Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Turbo konvertera b230

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
Sladdden:)
Skogenracing Small



Antal inlägg : 6
Registration date : 07-01-27

Turbo konvertera b230 Empty
InläggRubrik: Turbo konvertera b230   Turbo konvertera b230 Icon_minitimelör 27 jan 2007, 14:48

Tja såg att ni turbo konverterat en b230 hur fick det att hålla lr bytte ni block å la dit en tjokare toppackning? fundera nämligen på att konvertera min b230E Very Happy .
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Turbo konvertera b230 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo konvertera b230   Turbo konvertera b230 Icon_minitimelör 27 jan 2007, 17:02

Sladdden:) skrev:
Tja såg att ni turbo konverterat en b230 hur fick det att hålla lr bytte ni block å la dit en tjokare toppackning? fundera nämligen på att konvertera min b230E Very Happy .


Rörde inte motorn alls, håller bra så länge man har lite koll på spikningar och bränslemängden. Laddade som mest 0.5bar dock

En turbobottendel är annars en trevlig investering då det är lite högt komp i vanliga motorn, eller varför inte fila ur föbränningsrummen i toppen.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Sladdden:)
Skogenracing Small



Antal inlägg : 6
Registration date : 07-01-27

Turbo konvertera b230 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo konvertera b230   Turbo konvertera b230 Icon_minitimesön 28 jan 2007, 16:52




Okej men de låter ju fint Smile men gick den inte väldigt varm fundera nämligen på att klämma dit ett oljekyl också så håller det ju ner värmen lite.
Till överst på sidan Gå ner
Sladdden:)
Skogenracing Small



Antal inlägg : 6
Registration date : 07-01-27

Turbo konvertera b230 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo konvertera b230   Turbo konvertera b230 Icon_minitimesön 28 jan 2007, 17:06

Sladdden:) skrev:



Okej men de låter ju fint Smile men gick den inte väldigt varm fundera nämligen på att klämma dit ett oljekyl också så håller det ju ner värmen lite.
Använde du ett vanligt turbo grenrör på den tyckte det såg så ut?
Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

Turbo konvertera b230 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo konvertera b230   Turbo konvertera b230 Icon_minitimesön 28 jan 2007, 18:00

original turbo grenrör ja.. oljekyl gör väl inge om du sätter dit men klara sig nog rätt bra utan på det laddtrycket vi körde..

köp en färdig turbosnurra direkt annars =)
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
Sladdden:)
Skogenracing Small



Antal inlägg : 6
Registration date : 07-01-27

Turbo konvertera b230 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo konvertera b230   Turbo konvertera b230 Icon_minitimesön 28 jan 2007, 18:08

xcOOb skrev:
original turbo grenrör ja.. oljekyl gör väl inge om du sätter dit men klara sig nog rätt bra utan på det laddtrycket vi körde..

köp en färdig turbosnurra direkt annars =)


Okej men då borde det ju klara sig fint. tog du oljetryck frpn öljetrycks givaren lr? men du körde med kj tronic sprut på va? tänkte för jag har ju mekaniskt sprut men de borde funka med en ställbar bränsletrycks regulator?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Turbo konvertera b230 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo konvertera b230   Turbo konvertera b230 Icon_minitimesön 28 jan 2007, 18:37

Jepp från oljetrycksgivaren.


Jag rekomenderar extrasprut eller ett sprut från en turbomotorn, blir sällan bra att labba med ställbara regulatorer dessutom funkar det inte på k-jet spruten
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Sladdden:)
Skogenracing Small



Antal inlägg : 6
Registration date : 07-01-27

Turbo konvertera b230 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo konvertera b230   Turbo konvertera b230 Icon_minitimesön 28 jan 2007, 18:44

Mikael skrev:
Jepp från oljetrycksgivaren.


Jag rekomenderar extrasprut eller ett sprut från en turbomotorn, blir sällan bra att labba med ställbara regulatorer dessutom funkar det inte på k-jet spruten


okej för extra sprutet går det sätta på tryckröret lr? för med det sprutet ja har nu lär väl bilen bara spika?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Turbo konvertera b230 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo konvertera b230   Turbo konvertera b230 Icon_minitimesön 28 jan 2007, 19:17

Sladdden:) skrev:
Mikael skrev:
Jepp från oljetrycksgivaren.


Jag rekomenderar extrasprut eller ett sprut från en turbomotorn, blir sällan bra att labba med ställbara regulatorer dessutom funkar det inte på k-jet spruten


okej för extra sprutet går det sätta på tryckröret lr? för med det sprutet ja har nu lär väl bilen bara spika?

Precis
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Sladdden:)
Skogenracing Small



Antal inlägg : 6
Registration date : 07-01-27

Turbo konvertera b230 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo konvertera b230   Turbo konvertera b230 Icon_minitimesön 28 jan 2007, 19:43

Mikael skrev:
Sladdden:) skrev:
Mikael skrev:
Jepp från oljetrycksgivaren.


Jag rekomenderar extrasprut eller ett sprut från en turbomotorn, blir sällan bra att labba med ställbara regulatorer dessutom funkar det inte på k-jet spruten


okej för extra sprutet går det sätta på tryckröret lr? för med det sprutet ja har nu lär väl bilen bara spika?

Precis

Okej tackar för svaren Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
ibanezman
Skogenracing Small



Antal inlägg : 3
Registration date : 07-02-06

Turbo konvertera b230 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo konvertera b230   Turbo konvertera b230 Icon_minitimetis 06 feb 2007, 22:59

Hallåj, jag läste denna tråd och komm på nån fråga.
Jag har en 740 med B230F-motorn som jag har monterat
531-topp, och dubbla toppackningar på.
Jag kör bilen till vardags och den går bra med 8,0 i komp,
Jag har byggt en variant av extrasprut med 4 stycken
kallstartsspridare och jag vet hur det kan kopplas, men
jag vet inte hur man lämpligt kan styra det, typ ska man
ha att 2 spridare går in vi 0,3 bar eller en åt gången eller något..
Sen har jag aldrig byggt motor innan, kan ett sådant koncept fungera bra? Jag har ingen superaning vilka risker och möjligheter som finns.... Smile
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Turbo konvertera b230 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo konvertera b230   Turbo konvertera b230 Icon_minitimeons 07 feb 2007, 06:43

Fyra kallstart spridare räcker till kanske 0.5bar så du kan slå igång alla vid 0.2-0.3 man brukar få prova sig fram när det känns bäst


Jag har lite svårt för dubbla topplockspackningar, det är inget jag skulle använt för att sänka kompet pga av risken att man skjuter dom lättare
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
ibanezman
Skogenracing Small



Antal inlägg : 3
Registration date : 07-02-06

Turbo konvertera b230 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo konvertera b230   Turbo konvertera b230 Icon_minitimetis 13 feb 2007, 22:49

Men är det inte lite saftigt att slå igång alla 4 spridare
samtidigt?
Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

Turbo konvertera b230 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo konvertera b230   Turbo konvertera b230 Icon_minitimeons 14 feb 2007, 12:30

går ju att köra 2först sen 2lite senare om du vill de..
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Turbo konvertera b230 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo konvertera b230   Turbo konvertera b230 Icon_minitimeons 14 feb 2007, 15:49

Kallstartsspridarna är så pass små så man kan klämma igång dom direkt.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
ibanezman
Skogenracing Small



Antal inlägg : 3
Registration date : 07-02-06

Turbo konvertera b230 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo konvertera b230   Turbo konvertera b230 Icon_minitimetor 15 feb 2007, 21:39

Vad är era erfarenheter av extrasprut med kallstartsspridare?
Blir det bra? Märker man när spridarna går in? Hur beter
sig motorn när den spikar?
Till överst på sidan Gå ner
richard s
Skogencrew
richard s


Antal inlägg : 931
Age : 42
Namn : richard
Från : gävle
Kör : RMK800
Registration date : 06-10-12

Turbo konvertera b230 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo konvertera b230   Turbo konvertera b230 Icon_minitimetor 15 feb 2007, 21:56

kallstarts spridarna är lättare att montera än vanliga.

Du märker direkt när dom går i om du gasar fullt och "drar ur" bilen , blir stor effekt skillnad.

Förutom att motorn gerifrån sej missljud , kan låta lite olika ibland som om det rasslar lite försiktigt och ibland som om det skulle ligga en näve muttrar i ventilkåpan , så behöver den inte bete sej på nått särskillt vis.

Men är du med och lyssnar och inte kör med 1.5 bar i ladd när bilen inte går bättre än vid 0.5 bar , och inte häller gör några toppfartstester så ska det nog gå bra.

En bra men lite kostsam grej är ju annars en bredbands lambda , offtast kanske man kör med billiga bus bilar , men du slipper kanske byta motor i nödan och så kan det vara lärorikt samt det viktigaste : att du kan justera extrasprutet och storleken på spridarna och ladd så bilen går så bra som möjligt.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Sponsored content





Turbo konvertera b230 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbo konvertera b230   Turbo konvertera b230 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Turbo konvertera b230
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: