Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?

Gå ner 
+6
Öbbe
Mikael
ogge
Hedin_
Holme
Niclas
10 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2
FörfattareMeddelande
Hedin_
Skogenracing Elite
Hedin_


Antal inlägg : 1976
Age : 33
Namn : Tobbe
Från : Gävle
Kör : Audi A4 1.8T
Registration date : 08-12-15

Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Icon_minitimesön 02 jan 2011, 18:09

Niclas skrev:
Mikael skrev:
Det är som med allt från Kina, mycket billigare än motsvarande kvalitetspryl men ofta är materialvalet lite si och så. Jag skulle aldrig chansat på en sådan pryl som är så oerhört viktig för motorn, ungefär som att göra en egen kamrem av gummisnoddar Wink

men som ja läste mig till så hade dom utvecklat den själva? men kanske är någe kina skit då?

hahaha den kamremen lät bra;)

Jo det är kina kan man säga. En kopia av en 044 med deras namn på.. Men jag kör på deras, fast har inte kört med den. Men tror nog den kan funka bra. Dem har ju dem i sina bilar Smile och dem går ju
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Icon_minitimesön 02 jan 2011, 18:14

Vill inte klanka ner på någon specefikt företag nu men tänk på när ni köper grejer att visst är det kul när det är billigt. Men vissa saker kan man bara inte chansa med. Som en kina bränsletrycksregulator. Dom som faktiskt mäter och kollar ser att kina grejerna fladdrar och ger mycket ojämna tryck men endå är det massor av folk som åker med dom. Dom är ju sååå billiga och så ser det ju fränt ut med nån lila eloxerad grej i motorrummet. Fast sen att motorn får kämpa för sin överlevnad hela tiden förstår man inte.

Jag vill givetvis inte klanka ner på någon men tänk på vad ni handlar. Vad är billigast?

Flashig såspump av tveksam kvalite för knappa lusingen plus ett motorskott för 25000kr eller en äkta bosch som aldrig falerar och ett sparande på 24000kr Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Niclas
Skogenracing Large



Antal inlägg : 123
Age : 32
Namn : Niclas
Från : örebro
Kör : Saab 9-5 242 16v projekt
Registration date : 10-12-29

Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Icon_minitimesön 02 jan 2011, 18:18

Hedin_ skrev:
Niclas skrev:
Mikael skrev:
Det är som med allt från Kina, mycket billigare än motsvarande kvalitetspryl men ofta är materialvalet lite si och så. Jag skulle aldrig chansat på en sådan pryl som är så oerhört viktig för motorn, ungefär som att göra en egen kamrem av gummisnoddar Wink

men som ja läste mig till så hade dom utvecklat den själva? men kanske är någe kina skit då?

hahaha den kamremen lät bra;)

Jo det är kina kan man säga. En kopia av en 044 med deras namn på.. Men jag kör på deras, fast har inte kört med den. Men tror nog den kan funka bra. Dem har ju dem i sina bilar Smile och dem går ju

okej okej, ja iofs så verkar det ju funka rätt bra för dom:P men får se, lutar nog mot en 044 iaf, så det blir bra grejer direkt
Till överst på sidan Gå ner
Niclas
Skogenracing Large



Antal inlägg : 123
Age : 32
Namn : Niclas
Från : örebro
Kör : Saab 9-5 242 16v projekt
Registration date : 10-12-29

Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Icon_minitimesön 02 jan 2011, 18:19

Mikael skrev:
Vill inte klanka ner på någon specefikt företag nu men tänk på när ni köper grejer att visst är det kul när det är billigt. Men vissa saker kan man bara inte chansa med. Som en kina bränsletrycksregulator. Dom som faktiskt mäter och kollar ser att kina grejerna fladdrar och ger mycket ojämna tryck men endå är det massor av folk som åker med dom. Dom är ju sååå billiga och så ser det ju fränt ut med nån lila eloxerad grej i motorrummet. Fast sen att motorn får kämpa för sin överlevnad hela tiden förstår man inte.

Jag vill givetvis inte klanka ner på någon men tänk på vad ni handlar. Vad är billigast?

Flashig såspump av tveksam kvalite för knappa lusingen plus ett motorskott för 25000kr eller en äkta bosch som aldrig falerar och ett sparande på 24000kr Smile

mja ligger någe i det du säger, får nog bli en 044 så motorn håller lite längre iaf
Till överst på sidan Gå ner
Hedin_
Skogenracing Elite
Hedin_


Antal inlägg : 1976
Age : 33
Namn : Tobbe
Från : Gävle
Kör : Audi A4 1.8T
Registration date : 08-12-15

Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Icon_minitimesön 02 jan 2011, 18:21

Jo men visst, som sagt man är inte ute efter nått som är flaschigt i motorrummet, man är ju ute efter power bara Wink

Men just om turbobanditen, roxes evo på garaget kör på just tb grejor pump regulator o dylikt. Det funkar, men sen som sagt kan det finnas måndags exemplar. Jo visst det är billigt och man tjänar in en slant.

http://www.garaget.org/?car=157782

Så jag ser ingen mening o att inte prova o köpa, vi vet att det inte gick så bra med öbbes pump från tb. Men måndags exemplar kanske Wink
Till överst på sidan Gå ner
Hedin_
Skogenracing Elite
Hedin_


Antal inlägg : 1976
Age : 33
Namn : Tobbe
Från : Gävle
Kör : Audi A4 1.8T
Registration date : 08-12-15

Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Icon_minitimesön 02 jan 2011, 18:27

Sen är det en stor skillnad på flöde också:

044

270 L/H vid 3bar.
300 L/H vid 5bar.

Tb

Fritt flöde/Free flow = 372 L/h
3 bar = 336 L/h
5 bar = 288 L/h
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Icon_minitimesön 02 jan 2011, 18:30

Nu är det ju lite tveksamt om man ska titta på några få enstaka som kör med kinagrejer och se det som en garanti för att det ska funka för en själv Smile Är trots allt bilar som inte går många mil. Gällande flödena på pumpen så har dom diskuterat detta på sävar t.ex och kommit fram till att det är orealistiska siffror. Glöm föresten inte att titta på flödet du har vid din maxeffekt. För att ta Hedins som exempel. Volvomotor som förmodligen kräver närmare 2bar för att ge 500hk. Då blir totala bränsletrycket 5bar om man åker med 3bar grundtryck

Vi vet idag t.ex att E85 är korrisivt och förstör pumpar och spridare. Det finns det hur mycket fakta som helst på men endå finns det personer som hävdar att det funkar bra för just dom. Medans jag själv varit med om igenkorkade spridare, trasiga bränslepumpar, slangar som blir gegga osv. Jag tycker väl personligen att det är bättre att se problemen först, angripa dom och åtgärda än att låta problemen komma till en för eller senare.

Igentligen pratar vi inte så stora pengar, en äkta bosch mot en kopia är inte överdrivet mycket pengar och bygger man med sådan marginal så 1000kr betyder allt är man nog endå ute på lite hal is Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Icon_minitimemån 03 jan 2011, 20:29

jag kan ju säga att e85 är ren skit. för soppa grejerna. har fått byta spridare 2 ggr nu, å 3 soppa pumpar har lagt av. kommit ur massa gegga ur en av pumparna. så nu säger ja nej till e85. nu blir de bara bensin för min del.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Icon_minitimemån 03 jan 2011, 22:32

Ja det är lite väl varierat hur E85 funkar.

Glöm inte att alltid ha en tillsats till e85 då den inte smörjer grejerna. Vi kör t.ex med vanlig blyersättning för att smörja och funkar bra
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
ogge
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 479
Namn : Oscar
Från : Salbohed
Kör : Bil?
Registration date : 08-11-16

Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Icon_minitimetis 04 jan 2011, 21:55

liten skvätt 2t olja då å då spar på grejjerna med Smile
e85 is the shit
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Icon_minitimeons 05 jan 2011, 00:58

En teori om varför det funkar för vissa och inte för andra är för att man tankar från olika mackar, olika leverantörer.

Det är sån otroligt stor kvalitéts skillnad på E85, vilket gör att man bör hitta en bra leverantör för just den staden man bor i. "Geggan" som folk pratar om är mycket troligt en parasit eller växtlighet som bildas i tankarna, precis som för diesel. För att bli kvitt dessa så måste man tömma tankarna och rengöra grundligt, och det hjälper inte alltid heller. Med tanke på att det är ganska mycket mer "omsättning" på en vanlig mack motför en depå så gör inte mackarna något åt detta. Däremot så är ju alla mackar tvingade att har E85, även fast dom inte säljer så mycket. I det fallet betyder egentligen att de mackar som har lite omsättning av E85, lättare kan få "dålig" soppa.

Jag har hört folk som har kört 100 mil på E85 med helt nytt soppafilter och behövt byta filtret. Efter bytet så har det gått att köra jättelänge och det tyder helt klart på att det är kvalitétsdifferanser på bränslet.

Summan av teorierna:
Hitta en mack/märke som levererar bra E85.
Tanka gärna där många andra tankar, bra omsättning ger nyare soppa.

Personligen skulle jag inte våga köra med en kinapump och E85. Dom håller inte samma nivå som orginalen, och med ett bränsle som är mer krävande så kan det vara en dum idé. Som Micke säger. Lägg en tusenlapp till på en riktig pump, det kostar mer om man får ett haveri pga en sån löjlig sak.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
AHL
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 351
Age : 40
Namn : Rickard Ahl
Från : Gävle
Kör : Volvo 745
Registration date : 10-01-29

Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Icon_minitimelör 22 jan 2011, 13:24

jag kör med tbs pump + bensin. Razz funkat en säsong för mig utan problem.
inte visste jag att denna diskution fanns. men ska jag byta nu bara för att. jag vet inte.

jacke kör också med tbs pump. och han kör dessutom e85. har också funkat. dck har han fått bytt 2 matarpumpar till catchen.
Till överst på sidan Gå ner
Niclas
Skogenracing Large



Antal inlägg : 123
Age : 32
Namn : Niclas
Från : örebro
Kör : Saab 9-5 242 16v projekt
Registration date : 10-12-29

Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Icon_minitimesön 26 feb 2012, 20:50

uppar i denna tråd, får inte plats med filter brevid pumpen i skuffen så tänkte sätta filtret under bilen. är detta dumt? tappar man mkt i flöde och tryck?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Icon_minitimesön 26 feb 2012, 21:47

Filtret kan du har var du vill på ledningen fram till motorn, jag brukar sätta det så det är lätt att komma åt och försöka byta det varje år om man kör på E85
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Niclas
Skogenracing Large



Antal inlägg : 123
Age : 32
Namn : Niclas
Från : örebro
Kör : Saab 9-5 242 16v projekt
Registration date : 10-12-29

Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Icon_minitimesön 26 feb 2012, 21:49

härligt då var dt löst. nja kommer köra på vanlig 95 soppa.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? - Sida 2 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?
Till överst på sidan 
Sida 2 av 2Gå till sida : Föregående  1, 2
 Liknande ämnen
-
» Tips vid bygga av avgassystem på Sierra!
» Bygga grenrör. Tips på rör & vart jag hittar billigast?
» Relä till externa pumpar
» Volvo 240 får ingen soppa.
» Soppa

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: