tb60 agg med kl racing 50mms extern wg. Biltema 270/H pump. Ms 1v3 med tfi och orginal mapsensor vilket jag tror är 250Kpa. 350cc spridare (saab)
Kam orginal och min "mapp" är gjort efter guiden här på skogen. Ska även beställa en bredbandslambda (TIPS?).
Hur jag än gör så misständer/missar/får för lite/för mycket på högre varv :/- | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) tor 28 mar 2013, 17:16 | |
| Biltema pump? Nja det är inget att åka med på en turbobil | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) tor 28 mar 2013, 20:18 | |
| Okej antar att det är wallbro som gäller då!? Men vill helst slippa o lyfta ner tanken etc :/ | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) tor 28 mar 2013, 20:55 | |
| Har du en intankpump? Deatschwerks är en favorit som tex. PPF säljer.
Vill du veta om den räcker till så mät bränsletrycket under last. Men jag tittade på din mapp och du har massor av fel i den. Du har ändrat inställningar utan att veta vad du ändrar på. Använd manualen, där står allt. Den första startmappen du hade fungerar bra till det konceptet du har om TPS och tempgivarna är korrekta | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) tor 28 mar 2013, 21:03 | |
| Nej, Pumpen sitter underbilen där orignal satt.
Okej, Tps och tempgivarna funkar kanon nu. motorn är nollad och står 10grader.
Tack för hjälp! | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) tor 28 mar 2013, 21:06 | |
| Då behöver du inte lyfta ner tanken då för att byta pump. Tänk på att du inte ska köra med mappen du har inlagt för då kommer du rasa maskin. Har du inte kvar bra startmapp så kan jag maila en ny till dig som funkar bra | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) tor 28 mar 2013, 23:04 | |
| Verkar som PPF bara har intank pumpar. skulle vilja ha något liknande under bilen! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) fre 29 mar 2013, 00:42 | |
| Biltema pumpen skall nog funka, problemet är att blir den kass så är det lätt gjort att blåsa en kolv eller nå då var den dyr heltplötsligt. bosch 044 som den du har är kopia på är ett säkert kort oavsett bränsle, walbro sägs inte vara e85 kompatibel, vissa funkar de för andra inte. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) fre 29 mar 2013, 10:36 | |
| Hm okej. Får väl hålla tummarna på att det funkar!.
Vad är det första jag ska ändra i mappen om bilen går lika kasst!? Fuel table!? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) fre 29 mar 2013, 11:07 | |
| Har du en mapp från mig ska du inte ändra något, går bilen kasst med den då ligger felet någon annanstans än i mappen | |
|
| |
_Macce_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1258 Age : 34 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) fre 29 mar 2013, 19:27 | |
| Ja, eftersom att du har har allt som mappen är uppbyggd på ( tfi tändning, rätt spridare osv) Så ska du absolut inte röra mappen överhuvudtaget! Jag hade problem med att få mitt Tfi att funka från första början. Felet låg någonstans i min uppkoppling till Ms:et. Jag lyckades aldrig hitta felet så jag skickade boxen på ombyggnad. Men med det felet jag hade fick jag inte ens gnista. När jag fick tillbaka boxen fick jag igång bilen, men den gick sämre än allt jag körd på fullgas precis vid gränsen till övertryck ( 0,1 bar )....jag bytte då stift och spole. Stiften var nya och hade inte gått en ända mil. MEN dom satt monterade året innan under alla startförsök i flera månader. Så att etanolen hade pajat stiften. 6 nya så blev det åka av! Nu säger jag inte att du har problem med stift. Men se till att se över fördelare, lock, rotor, stift, tändkablar (dubbelkolla tändföljd) stobba nollad tändning osv innan man felsöker vidare. Jag vet hur enormt irriterande det är att leta efter samma fel tills man blir galen I ditt fall hade jag monterat en bredbandslambda direkt för att utesluta din biltema pump t,ex. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) mån 01 apr 2013, 23:49 | |
| Åter igen tack för alla tips!..
Har beställt en ny bosch 044 replika som skulle klara upp till 500hk. Ska även dra en ny soppa slang. Returen låter jag vara som den är.
Så kör jag på mappen som mikael skickade (fordsierrakombiv6turbo)
Har även en plan på att köpa bredbandslambda(TIPS??). Vill helst slippa att köpa det men antar att det är en bra ide att köpa..
Har ju spridare för etanol kanske skulle kasta på dom o köra etanol istället?!. Hmm..
| |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) tis 02 apr 2013, 00:48 | |
| bredbandslambda är det första man skall köpa annars har du ingen aning om vad du sysslar med. en innovate mtx-l bör du köpa, smidig att koppla och programerbar så du kan få ut rätt signal om sprutet vill ha nån konstig. t.ex nira vill ha 0.5-1.5v, standard brukar vara 0-5v | |
|
| |
Grey Skogencrew
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) tis 02 apr 2013, 11:01 | |
| Jag gillar Innovate LC-1 och har alltid kört dessa. Jag har jobbat med några MTX-L och dom funkar också.
Ang. Etanol och snålpump. Det finns några grundregler som vi alltid rekommenderar. Hur budget än bygget är så snåla aldrig in på sådant som kan ge generalhaverier; tex. sånt som har med soppasystemet att göra!
Om pumpen levererar halvdant eller ger upp så är det alltid stor risk för totalhaveri då det snabbt blir spikningar vid full gas och lite soppa.
Att köra Etanol på en kopia är i min värld inte ens att tänka på. Allt för många kopior (och även orginal) har gett upp pga Etanol och då är spikningarna ett faktum. En äkta 044 är det enda som du kan lita på när du kör E85. En äkta Walbro-255 bör också funka, men då måste det vara en äkta. Finns alldeles för många kopior av Walbro-255 så köp i så fall från ett seriöst ställe och priset kommer att ligga på över 1000kr för en pump.
Så som svar på din fråga. Så länge som du har en bränslepump som är kopia eller biltema, glöm idén med E85. Det kommer kosta dig mycket mer än de småpengar du sparar på att inte köpa riktiga grejjer.
| |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) mån 08 apr 2013, 07:07 | |
| Fick bilen att gå bra nu. Dock var jag tvungen att ha ALPHA-N i kryssat annars går inte bilen?!. Vad kan det bero på!?. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) tis 09 apr 2013, 11:38 | |
| Efter att jag bytt soppa pump och lagt in mikaels mapp så startade bilen direkt men gick riktigt dåligt. Dog så fort man gasade och gick allmänt skit. Testade då att kryssa i ALPHA-N. Då gick bilen helt plötsligt bättre än vad den någonsin har gjort. Dock så känns det som att den inte riktigt går att dra ur 110%. Känns som den slutar dra upp imot lite högre varv (dock missar den inget). Tips o ideer?! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) ons 10 apr 2013, 02:42 | |
| Nu ger jag formellt upp, läs på hur alpha n läget fungerar kontra speed density och funderar hur bra mappen funkar när den är gjord för speed density om du kör i alpa n läge. Nånting annat är galet. "Dock så känns det som att den inte riktigt går att dra ur 110%" så du är ute å drar ur en turbobil som du inte har en aning om hur den ligger i soppablandningen? låter som ett utomordentligt bra sett att ta livet av motorn. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) ons 10 apr 2013, 06:42 | |
| Håller med, något är riktigt fel och du är ute och gasar med bilen? Mappen SKA funka utan att ändra en enda grej, du har något fel som måste hittas och det är bara att börja gå igenom alla givarna en gång till så att allt funkar, mäta upp hela elhärvan, kolla att alla saker är "rätt" osv. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) | |
| |
|
| |
| Lite frågor om Sierra 2.9 T (Långt) | |
|