Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den)

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Empty
InläggRubrik: Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den)   Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Icon_minitimemån 03 jan 2011, 19:02

börjar bli less på att meka nu Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Help

Motor: Rotax 343

nytt:

nya lager, ny honad, nya kolvar.

Ny kondensator nya brytarspetsar ny inre (primär) tändspole ny yttre tändspole nya tändstift och tändkablar. nya kablar till hela tändningen.

det enda som inte är bytt på motorn är en packbox på variator sidan men jag tror inte det är något fel på den.


symtom:

körde med den i ca 40 minuter då den gick klockrent sen gick den sämre och sämre, misstände mera och mera så tillslut gick den inte ens framåt.

nu får jag inte igång den knappt. har ställt in brytarspetsarna exakt som dom ska vara och provat ställa om tändningen framåt och bakåt utan någon förbättring.

har perfekt fin blå gnista men går knappt att starta den.



några ideer?







Senast ändrad av Golden Boy den ons 05 jan 2011, 20:54, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Jeppo
Skogenracing Supreme
Jeppo


Antal inlägg : 811
Age : 35
Namn : Jesper Ericsson
Från : Tierp
Kör : V70N - Vector turbo
Registration date : 07-10-16

Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den)   Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Icon_minitimemån 03 jan 2011, 19:33

Värt att kolla upp packboxarna på vevaxeln, den är väl slidmatad också? En polare hade samma problem med en gammel-tax och där hade ena packboxen krypit ut och höll ej tätt..
Till överst på sidan Gå ner
E-Tech
Skogenracing Elite
E-Tech


Antal inlägg : 1584
Age : 43
Namn : Eric
Från : Jästrikland
Kör : 9,92sec 235kmh
Registration date : 06-10-13

Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den)   Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Icon_minitimemån 03 jan 2011, 19:42

Golden Boy skrev:
börjar bli less på att meka nu Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Help

Motor: Rotax 343

nytt:

nya lager, ny honad, nya kolvar.

Ny kondensator nya brytarspetsar ny inre (primär) tändspole ny yttre tändspole nya tändstift och tändkablar. nya kablar till hela tändningen.

det enda som inte är bytt på motorn är en packbox på variator sidan men jag tror inte det är något fel på den.


symtom:

körde med den i ca 40 minuter då den gick klockrent sen gick den sämre och sämre, misstände mera och mera så tillslut gick den inte ens framåt.

nu får jag inte igång den knappt. har ställt in brytarspetsarna exakt som dom ska vara och provat ställa om tändningen framåt och bakåt utan någon förbättring.

har perfekt fin blå gnista men går knappt att starta den.



några ideer?






ja kolla p box.... brukar bli konstiga saker då...
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den)   Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Icon_minitimemån 03 jan 2011, 20:05

ja det är klart suger den dåligt på ena cylindern så går den riktigt dåligt, ska kolla upp den i morgon.
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Liljan
Skogenracing Large
Liljan


Antal inlägg : 191
Namn : Fishmaster
Från : Gävle
Kör : riktigt långsamt med Suzuki SJ413 och Lynx Skogsräv
Registration date : 06-10-12

Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den)   Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Icon_minitimetis 04 jan 2011, 02:36

Haha, hade ett liknande problem. Sätt läpparna mot soppaslangen och sug, får du inte käften full med bensin utan att ta i så kanske du har stopp nånstans. Wink
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den)   Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Icon_minitimetis 04 jan 2011, 09:07

Liljan skrev:
Haha, hade ett liknande problem. Sätt läpparna mot soppaslangen och sug, får du inte käften full med bensin utan att ta i så kanske du har stopp nånstans. Wink

det sitter nytt membran i pumpen nytt filter samt alla slangar bytt men jag ska kolla upp det igen.
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den)   Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Icon_minitimetis 04 jan 2011, 19:59

tog isär hela motorn i dag och letade efter fel. hittade ingenting men bestämde mig för att byta packboxen på svänghjuls sidan. den var lite slapp. hittade en spricka i insugs gummit så bytte det oxå.

och nu funkar motorn klockrent! NOT!!!!!!


pratade med förra ägaren och han hade bytt alla tänddelar före mig då gick den i ca 2mil för honom, lika som för mig. så jag misstänker att det är kondensatorn som pajat igen. gick ca 40 minuter för mig med nya kondningar oxå.

när den går så går den riktigt bra så det är konstigt fel. kommer efter ca 2 mil? scratch

det finns inget mera att byta i motorn. allt är nytt. börjar fundera om det är dålig kvalitet på kondensatorn?


Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) 2lm6r80

Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) K0m1l0

Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Jeppo
Skogenracing Supreme
Jeppo


Antal inlägg : 811
Age : 35
Namn : Jesper Ericsson
Från : Tierp
Kör : V70N - Vector turbo
Registration date : 07-10-16

Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den)   Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Icon_minitimetis 04 jan 2011, 21:36

Jävligt lustigt, att de skulle vara dålig kvalite på kondensator är ju dock inte att utesluta.. Men känns långsökt tycker jag! Är så jävla trist med elfel, och jag är absolut ingen klippa på sådant.. Hur ser det ut med avluftningar till tanken osv? Du har säkert kollat det, men man vill ju kunna utesluta.
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den)   Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Icon_minitimetis 04 jan 2011, 21:53

det flödar soppa när man drar i snöret så inget fel på det. kollade i dag igen...

jag är ingen hejare på elektronik heller men det är inte direkt high tech när skotern är från 1977. man tycker ju att om allt är nytt så ska det funka men så är det tydligen inte.

hittade den här tråden som han säger att piratdelarna inte funkade sen bytte han till original så funkade skotern: http://www.retroskoter.com/viewtopic.php?f=17&t=6320&p=45680&sid=2d17a881ca529af93429a7d846d7e2f8

grejen är att skotern misstände mer och mer ju längre jag körde så gnistan kanske vart svagare med tiden och det kan bero på att kondensatorn slutat fungera. då får man gnista utanför motorn som jag har men inte under komprision. hoppas verkligen min teori stämmer nu så man får åka lite oxå!
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den)   Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Icon_minitimetis 04 jan 2011, 22:03

"Dom säger att det är c:a 20% reklamationer på Duduco och inga på original"

ska fan ha original!
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Jeppo
Skogenracing Supreme
Jeppo


Antal inlägg : 811
Age : 35
Namn : Jesper Ericsson
Från : Tierp
Kör : V70N - Vector turbo
Registration date : 07-10-16

Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den)   Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Icon_minitimetis 04 jan 2011, 22:19

Golden Boy skrev:
det flödar soppa när man drar i snöret så inget fel på det. kollade i dag igen...

jag är ingen hejare på elektronik heller men det är inte direkt high tech när skotern är från 1977. man tycker ju att om allt är nytt så ska det funka men så är det tydligen inte.

hittade den här tråden som han säger att piratdelarna inte funkade sen bytte han till original så funkade skotern: http://www.retroskoter.com/viewtopic.php?f=17&t=6320&p=45680&sid=2d17a881ca529af93429a7d846d7e2f8

grejen är att skotern misstände mer och mer ju längre jag körde så gnistan kanske vart svagare med tiden och det kan bero på att kondensatorn slutat fungera. då får man gnista utanför motorn som jag har men inte under komprision. hoppas verkligen min teori stämmer nu så man får åka lite oxå!

Är det bosch-system på den? Petterssons på kryddstigen i gävle brukar ju ha mycke grejjer hemma till gammskoters.. Kanske där du handlat? Vet att när jag höll på med morfars gammtax 440 så handla han grejjer av petterson på k-stigen och det var boschgrejjer han fick då.. Värt att kika upP!
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den)   Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Icon_minitimetis 04 jan 2011, 22:25

japp var på Petterssons senast i dag och köpte insug för 180kr som jag såg senare kostade 85kr på: http://www.rinab.nu/Snoeskoter2/Ski-Doo/Motor/Foergasarflaensar skapligt påslag men man slipper ju vänta Smile
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den)   Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Icon_minitimeons 05 jan 2011, 20:51

kollade mina kondningar och det var inget fel på dom. kollade mera på tändplattan när jag lödde tillbaka dom och såg att en kabel hade tryckts in där skruven som håller tändplattan sitter så antagligen så vart det kortslutning där efter jag satt dig tändplattan. ställde spetsarna exakt 0.4mm och sen startade skotern och gick skitfint! Very Happy

så dom fel jag fixade var, hål i insugsgummi, otät packbox bakom svänghjul samt kortslutning av brytarspets. nu går den riktigt fint och efter ca 1h körning låter den nästan inkörd oxå Smile

fan vad skoj det är med en gammal skoter endå, gillar den här bättre än 08ans Nytro jag lånade. nog för att det är slött men det är bara att stumma på för fulla muggar och luta dit man ska hehe Very Happy

Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Xp223q
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den)   Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Icon_minitimeons 05 jan 2011, 21:29

Klart underskattat med gammal skoter Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den)   Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Icon_minitimeons 05 jan 2011, 21:34

Mikael skrev:
Klart underskattat med gammal skoter Smile


Fan Ja! Very Happy

så ser den ut utan snö. funderar på att lacka om den men huvudsaken den funkar just nu.
Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) 67v02c
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Jeppo
Skogenracing Supreme
Jeppo


Antal inlägg : 811
Age : 35
Namn : Jesper Ericsson
Från : Tierp
Kör : V70N - Vector turbo
Registration date : 07-10-16

Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den)   Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Icon_minitimeons 05 jan 2011, 22:07

Fyfan va kul att du fick igång den Jonnyboy's Wink Nu blir de rock n roll o skogarna då förstår ja
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den)   Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den) Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Hjälp! Ski-Doo 340 misständer trots att allt är nytt! (nu funkar den)
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» evo 3 misständer
» 535a turbo misständer
» Ford sierra DOHC misständer vid gaspådrag
» Ford 2.9 går dåligt misständer efter motorbyte
» Vill veta allt sierra!!!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Allmänt-
Hoppa till: