Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?

Gå ner 
+6
Öbbe
Mikael
ogge
Hedin_
Holme
Niclas
10 posters
Gå till sida : 1, 2  Nästa
FörfattareMeddelande
Niclas
Skogenracing Large

Antal inlägg : 123
Namn : Niclas
Från : örebro
Kör : Saab 9-5 242 16v projekt
Registration date : 10-12-29

Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Empty
InläggRubrik: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimeons 29 dec 2010, 19:34

Håller på med en 242 -75 som det blir b230 med 16v topp och en turbo på de. Har suttit och funderat på hur soppa systemet ska se ut.

Börjar med en fuel cell, räcker det sedan med en pump+filter att pumpa upp en catch tank med? lr behöver man 2? sedan vidare med en lr två pumpar till motorn? org soppa rör ska bort och blir någon form av hyudralrör, men vet ej hur stor man behöver ha, 15mm inv, är det för litet/stort?
sen returen från motorn, drar ni den först till catch tank sen vidare till fuel cell`?

tips på både pumpar och filter är välkommet:) har hört att folk kör på biltema pumpar men har inte riktigt hajat vilka pumpar det handlar om.

Ska klara leverera soppa till mellan 500-600 whp:)

Hoppas ni kan komma med lite tiips och ideer.

Over and out! Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Holme
Skogenracing Extreme

Antal inlägg : 464
Namn : Erik
Från : Gävle
Kör : Sierra
Registration date : 06-10-23

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimeons 29 dec 2010, 20:35

Etanol eller inte är bra att veta, och tänka på inför framtiden.
Etanolen smörjer ju inte på samma sätt som bensinen, så pumpen kan börja krångla och gå varm pga det.
http://erikholmen.blogg.se
Niclas
Skogenracing Large

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimeons 29 dec 2010, 20:38

Holme skrev:
Etanol eller inte är bra att veta, och tänka på inför framtiden.
Etanolen smörjer ju inte på samma sätt som bensinen, så pumpen kan börja krångla och gå varm pga det.

bilen kommer köras på bensin Wink
Hedin_
Skogenracing Elite
Hedin_

Antal inlägg : 1976
Namn : Tobbe
Kör : Audi A4 1.8T
Registration date : 08-12-15

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimeons 29 dec 2010, 21:00

Ja en 044 pump ska räcka, plus att du har ett fint soppa filter som flödar bra Smile, Jag kör på ett AN8 Russel filter 40 micron. Sen kan du köra på 10mm soppa slangar.

Sen måste du har en matar pump som ska gå till catch tanken sen efter det så blir det pumpen till motorn.
Niclas
Skogenracing Large

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimeons 29 dec 2010, 21:25

Hedin_ skrev:
Ja en 044 pump ska räcka, plus att du har ett fint soppa filter som flödar bra Smile, Jag kör på ett AN8 Russel filter 40 micron. Sen kan du köra på 10mm soppa slangar.

Sen måste du har en matar pump som ska gå till catch tanken sen efter det så blir det pumpen till motorn.

nu är ja inte helt med, du menar att ha 044 pumpen efter cathtank lr menar du i fuel cell, för där går det ju inte i någon Neutral

vad ska man använda sig av för matar pump då?

vart köpte du filter? måste man ha någe super värsting filter lr duger det med bosch lr någe?

Mvh
ogge
Skogenracing Extreme

Antal inlägg : 479
Namn : Oscar
Från : Salbohed
Kör : Bil?
Registration date : 08-11-16

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimeons 29 dec 2010, 22:39

1 volvo orginal filter orka med 660whp på e85 i min kärra.
Hedin_
Skogenracing Elite
Hedin_

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimeons 29 dec 2010, 23:05

Andersson_ skrev:
Hedin_ skrev:

nu är ja inte helt med, du menar att ha 044 pumpen efter cathtank lr menar du i fuel cell, för där går det ju inte i någon Neutral

vad ska man använda sig av för matar pump då?

vart köpte du filter? måste man ha någe super värsting filter lr duger det med bosch lr någe?

Mvh

Ja efter tanken Smile För du kan ta en orginal pump som matar in soppa in i catchtanken. Köpte mitt på xtremt.se.
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimetor 30 dec 2010, 06:55

Så här brukar jag göra.

Tank -> matarpump -> Catchtank -> tryckpump -> Filter -> Fuelrail -> Catchtank -> Tank

En Bosch 044 räcker till dina mål på bensin, undvik två pumpar så länge du kan. Om en havererar så skjuter du motorn direkt, spelar ingen roll hur många mätare du har, du hinner aldrig se det i alla fall.

Sen skulle jag undvika fuelcell så långt det går, orginal insprutningstank till volvo med matarpumpen i tanken funkar mycket bra. Låt den fylla en catch på några liter bara så är du hemma.

10mm invändigt på bränsleledningarna räcker långt
http://www.skogenracing.com
Niclas
Skogenracing Large

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimetor 30 dec 2010, 15:17

ogge: okej då låter det som ett bra alternativ.

Hedin_: aa en org typ turbo pump att mata den med? tänkte bygga precis som mikael beskriver.
Okej bra pris där?

Mikael: ja det där ser ut som en bra lösning. Vrf inte 2 pumpar? kan den som inte funkar pumpa tillräkligt iaf?
Nja jag kommer nog åka med fuel cell, tkr det själv blir smidigare med det. Vrf är du imot de? har du haft problem med det?

Mvh
Öbbe
Skogencrew
Öbbe

Antal inlägg : 6142
Namn : Öberg
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimetor 30 dec 2010, 16:48

Så länge de går är de bäst o enklast att åka men en pump. O köra med org tank e ju bra då man får i myclet soppa och har tankmätare o blir billigare.
http://www.SKOGENRACING.com
Hedin_
Skogenracing Elite
Hedin_

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimetor 30 dec 2010, 16:57

Det räcker med en original pump från en 740 som matar in i catchen. Priset på filtret var 895 kr.
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimetor 30 dec 2010, 17:06

Andersson_ skrev:

Hedin_: aa en org typ turbo pump att mata den med? tänkte bygga precis som mikael beskriver.
Okej bra pris där?

Mikael: ja det där ser ut som en bra lösning. Vrf inte 2 pumpar? kan den som inte funkar pumpa tillräkligt iaf?
Nja jag kommer nog åka med fuel cell, tkr det själv blir smidigare med det. Vrf är du imot de? har du haft problem med det?

Mvh

Om du måste ha båda pumparna för att bränslet ska räcka och en av dom helst plötsligt går sönder eller liknande då blir det som sagt haveri. Ibland går det inte att undvika så klart men lika bra att se till så det är pumpar av mycket god kvalite när man gör så.

Jag tycker det blir krångligt att tanka med fuelcell, dyrt att köpa en tankarmatur för att veta hur mycket bränsle man har. Samt att dom billiga har en tendens att svälla (dom i plast)

Jag köper inte grejer för det är ballt, jag köper för att få funktionalitet och en fuelcell är inte det minsta funktionell om man nu inte bygger en mycket endamålsenlig bil
Hedin_
Skogenracing Elite
Hedin_

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimetor 30 dec 2010, 17:37

Varför just jag kör med fuel cell är bara för att jag ska köra rakt fram o inte köra på vägarna. Många väljer som sagt fuelcell för att det är snyggt som micke säger, men är lika bra o köra på original som verkligen ä billigt och bra.

Sen om du nu vill ha mkt soppa så köp en Aeromotive Tsunami bränslepump för 3849kr. Räcker gott o väl om man ska ha mkt effekt, för att köra på 2 st 044 blir lite dyrare.

Joel
Skogenracing Supreme

Antal inlägg : 533
Namn : Joel
Från : Norrhult, Småland
Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88
Registration date : 10-03-06

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimetor 30 dec 2010, 22:46

Mikael skrev:
Så här brukar jag göra.

Tank -> matarpump -> Catchtank -> tryckpump -> Filter -> Fuelrail -> Catchtank -> Tank

Du glömde bränsletrycksregulator. Smile

Tank -> matarpump -> Catchtank -> tryckpump -> Filter -> Fuelrail -> BTR-> Catchtank -> Tank

Hedin_
Skogenracing Elite
Hedin_

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimetor 30 dec 2010, 23:04

så här vill jag ha det Smile

Tank -> matarpump -> Catchtank -> Filter -> tryckpump-> Fuelrail -> BTR-> Catchtank -> Tank
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimefre 31 dec 2010, 08:59

Joel: Regulatorn är givetvis en självklar grej och ingår för det mesta i själva fuelrailen så tog inte med den Smile Har gått lite mode i att sätta på en monsterfuelrail och regulator när man trimmar, jag använder för det mesta orginal grejer och klarat mig bra hittils, en orginal Bosch regulator har otroligt fin kvalite och har man inte så mål att åka med högre bränsletryck än orginal så ser jag absolut ingen anledning att byta om man nu inte ska åka rejält med effekt för dom flesta önskemål på 500hk är orginal inga som helst problem

Hedin: Jag brukar försöka undvika att montera filter på sugsidan då det kan bli luft i systemet med lite oflyt
Öbbe
Skogencrew
Öbbe

Antal inlägg : 6142
Namn : Öberg
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimefre 31 dec 2010, 10:30

Org volvo turbo filter kostar 300 och funkar bra de.
http://www.SKOGENRACING.com
Niclas
Skogenracing Large

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimefre 31 dec 2010, 11:56

Mikael skrev:
Andersson_ skrev:

Okej bra pris där?

Mvh

Om du måste ha båda pumparna för att bränslet ska räcka och en av dom helst plötsligt går sönder eller liknande då blir det som sagt haveri. Ibland går det inte att undvika så klart men lika bra att se till så det är pumpar av mycket god kvalite när man gör så.

Jag tycker det blir krångligt att tanka med fuelcell, dyrt att köpa en tankarmatur för att veta hur mycket bränsle man har. Samt att dom billiga har en tendens att svälla (dom i plast)

Jag köper inte grejer för det är ballt, jag köper för att få funktionalitet och en fuelcell är inte det minsta funktionell om man nu inte bygger en mycket endamålsenlig bil

ja iofs så har du rätt ang pumpar, men då borde en bosch 044 räcka som pump efter cath tank?

ja har köpt en i metall och så sitter det redan tankarmatur i så det är redan klart. tkr denna var bättre en den som satt tidigare iaf, men detta är så klart en smak sak! Very Happy
Niclas
Skogenracing Large

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimefre 31 dec 2010, 11:59

Joel skrev:
Mikael skrev:
Så här brukar jag göra.

Du glömde bränsletrycksregulator. Smile

Tank -> matarpump -> Catchtank -> tryckpump -> Filter -> Fuelrail -> BTR-> Catchtank -> Tank

btr var ganska själv klart men bra att du skrev de ändå Smile men behöver man inte ha ett filter efter matarpumpen med?

mvh
Niclas
Skogenracing Large

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimefre 31 dec 2010, 12:00

Hedin_ skrev:
Det räcker med en original pump från en 740 som matar in i catchen. Priset på filtret var 895 kr.

okej då får det bli någe sånt:)
Niclas
Skogenracing Large

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimefre 31 dec 2010, 12:01

Skogshuggaröbbe skrev:
Org volvo turbo filter kostar 300 och funkar bra de.

ja det var lite biliigare än det andra och borde ju funka bra.
Niclas
Skogenracing Large

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimesön 02 jan 2011, 18:02

någon av er som har några erfarenhet av turbobanditens soppa pump? står ju att den skulle kunna vara lite värre en 044?
bra lr dålig?
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimesön 02 jan 2011, 18:05

Det är som med allt från Kina, mycket billigare än motsvarande kvalitetspryl men ofta är materialvalet lite si och så. Jag skulle aldrig chansat på en sådan pryl som är så oerhört viktig för motorn, ungefär som att göra en egen kamrem av gummisnoddar Wink
Niclas
Skogenracing Large

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimesön 02 jan 2011, 18:07

Mikael skrev:
Det är som med allt från Kina, mycket billigare än motsvarande kvalitetspryl men ofta är materialvalet lite si och så. Jag skulle aldrig chansat på en sådan pryl som är så oerhört viktig för motorn, ungefär som att göra en egen kamrem av gummisnoddar Wink

men som ja läste mig till så hade dom utvecklat den själva? men kanske är någe kina skit då?

hahaha den kamremen lät bra;)
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitimesön 02 jan 2011, 18:09

Nja som jag förstått så har dom har skickat ner prylar till kina och fått dom kopierade
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?   Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt? Icon_minitime

Bygga soppa system, tips på pumpar och dylikt?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 2Gå till sida : 1, 2  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Tips vid bygga av avgassystem på Sierra!
» Bygga grenrör. Tips på rör & vart jag hittar billigast?
» Relä till externa pumpar
» Volvo 240 får ingen soppa.
» Soppa

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: