Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Dumma frågor om Megasquirt

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
cederholm
Skogenracing Small



Antal inlägg : 6
Registration date : 07-03-20

Dumma frågor om Megasquirt Empty
InläggRubrik: Dumma frågor om Megasquirt   Dumma frågor om Megasquirt Icon_minitimetor 22 sep 2011, 11:29


som topic lyder enkla frågor för vissa men här kommer dem iaf

är på G att beställa ett MS1 V3 till min skyline som jag är i farten och bygger och undrar lite om hur mycket en edis 6 spole pallar med ca i hk?

men det stora jag undrar är vilka extra funktioner ska man ha med i boxen? lauch är ju givet men vad har man extra funktioner som varvtalssingnal osv till

vad hade ni som kan lite mer om ms än jag valt till för funktioner bilen ifråga det handlar om är en Nissan skyline r33 gtst med RB25det motorn kommer i stort sätt bli annan turbo och andra spridare och ett ms nu i vinter och givetvis det grundläggande med ic oljekyl osv osv
Till överst på sidan Gå ner
Veteranhenke
Skogencrew
Veteranhenke


Antal inlägg : 1026
Age : 42
Namn : Direktörn
Från : Gävle
Kör : BMW 323 E21 2,8 turbo
Registration date : 06-11-19

Dumma frågor om Megasquirt Empty
InläggRubrik: Sv: Dumma frågor om Megasquirt   Dumma frågor om Megasquirt Icon_minitimetor 22 sep 2011, 12:13

Tippsar om denna tråd... https://skogenracing.editboard.com/t4980-stora-megasquirt-traden-guider-fragor-etc

Där ställs alla frågor gällan konfiguration/installation av Ms. Finns även mycke matnyttigt att läsa där.

Mvh Henke
Till överst på sidan Gå ner
cederholm
Skogenracing Small



Antal inlägg : 6
Registration date : 07-03-20

Dumma frågor om Megasquirt Empty
InläggRubrik: Sv: Dumma frågor om Megasquirt   Dumma frågor om Megasquirt Icon_minitimetor 22 sep 2011, 12:30

har läst där men hittar inte riktigt vad man ska ha i själva boxen hårdvarumässigt ( vilka extra funktioner )
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Dumma frågor om Megasquirt Empty
InläggRubrik: Sv: Dumma frågor om Megasquirt   Dumma frågor om Megasquirt Icon_minitimetor 22 sep 2011, 12:34

Är nog bara du som vet vilka funktioner du vill ha Smile vill du styra en elfläkt t.ex, vill du ha varvräknare, vilken spole tänkte du använda, vilken triggergivare har du.

edis-s spole har jag kört 500rwhp med på bensin, har du planerat att åka E85 brukar det bli problem vid 400whp
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
cederholm
Skogenracing Small



Antal inlägg : 6
Registration date : 07-03-20

Dumma frågor om Megasquirt Empty
InläggRubrik: Sv: Dumma frågor om Megasquirt   Dumma frågor om Megasquirt Icon_minitimetor 22 sep 2011, 17:05

Mikael skrev:
Är nog bara du som vet vilka funktioner du vill ha Smile vill du styra en elfläkt t.ex, vill du ha varvräknare, vilken spole tänkte du använda, vilken triggergivare har du.

edis-s spole har jag kört 500rwhp med på bensin, har du planerat att åka E85 brukar det bli problem vid 400whp

det jag har hittat är detta http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=13_14&products_id=49

det jag har listat ut är att jag ska ha ett ms1 v3 med bosh kontakt don ska inte ladda över 1,5bar så map sensorn räcker som sitter på

det jag tänkte lägga till är launch vad jag vet i dagsläget

varvräknare vill jag givetvis ha men det är ju i bilen orginal vilket jag vill behålla vill inte ha någon extra dvs vad finns det mer för "bra och ha" att utrusta boxen med?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Dumma frågor om Megasquirt Empty
InläggRubrik: Sv: Dumma frågor om Megasquirt   Dumma frågor om Megasquirt Icon_minitimetor 22 sep 2011, 19:43

Styra elfläkt är rätt trevligt tycker jag, varvräknarutgång måste du ha när du åker med wastefire spole. Ska du ladda nära 1.5 är det vettigt att gå på en större mappsensor för att ha lite marginal

Tycker du ska titta på att använda vagspolar istället, dom funkar riktigt bra och är rätt prisvärda, borde inte vara några problem att få ner dom i tändstiftsbrunnarna på din raksexa
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
cederholm
Skogenracing Small



Antal inlägg : 6
Registration date : 07-03-20

Dumma frågor om Megasquirt Empty
InläggRubrik: Sv: Dumma frågor om Megasquirt   Dumma frågor om Megasquirt Icon_minitimefre 23 sep 2011, 07:07

Mikael skrev:
Styra elfläkt är rätt trevligt tycker jag, varvräknarutgång måste du ha när du åker med wastefire spole. Ska du ladda nära 1.5 är det vettigt att gå på en större mappsensor för att ha lite marginal

Tycker du ska titta på att använda vagspolar istället, dom funkar riktigt bra och är rätt prisvärda, borde inte vara några problem att få ner dom i tändstiftsbrunnarna på din raksexa

okej då är jag med på noterna, men hur ska hårdvaran se ut i boxen om jag ska köra separata spolar? tex vag spolar? då får man ha 6st separata tändsteg eller är jag fel ute?

ett link som är pnp går på 12900 börjar man närma sig dem siffrorna kan man ju lika gärna köra på det men vill gärna komma undan lite halvbilligt Smile någon här som har någon erfarenhet av link bytheway?









Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Dumma frågor om Megasquirt Empty
InläggRubrik: Sv: Dumma frågor om Megasquirt   Dumma frågor om Megasquirt Icon_minitimefre 23 sep 2011, 10:29

Ja du beställer för sex spolar bara. Osäker om det blir sex tändsteg dock i och med att det är wastefire.

Link är riktigt bra grejer, blir mycket bättre gång i motorn med det och relativt prisvärt.

Du borde hamna runt detta med MS

MS 4000kr
Givare och trigger 1000kr
Spolar 3000kr
Härva 1000kr

Ca 9000kr alltså och då är du inte så långt ifrån Link men vet inte om orginalspolarna räcker t.ex?

Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Dumma frågor om Megasquirt Empty
InläggRubrik: Sv: Dumma frågor om Megasquirt   Dumma frågor om Megasquirt Icon_minitimefre 23 sep 2011, 12:12

Jag skulle aldrig beställa det där kittet. Visst att det är "rätt" billigt, men det är ett MS1 V2.2, vilket är uråldrigt. MS1 V3 är bättre men fortfarande finns det bättre för minimala pengar. MS2 är snabbare och går att mappa in mer detaljrikt, och går att få tag på för 4K i grundutförande. Med massa extra hamnar man på ca 5500kr och sedan behöver du det mikael skriver (går att få tag på billigare såklart, men då är det beggat).

Jag har länkat till ett MS plug n play för RB motorer här nedan, det är dock fler som har lyckats få till det och säljer sin setup. Kanske kan vara nått att kolla in, köpa tilläggskortet och sedan beställa en MS2 box från Mofid och låta honom löda in allt. Då slipper man massa krångel med att bygga trigger och liknande.

http://forums.nicoclub.com/rb25-start-up-mega-squirt-setup-t487243.html
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
jol
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 59
Age : 40
Namn : Peter Strandberg
Från : Mellansel/Luleå
Kör : Alfa!
Registration date : 09-10-30

Dumma frågor om Megasquirt Empty
InläggRubrik: Sv: Dumma frågor om Megasquirt   Dumma frågor om Megasquirt Icon_minitimefre 23 sep 2011, 13:31

Det är ett steg per spole oavsett wastefire eller ej.
Grey vad pratar du om? V2,2 mot v3 är inget användaren märker av, det är bara hur kretskortet är uppbyggt och olika sätt att modifiera. Visst den har inte vr-kretsen inbyggd men det är ju sånt mofid lever på att göra Smile
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Dumma frågor om Megasquirt Empty
InläggRubrik: Sv: Dumma frågor om Megasquirt   Dumma frågor om Megasquirt Icon_minitimefre 23 sep 2011, 13:48

jol skrev:
Det är ett steg per spole oavsett wastefire eller ej.
Grey vad pratar du om? V2,2 mot v3 är inget användaren märker av, det är bara hur kretskortet är uppbyggt och olika sätt att modifiera. Visst den har inte vr-kretsen inbyggd men det är ju sånt mofid lever på att göra Smile

Precis detta som är ett stort problem. Att inte kunna justera störningarna tex gör att det mycket omständigt att få det att fungera med VR-sensor. Lite för mycket chansning om jag får säga mitt och aldrig värt den lilla prisskillnaden till V3. Jag har sett finnarnas V2.2 kort, och det är... billigt om man säger så. Smile

Ska du beställa kittet, beställ Ms1 V3 eller MS2, jag rekommenderar att om du ska köra MS, kör MS2 (eller MS3 som är motsvarighet till tex. VI-Pec i prestanda och funktioner men billigare i inköp).
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
cederholm
Skogenracing Small



Antal inlägg : 6
Registration date : 07-03-20

Dumma frågor om Megasquirt Empty
InläggRubrik: Sv: Dumma frågor om Megasquirt   Dumma frågor om Megasquirt Icon_minitimesön 25 sep 2011, 09:46

om du rullar ner så ser du att man kan välja andra vertioner av ms har mailat dem och det kittet med ett ms1 v3 och bosh kontakt don tillsammans med launch modd och varv modd och frakt till sverige skulle jag ge 7000kr för vad är igentligen skyllnaden på ms1 och ms2? förutom snabbare processor? vad har man för nytta av att köpa ms2 ist för ms1 rent praktiskt?

Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Dumma frågor om Megasquirt Empty
InläggRubrik: Sv: Dumma frågor om Megasquirt   Dumma frågor om Megasquirt Icon_minitimemån 26 sep 2011, 20:31

cederholm skrev:
om du rullar ner så ser du att man kan välja andra vertioner av ms har mailat dem och det kittet med ett ms1 v3 och bosh kontakt don tillsammans med launch modd och varv modd och frakt till sverige skulle jag ge 7000kr för vad är igentligen skyllnaden på ms1 och ms2? förutom snabbare processor? vad har man för nytta av att köpa ms2 ist för ms1 rent praktiskt?


Jag såg det sen, så därför jag poängterade att du skulle välja ett MS2 om du köper kittet.
Jag ser framför mig att du vill ha lite effekt i maskin och med mer effekt kommer mer krav på styrsystemen. Självklart går det att mata ur massor av effekt ur ett MS1 men stora skillnaden är framför allt gången på tomgång och normalkörning. MS1 med stora spridare har en tendens att bli ryckig och väldigt svårmappad. MS2 klarar dels att hantera större mapp för bränsle men också är den bra mycket snabbare på både tändning och bränsle vilket gör att du får en bättre gång i motorn när du inte fullgasar.

Du kommer vinna på att köra MS2 istället för MS1 om du ska köra gata, men om du ska satsa rejält satsa på ett riktigt bra sprut direkt tex det som Mikael skriver.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Sponsored content





Dumma frågor om Megasquirt Empty
InläggRubrik: Sv: Dumma frågor om Megasquirt   Dumma frågor om Megasquirt Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Dumma frågor om Megasquirt
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Megasquirt frågor om sparkpout settings
» Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc
» MS frågor
» E85 frågor.
» VW VR6 Turbo frågor

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: