Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer

Gå ner 
+7
Roobin
Grey
Catling
Mikael
Hedin_
Henrik
///markus
11 posters
Gå till sida : 1, 2, 3  Nästa
FörfattareMeddelande
///markus
Skogenracing Large



Antal inlägg : 120
Age : 32
Namn : Markus
Från : Åland
Kör : Sierra
Registration date : 09-11-18

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimetis 15 feb 2011, 20:23

Tänkte visa vad jag pysslat med lite aktivare efter årsskiftet! Ett projekt som jag pratat om länge men som blev möjligt först när jag fick tag i en till sierra kaross, ville inte bygga på min brukssierra iom att då skulle jag vara tvungen att köpa ny bil för några tusenlappar och det kände jag inte för!
Nå iaf, tanken med bilen är att den ska användas till att visa japspojkarna i vilken ände bilen ska driva, sladdas med och om det inte blir bur i den så ska det svinas runt på stan med den Twisted Evil
Sen så tror jag att det är ålands enda sierra med v6turbo så det är klart att det driver på lite.


Bilinfo:

Sierra 89
rostlagas
underredsbehandlas
asfaltsmattan borta inne i bilen
sittastilla stolar
onödigt kablage borta, hoppas på att jag inte klantade till det så att belysningen kommer att strula scratch
måla på insidan, durkplåt på golvet
måla utsidan, vet inte färg ännu



väghållning:

raidopower hydralisk handbroms
nya bussningar runt om
justerbara bilstein fram
sänkfjädrar bak
typ xyb gasstötar bak

motor:

holset hx35
egen kopia på mikael s grenrör
kl intercooler
topparna lyfts väl av och fräschas upp, sku kanske va en portning och annan kam?
större spridare runt 400cc
boshc o44 bränslepump
8mm bränsle slangar
catchtank
accel tändblock
motorstyrning är ännu okänt! hör mycket skit om ms här på åland men det är nog bara folk som snackar och inte har prövat själva?

några dammiga bilder

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer IMG_0685

tomt på kablage
///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer IMG_0681

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer IMG_0682

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer IMG_0683

lite krimskrams måste jag väl få ha
///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer IMG_0691






Senast ändrad av ///markus den sön 01 apr 2012, 15:15, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan Gå ner
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik


Antal inlägg : 1669
Age : 35
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimetis 15 feb 2011, 20:38

Inte ålands enda Wink
Till överst på sidan Gå ner
Hedin_
Skogenracing Elite
Hedin_


Antal inlägg : 1976
Age : 33
Namn : Tobbe
Från : Gävle
Kör : Audi A4 1.8T
Registration date : 08-12-15

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimetis 15 feb 2011, 20:48

Klart du ska ha ms Wink
Till överst på sidan Gå ner
///markus
Skogenracing Large



Antal inlägg : 120
Age : 32
Namn : Markus
Från : Åland
Kör : Sierra
Registration date : 09-11-18

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimetis 15 feb 2011, 20:51

e det så? känner inte till nån annan som det byggs på?
Till överst på sidan Gå ner
Hedin_
Skogenracing Elite
Hedin_


Antal inlägg : 1976
Age : 33
Namn : Tobbe
Från : Gävle
Kör : Audi A4 1.8T
Registration date : 08-12-15

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimetis 15 feb 2011, 21:14

///markus skrev:
e det så? känner inte till nån annan som det byggs på?

Ja alla i skogencrew kör med det o jag o bra många till Smile
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimetis 15 feb 2011, 21:19

MS funkar bra om man är medveten om att det är ett budget sprut, Jag har varit inblandat i 15-20 stycken och problemet som blir är endast handhavande. Som jag ser det så väljer man antingen ett budget sprut som MS annars hoppar man direkt upp på ett riktigt kvalitetssprut som autronic, link, vipec etc. Många verkar välja VEMS men jag anser att det finns för mycket problem med det fortfarande som MS dras med för att det ska vara ett bra alternativ

För en hx35 skulle jag tro att min gamla Sierra mapp funkar ypperligt. Byta kontakt på orginalhärvan, montera bosch lufttemp och vattentemp samt ladda in mappen och justera in tändningen med stroblampa så är det bara åk. Dock måste man välja exakt rätt spridare och i det här fallet 350cc på bensin eller 630cc för e85
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Catling
Skogenracing Large
Catling


Antal inlägg : 221
Age : 34
Namn : Mathias Dahlström
Från : Karlstad
Kör : Ford Capri mk3-78, -81, Ford Granada-85
Registration date : 07-11-09

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimetis 15 feb 2011, 21:35

Mikael skrev:
MS funkar bra om man är medveten om att det är ett budget sprut, Jag har varit inblandat i 15-20 stycken och problemet som blir är endast handhavande. Som jag ser det så väljer man antingen ett budget sprut som MS annars hoppar man direkt upp på ett riktigt kvalitetssprut som autronic, link, vipec etc. Många verkar välja VEMS men jag anser att det finns för mycket problem med det fortfarande som MS dras med för att det ska vara ett bra alternativ

För en hx35 skulle jag tro att min gamla Sierra mapp funkar ypperligt. Byta kontakt på orginalhärvan, montera bosch lufttemp och vattentemp samt ladda in mappen och justera in tändningen med stroblampa så är det bara åk. Dock måste man välja exakt rätt spridare och i det här fallet 350cc på bensin eller 630cc för e85

Fördelaren? jobba inte du med någon av punkterna?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimetis 15 feb 2011, 21:54

Fördelaren? Är en tändkurva i som funkar bra, enda man gör är att vrida fördelaren så sprutet överensstämmer med verkligheten.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimetis 15 feb 2011, 23:09

Kul projekt!
Jag tänkte dela med mig av ett mycket enkelt sätt att lösa världens problem på! Smile Eller i alla fall göra ditt EMS val lite lättare.
Nyckelfärdigt insprutnings-kit för Fords 2,9l V6a

Spridarna är Saabs röda spridare. Kan hittas för en spotstyver på en skrot.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Catling
Skogenracing Large
Catling


Antal inlägg : 221
Age : 34
Namn : Mathias Dahlström
Från : Karlstad
Kör : Ford Capri mk3-78, -81, Ford Granada-85
Registration date : 07-11-09

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimetis 15 feb 2011, 23:30

Mikael skrev:
Fördelaren? Är en tändkurva i som funkar bra, enda man gör är att vrida fördelaren så sprutet överensstämmer med verkligheten.

inte mappen som jag undra över... var inte du och ändra någon av trigger punkterna i fördelar en som var dubbel eller liknande? , orkar inte leta upp. men nått va de?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimeons 16 feb 2011, 06:51

Inte om man väljer att styra den som TFI då är det bara köra
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
///markus
Skogenracing Large



Antal inlägg : 120
Age : 32
Namn : Markus
Från : Åland
Kör : Sierra
Registration date : 09-11-18

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimeons 16 feb 2011, 19:47

Hedin_ skrev:
///markus skrev:
e det så? känner inte till nån annan som det byggs på?

Ja alla i skogencrew kör med det o jag o bra många till Smile

haha jo det känner jag till! jag svarade på han som menar att det finns en till likadan på åland, glömde att editera
Till överst på sidan Gå ner
///markus
Skogenracing Large



Antal inlägg : 120
Age : 32
Namn : Markus
Från : Åland
Kör : Sierra
Registration date : 09-11-18

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimeons 16 feb 2011, 19:53

Mikael skrev:
MS funkar bra om man är medveten om att det är ett budget sprut, Jag har varit inblandat i 15-20 stycken och problemet som blir är endast handhavande. Som jag ser det så väljer man antingen ett budget sprut som MS annars hoppar man direkt upp på ett riktigt kvalitetssprut som autronic, link, vipec etc. Många verkar välja VEMS men jag anser att det finns för mycket problem med det fortfarande som MS dras med för att det ska vara ett bra alternativ

För en hx35 skulle jag tro att min gamla Sierra mapp funkar ypperligt. Byta kontakt på orginalhärvan, montera bosch lufttemp och vattentemp samt ladda in mappen och justera in tändningen med stroblampa så är det bara åk. Dock måste man välja exakt rätt spridare och i det här fallet 350cc på bensin eller 630cc för e85

mjo men jag har tagit bort gamla styrboxen och tillhörande härva eftersom den strulade för förra ägaren, han bytte alla sensorer och givare men den ville ändå inte gå. Det enda som fanns kvar att felsöka var bränsle eller tändning. Brydde mig aldrig om att försöka få den att gå med originalsprutet, tänkte att det kan va nån kabel som är dålig, så jag tänkte sätta i fräsch härva istället.
Till överst på sidan Gå ner
///markus
Skogenracing Large



Antal inlägg : 120
Age : 32
Namn : Markus
Från : Åland
Kör : Sierra
Registration date : 09-11-18

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimesön 20 feb 2011, 10:41

vilken sierra ska jag ta bromsservo och bromskraftjsuteringen på nu när jag ska köra utan abs?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimesön 20 feb 2011, 20:03

Leta på en från en likadan årsmodell fast utan ABS så är du säker men säkert passar det från vilken sierra som helst annars
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
///markus
Skogenracing Large



Antal inlägg : 120
Age : 32
Namn : Markus
Från : Åland
Kör : Sierra
Registration date : 09-11-18

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimemån 21 feb 2011, 20:22

ja ford brukar va lite som lego, delarna passar sinsemellan allt som oftast.

hur stor intercooler borde jag satsa på? funderar på den här :

http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artnr=F3-3F3
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimemån 21 feb 2011, 20:32

Har kört med den som är 63cm bred, 68cm blir troligtvis lite för bred
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
///markus
Skogenracing Large



Antal inlägg : 120
Age : 32
Namn : Markus
Från : Åland
Kör : Sierra
Registration date : 09-11-18

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimemån 21 feb 2011, 20:35

aha ok tackar för svar! jag har kikat lite på wiring diagrams till ms och jag tycker inte att det verkar vara så förbaskat svårt att dra ihop en härva själv,iaf inte om man kikar på bilden med vr givare, kanske är svårare att göra det till original fördelare och det?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimemån 21 feb 2011, 20:37

Superenkelt, bara följa guiden i megasquirt tråden i teknikdelen
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
///markus
Skogenracing Large



Antal inlägg : 120
Age : 32
Namn : Markus
Från : Åland
Kör : Sierra
Registration date : 09-11-18

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimemån 21 feb 2011, 20:50

det borde ju va att följa vr-givar manualen då ?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimemån 21 feb 2011, 20:58

Nä gör inte det, som du kanske vet är det TFI som gäller på Sierran https://skogenracing.editboard.com/t4980-stora-megasquirt-traden-guider-fragor-etc
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
///markus
Skogenracing Large



Antal inlägg : 120
Age : 32
Namn : Markus
Från : Åland
Kör : Sierra
Registration date : 09-11-18

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimemån 21 feb 2011, 21:08

att det är TFI vet jag. Men jag blir fundersam eftersom i TFI guiden så kopplas det inte in några tändningskablar ?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimemån 21 feb 2011, 21:14

Tändningskablar? Alltså TFI som det kallas är helt enkelt en tändmodul. Det den gör är att läsa in varvtal från hallgivaren i fördelaren, sen skickar det signalen till databoxen (pip) sen skickar databoxen i sin tur ut en signal (spout) till tändmodulen när den ska tända
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
///markus
Skogenracing Large



Antal inlägg : 120
Age : 32
Namn : Markus
Från : Åland
Kör : Sierra
Registration date : 09-11-18

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimemån 21 feb 2011, 21:26

jaha jag har aldrig förstått vad TFI är förens nu! måste ut och titta i garaget imorgon kväll så blir jag förmodligen klokare på det i praktiken också. kanske kan va bra att titta lite på gamla skabb härvan också så att jag får en liten över blick
Till överst på sidan Gå ner
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik


Antal inlägg : 1669
Age : 35
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitimemån 21 feb 2011, 21:32

https://i.servimg.com/u/f21/11/71/06/14/v3ext_10.jpg

Så ska du koppla, osäker om "startmotorläget" verkligen behövs ? Är helt klart enklast att bygga på orginalhärvan om du har en, bara byta kontakterna till luft och vattentemp och sen byta orginal kontakten till databoxen mot megasquirt kontakten Smile

Var är förresten alla bilder ? Tråkigt med projekttrådar utan sånt Wink Och hur långt har du riktigt kommit med bygget ? Är de som på första bilderna ?
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Empty
InläggRubrik: Sv: ///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer   ///markus - Sierra v6turbo-  nytt år , nya bekymmer Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
///markus - Sierra v6turbo- nytt år , nya bekymmer
Till överst på sidan 
Sida 1 av 3Gå till sida : 1, 2, 3  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Sierra Tänd bekymmer
» Ford Sierra flytta pinto motor och sprut till en Sierra doch. Hjälp och Tips!
» B: Nytt tillskott i motorparken..
» God Jul & Gott Nytt år Skogenracing!
» CRP volvo´n 9.11-250kmh nytt pb

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Projekt Forum-
Hoppa till: