Tänkte slänga upp ett projekt på vad man håller på med... Det börjades med att jag ville prova på att bygga turbo så byggde först snik på gamla m40 motorn som satt i från början. Fick den aldrig att gå bra så jag skaffade en m42 istället som jag körde med halva sommaren jag fick körkort. Började samla på mig lite delar och hösten 2012 så var den körklar med turbo. Körde så hela hösten och det funkade bra,sen byggdes det om under vintern och sprutet gick sönder så den stod hela sommaren 2013 medans jag böt bakvagn och byggde om motorn igen. Vintern 2013 så blev den i stort sett klar men då började tanken läcka och tråget mötte en sten så de fick svetsas och sen har det bara fortsatt att strula.
Motor säsong 2012:
Spoiler:
M42b18 oöppnad Arp bult i toppen m20 svänghjul 6pucks sinterlamell 618 tryckplatta Pulssplitt t3 grenrör Holset hx35 turbo 2,5'' avgassystem 2,5'' och 3'' trycksystem Greddy type rs dump Stor alu intercooler Siemens deka 875cc spridare Deatschwerk 255l/h soppapump Vems 3,6 sprut
Effekt: 300+ soppasystem bottnat.
Setup säsong 2014
Spoiler:
Motor: M42b18 Oöppnad med arp i toppen. m20 svänghjul 6pucks sinterlamell 618 tryckplatta Pulssplitt t3 grenrör,lindat och omsvetsat.. Holset hx35 turbo- 1,5 bar 50mm Hks type 2 Wastgate,screampipe... 3,5'' Downpipe 2,5'' avgassystem 3'' race katt 3'' dämpare 2,5'' och 3'' trycksystem Tail 50mm dump Stor alu intercooler Siemens deka 875cc spridare Deatschwerk 340l/h pump Vems 3,6 sprut E85
Chassi: E36 styrväxel 51mm fjäderben Hydraulisk handbroms Coilovers 318is bakvagn med skivor Strongflex bussningar i bakvagnen Aga Diff 325 drivaxlar
Tider å grejs !
Spoiler:
2012 0-100- 6.00 sek 100-200- 402m- 13,74 med hjulspinn upp till 4an...
Resten av uppdateringarna sker i nytt inlägg!
Första bygget lite chassi och m40- m42b18 byte. 2012
Spoiler:
Projektstart: 5/10-2012
Bild hur den såg ut när jag köpte den.
Rev av huven och började lossa på allt som behövdes lossas för att få ur motorn.
Gick smidigt att få ur motorn och passade på att byta till e36 styrväxel medans motorn var ut,passade riktigt bra och mycket skönare att köra med det!
Äcklig m40b18 motor!!! Behöver ni något ifrån den så säg till!
M42b18 motor på plats,passade perfekt!
Det mesta på plats! Klippte av kabeln från pin nr20 röd/gul till (abs?) Startade direkt och gick bra.
Skaffade också ett par budget coilovers ifrån tyskland,känns bra och lagom stum.
Körde lite med den nåra veckor och lite rondell körning resulterade i diffras...'
Början av turbobygget. 2012
Spoiler:
Medans jag letade efter ny diff påbörjade jag turbo bygget.
Satte i arp bult på plats,muttrarna var man tvungen att slipas ner runtom ca 0,5 mm då de inte gick ner annars.
Dumpens placering vart bra!
siemens 875cc spridare
Kapade upp fronten också så det skulle bli bra kylning för intercoolern, Icn ska lackas svart till nästa år s ådet blir lite mer diskret.
Råkade också köpa en till topp då det va bra pris,får se vad som händer med den!
Motorrummet ska snyggas till.
Mappades lite idag också,går inte att få ner laddtrycket under 1,6 bar då wgn e moddad utav förra ägarn... Ska kika mera på det någon dag. Soppasystemet bottnades också,kan hjälpa med grövre kablar till pumpen,annars blir det en deatschwerk 340pump... Funderar på smidda stakar mm till nästa år också!
7/10-2012 Litet test!
Har knackat stiften nu till 0,4mm istället för 0,8mm... Det fick bort misständninarna,nu är det laddtrycket som står på tur. Funderar på att svetsa in wg i avgashuset då det verkar som enklast just nu. Skulle det funka att köra med både original wg och en 35mm extern? Den externa har ett grundladd på 0.8bar om det kan jämna ut sig med interna som laddar över 1,6??? Annars får jag skaffa en ny wastegate och det känns som det knappt kommer bli något åka innan vintern då innan ja får hem de å allt iordning... Tips mottages gärna om vad som blir bäst!
3/11 Vinterfix
Har nu bytt till vinterhjul,höjd den bak och skruvat ihop vinter motorn... Åker förmodligen i nästa vecka. Sen har jag klibbat på lite dekaler å tonat framlysena,bilder kommer! Silentblocks bussninagarna är tokslut så de ska bytas inom kort. Det blir ppf's nuke delrinkit,motor,låda,silentblock å diffbussning innehålelr det,blir finfint!
Resten av uppdateringarna sker i nytt inlägg!
Är de nåt ni undrar eller tycker ja gjort helt galet så säg bara till! Är första seriösa turbo bygget.
/ Jonte
Senast ändrad av Jonthä den fre 17 okt 2014, 13:08, ändrad totalt 30 gånger
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
Trevligt projekt Kör du med orginal wg på turbon så är det nog anledningen, brukar vara svårt att få ner laddet bra då
Tackar! Jasså det kan vara så pass? Hade tänkt de kunde duga för iår för ska bygga nytt grenrör i vinter och tänkte köra extern wg då. Har en 35mm,men den måste nästan bli för liten?
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
Ska kolla imorn om jag kan förlänga eller har ja tur slipa bort svetsen på wg armen! Så kanske laddet kan sänkas en aning. 1,4-1,5 som mest borde funka,tändningen hängde inte riiiiktigt med den heller. Men stiften är inte knackade än så kanske hjälper det också!
Jonthä Skogenracing Large
Antal inlägg : 225 Age : 30 Namn : Jonathan Från : Östhammar Kör : Bmw e30 Registration date : 12-02-26
Har Nu hängt upp avgasröret bättre,sen så tog vi och tvättade den ,inte gjort det i min ägo och då har jag haft den 2 år... Sen efter tvätten så polerade vi den och det vart bra mycket bättre! Synns tyvärr inte lika bra på bilderna! Självklart måste man leka lite också! Har också fått sponsor på soppasystem mm! www.An88.se Riktigt schysst sida med mycket fina saker! Kommer fixa fuelcell,catchtank,nuke filter, nukefuilrail och an lednignar 100% Etanol tåliga!
Senast ändrad av Jonthä den mån 26 nov 2012, 17:46, ändrad totalt 1 gång
Antal inlägg : 225 Age : 30 Namn : Jonathan Från : Östhammar Kör : Bmw e30 Registration date : 12-02-26
Plockat ur motorn som jag ska ha i vinter ifrån den andra bilen. Skulle upp med den i motorstativet men måste slipa lite så de grövre bultarna får plats. Har också fått lite sponsring utav Klracing.se ,tack för det!
Rubrik: Sv: Jonthä - Bmw 318is turbo. lör 03 nov 2012, 04:44
Fixat inför vintern...
siiimooon Skogenracing Large
Antal inlägg : 105 Age : 30 Namn : Simon Från : Johannisfors Kör : Niohundrafyrtiofyra Snigelmatad Registration date : 12-02-26
Rubrik: Sv: Jonthä - Bmw 318is turbo. sön 11 nov 2012, 19:21
MotorrasarN
Rubrik: Sv: Jonthä - Bmw 318is turbo. mån 12 nov 2012, 23:49
siiimooon skrev:
MotorrasarN
mm... Kommer slänga upp lite bilder och film när jag orkar.
Rubrik: Sv: Jonthä - Bmw 318is turbo. tis 13 nov 2012, 21:55
Som lovat kommer en liten update nu... Vintern är på äg och ville inte köra turbo då,så plockade ihop min reservmotor ifrån bilen som ska skrotas. Gick rätt smidigt och gick lite segt på e85 så körde 50/50 med bensin sen. Körde lite och ut på lie grusväg och provsladda med sugmotor,kändes väldigt slö med e85... Sen fortsatte vi köra lite och sen börja det rassla lite mer och mer till slut rassla det ordentligt och vi drog hem och kollade toppen men allt såg bra ut så det är nog vevlager eller något sånt skoj! Över till bildena!
lite klibbor.
Började plocka ner huv och kylare.
Ett stycke elsystem som ska snyggas upp till nästa år.
Nya motorn hoppade i efter lite pill med koppling och låda.
Nya motorkuddar fixades då de gamla va rätt slitna!
Inge fel här inte,allt satt som det skulle och inge glapp i något...
Som den står nu...
Filmade lite idag också när jag flyttade den till grannens carport som han inte använder (tack för det!) Köper eventuellt en ny motor för att ha något att sladda med i vinter.
Kanto Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 968 Age : 32 Namn : Petter Från : Gävle Kör : Volvo & Ford Registration date : 07-05-11
Rubrik: Sv: Jonthä - Bmw 318is turbo. tor 15 nov 2012, 18:32
Låter nyservad......NOT! Nä men trökigt att den rasa
Rubrik: Sv: Jonthä - Bmw 318is turbo. fre 16 nov 2012, 02:03
Kanto skrev:
Låter nyservad......NOT! Nä men trökigt att den rasa
Riktigt fräsh, som ny! Jo bra less,sett fram emot lite vinterkörning...
Håller just nu på att plocka ur motorn igen och den ska rivas totalt... Sen får vi se vad os mhänder,monterar troligtvis hydrauliska handbromsen inom kort och rensar innuti för mer clean look. Ev modda växelspaksknoppen och koppla in launchknapp... Finns lite att pilla med!
Rubrik: Sv: Jonthä - Bmw 318is turbo. tis 11 dec 2012, 18:46
Update 11/12!
Fått hem ett trevligt paket med lite motordelar! ppm smidda stakar,ska klara 1000hk och 9000rpm
M47d20 vev 88mm slag iställer för m42 med 81mm. Och S50b30 kolvar 86mm. Istället för 84mm som m42.
Sen köpte jag ett gäng bussningar då mina i bakvagnen va sopslut och kunde likabra kosta på med flera
Och såhär står bilen nu med motorn i. Så det måste skottas å borstas en hel el för att kunna lyfta ur motorfan!
Senast ändrad av Jonthä den tis 11 dec 2012, 21:52, ändrad totalt 1 gång
Kanto Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 968 Age : 32 Namn : Petter Från : Gävle Kör : Volvo & Ford Registration date : 07-05-11
Rubrik: Sv: Jonthä - Bmw 318is turbo. tis 11 dec 2012, 20:57
Najs med tidiga julklappar ha så kul med snön!
Staysick Skogenracing Large
Antal inlägg : 221 Age : 34 Namn : Robban Från : Sandviken Kör : E30 M-tech II S50 , E46 328 , Spittbuss - 67 Registration date : 10-02-12
Rubrik: Sv: Jonthä - Bmw 318is turbo. ons 12 dec 2012, 15:46
Rolig motor , håller på med ett liknande bygge. vad kostade stakarna ? Har du nått tråg över att sälja ?
Rubrik: Sv: Jonthä - Bmw 318is turbo. ons 12 dec 2012, 18:25
Kanto: Hehe ja de va trevliga klappar dedär,får se vad tomten har att komma med senare!
Jag har en hel m40 motor ligger som ska rensas,där har jag ett tråg som passar. Antar att du endast ska ha undre delen för oljeretur?
Antal inlägg : 105 Age : 30 Namn : Simon Från : Johannisfors Kör : Niohundrafyrtiofyra Snigelmatad Registration date : 12-02-26
Rubrik: Sv: Jonthä - Bmw 318is turbo. ons 12 dec 2012, 21:05
Sämst, åker ifrån den i en GL.
Rubrik: Sv: Jonthä - Bmw 318is turbo. ons 12 dec 2012, 21:11
siiimooon skrev:
Annars hade de vart illa! Går inte fort nu...
Rubrik: Sv: Jonthä - Bmw 318is turbo. ons 12 dec 2012, 21:42
Jonthä skrev:
siiimooon skrev:
Annars hade de vart illa! Går inte fort nu...
Med 740in hade det vart svårt, den var sjukt slö! Hoppas det blir lite fart i 940in i vår, men jag lär inte hänga på dig med den om jag inte tar till drastiska metoder..
Forsberg Skogenracing Large
Antal inlägg : 106 Age : 34 Namn : Emil Från : Hedemora Kör : Allt som går att köra Registration date : 10-10-16
Rubrik: Sv: Jonthä - Bmw 318is turbo. fre 21 dec 2012, 02:13
Fint bygge kommer följas! Öppnade du och fick reda på vad som hade rasat på den tickande motorn?
Rubrik: Sv: Jonthä - Bmw 318is turbo. fre 21 dec 2012, 18:50
Forsberg skrev:
Fint bygge kommer följas! Öppnade du och fick reda på vad som hade rasat på den tickande motorn?
Tackar! Nej tyvärr så hann jag inte få ur den innan snön kom. Står med pressenning över utan motorhuv nu. Får se om jag får nåt ryck och skottar av och lyfter ur den. Det är den motorn som jag ska bygga 2,1l på också. Kommer köra på 1,8t medans 2,1l byggs
Rubrik: Sv: Jonthä - Bmw 318is turbo. fre 28 dec 2012, 22:16
Får man lite mer kommentarer om man lägger in en jättetuff film kanske?