| Tips om bra folk som kan porta en topp. | |
|
+12Öbbe melkutt tjernell Toffe Mange Holme Almgren Mikael Henrik Andy_B Henka_ Blöjan 16 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Blöjan Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1655 Age : 34 Namn : Erik Från : Stockholm Kör : Ford Sierra -87 Bmw 528i -83 Registration date : 07-11-08
| Rubrik: Tips om bra folk som kan porta en topp. ons 11 nov 2009, 01:22 | |
| Precis som rubriken så letar jag efter nån bra gubbe lr gubbar som kan ta sig an ett projekt De som jag vet nu är PPF och Kickmayer. Vem av de två som är bäst har jag inte en aning om? De får gärna ni kommentera. Kom gärna med fler förslag också alla är välkommna! | |
|
| |
Henka_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1915 Age : 36 Namn : Henke Från : Geffle Kör : SxxB Registration date : 07-02-20
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. ons 11 nov 2009, 01:24 | |
| Micke kan. | |
|
| |
Andy_B Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1237 Age : 39 Namn : Anders Från : Storvik Kör : Bil?? Registration date : 07-12-06
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. ons 11 nov 2009, 02:57 | |
| Tjernell är helt otroligt grym och billig | |
|
| |
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. ons 11 nov 2009, 14:53 | |
| | |
|
| |
Antal inlägg : 1655 Age : 34 Namn : Erik Från : Stockholm Kör : Ford Sierra -87 Bmw 528i -83 Registration date : 07-11-08
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. ons 11 nov 2009, 21:15 | |
| Jag söker iaf en som kan mäta sig med Kickmayer lr ppf, om inte bättre.
Vi snackar om proffs, nu vet jag iofs inte hur bra tjernell är men vi snackar om maximalt flöde men alla kanaler ska flöda lika.
Det gäller en m30 topp. ifrån en m30b28. Jag kommer även att behöva matchporta insuget till den. och ev grenröret. | |
|
| |
Antal inlägg : 1237 Age : 39 Namn : Anders Från : Storvik Kör : Bil?? Registration date : 07-12-06
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. ons 11 nov 2009, 21:45 | |
| tjernell har portat min m30 topp för rätt pengar går säkert att få det bättre om man höjer kanalerna och så men jag ville inte lägga 20k på portningen
han porta även en 2L m10 åt palten som senare gav 540hk på hjulen vid 2,4?bar
sen är det bättre att utgå från en m30b35 topp som har lite större ventiler en en från b28an ... men det är ju ditt val
men vill du lägga mycket pengar på toppen så fins det massor av ställen som kan göra detta som även har flödesbänk så du kan få ur maxflödet | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. ons 11 nov 2009, 22:00 | |
| Varken kickmayer, PPF eller Tjernell har flödesbänkar. Dock har alla visat goda resultat i bromsbänkar osv Erland Cox i skåneland är duktig sägs det www.topplocksverkstan.seChrister J från Götebort är en annan skicklig. Men att försöka utse vem som är främst ser jag som en mycket svårt uppdrag | |
|
| |
Almgren Skogenracing Elite
Antal inlägg : 2207 Age : 32 Namn : David Från : Skutskär Kör : Tradare Registration date : 07-06-20
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. ons 11 nov 2009, 22:16 | |
| - Mikael skrev:
- Varken kickmayer, PPF eller Tjernell har flödesbänkar.
Dock har alla visat goda resultat i bromsbänkar osv
Erland Cox i skåneland är duktig sägs det www.topplocksverkstan.se
Christer J från Götebort är en annan skicklig.
