Hallå,
Tänkte presentera mitt projekt på denhär sidan.
Projektet började vintern 2008-2009, då bilen inhandlades med endast ett mål... överladdning
Så här kommer projekttråden från förra vintern.
Bilen är en Ford Sierra 2,9GL.
Jag började inhandla saker och tillslut så såg specen ut såhär:
Motor: Orginal block och topp
Turbo: Holset HX40
Wastegate: HKS-Modell 40mm
Grenrör: Egensnickrat Pulssplit
Styrsystem: Megasquirt I V3
Avgasrör: 2,5" med två ljuddämpare
Spridare: Siemens Deka 630cc
Soppapump: Walbro 255lph
Så lite bilder från veckorna i garaget.
Än så länge den bilden som visar mest av bilen, men kommer bättre
Bland det första jag gjorde var att dra fram sladdarna från ms:et
Jonas drar sladdar till MS:et
Tobbe framme med varmluftspistolen
Byggde mig en elcentral också
Här hamnade MS:et
Vi fick även liv i MS:et och dom givare vi har kopplat in verkade funka bra
Tänkt placering för kylarvattnet blir lite trångt på turbosidan
Sågade till början på ett kollektorrör
Flänsen och första biten av grenröret färdigt
Bockade ett plåtbläck och måttade in vart turbon skulle sitta, funkade väldigt bra på det här sättet, men det tar lång tid att få det rätt
Kollektorn fastsvetsad
Jobbade på med grenröret igår och hann punkta ihop dom tre rören som ska gå från ena sidan, väntade lite med det fjärde röret för det blev alldeles för trångt att helsvetsa om det röret satt på.
Såhär blev grenröret punktat och klart. Blev inga byggbilder då ja glömde kameran hemma. Men kan säga att det tog ett bra tag att få det helt rätt.
Helsvetsat
Passade fortfarande lika bra som när ja lämnade det
Och turbon sitter som ett smäck
Här är två bilder till på bara turbon, sådär lagom stor
Här är början på "förkammaren" till tryckrören som jag måste ha eftersom insuget har två inlopp på de här motorerna.
Snorkeln som ska gå under bilen till andra sidan.
Fjärde röret ditpunktat, extremt svårt att få det rätt då det bara är några millimeter från generatorn när man försöker passa in den mot snorkeln.
Satte ihop rör till wastegaten, hamnar så bra så jag kanske kan ha kvar batteriet fram.
Här vred vi olja så den hamnade rätt, byggde också returen men dom bilderna kommer upp snart glömde kamera i garaget.
Nya fälgarna då. Brock B1 16" och 9" breda bak, 7,5" breda fram. Kanske ger lite bättre grepp
Kom lite grejjer på posten idag
Måste säga att do88.se funkar väldigt bra att beställa ifrån. Beställde slangarna ganska sent igår men fick dom snabbt och det känns som väldigt bra kvalite.
Här kommer några bilder på vad som har hänt i garaget,
Avgas så gott som färdigt, saknas bara en slutdämpare. Byggt i 2,5", sen ska det helsvetsas också.
Satte ihop tryckrören nu när jag fick hem slangarna, som också är byggt i 2,5", gick som tur var väldigt smidigt, behövde inte kapa nått speciellt utan det vara bara att köra på dom vinklarna som fanns.
Och här hamnade lufttemp givaren, satte den på undersidan så syns den inte när man öppnar motorhuven.
Idag har man fått lite mer gjort.
Borrade ett hål i turbon och gängade det så jag kan spänna den interna wastegaten så den är stängd nu när jag kör extern.
Och så blev det.
Sen satte jag över ratten från vinterbilen till den här.
Sen har jag lite funderingar nån här kanske kan svara på,
Har vattenkyld turbo, kan jag då dra ut-röret till den slangen på kylaren?
Och sen finns det den här blindpluggen som sitter på vattenpumpen (den som är till höger om den blå), går det att ta vatten därifrån?
Och tillslut vad ska jag ha för färg på fälgarna?
eller om det är någon som har några andra färg förslag.
Tomten kom väldigt tidigt i år.
Walbro pump 255lph
Siemens Deka 630cc som ska pumpa etanol
Tryckrör och avgasrör är helsvetsat
Fick reda på att insugspacningen kostade ca 500 spänn och man behöver 2 stycken på det här insuget. Så jag tillverkade egna
Sen kopplade jag in alla spridare, blev rätt mycket sladdar å hålla reda på.
En sak jag har lärt mig är att man ska ta reda på precis allt och inte ta nått för givet
Köpte en pump som sitter utanför tanken, för på min andra sierra satt den utanför och dom jag har sett på skogenracing har haft sina utanför. Men icke, min satt i tanken. Och tror ni Ford har varit så smarta så dom satt dit en service lucka så man kan ta ut pumpen. Inte det heller.
Så då bestämde jag mig för att ta ner tanken då har ju självklart skruvarna gett sig, så när man skruvar gängar dom inte ut sig:(
Då fick jag att bra tips av Mikael på skogenracing att jag skulle köra med en catchtank. Började kolla efter en på internet. Dom kostade ju 1500 kr!
Så istället byggde jag en egen
Här nånstans ska den hamna
Så nu saknar jag några nipplar att sätta slangar på och sen ska jag svetsa ihop toppen.
Har glömt att lägga upp några bilder på lite saker jag köpte på elmia.
Lite värmebandage, den breda ska jag ha till downpipe och röret som går under bilen, och det smala till grenröret.
Dieselkrök 2,5" in och 4" ut
Och lite packningar till turbon.
/Oskar