Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 motronic tjafs

Gå ner 
+5
Öbbe
Almgren
m5micke
Mikael
Mange
9 posters
FörfattareMeddelande
Mange
Skogenracing Sponsor
Mange


Antal inlägg : 544
Age : 49
Namn : Mange
Från : Furuvik
Kör : Fabia rs1
Registration date : 09-02-13

motronic tjafs Empty
InläggRubrik: motronic tjafs   motronic tjafs Icon_minitimetor 05 nov 2009, 20:21

Håller på att jävlas med ett Motronic 1.5 i en corsa gsi -91!
har bytt massa givare (börjar bli dyrt) nu är det luftmängdmätaren och boxen kvar bara,den tänder lite som den vill,dvs både före och efter den ska tända,allt med tändningen/soppa är nytt inkl massa givare,1an i topp och kammen rätt,bra komp,täta ventiler/ringar,kilar på rätt ställe osv

den ger inga felkoder!

grejen är att det är irmcher som byggt corsa a gsi motorerna och det är mycket special med insprutningen,även topp och block innehåll är annat än massproducerade corsor,sedan har enem vart o grejat med toppen inkl annan kam så jag vill inte gärna slänga i en 2 liters 16v då denna snurra går lika bra som en sådan när den är ok

ska man satsa på ett ms kanske och göra ett seriöst elsystem till den som ser orginalt ut?
funkar det med avgasvärden mm om man kör med ms

övrigt har jag box på g för 700kr jag lyckats hitta från en -91a (såldes bara 5st i sverige,,,,) men sedan kanske det behövs massemätare och säg att det pajjar igen efter ett tag Sad

nån som har tips ang motronicet eller info om att köra ms på sugis?

kan tillägga att bilen går,men är klen och går dåligt.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

motronic tjafs Empty
InläggRubrik: Sv: motronic tjafs   motronic tjafs Icon_minitimetor 05 nov 2009, 20:47

Har inget bra svar på felet, men för det mesta är det inga bekymmer att installera ett MS. Dock är det ganska dyrt att bygga en fin elhärva med strumpor, nya kontakter osv. Avgasvärden är lite lurigt men har man tillgång till en fyrgas mätare är det lättare att justera in
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
m5micke
Skogencrew
m5micke


Antal inlägg : 3132
Age : 41
Namn : Micke
Från : Gävle
Kör : BMW "Alpina" 332itt e30 -89, BMW X5 4,8is, BMW 323im e36 -97
Registration date : 06-10-12

motronic tjafs Empty
InläggRubrik: Sv: motronic tjafs   motronic tjafs Icon_minitimefre 06 nov 2009, 08:23

Luftmasse mätaren kan man väl koppla ur när bilen är igång. Går bilen sämmre när den är urkopplad är de inget fel på den.

Men är gången lika oavsett om den är inkopplad eller inte kan de vara kass.

Så har jag gjort på BMW:s för att utesluta LMM:n
Till överst på sidan Gå ner
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren


Antal inlägg : 2207
Age : 31
Namn : David
Från : Skutskär
Kör : Tradare
Registration date : 07-06-20

motronic tjafs Empty
InläggRubrik: Sv: motronic tjafs   motronic tjafs Icon_minitimefre 06 nov 2009, 13:56

M5mikal skrev:
Luftmasse mätaren kan man väl koppla ur när bilen är igång. Går bilen sämmre när den är urkopplad är de inget fel på den.

Men är gången lika oavsett om den är inkopplad eller inte kan de vara kass.

Så har jag gjort på BMW:s för att utesluta LMM:n

Måste ju inte vara så att den har lagt av helt. kan ju fortfarande gå dåligt med dålig lmm och ännu sämre med urdragen lmm.

Smile
Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

motronic tjafs Empty
InläggRubrik: Sv: motronic tjafs   motronic tjafs Icon_minitimefre 06 nov 2009, 14:02

alla lmm som jag kört sönder på volvo och bmw går helt sönder, inte halvt så då går bilarna sämre när man drar ur dom.. men kanske finns havltrasiga lmm också vem vet..
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren


Antal inlägg : 2207
Age : 31
Namn : David
Från : Skutskär
Kör : Tradare
Registration date : 07-06-20

motronic tjafs Empty
InläggRubrik: Sv: motronic tjafs   motronic tjafs Icon_minitimefre 06 nov 2009, 14:07

Sannolikheten är kanske stor att dom går helt. Men det behöver ju inte vara så.
Till överst på sidan Gå ner
bad to the boon
Skogenracing Small
bad to the boon


Antal inlägg : 22
Age : 174
Namn : I'm bad
Från : byhåla
Kör : för fort (att dömma av böterna)
Registration date : 08-03-15

motronic tjafs Empty
InläggRubrik: Sv: motronic tjafs   motronic tjafs Icon_minitimefre 06 nov 2009, 22:24

Halvtrasig har jag varit med om flera ggr. dom ger helt enkelt felvärden då.
(för) många av de bilar (med problem) jag kommit i kontak med börjar gå bättre om man drar kontakten till lmm. ECu går i nödläge och bilen drar visserligen mer soppa, men iom. "limp home" sätts även "fasta parametrar på många andra givare och lmm har inte alltid varit felet.
Jag refererar till oem. bosch insprut.
Men lmm styr ju inte tändningen!!!!
Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

motronic tjafs Empty
InläggRubrik: Sv: motronic tjafs   motronic tjafs Icon_minitimelör 07 nov 2009, 04:12

bad to the boon skrev:
Halvtrasig har jag varit med om flera ggr. dom ger helt enkelt felvärden då.
ja beror ju på hur man definierar trasig då, om den ger fel värden anses den väl som trasig och lär bytas.. I vilket fall, går bilen bättre när den är utan lmm så äre iaf nåt att fundera på o kolla upp den nödläge lr ej..
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
Mange
Skogenracing Sponsor
Mange


Antal inlägg : 544
Age : 49
Namn : Mange
Från : Furuvik
Kör : Fabia rs1
Registration date : 09-02-13

motronic tjafs Empty
InläggRubrik: Sv: motronic tjafs   motronic tjafs Icon_minitimelör 07 nov 2009, 11:13

(Nya) irmcher databox monteras straxt,fungerar det inte då så gör jag som mantel föreslog mig och stryper returen (bra soppatryck när jag mäter iaf) sedan åker grejorna ur och det kommer förberedas för ms.

själva kabelpiskan löder jag ihop lätt med krympslang och div andra grejor då man suttit och gjort kablage på tre korvar i 2 år tidigare,men det får väl bli skogis som ordnar med mappning isåfall då jag varken kan eller är direkt intresserad att hålla på fram o tebaka med inställningar.

nån som vet bränsletryck på motronic 1.5 ? hyenes boken ger inte så mycket info om irmcher bilarna,spridarna jobbar iaf i par vet jag om ni förstår hur jag menar (dåligt uttryck kanske)
Till överst på sidan Gå ner
Mantel
Skogenracing Extreme
Mantel


Antal inlägg : 419
Namn : Jonas
Från : Kungsgården
Kör : Lupo, Corsa Kompressor
Registration date : 08-02-24

motronic tjafs Empty
InläggRubrik: Sv: motronic tjafs   motronic tjafs Icon_minitimelör 07 nov 2009, 11:30

På alla oplar jag har stött på brukar det vara 3bar, men är inte säker på din bil.
Till överst på sidan Gå ner
bad to the boon
Skogenracing Small
bad to the boon


Antal inlägg : 22
Age : 174
Namn : I'm bad
Från : byhåla
Kör : för fort (att dömma av böterna)
Registration date : 08-03-15

motronic tjafs Empty
InläggRubrik: Sv: motronic tjafs   motronic tjafs Icon_minitimelör 07 nov 2009, 13:06

xcOOb skrev:
bad to the boon skrev:
Halvtrasig har jag varit med om flera ggr. dom ger helt enkelt felvärden då.
ja beror ju på hur man definierar trasig då, om den ger fel värden anses den väl som trasig och lär bytas.. I vilket fall, går bilen bättre när den är utan lmm så äre iaf nåt att fundera på o kolla upp den nödläge lr ej..
vi är nog i sak helt överens, trasig är den ju.
jag glömmde dock skriva att inga felkoder satts vid många av dessa tillfällen

Citat :
den tänder lite som den vill,dvs både före och efter den ska tända,
jag tycker fortfarande detta känns som nått som bör utredas innan man byter "hela skiten"!
Till överst på sidan Gå ner
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren


Antal inlägg : 2207
Age : 31
Namn : David
Från : Skutskär
Kör : Tradare
Registration date : 07-06-20

motronic tjafs Empty
InläggRubrik: Sv: motronic tjafs   motronic tjafs Icon_minitimelör 07 nov 2009, 14:02

xcOOb skrev:
bad to the boon skrev:
Halvtrasig har jag varit med om flera ggr. dom ger helt enkelt felvärden då.
ja beror ju på hur man definierar trasig då, om den ger fel värden anses den väl som trasig och lär bytas.. I vilket fall, går bilen bättre när den är utan lmm så äre iaf nåt att fundera på o kolla upp den nödläge lr ej..

Ja ingen som sagt något annat. Du och micke menade att den skulle vara helt trasig och då kunde man utesluta lmm genom att dra ur den.

Kan vara halvtrasig också som jag och bad to the boon sa och då behöver den inte visa att den är trasig genom att dra ur lmm. så det säkraste är ju att mäta resistansen i den för att få veta om den felar eller ej..
Till överst på sidan Gå ner
Mange
Skogenracing Sponsor
Mange


Antal inlägg : 544
Age : 49
Namn : Mange
Från : Furuvik
Kör : Fabia rs1
Registration date : 09-02-13

motronic tjafs Empty
InläggRubrik: Sv: motronic tjafs   motronic tjafs Icon_minitimelör 07 nov 2009, 16:15

hela skiten är utredd,ohm stämmer på luftmassemätaren,bilen fungerade bättre med (nya) boxen men går dåligt ännu,nya boxen vet jag är chippad och den gamla sades vara det,ströp returen lite och sedan helt och det blir ingen skillnad,stryper jag däremot matningen så går den sämre.

är ganska säker på att den får förlite soppa,ska stoppa dit en lös fuelrail med slanganslutna spridare avsedda för 1.8 liters 4cyl 115hk motor som jag vet är i bra skick och fungerar 100%.

jag vet minst 2 lika bilar (årsmodell 91 och 92) som folk stoppat i andra motorer i för att just irmchers insprutning krånglar,men som jag nämt så är dessa grejor vad jag och opel fantaster säger unika så det vore förbannat kul att få den att gå riktigt.

nån som är ORDENTLIGT insatt i motronic kanske vill lösa problemet åt mig? betalar naturligtvis,obs att jag kollat det mesta så det är ingen gissnings lek eller liknande så klåpare lär inte lösa detta.det finns några grabbar i sverige som har bra koll på dessa corsa gsi motorer,etc grabbarna från dalarna och inte ens dom har nå bra svar på detta.man skulle kunna tro att nån satt i en annan kam med helt tokiga världen,så beter sig motorn.men så är inte fallet,går hårt på tomgången som inte finns och luktar dynamit om avgaserna,smäller som en 12 oxså för den delen,men med nya styrboxen blev knallarna mycket mindre,men lukten finns kvar,samma lukt som i bmwn som hade så hård kam att den gick slött när övriga motorn var orginal.
Till överst på sidan Gå ner
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren


Antal inlägg : 2207
Age : 31
Namn : David
Från : Skutskär
Kör : Tradare
Registration date : 07-06-20

motronic tjafs Empty
InläggRubrik: Sv: motronic tjafs   motronic tjafs Icon_minitimelör 07 nov 2009, 16:44

Vad är det för typ av motronic i dessa? Smile

Motronic är ju bra stort så de finns bra många olika sprut av motronic typ.

EDIT: stog i första inlägget, fel av mig..
Till överst på sidan Gå ner
Toffe
Vinnare Månadens Projekt
Toffe


Antal inlägg : 1989
Age : 137
Namn : Toffe
Från : Torsåker
Kör : Volvo
Registration date : 06-10-16

motronic tjafs Empty
InläggRubrik: Sv: motronic tjafs   motronic tjafs Icon_minitimelör 07 nov 2009, 23:27

Kolla med en som har kan koppla datorn mella piskan och boxen, E-tech löste alla mina problem en gång i tiden på ett motronic! den som tror dom kan allt om dessa system inser inte ens en 4del, dem e sjukt invecklade och fruktansvärt krångliga.


Tror de va en mekonomen data vi körde genom min bil...
Till överst på sidan Gå ner
Mange
Skogenracing Sponsor
Mange


Antal inlägg : 544
Age : 49
Namn : Mange
Från : Furuvik
Kör : Fabia rs1
Registration date : 09-02-13

motronic tjafs Empty
InläggRubrik: Sv: motronic tjafs   motronic tjafs Icon_minitimelör 14 nov 2009, 16:35

Mantel skrev:
På alla oplar jag har stött på brukar det vara 3bar, men är inte säker på din bil.

2.5bar är regulatorn märkt med,jag skruvade bort den och den rörde sig max 1 millimeter och gick väldigt trögt,nu är den masserad och uppsmord så den går lite lättare och framförallt rör den sig längre (3-4mm gissar jag) ska montera dit grejorna imorgon söndag och se vad som händer.

som jag tror jag skrev tidigare så klämde jag returen och det blev ingen skillnad,undrar om soppatrycket har vart på tok förhögt? borde fyllt tråget med soppa då tycker man.

sitter nån slags ventil efter pumpen oxså,har inte sett nått liknande på opel tidigare,ska testa montera bort den och köra utan,hoppas att det nu var soppa trycket som krånglade vilket visar sig imorgon.
Till överst på sidan Gå ner
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

motronic tjafs Empty
InläggRubrik: Sv: motronic tjafs   motronic tjafs Icon_minitimelör 14 nov 2009, 17:15

Mange skrev:
sedan har enem vart o grejat med toppen inkl annan kam så jag vill inte gärna slänga i en 2 liters 16v då denna snurra går lika bra som en sådan när den är ok

Har den gått bra någon gång då du haft den?

Folk som trimmar bilar med standardinsprut är jag i regel rätt tveksam till.
Att tro att en bil ska gå bättre för att man bytt en massa saker men sedan inte mappat om den är ju bara drömmar.
Till överst på sidan Gå ner
Mange
Skogenracing Sponsor
Mange


Antal inlägg : 544
Age : 49
Namn : Mange
Från : Furuvik
Kör : Fabia rs1
Registration date : 09-02-13

motronic tjafs Empty
InläggRubrik: Sv: motronic tjafs   motronic tjafs Icon_minitimelör 14 nov 2009, 18:47

loop skrev:
Mange skrev:
sedan har enem vart o grejat med toppen inkl annan kam så jag vill inte gärna slänga i en 2 liters 16v då denna snurra går lika bra som en sådan när den är ok

Har den gått bra någon gång då du haft den?

Folk som trimmar bilar med standardinsprut är jag i regel rätt tveksam till.
Att tro att en bil ska gå bättre för att man bytt en massa saker men sedan inte mappat om den är ju bara drömmar.

Köpt som objekt så den går inte bra men gick bra när den ställdes undan förra hösten.
Denna motor är inte pojk eller bonn trimmad,utan unikt ihopsatt och signerad av irmcher,sedan har enem grejat lite med den,dom vet vad dom gör då dom har vunnit 2 sm guld i början av 90 talet med liknande grejor (160hk ur 1.6 8v sug)
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





motronic tjafs Empty
InläggRubrik: Sv: motronic tjafs   motronic tjafs Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
motronic tjafs
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» MS till e30 325 med motronic
» 760 Tic segt ladd Motronic
» Elsystem från Motronic box b23ET 84-
» Problem med motronic 1.5 som fetar rejält

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: