Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Turbo/kompressor konvertera mopped

Gå ner 
+11
Ågren
Liljan
richard s
Combatbenke
m5micke
_-gniraz-_
JBlom
Mikael
Öbbe
zorbit
Jimmi
15 posters
Gå till sida : 1, 2  Nästa
FörfattareMeddelande
Jimmi
Skogenracing Small



Antal inlägg : 7
Age : 35
Kör : tar kortet. men spanar ;)
Registration date : 07-02-01

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimetor 01 feb 2007, 23:41

Hejsan. tänkt länge på detta. hörde om den här sidan av en vänn. skit samma. jag har god lust att ta en dt och ta en turbo från farsans audisar låg tryck farsan laddar 2,0 bar men då dör motorn Wink och trycka på. men jag tänkte ta den vanliga turbon och "plocka bort" avgas drivnigen och ta typ en rem skiva eller vad man nu hittar kanske drev. men jag har funderigar på om det skulle vara värt det. för det värsta jag skulle orka med är stort sätt byta packnigat och göra värre pinbultar. sedan böra vid 0,1 bar och sedan stiga. kanske ge mig vid 0,5 bar om man kommar dit upp. vi snakkar ju om en mopped. jag vet att dt ramen inte håller och att det påstås att hjulen viker sig. Men detta är lika oseriiöst som det låter. om jag nu får mycket tipps och så. så kanske det kommer upp ett "kul" protjekt Razz ursäkta min stavning pga dysleksi. MVH Jimmi jocolor
Till överst på sidan Gå ner
zorbit
Skogenracing Supreme
zorbit


Antal inlägg : 562
Age : 39
Namn : Mookie
Från : Gävle
Kör : i diket näst flest ggr
Registration date : 06-10-14

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimetor 01 feb 2007, 23:46

2 bar , o jeklarns va den lär gå Wink

o du , är du säker på att de va turbotrycket som va 2 bar ? Razz
Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimefre 02 feb 2007, 00:03

2-taktare är ju inge bra turbo material.. o turbon från dom är ju större än dt motorn..

lycka till Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimefre 02 feb 2007, 12:52

En moped ger i regel för lite avgaspulser för att orka driva en turbo, vet en som tog bort avgashuset och körde med remskiva men ger så lite så det är inte direkt värt det.

Dessutom är problemet med att turbon ska ha oljetryck och det finns inte ofta på mopeder

Skaffa en fyrtakts 125:a eller nått istället
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Jimmi
Skogenracing Small



Antal inlägg : 7
Age : 35
Kör : tar kortet. men spanar ;)
Registration date : 07-02-01

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimefre 02 feb 2007, 13:48

jo. men det grejjen är ju det att man kan ju dreva turboagregatet i så fall. och jag klurar på det med oljetrycket. men det fins säkert någon gullig lösning på det. typ olje pump? då har man ju oljetryck. och grejen är det att man ska kunna dra alla nya 70cc drackar som alla går 70 som påstår sig åka 110 km/t. med dt 50 cc Wink det är det som är grejjen om man får det att fungera. men jag tror att om man får allt att fungera så skjuter man nog vevhuset som att dt motorn är vevhus matad.
Till överst på sidan Gå ner
JBlom
Skogencrew
JBlom


Antal inlägg : 6140
Age : 43
Namn : JBlom
Från : Gävle
Kör : Luftkylt igen! :)
Registration date : 06-10-11

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimefre 02 feb 2007, 15:09

Köp en MT50... Släng på 65cc med större förgasare å allt då har du en moped som gör 110km/h...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.luftschutzracing.com
_-gniraz-_
Skogenracing Elite
_-gniraz-_


Antal inlägg : 2200
Age : 38
Namn : Fredrik.Z
Från : Fröslunda
Kör : ""No Control" Sierran
Registration date : 06-10-31

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimefre 02 feb 2007, 15:34

bättre köp en 125cc yamaha dt tidigt 80tal hade jag såg precis ut som en tidig 90tals yamaha dt 50 då drar du nog alla och inge olagligare att åka den än en trimmad mopped tvärtom den är ju reggad iallfal...plus att du har ju vetiga bromsar på en sådan om det nu spelar någon roll...plus att det håller....Mvh
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimefre 02 feb 2007, 16:11

JBlom skrev:
Köp en MT50... Släng på 65cc med större förgasare å allt då har du en moped som gör 110km/h...

Hoho, det vill jag gärna se bevis på Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimefre 02 feb 2007, 16:56

Mikael skrev:
JBlom skrev:
Köp en MT50... Släng på 65cc med större förgasare å allt då har du en moped som gör 110km/h...

Hoho, det vill jag gärna se bevis på Very Happy

haha jag med Smile dt går ju minst lika bra om inte bättre vad jag minns och micke va ju en riktig 70cc nötare han kommer jag också ihåg Smile micke o leffe, dt marodörerna Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
JBlom
Skogencrew
JBlom


Antal inlägg : 6140
Age : 43
Namn : JBlom
Från : Gävle
Kör : Luftkylt igen! :)
Registration date : 06-10-11

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimefre 02 feb 2007, 19:03

Ja ärligt kan jag säga att 2 av mina polare klockade sina mopeder till det... den ena gjorde till och med 115km/h...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.luftschutzracing.com
m5micke
Skogencrew
m5micke


Antal inlägg : 3132
Age : 41
Namn : Micke
Från : Gävle
Kör : BMW "Alpina" 332itt e30 -89, BMW X5 4,8is, BMW 323im e36 -97
Registration date : 06-10-12

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimefre 02 feb 2007, 19:11

Min gammla MT gjorde 95 fruktansvärda blås. Man va modig då. Sitta på en sketen moppe med cykelbroms i nästan 100km/h.
Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimefre 02 feb 2007, 19:41

Jo min ena DT gjorde närmare 100 med en s.k femhalva men gick skit i övrigt bara fort hehe

allt hänger ju på drevning när det gäller moppar.. med 70cc o 21mm knasare så kunde dom ju göra 70-80 o ändå vara rätt snabba upp dit utan nerförsbacke..
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
Combatbenke
Skogencrew
Combatbenke


Antal inlägg : 1684
Age : 38
Namn : Benke
Från : Gävle
Kör : För lite
Registration date : 06-10-13

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimefre 02 feb 2007, 20:10

hade en dt mx50 som vi mätte upp till 105 km/h med 65cc å tror d va 16 lr 18 mm förgasare lr nåt.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimefre 02 feb 2007, 20:47

Hehe varför blir jag inte förvånad, men jag tror inte ett dyft på era historier Very Happy

Jag hade en Dt50 som jag trimmade efter konstens alla regler och den gjorde inte en km över 87km/h. Enda som var snabbare på skolorna på södra sidan ån var liljan med sin Mb50

Vissst hängde man på 17drev fram och 48bak fick jag upp den i prick hundra om jag låg över tanken med medvind.
Lika med svintoleffe som hade ungefär lika trim och då väger han som ett halvt paket bregott Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
richard s
Skogencrew
richard s


Antal inlägg : 931
Age : 42
Namn : richard
Från : gävle
Kör : RMK800
Registration date : 06-10-12

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimefre 02 feb 2007, 21:36

Moppar blir ju snabbare ju längre tid som gått sedan man åkte runt på dem Smile

Men föratt svara trådskaparen :

Du behöver nog ha en växel till kompressor huset så du får upp varvet på det , sedan kan det ju bli lite bökigt att ta ut kraften från veven och koppla den till kompressor huset.

Ett måste för ett sånt projekt är tillgång till svarv , fräs mm

oljepumpen måste nog vara minsta problemet.

_-gniraz-_ skrev:
bättre köp en 125cc yamaha dt tidigt 80tal hade jag såg precis ut som en tidig 90tals yamaha dt 50 då drar du nog alla och inge olagligare att åka den än en trimmad mopped tvärtom den är ju reggad iallfal...plus att du har ju vetiga bromsar på en sådan om det nu spelar någon roll...plus att det håller....Mvh

Eller ännu bättre : Suzuki K100 , mycket snyggare och väldigt lik K50:in
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimefre 02 feb 2007, 22:15

ja men original hast.mätare så kanske dom går hundra men väldigt otroligt att verkliga 100blås med dom moppar vi pratar om för då hade dom gått skit i övrigt, nedförsbacke o hemlängtan så visst kunde dom gå fort men inge mer.. för med dom specarna man hade för att åka fort så kund eman ju inte åka nå på bakhjulet hehe



Micke: din hade nog gått fortare om du slängt på nöten lr richard haha.. förövrigt så åkte jag faktiskt ifrån nöten(leffe) med min på slutet men då va väl den lagomt slut haha 70cc o 21mm borrad förgasare..

va nostalgisk man blev nu då när man fick prata moppe Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
richard s
Skogencrew
richard s


Antal inlägg : 931
Age : 42
Namn : richard
Från : gävle
Kör : RMK800
Registration date : 06-10-12

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimefre 02 feb 2007, 22:29

Alla är ju moppefuckon innerst inne Smile

men nu när man kommit till åldern (!) , så är det ju rätt juste att bara glida runt med nån gammal moppe på sommarn.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Jimmi
Skogenracing Small



Antal inlägg : 7
Age : 35
Kör : tar kortet. men spanar ;)
Registration date : 07-02-01

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimelör 03 feb 2007, 20:01

men grejjen e det att det skka ju vara billigt ochså Wink turbon ligger och skräpar i garaget just nu. dt kan man köpa för kanske 2-4 tusen lappar Razz och den skulle se skräpig ut och om man får till den så är det bara att dreva på Razz 130 blås med en dt låter inte roligt. eller vättigt. men är ddet det som krävs för att folk ska sluta dra rövar historier om mt 5er som toppar 100 med 60 cc? och den vikten så vet jag inte. en på nätet kör mt5 på portad 65cc körde på alokohål. och 6 växlad låda. toppar inte 100. men jag vill köra dt. för jag har bara kört en sådan och jag hadde en dt50r innan. ajja. skulle vara kul tror jag. om ni andra kan hålla ämnet. annars kanske ni kan göra en egen tråd Wink Turbo/kompressor konvertera mopped Av-26
Till överst på sidan Gå ner
Jimmi
Skogenracing Small



Antal inlägg : 7
Age : 35
Kör : tar kortet. men spanar ;)
Registration date : 07-02-01

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimelör 03 feb 2007, 20:02

Richard alla tror jag tycker det är kul att provköra en moppe bara för att liksom. eller? göra en ring på asfalten ^^ kommer jag alldrig växa ifrån Razz
Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimelör 03 feb 2007, 22:27

Jimmi: som sagt lycka till, inget som någon gjort förr av vissa anledningar säkert.. men lägg upp en projekt tråd o visa va du gjort vettja Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
Jimmi
Skogenracing Small



Antal inlägg : 7
Age : 35
Kör : tar kortet. men spanar ;)
Registration date : 07-02-01

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimemån 05 feb 2007, 01:46

jo. än så länge så vill jag bara ha lite feed back på mina idéer Razz om man äns ska försöka. jag vet inte rigtigt hur jag ska göra med oljetrycket till turbon. och den vi har ska läcka lite olja där för den ligger. men bilen den satt i gick inte så illa pinkat. och jag funderar på att av vakta för farsan har likadant agrigat i bilen .just nu så dör den vid 2 bar enligt mätaren. men vi ska sätta i en rigtig mätare och "lura" datorn så ska jag se hur mycket den kan ladda innan Razz har bara garage och turbo än. ingen mopped Wink så det kan bli vad som hällst Razz någon som har lite idér eller info om olje prylarna på turbon? snälla ge mig ^^, cheers
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimetor 08 feb 2007, 15:02

öjje skärbergs mb5 klockade jag 112kmh riks80 för en härrans massa år sedan,(ca 15-17år sedan,)dock 80cc cylinder om jag inte minns helt galet och förmodligen massa annat,själv åkte jag zyndappare cs50 med 125cc motor (slapp trimma o kom aldrig sist,,,) men det var 1985 det Razz
Till överst på sidan Gå ner
richard s
Skogencrew
richard s


Antal inlägg : 931
Age : 42
Namn : richard
Från : gävle
Kör : RMK800
Registration date : 06-10-12

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimetor 08 feb 2007, 19:41

ang oljan till turbon , så kolla in de moppar som har separat oljebehållare och pump.

Har ingen aning om truck/flöde på dessa pumpar , men den infon måste ju gå att hitta.
Funkar det inte med en sånn pump så kanske det går att driva en pump direkt på veven , men kan nog bli kännbara effektförluster beroende på vad du hittar för pump.

Kolla även vad turbon ska ha för tryck/flöde.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Gäst
Gäst




Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimetor 08 feb 2007, 21:20

Jag hade en yamaha dt för 5 år sedan (som polisen beslagtog) Den är klockad av polisen och isärskruvad av tekniker ifårn uppsala. Finns papper på 116 km/t. Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitimefre 09 feb 2007, 06:40

Tja min Dt50 klocka polisen till 95 när dom beslagtog den. Säger inte mycket faktiskt den gick då bara 85 när jag hade och polismannen som körde min moppe vid klockningen var tyngre än mig


Ang olja till motorn så krävs det rätt högt flöde för att det ska funka med turbo, alltså en pump som tar lite effekt. Leta rätt på en liten fyrtakts mc istället och konvertera mycket enklare och lite större motor
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Sponsored content





Turbo/kompressor konvertera mopped Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo/kompressor konvertera mopped   Turbo/kompressor konvertera mopped Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Turbo/kompressor konvertera mopped
Till överst på sidan 
Sida 1 av 2Gå till sida : 1, 2  Nästa
 Liknande ämnen
-
» turbo konvertera v6 2,8 ?
» Turbo Konvertera Sierra V6,a
» Turbo konvertera b230
» Turbo konvertera Volvo 240
» Turbo konvertera BMW 535 E34 funderingar

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: