sjöblom! Skogenracing Large
Antal inlägg : 251 Age : 33 Namn : philip sjöblom Från : Sandared Kör : Audi A6 2.7t, Opel omega 3000T, Beach buggy Registration date : 09-10-25
| Rubrik: Ställbar btr, progressiv/linjär? tor 24 maj 2012, 12:30 | |
| Tjenare! Har en opel omega 3000 som jag fulkonverterar med saabs röda spridare, kkk k27 turbo, skruvad lmm osv.
Tänkt att jag skulle byta btr, men såg att original satt dumt till och behövdes kapas bort ev. så första frågan är : 1. Kan jag seriekoppla med org. btr. Eller vilken blir den "aktiva" isåfall?
2. Ska jag ha linjär eller progressiv btr, samt vad är skillnaden ?
mvh | |
|
Hedin_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1976 Age : 34 Namn : Tobbe Från : Gävle Kör : Audi A4 1.8T Registration date : 08-12-15
| Rubrik: Sv: Ställbar btr, progressiv/linjär? tor 24 maj 2012, 23:16 | |
| 5 sek sökning på google:
En linjär BTR ger samma tryckskillnad hela tiden, brukar vara runt 3 bar. Alltså vid 0.5 bar vacuum ger den 2.5 bar bränsletryck. Vid 1.5 bar laddtryck så ger den 4.5 bar i bränsletryck.
En progressiv BTR har som en utväxling. Vid 0 bar så är det 3 som exempel. Vid 1 bar är det 4.2 som exempel. Ju mer laddtryck du har desto mer höjer den soppatrycket. Till skillnad från en linjär så skiljer alltså tryckskillnaden beroende på trycket i insuget.
Progressiv brukar för övrigt användas vid "sniktrim" och spridarna är för små... | |
|
sjöblom! Skogenracing Large
Antal inlägg : 251 Age : 33 Namn : philip sjöblom Från : Sandared Kör : Audi A6 2.7t, Opel omega 3000T, Beach buggy Registration date : 09-10-25
| Rubrik: Sv: Ställbar btr, progressiv/linjär? tor 24 maj 2012, 23:26 | |
| - Hedin_ skrev:
- 5 sek sökning på google:
En linjär BTR ger samma tryckskillnad hela tiden, brukar vara runt 3 bar. Alltså vid 0.5 bar vacuum ger den 2.5 bar bränsletryck. Vid 1.5 bar laddtryck så ger den 4.5 bar i bränsletryck.
En progressiv BTR har som en utväxling. Vid 0 bar så är det 3 som exempel. Vid 1 bar är det 4.2 som exempel. Ju mer laddtryck du har desto mer höjer den soppatrycket. Till skillnad från en linjär så skiljer alltså tryckskillnaden beroende på trycket i insuget.
Progressiv brukar för övrigt användas vid "sniktrim" och spridarna är för små... Jo, hittade lite info om det strax efter med... Ville få en lite mer ingående förklaring, precis som du gav mig. tack! "sniktrim" och på gränsen till för små spridare, precis vad jag har Hur funkar det med att seriekoppla org btr och en progressiv? org. btr'en är grymt dumt byggd och krånglig att plugga | |
|
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Ställbar btr, progressiv/linjär? | |
| |
|