Men att försöka utse vem som är främst ser jag som en mycket svårt uppdrag Erland Cox, Han har jag haft affärer med | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. ons 11 nov 2009, 22:49 | |
| Okey, jo jag vill ju gärna ha max flöde och gärna flödespapper faktist för mitt eget intresse. Jag vill ha original toppen kvar men allt annat såsom vippor och ventiler vill jag senare byta. Just nu sitter de bara en dr shrick 282graders. Jag vill nog inte lägga mer än 20k för en portning. Känns ändå som om det kommer att landa på det eftersom jag inte kommer att överladda den motorn | |
|
| |
Holme Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 464 Age : 38 Namn : Erik Från : Gävle Kör : Sierra Registration date : 06-10-23
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. ons 11 nov 2009, 23:01 | |
| Jens Gustavsson i Sävar verkar stört säker på det där. Han har flödesbänk. www.savarturbo.se | |
|
| |
Mange Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 544 Age : 49 Namn : Mange Från : Furuvik Kör : Fabia rs1 Registration date : 09-02-13
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. tor 12 nov 2009, 17:26 | |
| Om jag fattar rätt så ska du porta en sugtopp men inte sätta i större ventiler? verkar onödigt tycker jag,annars kan du räkna med 1000kr cylindern,då är det inge ventilarbeten med. sök efter opel patte,hans toppar ger minst lika som henry (svarar inte i telefon) kickmayers opel toppar ger. | |
|
| |
Toffe Vinnare Månadens Projekt
Antal inlägg : 1989 Age : 138 Namn : Toffe Från : Torsåker Kör : Volvo Registration date : 06-10-16
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. tor 12 nov 2009, 20:43 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. fre 13 nov 2009, 02:01 | |
| - Mange skrev:
- Om jag fattar rätt så ska du porta en sugtopp men inte sätta i större ventiler? verkar onödigt tycker jag,annars kan du räkna med 1000kr cylindern,då är det inge ventilarbeten med. sök efter opel patte,hans toppar ger minst lika som henry (svarar inte i telefon) kickmayers opel toppar ger.
Jag kommer att ändra vinklarna lr att köpa "race" ventiler ifrån ppf. Men jag vet faktist inte om de finns nå större ventiler som passar min topp? Nä jag har hört att kickmayer inte svarar i luren men som tur är så bor han ju där jag har mitt landställe | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. fre 13 nov 2009, 02:03 | |
| - Toffe skrev:
- Men orka.
Varför ??? | |
|
| |
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. fre 13 nov 2009, 19:34 | |
| - pampers_38 skrev:
- Toffe skrev:
- Men orka.
Varför
??? Håller också lite med tycker de känns ganska bortkastat att låta någon "seriös" göra de. | |
|
| |
Almgren Skogenracing Elite
Antal inlägg : 2207 Age : 32 Namn : David Från : Skutskär Kör : Tradare Registration date : 07-06-20
| |
| |
Toffe Vinnare Månadens Projekt
Antal inlägg : 1989 Age : 138 Namn : Toffe Från : Torsåker Kör : Volvo Registration date : 06-10-16
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. fre 13 nov 2009, 23:30 | |
| Köp en m50 för 3k och skruva i ist, mer glädje mindre soppa och håller dessutom.
Eller rent utav en s50, ska du få nå flås i en gamal b28 e de samma pengar | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. lör 14 nov 2009, 02:12 | |
| - Toffe skrev:
- Köp en m50 för 3k och skruva i ist, mer glädje mindre soppa och håller dessutom.
Eller rent utav en s50, ska du få nå flås i en gamal b28 e de samma pengar Ni fattar inte vinken.. Jag vill inte ha en m50. jag vill inte ha en s50. jag vill inte ha en s38 Jag vill inte ha en m60, Jag vill inte ha en m10 jag vill inte ha en m20 Jag vill inte ha en m40 Jag vill inte ha en m42 Jag vill inte ha en m88 JAG VILL HA EN M30B28! Hajja vinken gubbar! Jag är inte ute efter massor av effekt. Jag är ute efter den effekt som går att få ur en m30b28 utan att borra och överladda! Det är mitt intresse just nu för denna bil! Jag kan fixa en "effekt bil" någon annan gång bara för att kräma skiten ur den men inte denna gång, jag vill ha lite klass o stil på grejorna. Men visst, någongång kanske jag kirrar en svettig turbobil.. Men inte just nu. Snälla, respektera det. Och BTW vem fan har bytt min bild? Jag vill ha min David Hasselhoff! | |
|
| |
tjernell Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 320 Age : 51 Namn : Patrik Från : Hofors Kör : Snabbast Registration date : 07-10-24
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. lör 14 nov 2009, 08:58 | |
| Men om du inte är ute efter massor av effekt varför ska du då max porta den ??
Ska man göra en sådan topp seriöst så måste den svetsas eller plastas.
Har gjort några M10 å M30 , dock utan plast å svets . Har inget intresse att göra en med plast/svest heller.
Micke - har tillgång till flödesbänk bara den blir klar .Men flöde är inte allt. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. sön 15 nov 2009, 02:30 | |
| - tjernell skrev:
- Men om du inte är ute efter massor av effekt varför ska du då max porta den ??
Ska man göra en sådan topp seriöst så måste den svetsas eller plastas.
Har gjort några M10 å M30 , dock utan plast å svets . Har inget intresse att göra en med plast/svest heller.
Micke - har tillgång till flödesbänk bara den blir klar .Men flöde är inte allt. Du förstod någ inte. Om jag skulle vilja ha massor av effekt så skulle jag ju överladda. Men jag vill ha "maximalt" med effekt, sugmotor och hög driftsäkerhet. Därför kan ju inte effekten bli så enorm så att säga. Vad gör plastningen för skillnad? blir det en bättre yta i kanalen så att luften kyls bättre? | |
|
| |
melkutt Skogenracing Small
Antal inlägg : 4 Age : 37 Namn : Melker Hult Från : Gotland Kör : Amazon kombi Registration date : 09-11-15
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. sön 15 nov 2009, 10:37 | |
| Erland Cox, Dr Erni och Musen är säkra kort! Sen så finns det självklart duktiga hemma portare.
En liten tanke bara, Kan du ens få i större ventiler? Eller självklar så kan du få i större, men hamnar du tillräkligt långt bort från cyl väggen?
Det kan vara mer flödes hämmande att montera för stora ventiler än för små, sen så borde du oroa dig mera för insug och grenrör.
Nä, kontakat en erfaren portare och låt den personen sköta portningen och ventil byte osv, för det är dom som har mest kunskap om det. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. sön 15 nov 2009, 15:23 | |
| - pampers_38 skrev:
Vad gör plastningen för skillnad? blir det en bättre yta i kanalen så att luften kyls bättre? Man plastar heller svetsar väl i material för att optimera kanalerna. Vissa toppar har förstora kanaler heller dåligt formade kanaler och då vill man optimera detta. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. sön 15 nov 2009, 16:38 | |
| - melkutt skrev:
- Erland Cox, Dr Erni och Musen är säkra kort!
Sen så finns det självklart duktiga hemma portare.
En liten tanke bara, Kan du ens få i större ventiler? Eller självklar så kan du få i större, men hamnar du tillräkligt långt bort från cyl väggen?
Det kan vara mer flödes hämmande att montera för stora ventiler än för små, sen så borde du oroa dig mera för insug och grenrör.
Nä, kontakat en erfaren portare och låt den personen sköta portningen och ventil byte osv, för det är dom som har mest kunskap om det. Jag tror nog faktist att ventilerna är tillräckligt stora faktist, men att byta ut dem mot natriumkylda och med andra vinklar skulle vara bra. Jo tyvärr så lutar de åt att ppf får ta hela jobbet, vilket jag tycker är lite synd, men de blir nog smidigast så. Men jag får se, det är en bit kvar till att jag ska börja plocka motor osv. Just nu sitter de ju ett m5 grenrör så där e de inga problem men insuget kommer såklart också att lämnas in. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. sön 15 nov 2009, 19:21 | |
| man plastar i botten på kanalen för att höjja upp den ..så filar man ur i taket på den
inte bättre o sätta i en b35 för att få mer volym då? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. sön 15 nov 2009, 22:31 | |
| - Andy_B skrev:
- man plastar i botten på kanalen för att höjja upp den ..så filar man ur i taket på den
inte bättre o sätta i en b35 för att få mer volym då? Du hajjar inte riktigt grejen heller Det skall vara originalmotorn med 2,8liter två ventiler per cylinder ingen överladdning.. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Tips om bra folk som kan porta en topp. | |
| |
|
| |
| Tips om bra folk som kan porta en topp. | |
|