Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Koppla hydraulisk handbroms.

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Koppla hydraulisk handbroms. Empty
InläggRubrik: Koppla hydraulisk handbroms.   Koppla hydraulisk handbroms. Icon_minitimelör 08 jun 2013, 16:34

Tjenare, har funderingar på att slänga i min hydrauliska handbroms som ligger och samlar damm i min Ford Sierra.
Sitter dock och funderar över hur man ska koppla in det med en vettig lösning, verkar finnas cirka tusen olika idér hos olika folk.
Men vad tror ni om detta sätt?

Koppla hydraulisk handbroms. Broms
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Koppla hydraulisk handbroms. Empty
InläggRubrik: Sv: Koppla hydraulisk handbroms.   Koppla hydraulisk handbroms. Icon_minitimelör 08 jun 2013, 17:21

jag vet hur det är när man letar info. finns miljoner med ideer men ingen som värkligen vet nått. dock har jag lite koll på det nu.

nr1: du har en liten dosa före bakaxeln som tar bort lite tryck till bakbromsarna. kan vara så att du har runt 25% broms där. om man skiter i den så kommer bakbromsarna att låsa sig i bak före dom låser sig i fram vilket inte är någon höjdare.

Nr2: du vill ha full kraft från handbromsen så lösningen på det är så enkelt som att du sätter bromskraft förminskaren om vi ska kalla den så före handbromsen. enkelt va? Smile

hur drar du ledningarna?

du köper skarvar på Mekonomen som är av bra kvalite och kapar original bromsledning sen är det bara att dra från "bromskraftförminskaren" till handbromsen igenom den och tillbaka till hjulen.

Koppla hydraulisk handbroms. 66-450_m



huvudbromscyl->handbromsförminskaren->handbromsen->Bakhjulen



Jspec säljer handbromsar som verkar ok. men hur länge dom håller är svårt att svara på
http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/interior/hydraulisk-handbroms/brakeland-600mm-hydraulisk-handbroms.html


att tänka på är att du borrar hål i locket till din bromsolje behållare och monterar en ventil från ett hjul eller ett rör som du tätar på något vis. tog själv och jängade in en anslutning med en tjock o-ring. sen drar man en slang till hjulet/däcket och tar en liten skruvmejsel och öppnar ventlien i hjulet så det läcker lite lagomt. monterar slangen mellan hjulet och oljebehållaren så har du trycksatt behållaren med ca 2 bar. sen är det bara att öppna nipplarna på oken och låta det rinna ut tills du ser att det inte kommer någon luft. gör man inte så är det nog väldigt svårt att lufta.

ser ut ungefär så här fast du drar slangen till hjulet
Koppla hydraulisk handbroms. 2012-07-20-09-14-10_img_4149




på min cyl så var den främre anslutningen in och den bakre ut. kan vara tvärs om ibland så var noga med att kolla upp det annars så hör du när du drar i handbromsen att det kommer luft i oljeburken. då är det bara att skifta bromsrören
Koppla hydraulisk handbroms. UNINT126_1

det kan verkar krångligt men det är inte så himmla svårt. börja med att leta reda på vart din bromskraftförmisnare sitter. har du tur så kanske den sitter i fram redan vid torpeden. på min StarVo (Volvo 240) så sitter den presis före bakaxeln så det går slangar ut från den.
Koppla hydraulisk handbroms. 73108-f015a064ddb8e55be393d55bbda1ead0

hoppas det gav svar på dina frågor Smile

Koppla hydraulisk handbroms. 33b0osz
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
MrB
Skogenracing Large
MrB


Antal inlägg : 275
Age : 55
Namn : Björn
Från : Borlänge
Kör : Capri RS Clone
Registration date : 10-09-17

Koppla hydraulisk handbroms. Empty
InläggRubrik: Sv: Koppla hydraulisk handbroms.   Koppla hydraulisk handbroms. Icon_minitimesön 09 jun 2013, 18:35

jag skulle nog byggt ett helt fristående system ,dubbla bromsok bak , för hur skall man få hydralsystemet att fungera med "dubbla" huvudbromscylindrar , vad händer om man ansätter handbromsen med fotbromsen nedtryckt , klarar handbromscylindern (huvudcylindern ) trycket från fotbromsen när den är avlastad osv , sedan finns ju en säkerhetsaspekt också .Helt separata system ....pajar ett så funkar det andra
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Koppla hydraulisk handbroms. Empty
InläggRubrik: Sv: Koppla hydraulisk handbroms.   Koppla hydraulisk handbroms. Icon_minitimesön 09 jun 2013, 23:10

MrB skrev:
jag skulle nog byggt ett helt fristående system ,dubbla bromsok bak , för hur skall man få hydralsystemet att fungera med "dubbla" huvudbromscylindrar , vad händer om man ansätter handbromsen med fotbromsen nedtryckt , klarar handbromscylindern (huvudcylindern ) trycket från fotbromsen när den är avlastad osv , sedan finns ju en säkerhetsaspekt också .Helt separata system ....pajar ett så funkar det andra


funkar kanon det. alla kör så i stort sätt. enda som händer är att bromsen känns stumm om man drar i kyckan och bromsar samtidigt.



Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Budda
Skogenracing Large



Antal inlägg : 166
Age : 32
Namn : Ludvig
Från : Enköping
Kör : Lite för fort
Registration date : 11-10-09

Koppla hydraulisk handbroms. Empty
InläggRubrik: Sv: Koppla hydraulisk handbroms.   Koppla hydraulisk handbroms. Icon_minitimemån 10 jun 2013, 10:46

Nu borde inte jag uttala mig då jag aldrig hållt på med hydrauliska handbromsar. Men KL-racing säljer följande:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/bromsar_-tillbehor/hydraulisk-handbroms/fordelningsventil.html
Där finns det även en skiss på hur det ska kopplas.
Kanske kan vara något?
Till överst på sidan Gå ner
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Koppla hydraulisk handbroms. Empty
InläggRubrik: Sv: Koppla hydraulisk handbroms.   Koppla hydraulisk handbroms. Icon_minitimetor 13 jun 2013, 21:10

MrB skrev:
jag skulle nog byggt ett helt fristående system ,dubbla bromsok bak , för hur skall man få hydralsystemet att fungera med "dubbla" huvudbromscylindrar , vad händer om man ansätter handbromsen med fotbromsen nedtryckt , klarar handbromscylindern (huvudcylindern ) trycket från fotbromsen  när den är avlastad  osv , sedan finns ju en säkerhetsaspekt också .Helt separata system ....pajar ett så funkar det andra
Saken är ju den att det inte finns några bromsok bak, sitter trumbromsar bak på denna rallybil. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Limpdjur
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 786
Age : 40
Namn : Johan Lindberg
Från : Bollnäs
Kör : Dkw S6 -95
Registration date : 06-10-26

Koppla hydraulisk handbroms. Empty
InläggRubrik: Sv: Koppla hydraulisk handbroms.   Koppla hydraulisk handbroms. Icon_minitimetor 13 jun 2013, 22:56

Har 2 kompisar som bara har en t-koppling in på ledningen bak, sägs att det kan bli joll(låser sig?) om man trycker på både pedal å drar i krycka samtidigt men inget som han upplevt när han lyckats med det i stridens hetta.
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Koppla hydraulisk handbroms. Empty
InläggRubrik: Sv: Koppla hydraulisk handbroms.   Koppla hydraulisk handbroms. Icon_minitimefre 14 jun 2013, 07:07

Arvidsson skrev:
MrB skrev:
jag skulle nog byggt ett helt fristående system ,dubbla bromsok bak , för hur skall man få hydralsystemet att fungera med "dubbla" huvudbromscylindrar , vad händer om man ansätter handbromsen med fotbromsen nedtryckt , klarar handbromscylindern (huvudcylindern ) trycket från fotbromsen  när den är avlastad  osv , sedan finns ju en säkerhetsaspekt också .Helt separata system ....pajar ett så funkar det andra


Saken är ju den att det inte finns några bromsok bak, sitter trumbromsar bak på denna rallybil. Smile

förläng spaken bara så får du bra handbroms endå Wink
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Sponsored content





Koppla hydraulisk handbroms. Empty
InläggRubrik: Sv: Koppla hydraulisk handbroms.   Koppla hydraulisk handbroms. Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Koppla hydraulisk handbroms.
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Hydraulisk koppling mt75
» Koppla in varvräknare
» handbroms problem
» Handbroms problem 855 GLT - 97
» Ford Sierra -89, dålig handbroms vänster bak?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: