Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Turbon laddar sent

Gå ner 
+4
Mikael
Veteranhenke
Öbbe
simonlars
8 posters
Gå till sida : 1, 2  Nästa
FörfattareMeddelande
simonlars
Skogenracing Small



Antal inlägg : 37
Age : 32
Namn : Simon
Från : Gotland
Kör : Ford Sierra 2,0 Turbo
Registration date : 11-07-12

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimemån 18 jul 2011, 11:47

Tjena jag har köpt en turbo konventerad Ford sierra 2,0.
Jag fick plocka på turbon och rubbet för det låg brevid. Nu när jag väl har fått igång den och kollat så turbon får klokt med olja och vatten så var det dags för provkörning. Och nu till problemet när jag gasade upp till 3500 rpm så laddade den 0.1 bar och vid 5500 rpm var laddet på 0.6 bar. Turbon är från en mitsubishi TC06.
Då är frågan varför laddar den så sent?

Som ni kanske förstår så är jag nybörjare och kan inte så hemst mycket om turbo.

Mvh Simon
Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimemån 18 jul 2011, 16:26

kolla läckage till o börja med..

sen ge oss mer info om installationen så är de lättare.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
simonlars
Skogenracing Small



Antal inlägg : 37
Age : 32
Namn : Simon
Från : Gotland
Kör : Ford Sierra 2,0 Turbo
Registration date : 11-07-12

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimemån 18 jul 2011, 18:18

från turbon har jag ett tryckrör som går över till andra sidan där en intercooler sitter som går vidare till insuget. jag har dragit åt alla slangklämmor som sitter och kollade så allt satt fast. men jag har inte provkört ännu. Men tryckröret vid turbon sitter bara tre centimeter in och med en bult i på ena sidan och den glappar även fast jag har dragit den. så jag måste förmodligen sätta en slangbit där med klämmor på så det blir tätt. Men som du kanske har märk så kan jag inte allt vad som har med turbo och göra.

Hoppas de var den infon du ville åt. Om du inte förstår så kan jag ta en bild och kasta upp.
Men tack så länge....

Mvh Simon
Till överst på sidan Gå ner
Veteranhenke
Skogencrew
Veteranhenke


Antal inlägg : 1026
Age : 42
Namn : Direktörn
Från : Gävle
Kör : BMW 323 E21 2,8 turbo
Registration date : 06-11-19

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimemån 18 jul 2011, 20:31

Ett enkelt sett att leta läckage är att spruta startgas vid alla skarvar, reagerar motorn vid nån skarv så har du läckage.
Till överst på sidan Gå ner
simonlars
Skogenracing Small



Antal inlägg : 37
Age : 32
Namn : Simon
Från : Gotland
Kör : Ford Sierra 2,0 Turbo
Registration date : 11-07-12

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimefre 29 jul 2011, 14:53

Nu har jag kollat med startgas och motorn reagerade när jag spröt vi kopling från turbon och tryckröret. så jag tog avgaspackning på tub men den laddar sent ändå och jag har provat vid alla skarvar. Så jag behöver lite tips hur man kan göra för att få det tätt.

Turbon laddar sent Mg6100
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimefre 29 jul 2011, 16:21

Bästa är att protrycka hela anläggningen. ett rör med ett lock på och en bilventil som du med hjälp av en bit slang skruvar fast på turbons inlopp. Försiktig dock för det är risk att du skjuter bort tryckslangar.

Om det helt tätt och fortfarande fel så kan du undersöka wastegaten så den funkar som den ska, kanske står öppen eller liknande
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Mese_Jonas
Skogenracing Supreme
Mese_Jonas


Antal inlägg : 893
Age : 37
Namn : Jonas Gistö
Från : Terjärv/Finland
Kör : Mercedes 190
Registration date : 07-11-25

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimefre 29 jul 2011, 17:42

Tänkte när skrev att du inte provkört ännu, så ifall du bara stått på stället å gasat så laddar inte nödvändigtvis något!! Mvh
Till överst på sidan Gå ner
simonlars
Skogenracing Small



Antal inlägg : 37
Age : 32
Namn : Simon
Från : Gotland
Kör : Ford Sierra 2,0 Turbo
Registration date : 11-07-12

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimefre 29 jul 2011, 20:20

Nej jag stod inte still när jag prövde jag körde och de var samma problem. Jag la upp en bild men den går tydligen inte att se... ska göra ett nytt försök.
Till överst på sidan Gå ner
simonlars
Skogenracing Small



Antal inlägg : 37
Age : 32
Namn : Simon
Från : Gotland
Kör : Ford Sierra 2,0 Turbo
Registration date : 11-07-12

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimefre 29 jul 2011, 20:34

här är länk till bilder under huven. avgas massan har jag smetat på ett TJOCKT lagar så det har jäsat ut. tryckröret sitter bara med en bult och är in sjuten ca 2cm i turbon. tips på lösning ist för de?


http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=136318&album=20345&saved
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimefre 29 jul 2011, 21:35

föreslår att du letar på det som ska vara orginal där eller slipar ner så det blir runt och fint så du kan ha slang alt att svetsa om turbon. Fast innan kan du börja med att provtrycka som jag beskrev ovan
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
simonlars
Skogenracing Small



Antal inlägg : 37
Age : 32
Namn : Simon
Från : Gotland
Kör : Ford Sierra 2,0 Turbo
Registration date : 11-07-12

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimetis 02 aug 2011, 12:34

Men kan jag inte kapa bort fästerna och sätta en bit silicon slang med klämmor vid turbon och sen kolla med startgas? Jag för stod inte riktigt hur jag skulle provtrycka det.
Till överst på sidan Gå ner
simonlars
Skogenracing Small



Antal inlägg : 37
Age : 32
Namn : Simon
Från : Gotland
Kör : Ford Sierra 2,0 Turbo
Registration date : 11-07-12

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimetis 02 aug 2011, 17:15

Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimetis 02 aug 2011, 17:44

Det där ska funka bra.

Så här ser mina provtryckare ut, har lite olika varianter beroende på vilken turbo anläggningen har. Skruva bara fast den på turbons inlopp, kör upp trycket till det laddtryck du tänkt åka på och lyssna om det läcker. Startgas funkar inte att kolla tryckläckor med så det behöver du inte ens testa

Turbon laddar sent Iyhge0
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
simonlars
Skogenracing Small



Antal inlägg : 37
Age : 32
Namn : Simon
Från : Gotland
Kör : Ford Sierra 2,0 Turbo
Registration date : 11-07-12

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimetis 02 aug 2011, 18:54

Så jag måste kapa bort fästerna på turbon och tryckröret och sätta siliconslang innan jag provtrycker?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimetis 02 aug 2011, 18:55

Mikael skrev:
Skruva bara fast den på turbons inlopp
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
simonlars
Skogenracing Small



Antal inlägg : 37
Age : 32
Namn : Simon
Från : Gotland
Kör : Ford Sierra 2,0 Turbo
Registration date : 11-07-12

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimeons 03 aug 2011, 11:47

Jag har gjort en ny o-ring till tryckröret nu så det glappar ingenting. Så jag ska bara fixa en provtryckare och se om de funkar...

Jag såg att det satt en nippel på slangen mellan luftfiltret och turbon. Går det att provtrycka med hjälp utan av den? Fixar bild så du får se hur den ser ut.
Till överst på sidan Gå ner
simonlars
Skogenracing Small



Antal inlägg : 37
Age : 32
Namn : Simon
Från : Gotland
Kör : Ford Sierra 2,0 Turbo
Registration date : 11-07-12

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimeons 03 aug 2011, 12:30

Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimeons 03 aug 2011, 13:57

ja säkert men du lär du fortfarande ha ett "lock" istället för filter.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
simonlars
Skogenracing Small



Antal inlägg : 37
Age : 32
Namn : Simon
Från : Gotland
Kör : Ford Sierra 2,0 Turbo
Registration date : 11-07-12

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimeons 03 aug 2011, 15:30

Okej. ska kolla om jag hittar något som passar hemma annars får jag höra med en som kan svetsa aluminium...
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimeons 03 aug 2011, 23:10

Det är en orginallösning, det borde funka men för att veriferia det så måste du provtrycka. Kan vara något annat ställe som läcker också
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
simonlars
Skogenracing Small



Antal inlägg : 37
Age : 32
Namn : Simon
Från : Gotland
Kör : Ford Sierra 2,0 Turbo
Registration date : 11-07-12

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimetor 04 aug 2011, 10:29

Jag gjorde stora fram steg igår. Jag började med att göra en ny o-ring till tryckröret och sen provtryckte jag. Jag tog och spröt på såpa och vatten för att se om de bubblade vid någon skarv. Men de var tätt överallt förutom vid turbon. så jag plockade av turbon och la den på bänken och delade på den. Jag tog bort den stora låsringen som sitter på (turbinhuset?) och såg att det satt en "o-ring" packning där så jag ska se om jag får tag på en ny eller så får jag göra en av vulktejp eller packningspasta.

Tack så hämst mycket för all hjälp än så länge!
Till överst på sidan Gå ner
simonlars
Skogenracing Small



Antal inlägg : 37
Age : 32
Namn : Simon
Från : Gotland
Kör : Ford Sierra 2,0 Turbo
Registration date : 11-07-12

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimefre 05 aug 2011, 14:26

Jag gjorde en ny packning igår och fick allt tätt. Men nu till nästa problem. Jag var ute och prov körde igår och då gick den väldigt dåligt. Jag var tvungen att smyga upp den men den varvade inte mer än 3000rpm och om jag tryckte plattan i mattan så bluddrade den bara. Vad är felet?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimefre 05 aug 2011, 15:04

Vad har du för tillskott av bränsle när turbon börjar ladda?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
simonlars
Skogenracing Small



Antal inlägg : 37
Age : 32
Namn : Simon
Från : Gotland
Kör : Ford Sierra 2,0 Turbo
Registration date : 11-07-12

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimefre 05 aug 2011, 15:51

Allt är orginal.. Så jag är tvungen att fixa fyra sårigare till? Ska jag göra som den guide du har gjort? Är det lättast?
Till överst på sidan Gå ner
simonlars
Skogenracing Small



Antal inlägg : 37
Age : 32
Namn : Simon
Från : Gotland
Kör : Ford Sierra 2,0 Turbo
Registration date : 11-07-12

Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitimefre 05 aug 2011, 17:18

Spridare menade jag. (skrev på mobilen)
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Turbon laddar sent Empty
InläggRubrik: Sv: Turbon laddar sent   Turbon laddar sent Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Turbon laddar sent
Till överst på sidan 
Sida 1 av 2Gå till sida : 1, 2  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Generator laddar ej
» A4 1,8tq laddar endast 0,2
» Oljetryck till turbon
» köpa tätning till turbon
» Köra vatten till turbon?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: