Gör en snabb genomgång, drar bara i snabba drag, utgår från tunerstudio då det är de jag använder lite olika benämningar på vissa saker mot megatune.
Tändning borde stämma eftersom du antagligen kör med trigger på org placering och den borde vara lika på alla dom å msq filen borde vara inställd för det.
Req fuel
Talar om storleken på spridarna och är ett värde som multipliceras med värdet i ve tabellen.
Dette gör att man i teorin kan byta spridare ändra req fuel så skall mappen stämma, det gör det inte riktigt i verkligheten. Man brukar få välja mellan att göra om låglast eller höglast skall stämma.
Finns under basic / load settingsknappen, sen klickar man på knappen å kör "guiden" för den.
Det är inte säkert de stämmer så bra om öppningstiden på spridaren är fel och personen innan kört med olika antal squirts osv men prova enligt guiden.
När du kör på startmotorn så går den på fasta öppningstider. Finns under startup/idle knappen och priming/pulse width.
Har man utgått från en mapp till samma motor så kan man räkna om i procent för att komma i närheten, det får göras manuellt på alla rader.
Om mappen är gjord för 600cc spridare och du har 300cc spridare så kommer du få hälften av soppan, då får du dubbla alla värden.
Detta är dock inte så kinkigt på en lättstartad motor så fort den går igång så tar annat över.
Just efter start finns afterstart enrichment på samma knapp det kan ställas lite olika. har bara laddat upp utgångsfilen från tunerstudio å där är det aktivt i 250 cycles på motorn. detta kan du skippa så länge
Warmup wizard är själva uppvärmnings delen, det är kompensation i öppningstid i procent enligt kylvätsketemp. Skippa detta också så länge.
Så här gör jag vid uppstart
Det igentliga nummer 1 bredbandslambda, skaffa en om du inte har.
1. Strobba tändning på startmotor, stämmer tändning? (lås via spark->spark settings->fixed angel)
Ser varvtalet bra ut så vr läsningen funkar bra?
2. Start.
Ditt mål är att få den att gå på tomgång och bli varm sen får man jobba med kallstarterna senare.
Startar den till rikigt å distinkt men dör av sen då får man jobba med reqfuel, antagligen öka om det inte är så att den surar å blödrar för att sen dö då får man minska.
Tänder den bara till flera gånger och bara lite då å då utan att starta riktigt så öka priming pulse width lite.
När du väl får den att gå, så sitt med req fuel framme å ändra för att hålla den igång tills den blir varm. om accpumps effekten är någorlunda riktigt så kan det funka att snabb pumpa på gasen för att ge den extra soppa.
Min gamla pinto vill gärna ha lambda 0.8/afr 12.0 under kallstart sen får man ge lite spjäll öppning också tills den blir varm eftersom jag inte har nån tomgångsmotor. Den har jag faktiskt aldrig kollat hur man mappar alls men jag hade plugat den å ställt upp spjället när man väl kan hålla den vid liv. När den är varm så hade jag justerat req fuel så lambdan ligger på 0.9 typ för att ha lite marginal mot snålboggar när du skall börja köra och för att mappen skall vara åt det feta hållet.
Ett tips är också att ställa in floodclear (startup/idle->cranking settings) Kolla värdet från tps där du kalibrerar den å skriv in ett värde en bit ifrån fullgas, då håller du bara fullgas så ger den ingen soppa på starten om du surat den.
Jag skulle köpa tunerstudio om jag var du då får man tillgång till tune analyze vilket är autotune mot bredands lambdan vilket funkar skitbra när man skall mappa själv.
Så här är min mappnings strategi när jag mappar själv utan chaufför.
1.Ser till att gör hela tabellen med rätt skala på en gång vad det gäller lastpunkter, det är jätte tråkigt att göra om hela mappen om du skall börja ladda mer å du har gjort mappen för 1bars ladd å skall ladda 2 sen. Dock får man kompromissa lite eftersom ms har så få lastpunkter.
2. Lägger in en lambda tabell i tunerstudio som man vill att den skall autotuna mot. Ställer in kriterierna så den inte är å pillar hela tiden i området kring tomgång
3. justerar req ful så att den ligger kring lambda 0.8-0.9 på tomgång å provar att krypköra å se så det inte drar iväg åt nå håll allt för mycket direkt. Små gasrörelser så man inte triggar accpump å blir lurad, eller stänger man av den funktionen.
4. Märker man att det blir jätte fett direkt (0.8 å neråt), släpp av.
Då mappen är för "brant" då markerar jag området uppåt höger på varvtal å map värde som är ovan för mitt lilla tomgångs å kryp område. Sen klickar jag på multiplicera knappen å tar 0.9 för att minska hela mappen ovanför med 10% eller vad jag tycker är lämpligt.
Man skall tänka på att ha vettiga ve värden, jag brukar ha kring 20-30 vid tomgång så man får en lagom skala på hela mappen.
5. Jobbar vidare så, gasar släpper av markerar ett högre område å minskar/ökar med lågt ladd inställt givetvis. Jobbar så tills jag kan göra segdragningar hela registret med lambda på 0.8 är det upp på 0.82-0.85 så låter jag det vara där
Mappen blir hackig när man gör så och man får städa lite vart eftersom manuellt.
6. Sen börjar jag köra med autotune. Antingen kan man välja att den ändrar direkt medans du gasar eller att den lägger in korrigeringar som den samlar på sig vart efter du träffar lastpunkterna och som du får godkänna sen. Så kan man åka å göra massa pull å låta den snåla av sen.
Jag har haft bra mappar att utgå ifrån vad det gäller tändning som jag har safeat ner annars kan det givetvis vara vanskligt givetvis.
Har man chauför å mappar så kan det var lämpligt att mappa cruise manuellt i tunedelen där man stegar omkring i tabellen i 3d å håller in ctrl å trycker pil ner/upp för att ändra. är det ett stort område som är helt fel är det krångligt tycker jag att ändra i tunedelen.
Hittade en tändnings mapp när jag googla. Får jag msq filen å storleken på spridarna så kan jag peta i allt sånt åt dig å räkna om grejjerna som går på fasta tider så det bör vara i närheten.
http://passionford.com/forum/general-car-related-discussion/21921-zetec-turbo-dyno-charts-figures-or-ignition-fuel-maps.htmlFör de var en nyare zetec va? då borde denna vara rätt rimlig även om det är en nyare bara att plocka av lite.
Edit: Såg nu att de var en nyare dohc fast i en annan än turbobilen å att de var en 8v i den. 8v brukar vilja ha mer tändning men nu är de ju ett mycket konstigt förbränningsrum i dessa dohcar å relativt högt komp har jag för mig? zetec tändmappen borde kunna utgås ifrån iaf.