Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc

Gå ner 
+155
Anna_B
Jim_H
stenemo
joeek
emiliutti
SSR-Hans
Biiren
Ekson
J.Andersson
Rake
JTPerformance
Wombat
akerlof_
Anton_N97
Wollinger
Oggster
nameless90
Matte_s
Mike_Litoris
plåtis
konstapelkazk
krille_CoX
mister_tuned
Redbullen
Robinson
lewwan
Sten
naddut
stuff
Painlake Racing
Blue baby
Cowhill racing
racepeter
musse
Knasen
Mackan900
hessu75
Casy86
anton s
marntell
asjohem
driftz28
drzero
Backbone
danteho
SalkerF
Denniz
Siljaspeedshop
Festerkatt
Johansson
Alexander92
pejo89
Dannexx
rikard_vinkelslip@hotmail
oskar.ax
hardy4
021petterzzon
Fjellström
Röbba
FilipD
turbospool
Holme
solsken
henke_92
dachevyman
Lazer94
Åsa-Johan
Budda
Curious1
marcus.fl
Forsberg
Frolen
rydan88
saypay
Mrpete
Grey
JH
Steve
jakobgunnarsson
bosse
Limpdjur
Eljest
_Macce_
EvoAlex
Fredrikhenriksson
nuffe88
mrr
WTB
mantaturbo
houk
vurstingmk2
Joel
Henrik
Consul72
tompa_91
Awpelqvist
NIKKELICIOUS
Turboglöggen
xstream
Crisse
e46turbo
Fritte
Haggen
kizen
Axxel_021
_tommy
jol
Fordpappa
sjöblom!
bonnalex
740_klasson
eXter
bjogum
patric2001
Eriksson
theymmot
_energi_
Sköld
persson121
bäckerracing
Bagge_Turbo
sierraboss
Jonte
_Glenne_
Wike
Hedin_
Chris__
MantaMania
ricze
Schimpy
xepez
Peter_A
Mantel
Kverna
Team HR
dutten
Palmqvist
190ecosworth
Vr6
bumbi
Jeppo
mbfidde
kjerre
Roobin
robsan
Öbbe
jockelw
Anton
_-gniraz-_
Henka_
w8stg8
fredda
Lindskog
TICSierra
Mikael
159 posters
Gå till sida : 1, 2, 3 ... 22 ... 44  Nästa
FörfattareMeddelande
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimefre 31 okt 2008, 23:17

Är verkligen ingen expert men vi kan behandla alla frågor om Megasquirt här, vill försöka hålla tråden så ren som möljigt så håll er till ämnet i detta fallet Smile


Börjar med att inleda med lite tips och trix för att koppla in MS i en Ford Sierra

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inkoppling Megasquirt 1 V3.0 för Ford Sierra med TFI tändning

Först och främst så Tycker jag TFI är ett bra system om man endå ska bygga på en Ford. Det är alltså ett tändsystem som har ganska bra prestanda och rätt lätt att koppla in. Jag rekomenderar att använda orginal insprutningshärva och byta kontakten från orignal EEC-IV till MS kontakten. Kom ihåg att säga till att ni vill ha TFI tändning vid beställning av Megasquirt

Här har jag sammanställt lite för vilka kablar som ska gå vart

Orginalkontakt -> MS kontakt

Pin 25 (Brun/Gul) -> MS20 (Lufttemp)
Pin 7 (Brun/Grön) -> MS21 (Vattentemp)
Pin 47 (Brun/Grön) -> MS22 (TPS signal)
Pin 29 (Okänd) -> MS23 (Lambda)
Pin 56 (Blå/Gul) -> MS24 (PIP)
Pin 26 (Brun/Svart) -> MS26 (TPS Vref)
Pin 37 (svart) -> MS28 (+12v)
Pin 57 (Svart) -> MS28 (+12v)
Pin 21 (Brun/Gul) -> MS30 (Tomgångsmotor)
Pin 22 (Blå/Röd) -> MS37 (Jord Bränslepump)
Pin 58 (Brun) -> MS32-MS33 (Spridarbank)
Pin 59 (Brun) -> MS34-MS35 (Spridarbank)
Pin 36 (Blå/röd) -> MS36 (SPOUT)
Pin 16 (Brun) -> Jord
Pin 40 (Brun) -> Jord
Pin 46 (Brun) -> Jord
Pin 60 (Brun) -> Jord

Lite tips vid montering

Lägg ihop båda plus och dra en mindre fram till MS kontakten

Lägg ihop alla Jordarna och dra två mindre och lägg på stift 8,9, 10, 11 i MS kontakten, här måste man vara uppmärksam. Man kan aldrig vara för nogrann med jordarna, se till att dra alla jordarna till samma punkt och jorda sen dom riktigt bra i karossen

Det blir många kablar över som inte behövs, antingen tejpar ni ihop dom med elhärvan eller så sprättar ni upp härvan och plockar ut dom, det är helt valfritt

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inkoppling Megasquirt 1 V3.0 för Ford Sierra pinto med orginal Hallgivaren i fördelaren

Denna är bra för er som inte vill ha TFI tändning. Dock kräver det lite mer jobb då elhärvan måste modiferas lite. Denna guide bygger på en elhärva från en pintomotor som har separat tändmodul. Kom ihåg att säga till att ni vill ha för Hallgivare när ni beställer, Fords Hallgivare funkar tvärtom mot en Honnywell GT1

Här har jag sammanställt lite för vilka kablar som ska gå vart

Orginalkontakt -> MS kontakt

Pin 25 (Brun/Gul) -> MS20 (Lufttemp)
Pin 7 (Brun/Grön) -> MS21 (Vattentemp)
Pin 47 (Brun/Grön) -> MS22 (TPS signal)
Pin 29 (Brun/vit) -> MS23 (Lambda) (finns bara i katalysator modellens härva)
Pin 26 (Brun/Svart) -> MS26 (TPS Vref)
Pin 37 (svart) -> MS28 (+12v)
Pin 57 (Svart) -> MS28 (+12v)
Pin 21 (Brun/Gul) -> MS30 (Tomgångsmotor)
Pin 22 (Blå/Röd) -> MS37 (Jord Bränslepump)
Pin 58 (Brun) -> MS32-MS33 (Spridarbank)
Pin 59 (Brun) -> MS34-MS35 (Spridarbank)
Pin 16 (Brun) -> Jord
Pin 40 (Brun) -> Jord
Pin 46 (Brun) -> Jord
Pin 60 (Brun) -> Jord

Efter ni kopplat in kablarna ovan så sprättar ni upp elhärvan fram till tändmodulen, det är tre kablar därifrån som ska användas, dom klipps helt enkelt bort från tändmodulen och dras upp till MS kontakten och ansluts där enligt nedan

Grön kabel vid tändmodul -> MS36 (Tändspole)

Blå/Gul vid tändmodul -> MS24 (hallgivare)

Svart/röd vid tändmodulen dras ihop med kablarna som går till MS28

Sedan klipps luftmängdmätare kontakten bort och brun & brun/gul används till lufttempgivaren

Lite tips vid montering

Lägg ihop båda plus och dra en mindre fram till MS kontakten

Lägg ihop alla Jordarna och dra två mindre och lägg på stift 8,9, 10, 11 i MS kontakten, här måste man vara uppmärksam. Man kan aldrig vara för nogrann med jordarna, se till att dra alla jordarna till samma punkt och jorda sen dom riktigt bra i karossen

Det blir många kablar över som inte behövs, antingen tejpar ni ihop dom med elhärvan eller så sprättar ni upp härvan och plockar ut dom, det är helt valfritt

--------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jag rekomderar att använda Bosch givare direkt istället för att strula med Fords Orginalgivare, vattentempgivaren kan man t.ex plocka från 80tals BMW eller så är det bara att knalla in på MECA/Mekonomen och beställa givarna med hjälp av boschnumret

Vattentemp:
Bosch nummer: 0 280 130 026

Lufttemp:
Bosch nummer: 0 280 130 039

Sen måste man givetvis byta kontakterna till givarna men är vanliga spridarkontakter så inga konstigheter. Sen stämmer inte gängan men jag har t.ex. gjort övergångar från orginalgängan. På pintomaskinerna sitter lufttempgivaren i luftmängdmätaren, plocka bort luftmängdmätaren och klipp bort kontakten och använd den brun/gula samt bruna för att koppla in till Boschgivaren

så här ser övergångarna jag gjort ut, en vanlig adapter köpt hos t.ex slangsnabben som jag sen borrat och gängat med M12 1.5 så Boschgivarna passar

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Givare

Fördelen är att det blir rätt värden direkt i Megatune och man slipper böka. Försök sätta lufttempgivaren på tryckröret om ni kör turbo får då får man mer korrekt värde, lätt att givaren värms upp av insuget annars, men har igentligen inte stå stor betydelse


Lägge även in standardkopplingsschemat så ni ser principen för inkoppling

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Wiringvr

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Wiringhall

*********************************************************************************
För dom som vill plugga på lite och förstå hur megasquirt fungerar så kan man läsa mer här:
http://www.megamanual.com/v22manual/mintro.htm
*********************************************************************************


Senast ändrad av Mikael den sön 26 feb 2017, 11:09, ändrad totalt 31 gånger
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
TICSierra
Skogenracing Large
TICSierra


Antal inlägg : 248
Namn : Fredric
Från : Finland
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 07-02-23

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimetis 04 nov 2008, 21:19

Har börjat fundera lite på megasquirt till sierran jag också och det verkar ju vara relativt enkelt att koppla in om man följer den här guiden.
Har hittat ett som han kallade för: Megasquirt-II PCB3.0 (Black Case),
2 står väl för den nyare processorn? Skillnad på 1:an och 2:an?
Och PCB 3.0 är väl det nyare kortet som ni också kör med?
Skulle det vara nåt att satsa på? Måste väl modifieras för TFI- tändning vad jag förstått?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.garaget.org/?car=38912
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimetis 04 nov 2008, 21:35

Vi här på Skogen kör mest med MS1 3.0. Funkar bra för oss och ingen har krånglat förutom M5mickes bil men där råkade vi kortsluta boxen. Tvåan har snabbare procesor som jag fattat det och verkar vara populärt i Norge, dom verkar tycka det är väldigt konstigt att vi får MS1 att funka så bra Smile

Jag skulle rekomendera ett MS1 3.0 ombyggt för TFI styrning i ditt fall då du åker en sierra. Extremt enkelt att koppla in och lite billigare än MS2
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Lindskog
Skogenracing Sponsor
Lindskog


Antal inlägg : 953
Age : 39
Namn : Lindskog
Från : Gävletrakten
Kör : Bmw E60, Skidoo 800R
Registration date : 07-04-17

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimeons 05 nov 2008, 02:40

samma lika på 6:an antar jag?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimeons 05 nov 2008, 06:49

Jepp
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimefre 07 nov 2008, 12:58

Vi fortsätter här med lite mjukvaru inställningar. Denna inställning gäller för Ford med TFI tändning alltså!

Först börjar ni med att justera in Constants (basic settings -> engine constants 1)

Required Fuel är ett värde som har med storleken på dina spridare versus bränslemappen att göra så det är helt unikt på just din bil. Säg att man har två bilar med exakt lika förutsättningar men den ena har 400cc spridare och den andre har 700cc, och med dessa förutsättningar vill man använda samma bränslemapp. Då får man helt enkelt ändra konstanten till ett värde som stämmer överens lambda mässigt mellan bilarna. Ju högre siffra dessutom mer bränsle och tvärtom.
Notera att jag kör med 400kpa mapsensor i min bil ni som kör med vanliga sensorer ska givetvis har 250kpa inskrivet under map - type.

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Constants

Kom ihåg att ställa in "0" på Controller step Size (%)
(basic settings -> exhaust gas settings) Detta för att sprutet själv inte ska vara och rota om i mappen, man kan få gråa hårstrån om man glömmer denna lilla inställning

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Egocontrol

Inställning för TFI tändning är ganska enkelt, bara ändra under TFI ignition till Ford TFI resten på OFF (basic settings -> codebase & outputs function)

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Codebaseoutputfunctions

För att komplettera på tändningen så måste man göra lite fler inställningarn under sparksettings (spark -> sparksettings)
Trigger angle ska stå på 10 t.ex resten ser ni på bilden

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Sparksettings

Sen kommer man till Dwell settings, Med TFI tändningen ska dom stå på Fixed duty och 50% duty cycle. Under Dwell settings ställer man in tiden för hur spolen ska laddas när man direkt driver en tändspole/tändspolar, men för TFI så är det så här enkelt eftersom systemet själv styr dwell

Kom ihåg att ni som använder det inbyggda tändsteget måste ställa in dwell controll annars bränner ni tändsteget efter ett tag

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Dwellsettings

Så här kryssar man i för att få en LC-1 Bredbandslambda att lira med Megasquirt om man inte gjort denna inställning vid installation av Megatune

Öppna konfiguraton under File, gör ändringarna enligt nedan, (räcker att ändra på den mapsensorn man åker med) sen spara och kör igång Megatune igen

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Configuratorn

Efter allt detta är gjort så är det dags för mappning. Dock är det mycket omfattande att skriva hur exakt en mappning går till men givetvis krävs det en bredbands lambda för att ha koll på bränsleblandningen exakt.
Jag är lite fyrkantig och vill gärna ha jämna uträknade värden på dom 12 punkterna laddtryck och varvtal (KPA & RPM)! Spelar igentligen inte någon roll men ser proffsigare ut
Vanligtvis så mappar man bränsle under Tuning -> VE table 1 men bifogar här en bild på hur min tabell till min Sierra 2.9 ser ut i sifferform som ni hittar under Basic settings -> Fuel VE table 1

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Vetable

När det gäller mappnings så siktar jag alltid på lambda 1 på lägre laster. och 0.80-.085 när man går in på övertryckslaster, för en sugmotor kan man ligga på 0.90 t.ex på högre laster (inte så stort behov av att gå för fett som sugmotor)
För exakt tillvägagående så får ni helt enkelt prova er fram, tänk på att man skjuter en motor extremt lätt så var mycket mycket försiktiga. Ett enkelt tips är att köra runt försiktigt och försöka ändra så den går snålt och fint på lugn gas.

Skift + Pil upp för mer bränsle
Skift + Pil ner för mindre bränsle
Skift + ctrl + Pil upp för mycket mer bränsle
Skift + ctrl + Pil ner för mycket mindre bränsle

Piltangenterna för att röra sig runt på kurvan
F = Tryck hör för att stanna på en punkt
G = Följer med motorn över kurvan

Sen när ni börjar belasta kolla av lambdan och så fort den går åt nått håll så tryck på F och sluta gasa, ändra mappen där krysset hamna och gasa igen och upprepa proceduren tills det blir bra värden.

Sen går det att justera in gassvaret, förvänta er ganska dåligt gassvar första gången ni startar en motor. Detta är en mycket svår bit och små förändringar kan göra rätt mycket, för att förenkla mappningen så kan man ställa alla värden på "0" under TPS-based.
Oftast är det alldelles för fet berikning på gassvaret. Kolla t.ex hur mitt ser ut motför erat orginal.

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Accelerationwizard

När det kommer till tändningen blir det genast mycket svårt, vilken som helst kan få till bra lambda värden på bränslet men att justera in tändningen är mycket svårt. Börja med att "nolla" tändningen genom att kontrollera så att sprutet och motorn har samma uppfattning vart t.ex 10 grader är

Kolla under spark -> spark settings och titta därefter på Fixed Angle (-10 use map) (deg). För att få bilen att få efter mappen ska den stå på -10. Men man måste alltid nolla tändningen innan man börjar mappa. För att göra detta skriver man t.ex in 10 grader under den inställningen. startar bilen och kolla med stroblampa på veven.
Har ni skrivit in 10 grader så ska stroblampa markera 10 grader på markeringen annars vrid på fördelaren tills det stämmer (eller ändra trigger angle tills det stämmer om ni kör fördelarlöst). Sen skriver ni tillbaka -10 och kollar att tändningen rör på sig när man gasar!

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Sparksettings

Glöm inte att göra den kontrollen innan ni ger er ut och mappar!

Här har ni en bild på hur jag tänkt när jag mappat tändningen på min Sierra

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Sparktable

Om ni drar motorn på en hög växel precis på stället och förbi där den börjar gå in i övertrycks register så är det som lättast att höra en spikning! Men detta är mycket beroende på vem som mappar och på dennes motoröra! En enkel spiksensor med en metallskål och ett bromsrör som skruvas fast på motorn kan man höra spikningar lättare, dock inget jag brytt mig om att testa Smile





Senast ändrad av Mikael den sön 29 apr 2012, 21:34, ändrad totalt 6 gånger
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
fredda
Skogenracing Medium
fredda


Antal inlägg : 83
Age : 36
Namn : fredda
Från : byn
Kör : volvo 740 HX55 och 3000gt VR4
Registration date : 07-10-05

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimeons 12 nov 2008, 16:37

tja
fundera på att kasta på de på min 740 turbo
är en b230et maskin i den
någon som har erfarhet av de?

är lite grön med Megasquirt så
tänkte kunna styra tändningen med

vad ska man välja för tändnig på Megasquirtet?
triggar ju på svänghjulet med hallgivare


mvh Fredda
Till överst på sidan Gå ner
http://www.garaget.org/b20_turbo
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimeons 12 nov 2008, 19:24

Du kan köra med fördelare som sitter i blocket t.ex. Bör inte vara några bekymmer att trigga med vr sensorn som sitter på svänghjulet om det är 60-2 kugg.

annars är det bara montera i två skruvar på remskivan och montera en hallgivare från elfa, ska försöka ordna lite bilder på det senare
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
w8stg8
Skogenracing Medium
w8stg8


Antal inlägg : 86
Age : 34
Namn : Henri
Från : Oskarshamn
Kör : Bmw E28 TURBO
Registration date : 08-10-03

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimemån 17 nov 2008, 15:23

Kopierat från min projekt tråd:

Mikael skrev:
Skulle tro att den går lite snålt. Prova kopiera in alla värden från mappen i megasquirt tråden så har du en bra utgånsmapp. Sen går du labba med konstanten tills den går någorlunda sen är det bara att börja mappa. Tycker jag har beskrivit det halvskapligt, fortsätt gärna diskussionen där så får vi alla info samlad på ett ställe

Du kör inte med bredbandslamdbda? Den är ett krav skulle jag säga, smalbandaren är helt värdelös att mappa med och samtidigt få nån slags koll

450cc spridarna funkar så det ska du inte behöva byta

Ok, tackar Mikael för att det finns någon som har lite koll på sakerna Very Happy

Berdbandslamda har jag ej, och har nog inte ekonomin eller viljan att lägga ut dom pengarna på något som inte används så där jätte ofta Wink
Jag får strula vidare med min smala sak.

Jaha. så att man ska ändra om Req_fuel konstanten till att starta med, får man då motorn att gå skapligt genom hela registret?

Det är ju just sådana här tips som är jätteviktiga att få reda på.

När vi provade att köra första gångerna så hade vi VE table mappen (kartan) framme så att vi lättare såg vad som hände när vi ändrade VE värdet.

När vi försökte köra iväg så dog motorn direkt då vi trodde att den gick för snålt och fetade på i mappen, tillslut som kom vi iväg på något sätt men den gick ju inte på något sätt bra, fetade på ännu mer så snart var vi uppe 200% på ve värdet, kanske lite för fett Cool

Men du (Mikael) får väl skriva en guide på mappningen med men vad jag har fattat det som:

1. Ställa in alla konstanter.
2. Ställa in VE table, antingen hitta någon annan med liknande motorspecs eller använda Fuel VE table Generator.
3. Starta upp motorn, justera lite med VE värdena för att få den gå jämn på tomgången
4. Prova att köra iväg, justera med REQ_fuel konstanten.
5. Göra små ändringar i VE table så att man ser åt vilket håll det går åt(magert, fett)

Tänker jag rätt? cheers
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimemån 17 nov 2008, 19:18

Det är mycket att skriva och svårt att förklara. Poängen att man kommer ingen vart utan en bredbandslambda. Smalbandaren går inte att lita på för fem öre. Visst går det att mappa en bil och få den att funka på smalband men krävs bra motoröra och känsla och det blir inte bra endå i slutändan.

Reg_fuel är bara en konstant som är till för att matcha mot VE tabellen. Tyvär är det aldrig så enkelt så det bara är att plocka en mapp och hoppas på att det funkar. En mapp är helt unik för varje motor, visst kanske funkar halvbra att ladda in nån annans men då ska man ha stor tur

Men i korta drag så börjar du med att ändra konstanten tills bilen går när den är kall. När motorn är varmkörd så ändrar du konstanten tills lambdan blir bra på tomgång sen får du öka varvet till 2000 och få lambdan bra där och fortsätta till 3000 varv sen borde du ha en bil som går att göra iväg med för att kunna fortsätta mappningen

Enklast är att ändra direkt i själva 3d grafen, du flyttar runt med piltangenterna och för att ändra upp eller ner är det shift + pil upp/ner, (shift + ctrl + pil upp/ner ändrar mer)


Du kan maila mig mappen så kan jag kika igenom den och se om du missat nått Lord_mid@skogenracing.com, sen vill jag veta vad för tändning osv du kör
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
w8stg8
Skogenracing Medium
w8stg8


Antal inlägg : 86
Age : 34
Namn : Henri
Från : Oskarshamn
Kör : Bmw E28 TURBO
Registration date : 08-10-03

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimemån 17 nov 2008, 20:47

Okej, konstanten verkar vara den som är viktigast att få rätt först, vilket vi inte hade en aning om när vi provade lite.

Och turen varit på min sida och har fått tag i en bredbandslamda Very Happy

Nu blir det mappning för hela slanten.

Kan ju skicka iväg mappen till dig sen när vi har kommit nånstans, men det blir nog inte av förräns till helgen.

Tackar än en gång för hjälpen.
Till överst på sidan Gå ner
Henka_
Skogenracing Elite
Henka_


Antal inlägg : 1915
Age : 35
Namn : Henke
Från : Geffle
Kör : SxxB
Registration date : 07-02-20

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimefre 21 nov 2008, 23:13

Liten fråga, stödjer ms både lågohm och högohms spridare?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
_-gniraz-_
Skogenracing Elite
_-gniraz-_


Antal inlägg : 2200
Age : 38
Namn : Fredrik.Z
Från : Fröslunda
Kör : ""No Control" Sierran
Registration date : 06-10-31

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimefre 21 nov 2008, 23:14

Henka_ skrev:
Liten fråga, stödjer ms både lågohm och högohms spridare?




japp
Till överst på sidan Gå ner
Anton
Skogenracing Medium
Anton


Antal inlägg : 63
Namn : Anton
Från : Ahlström
Kör : Volvo 340
Registration date : 08-07-30

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimefre 21 nov 2008, 23:16

ja det gör det!. bara att löda dit motstånd så funkar det eller?
Till överst på sidan Gå ner
Henka_
Skogenracing Elite
Henka_


Antal inlägg : 1915
Age : 35
Namn : Henke
Från : Geffle
Kör : SxxB
Registration date : 07-02-20

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimefre 21 nov 2008, 23:17

hatten av för de snabba svaret =) då vet ja att jag kan beställa dom som passar mej bäst (läs "är billiga") Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimelör 22 nov 2008, 10:46

Det funkar att driva lågohm direkt. Men kan bli problem med störningar av t.ex trigger då det går lite högre strömmar.

Glöm inte att göra en inställning

High impedance injectors can run on 12 Volts without problems. Low-inpedance injectors require some form of current limiting. MegaSquirt® has pulse width modulation to limit the current. You need to set the PWM parameters to match your injectors:

If you are running high-impedance injectors (greater than 10 Ohms), then set the:
PWM Time Threshold to 25.4 msec, and the
PWM Current Limit (%) to 100%.


If you have low impedance injectors (less than 4 Ohms), set the:

PWM Time Threshold to 1.0 msec, and
PWM Current Limit to 30% in most cases (all V3 main board with active flyback installed, and all V2.2 main board with flyback daughter board installed).
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
jockelw
Skogenracing Small
jockelw


Antal inlägg : 17
Age : 39
Namn : Joakim Lindström
Från : Örnsköldsvik
Kör : Sierra 2,9
Registration date : 08-12-10

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimeons 10 dec 2008, 00:57

Tjena Grabbar!

Har suttit och läst en hel del här mest för roligt förut, ni verka vara ett skönt gäng med rätt så knasiga ideer ibland.. Wink Har själv i många år åkt Sierra som vinterbil och nu även iår så blev det så, dock så blev det en 2,9 V6:a. Smile Trevlig bil att sladda med.. Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Av-26

Tänkte höra med trådskaparen Micke om jag som V6 ägare kan följa "kopplingsschemat" i första inlägget i denna trå för inkoppling av ett MS på min bil??? Sedan undrar jag om du har kvar en mapp från din när den gick som Sugis och om jag isåfall skulle kunna få en sådan för att kika reunt lite och lära mig programmet lite mer, funka iofs också om du har en mapp för motorn med överladd med..

en sista liten fråga, har MS inbyggd map sensor eller åker man med Orginalsensorn som sitter i bilen nu?

Sladda på i snön grabbar!!! Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Rita
Till överst på sidan Gå ner
http://www.MRPotato.se
_-gniraz-_
Skogenracing Elite
_-gniraz-_


Antal inlägg : 2200
Age : 38
Namn : Fredrik.Z
Från : Fröslunda
Kör : ""No Control" Sierran
Registration date : 06-10-31

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimeons 10 dec 2008, 06:10

Funkar bra me översättningen på första sidan från orginalkontakt till ms kontakt på din v6a... ms,et har inbyggd mappsensor... Smile
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimeons 10 dec 2008, 07:16

Ja som Fredrik säger så kan du använde det schemat, Mapparna blir inge annorlunda om det är en sugmotor eller inte, möljigtvis att det blir mer poster på undertryck sidan. Så mappen som ligger ute är samma som jag använde när jag körde sugmotor med den i några dagar. Men den är inte bra mappat då turbon åkte på rätt omgående
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
jockelw
Skogenracing Small
jockelw


Antal inlägg : 17
Age : 39
Namn : Joakim Lindström
Från : Örnsköldsvik
Kör : Sierra 2,9
Registration date : 08-12-10

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimeons 10 dec 2008, 12:09

Tackar för svaret..

Det jag tänkte på ang mappen var att man skulle kunna ha en grund att börja med eftersom jag är helt ny på MS, har dock mappat en flertalet olika andra sprut. Men som sakt alltid enkelt om man har en grund med alla inställningar osv så man får igång skrället till att börja med.. Smile

Då kanske det åker dit ett ms så småning om..

Hur funkar det med kallstarter när det är ca: -10 osv, tomgångmotorn och så?

PS: vart eller av vem beställer man ett MS enklast?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.MRPotato.se
Henka_
Skogenracing Elite
Henka_


Antal inlägg : 1915
Age : 35
Namn : Henke
Från : Geffle
Kör : SxxB
Registration date : 07-02-20

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimeons 10 dec 2008, 12:49

jockelw skrev:
Tackar för svaret..

Det jag tänkte på ang mappen var att man skulle kunna ha en grund att börja med eftersom jag är helt ny på MS, har dock mappat en flertalet olika andra sprut. Men som sakt alltid enkelt om man har en grund med alla inställningar osv så man får igång skrället till att börja med.. Smile

Då kanske det åker dit ett ms så småning om..

Hur funkar det med kallstarter när det är ca: -10 osv, tomgångmotorn och så?

PS: vart eller av vem beställer man ett MS enklast?

Mofid på blocket. ska finnas länk här nånstans.

Edit: http://www.blocket.se/vi/11141795.htm?ca=5_s
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimeons 10 dec 2008, 15:48

jockelw skrev:
Tackar för svaret..

Det jag tänkte på ang mappen var att man skulle kunna ha en grund att börja med eftersom jag är helt ny på MS, har dock mappat en flertalet olika andra sprut. Men som sakt alltid enkelt om man har en grund med alla inställningar osv så man får igång skrället till att börja med.. Smile

Då kanske det åker dit ett ms så småning om..

Hur funkar det med kallstarter när det är ca: -10 osv, tomgångmotorn och så?

PS: vart eller av vem beställer man ett MS enklast?

Du kan använda allt som står i denna tråd rakt av. Min bil startar bra i kallt och har bra tomgång trots avsaknaden av tomgångsmotor, Öbergs bmw startar bra men håller inte tomgången så där behövs det en tomgångsmotor
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
jockelw
Skogenracing Small
jockelw


Antal inlägg : 17
Age : 39
Namn : Joakim Lindström
Från : Örnsköldsvik
Kör : Sierra 2,9
Registration date : 08-12-10

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimeons 10 dec 2008, 16:02

Mikael skrev:
jockelw skrev:
Tackar för svaret..

Det jag tänkte på ang mappen var att man skulle kunna ha en grund att börja med eftersom jag är helt ny på MS, har dock mappat en flertalet olika andra sprut. Men som sakt alltid enkelt om man har en grund med alla inställningar osv så man får igång skrället till att börja med.. Smile

Då kanske det åker dit ett ms så småning om..

Hur funkar det med kallstarter när det är ca: -10 osv, tomgångmotorn och så?

PS: vart eller av vem beställer man ett MS enklast?

Du kan använda allt som står i denna tråd rakt av. Min bil startar bra i kallt och har bra tomgång trots avsaknaden av tomgångsmotor, Öbergs bmw startar bra men håller inte tomgången så där behövs det en tomgångsmotor

Hmm ok så du använder alltså inte tomgångsmotorn? Ställer man spjällöppningen då till lagopm tomgång?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.MRPotato.se
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimeons 10 dec 2008, 19:42

Jepp
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
w8stg8
Skogenracing Medium
w8stg8


Antal inlägg : 86
Age : 34
Namn : Henri
Från : Oskarshamn
Kör : Bmw E28 TURBO
Registration date : 08-10-03

Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitimesön 14 dec 2008, 15:57

Behöver hjälp med mitt Megasprut till BMW:n.

Bilen startar och går ganska fint men då och då så klipper den av strömmen till MS boxen helt under någon tiondelssekund, låter precis som om den skulle misstända då och då.

Mätarna på förstasidan i megatune hoppar och har sig när "missen" kommer, och alla dioder på boxen slocknar, bränslepmpen stannar. Ett spänningsfall helt enkelt.

Något slags elfel är det ju men vad, har kollat igenom alla kablar och anslutningar, -hjälpte inte.

Har rivit och dragit i alla kablar när motorn är igång men ingen förbättring.

Sedan ibland så missar den även precis likadant men utan att strömmen till boxen slås av men då blinkar dioden som indikerar spjälläget.

Ska man kanske ta och byta relä, kan det pajja bara sådär?

Börjar bli riktigt trött på det här. Nu känns det som att nästa gång man ska köpa bil så ska den ha turbo från fabrik Smile
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Empty
InläggRubrik: Sv: Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc   Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc
Till överst på sidan 
Sida 1 av 44Gå till sida : 1, 2, 3 ... 22 ... 44  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Golf 2 Går dåligt, Frågor i tråden.. Hjälp önskas!
» Dumma frågor om Megasquirt
» Megasquirt frågor om sparkpout settings
» MS frågor
» E85 frågor.

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: