Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Linjär eller progressiv BTR?

Gå ner 
+3
Mikael
328Rikard
_Glenne_
7 posters
FörfattareMeddelande
_Glenne_
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 582
Age : 35
Namn : Glenn
Från : Sundsvall
Kör : 528i/540i E28 -82, 530DA M-Sport E39 -01
Registration date : 07-03-05

Linjär eller progressiv BTR? Empty
InläggRubrik: Linjär eller progressiv BTR?   Linjär eller progressiv BTR? Icon_minitimelör 21 aug 2010, 03:01

Tjo..

Tänkte kolla om man ska köra på linjär eller progressiv BTR på min m50b25 turbo


Soppa/tändning är nu följande: Mappad originalbox (nått turbochip) saabs röda turbospridare, 4" lmm, walbro 255L/h pump och lmm på sugsidan..


Men sitter nu original BTR där, så tänkte skaffa en justerbar så man kan justera lite mera sen när man får ihop bilen igen och man ska justera in grejerna, kommer även köra med bb lambda så man har koll på värdena, så funderar på om man ska ha en linjär eller progressiv BTR??


Detta recept är bara för att få åka lite utav det som är kvar av denna sesong, blir sprut osv till nästa sommar..
Till överst på sidan Gå ner
328Rikard
Skogenracing Sponsor
328Rikard


Antal inlägg : 603
Age : 36
Namn : Rikard
Från : Gävle
Kör : E36 328 Coupe, E36 328 Touring & El Camino -69
Registration date : 08-03-22

Linjär eller progressiv BTR? Empty
InläggRubrik: Sv: Linjär eller progressiv BTR?   Linjär eller progressiv BTR? Icon_minitimetor 02 sep 2010, 06:48

borde inte orginal funka om du kör turbochips? Smile
Till överst på sidan Gå ner
_Glenne_
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 582
Age : 35
Namn : Glenn
Från : Sundsvall
Kör : 528i/540i E28 -82, 530DA M-Sport E39 -01
Registration date : 07-03-05

Linjär eller progressiv BTR? Empty
InläggRubrik: Sv: Linjär eller progressiv BTR?   Linjär eller progressiv BTR? Icon_minitimetor 02 sep 2010, 09:26

Vissteligen, men vart en progressiv endå, utifall att man skulle behöva skicka på lite mer soppa Smile
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Linjär eller progressiv BTR? Empty
InläggRubrik: Sv: Linjär eller progressiv BTR?   Linjär eller progressiv BTR? Icon_minitimetor 02 sep 2010, 09:32

Har du chip anpassat för motorn och spridarna ska du givetvis inte åka progressiv. Det är inte bra att köra för fett. Justerbart behövs inte heller om chippet är gjort för orginal tryck
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
_Glenne_
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 582
Age : 35
Namn : Glenn
Från : Sundsvall
Kör : 528i/540i E28 -82, 530DA M-Sport E39 -01
Registration date : 07-03-05

Linjär eller progressiv BTR? Empty
InläggRubrik: Sv: Linjär eller progressiv BTR?   Linjär eller progressiv BTR? Icon_minitimetor 02 sep 2010, 09:47

Okej, aja nu blev det en progressiv, får väll se om det funkar och hur pass fett han går, ska kolla med bb lambda till helgen när den förmodligen är uppstartad Smile
Till överst på sidan Gå ner
ca18det
Skogenracing Large
ca18det


Antal inlägg : 114
Age : 42
Namn : Mattias
Från : Jönköping
Kör : 200sx/A4/Sierra
Registration date : 10-07-25

Linjär eller progressiv BTR? Empty
InläggRubrik: Sv: Linjär eller progressiv BTR?   Linjär eller progressiv BTR? Icon_minitimetor 02 sep 2010, 10:37

Altså tar du en bil som är mappad upp till 1bar och byter bara ut btr till prog så
kommer bilen alltid gå fett så länge du har något ladd.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Linjär eller progressiv BTR? Empty
InläggRubrik: Sv: Linjär eller progressiv BTR?   Linjär eller progressiv BTR? Icon_minitimetor 02 sep 2010, 12:33

Och du köpte väl en riktigt regulator? Alla billiga varianter är kinaskräp. Synd att rasa maskin för att man snålar på en mycket vital del.

Sen ska man aldrig mappa en bil med en progressiv regulat!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
_Glenne_
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 582
Age : 35
Namn : Glenn
Från : Sundsvall
Kör : 528i/540i E28 -82, 530DA M-Sport E39 -01
Registration date : 07-03-05

Linjär eller progressiv BTR? Empty
InläggRubrik: Sv: Linjär eller progressiv BTR?   Linjär eller progressiv BTR? Icon_minitimetor 02 sep 2010, 15:26

Problemet är att jag vet inte vad det är för chip eller vad det är mappat för för ladd, kanske rent utav bara är backad tändning? Förra ägaren hade heller ingen koll även fast det var han som skickade iväg boxen och fick den chippad/mappad (känner honom)


Aja, ska kika med bredbandslambda i helgen tänkte jag, och mja, kanske köpte en budget regulator men den gick trots allt på tusenlappen så rent skräp borde det inte vara? Då en malpassi bara kostar 200kr mer Smile



Har dock stött på ett problem med den, även om man skruvar på skruven så ändras inte soppatrycket? Har 4bar i grundtryck nu och det är väll lite väl i överkant vilket resulterar i väldigt kackig tomgång..

Men efter att jag läst runt på ppf så ska man kunna montera den efter original BTR:en, stämmer det eller måste jag ta bort original regulatorn?
Till överst på sidan Gå ner
Hedin_
Skogenracing Elite
Hedin_


Antal inlägg : 1976
Age : 33
Namn : Tobbe
Från : Gävle
Kör : Audi A4 1.8T
Registration date : 08-12-15

Linjär eller progressiv BTR? Empty
InläggRubrik: Sv: Linjär eller progressiv BTR?   Linjär eller progressiv BTR? Icon_minitimetor 02 sep 2010, 16:01

Du ska alltid försöka mappa med 3 bars grund tryck. räcker ej soppan då kan man börja med o pilla...
Till överst på sidan Gå ner
_Glenne_
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 582
Age : 35
Namn : Glenn
Från : Sundsvall
Kör : 528i/540i E28 -82, 530DA M-Sport E39 -01
Registration date : 07-03-05

Linjär eller progressiv BTR? Empty
InläggRubrik: Sv: Linjär eller progressiv BTR?   Linjär eller progressiv BTR? Icon_minitimetor 02 sep 2010, 19:34

Jo, jag tänkte justera ner till 3-3,5bar men det händer inget med trycket när man skruvar på regulatorn, därför min fråga om dens placering i inlägget ovanför ditt Smile
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Linjär eller progressiv BTR? Empty
InläggRubrik: Sv: Linjär eller progressiv BTR?   Linjär eller progressiv BTR? Icon_minitimetor 02 sep 2010, 21:41

Du ska kunna montera den efter standard regulatorn.

Heter regulatorn något? Är det Kina så står det ingen på den och du ska för din egen skull inte använda den. Raset väntar runt hörnet annars Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
_Glenne_
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 582
Age : 35
Namn : Glenn
Från : Sundsvall
Kör : 528i/540i E28 -82, 530DA M-Sport E39 -01
Registration date : 07-03-05

Linjär eller progressiv BTR? Empty
InläggRubrik: Sv: Linjär eller progressiv BTR?   Linjär eller progressiv BTR? Icon_minitimetor 02 sep 2010, 21:50

Okej, undra varför det inte går att justera, måste inspektera det imorgon..


Vettetusan va den heter, risken finns väll att det är en kina regulator... Varför funkar dom så dåligt isåfall? Jag menar man får väll inte sälja grejer som inte funkar? Smile
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Linjär eller progressiv BTR? Empty
InläggRubrik: Sv: Linjär eller progressiv BTR?   Linjär eller progressiv BTR? Icon_minitimetor 02 sep 2010, 21:53

Tja det är en kopia, tror du dom bryr sig om att använda lika material och lika fin precision? Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
_Glenne_
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 582
Age : 35
Namn : Glenn
Från : Sundsvall
Kör : 528i/540i E28 -82, 530DA M-Sport E39 -01
Registration date : 07-03-05

Linjär eller progressiv BTR? Empty
InläggRubrik: Sv: Linjär eller progressiv BTR?   Linjär eller progressiv BTR? Icon_minitimetor 02 sep 2010, 21:57

Hehe nej, det är väll sant, men den borde väll funka endå? Razz

Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

Linjär eller progressiv BTR? Empty
InläggRubrik: Sv: Linjär eller progressiv BTR?   Linjär eller progressiv BTR? Icon_minitimetor 02 sep 2010, 22:00

Sierra_Glenne skrev:
Hehe nej, det är väll sant, men den borde väll funka endå? Razz


den funkar säkert ett tag lr rent av länge vem vet men när den inte gör de önskar du att du köpt en "riktig"..
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
_Glenne_
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 582
Age : 35
Namn : Glenn
Från : Sundsvall
Kör : 528i/540i E28 -82, 530DA M-Sport E39 -01
Registration date : 07-03-05

Linjär eller progressiv BTR? Empty
InläggRubrik: Sv: Linjär eller progressiv BTR?   Linjär eller progressiv BTR? Icon_minitimetor 02 sep 2010, 22:02

Sant.

Iofs så ska jag bara köra med den en 1.5 månad, och så länge tycker man den borde fungera iallafall..


Aja, det återstår att se vad som händer Razz



Eller så tar man bort BTR:en och provar att köra med enbart original och se vad värdena blir, kanske funkar fint det också om det är något slags turbochip, tänkte egentligen ha en progressiv btr som "backup" om inte soppan mot förmodan skulle räcka, är ju så svårt att veta när man inte vet vad det är för turbochip i den..

Tänkte ladda nånstans mellan 0.5 och 0.7
Till överst på sidan Gå ner
_Glenne_
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 582
Age : 35
Namn : Glenn
Från : Sundsvall
Kör : 528i/540i E28 -82, 530DA M-Sport E39 -01
Registration date : 07-03-05

Linjär eller progressiv BTR? Empty
InläggRubrik: Sv: Linjär eller progressiv BTR?   Linjär eller progressiv BTR? Icon_minitimefre 03 sep 2010, 13:04

Jag får fan ingen pli på soppatrycket, kunde inte justera på Prog. regulatorn, så provade ta bort den och köra med enbart original, och då har jag 4.5bar i grundtryck, hur fan går det ihop? original ska väll bara ge 3.5bar i grundtryck?


Tycker att walbro 255L pumpen inte kan ha nån betydelse, BTR:en ska väll endå sköta trycket?
Till överst på sidan Gå ner
Hedin_
Skogenracing Elite
Hedin_


Antal inlägg : 1976
Age : 33
Namn : Tobbe
Från : Gävle
Kör : Audi A4 1.8T
Registration date : 08-12-15

Linjär eller progressiv BTR? Empty
InläggRubrik: Sv: Linjär eller progressiv BTR?   Linjär eller progressiv BTR? Icon_minitimefre 03 sep 2010, 13:50

Just det vanligaste med kina kopior är ju att man får ett o stabilt soppa tryck. Jag monterade en kina kopia på min 740 förr och blev inge bra alls. Trycket svajade vilket gjorde att bilen gick piss.
Till överst på sidan Gå ner
Crisse
Skogenracing Small



Antal inlägg : 49
Age : 34
Namn : Christopher
Från : Degerfors och Göteborg
Kör : Volvo och trimmad moppe
Registration date : 10-06-09

Linjär eller progressiv BTR? Empty
InläggRubrik: Sv: Linjär eller progressiv BTR?   Linjär eller progressiv BTR? Icon_minitimefre 03 sep 2010, 13:51

Sierra_Glenne skrev:
Jag får fan ingen pli på soppatrycket, kunde inte justera på Prog. regulatorn, så provade ta bort den och köra med enbart original, och då har jag 4.5bar i grundtryck, hur fan går det ihop? original ska väll bara ge 3.5bar i grundtryck?


Tycker att walbro 255L pumpen inte kan ha nån betydelse, BTR:en ska väll endå sköta trycket?

För klen retur kanske? Om inte soppan klarar av att rinna tillbaka snabbt bildas tryck i slangen och du får en höjning av bränsletrycket som påföljd.
Till överst på sidan Gå ner
_Glenne_
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 582
Age : 35
Namn : Glenn
Från : Sundsvall
Kör : 528i/540i E28 -82, 530DA M-Sport E39 -01
Registration date : 07-03-05

Linjär eller progressiv BTR? Empty
InläggRubrik: Sv: Linjär eller progressiv BTR?   Linjär eller progressiv BTR? Icon_minitimefre 03 sep 2010, 13:53

Crisse skrev:
Sierra_Glenne skrev:
Jag får fan ingen pli på soppatrycket, kunde inte justera på Prog. regulatorn, så provade ta bort den och köra med enbart original, och då har jag 4.5bar i grundtryck, hur fan går det ihop? original ska väll bara ge 3.5bar i grundtryck?


Tycker att walbro 255L pumpen inte kan ha nån betydelse, BTR:en ska väll endå sköta trycket?

För klen retur kanske? Om inte soppan klarar av att rinna tillbaka snabbt bildas tryck i slangen och du får en höjning av bränsletrycket som påföljd.


Tack för svar, får kolla upp det där, ska även kolla ifall returledningen kanske sitter igen av nå skit eller nått
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Linjär eller progressiv BTR? Empty
InläggRubrik: Sv: Linjär eller progressiv BTR?   Linjär eller progressiv BTR? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Linjär eller progressiv BTR?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Ställbar btr, progressiv/linjär?
» MS eller extrasprut?
» Byte av spridare + progressiv BTR? (turbokonv.)
» 60-2 eller 36-1
» kkk 27 eller hx 35?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: