| Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering | |
|
+5Mikael JBlom Hedin_ Golden Boy dutten 9 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
dutten Skogenracing Medium
Antal inlägg : 85 Age : 48 Namn : Tobias Kuru Från : Södertälje Kör : Moddad Chrysler Simca 1977 Registration date : 09-05-03
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering tis 09 jun 2009, 20:09 | |
| lovar att göra det imorgon...jag är så sugen nu | |
|
| |
Antal inlägg : 85 Age : 48 Namn : Tobias Kuru Från : Södertälje Kör : Moddad Chrysler Simca 1977 Registration date : 09-05-03
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering ons 10 jun 2009, 13:34 | |
| | |
|
| |
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering ons 10 jun 2009, 16:35 | |
| låter vettigt den där lutningen du hadde var inte att leka med direkt så det blir nog kanon med rätt grejor... ut och gasa! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering ons 10 jun 2009, 22:03 | |
| - Golden Boy skrev:
- låter vettigt
den där lutningen du hadde var inte att leka med direkt så det blir nog kanon med rätt grejor...
ut och gasa! Helt rätt Jag har en fråga.... minnet sviker men min fördelare med brytar spetsar har en konding som ska kopplas in men jag minns inte var det på + på tändspolen eller minus ? | |
|
| |
kyngas Skogenracing Small
Antal inlägg : 25 Age : 32 Namn : Mikko Från : Ljungaverk Kör : ford Registration date : 09-01-19
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering ons 10 jun 2009, 23:12 | |
| minus...ser intressant ut i övrigt också | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering tor 11 jun 2009, 06:49 | |
| - kyngas skrev:
- minus...ser intressant ut i övrigt också
jag lovar lite bilder ikväll | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering tor 11 jun 2009, 11:19 | |
| Dags för en update.... Lite eljobb och motor jobb är klart... Nya pedalstället, inte snyggt men det funkar Sen hur motorn är byggd, ska koppla in kylar slangar å avgasröret bara sen e det nog klart.. Så snart den rullar kommer film.. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering tor 11 jun 2009, 18:12 | |
| | |
|
| |
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering tor 11 jun 2009, 21:45 | |
| du får köpa en stor gas flaska fylld med startgas och ut och köra nu då går den inte på bensin? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering tor 11 jun 2009, 22:01 | |
| så nu under denna kväll har jag arbetat med att demontera ett avgas system från en 240 och anpassa det till min bil. kopplade vidare på elen i bilen... kopplade in lite slangar osv... små saker som tar tid men det som nu saknas är el fläkten och uppstarten. så lägger ut de foton jag tog strax innan jag åkte hem... å det var gott om mygg ..... kommentarer ? ja jag vet det vart inte som planerat men detta är näst bäst.... har inte gått till soppa start än han inte ida, ska ta tag i det imorgon ! | |
|
| |
| Rubrik: Jaha---- YESS ! mån 15 jun 2009, 21:43 | |
| Efter att varit helt deppad i flera dagar då det regnat så såg jag fram emot att äntligen kunna göra något med bilen... Bilen har sett lite deppig ut där den stått i regnet och man har inte kunnat göra något. Detta regnande har gjort att jag hela helgen sökt information varför jag inte fått till tändningen på motorn och jag har sökt efter svar. Motor setupen är lite off mot vad som var tänkt. B230 bottendel med orginal vev och stakar. B230F top planad portad Fördelare placerad på oljepumpen med brytar spetsar och kondensator Insug från B200 serien med Piersburg 175 cdu förgasare Tändspole och annat som funnits till hands. Växellåda från 240 4växlad Framvagn från volvo 700/900 kuggstång med servo om man vill Bakaxel från 700/900 med orginal fästen monterade Den ville tända men sen dog den efter att den tände på startgas.. Jag började felsöka och fann att det inte fanns gnista på tändstiften vilket härlede mig till el problem. Kopplade om elsystemet för startnyckel så tändningsplus och startläge gick genom relä och aktiverade 12V via huvud kabel. Detta fungerade inte... Var inne på diverse forum och pratade med folk per telefon och fann att denna setup i koppling av elen borde fungera... resultat... fortfarande ingen gnista... Kollade avståndet för brytarspetsar 0,4 ström fanns överakkt men idag på besök hos Mekonomen så fick jag prata med en av deras gammel rävar och han hade en enda kommentar, koppla bort jorden för spolen så startar den... sagt och gjort... och elen är nu såhär... Då stack kamremmen och vevaxel skivan lossnade.... JÄ*VLAR ! Åkte hem och surade lite och var allmänt pissed.... Åt lite pizza kramade gumman min och åkte tillbaka till bilen... Plockade ner motorn totalt runt kamremmen, alla täckplåtar spännare allt.... Bytte kamaxel drev, bytte kamrem, plockade ihop allt, startade... Ja sorry missade videokamera men jag säger bara det... BRUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUMMMMMMMMMMMMM BRUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUMMMMMMMMMMMMM BRUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUMMMMMMMMMMMMM BRUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUMMMMMMMMMMMMM BRUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUMMMMMMMMMMMMM BRUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUMMMMMMMMMMMMM BRUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUMMMMMMMMMMMMM BRUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUMMMMMMMMMMMMM Imorgon ska jag ut och åka..... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering mån 15 jun 2009, 22:47 | |
| otrevligt och trevligt Dutten kul att den går! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering tis 16 jun 2009, 12:05 | |
| Under denna förmiddag och eftermiddag har jag inte möjlighet att arbeta med bilen då frugan är borta hela dagen och min grabb ligger sjuk hemma. Passar på att serva förgasaren lite med tvätt och kontroll. Använder bara diskborste och diskmedel för att tvätta av det värsta skiten som sitter.. Att serva en förgasare är enkelt och inte speciellt svårt, man ska bara komma ihåg hur allt satt när man monterade isär det... | |
|
| |
werd Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 708 Age : 33 Namn : MuppDaniel Från : Den ökända staden kumla! Kör : 242 -1975. Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering tis 16 jun 2009, 12:19 | |
| 175CDUS förgasarna MÅSTE bara vara dom enklaste och roligaste förgasarna att jobba med Plocka isär en av mina igår som satt i bilen och gjorde rent... tog en kvart kanske? Lite slöjobb, gör det om med insprutning! *skojjar* Ser ju ut att gå sakta men säkert framåt Kul att den starta efter allt! Lycka till! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering tis 16 jun 2009, 13:57 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering tor 18 jun 2009, 18:06 | |
| Skickar in lite foton på motorn och min grabb har slipat samt lackat vattenpumps remhjulet... sen så passade jag på att montera alla slangar, byta kamrems skiva osv... lite färg och nya klämmor och allt ser mycket bättre ut. sen så var jag tvungen att bygga om vajer fästet för gas wire och kombinerade orginal fäste med delar från fästet från en B230K motor så blev det bra. Förgasaren ser bra it , ren och blänkande... Nu är det midsommar helg sen på måndag börjar jag jobba i 8V.... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering tor 18 jun 2009, 20:38 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering fre 19 jun 2009, 22:13 | |
| PROVTUREN ! Efter att fått motorn att gå runt och fungera inte bra inställt med fungerande, efter att i regnet legat och tätat avgasröret som hade mer hål än en golfbana, efter inkopplade lampor så satte jag mig nervös och skulle ta första rundan... Den gick förvånadsvärt mjukt, lättstyrd utan servo inkopplat, mjuk i fjädring med provturen konstaterade jag att det finns lite att fixa.... det hörs på video filmerna..:rolleyes: https://www.youtube.com/watch?v=Uh1fZap8Qz4Måste bygga om avgas röret... Måste ställa in förgasaren och tändningen bättre.. Sen kolla alla bultar i bakvagn, framvagn, drivlina.:rolleyes: Kapa fjädrarna fram så den blir lägre... Bygga blinkers till fronten... På väg hem det är lite missljud från chassi vibrationer i ljudet tyvärr... https://www.youtube.com/watch?v=-Un-ut3hTyUNu väntar jag på kommentarer ! 2år sen den rullade sist och min son var lycklig att åka en kort sväng här hemma idag åxå... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering lör 20 jun 2009, 00:14 | |
| ja men det var väl trevligt att den börjar bli körbar fixa allt det där och ut och punda! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering sön 05 jul 2009, 21:48 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering mån 13 jul 2009, 22:02 | |
| Lite information, vet att jag varit usel på updates men det beror på att jag fick ett jobb tillfällig och det var lite udda tider, man gick upp kl 3 åkte till jobbet 4 började 5 slutade 14 var hemma 15 åt mat 16 sen vila och isäng 20..... Fick chansen att ställa in bilen lite med kompisens hjälp och sen ut och snurra, åkte en vecka fram och till baka till jobbet med bilen tills det sa PANG ! Det var inte vackert, svetsarna häll men matrialet gick åt helvete... Sen vart det panik arbete att få det å sitta fast, jag älska spännband som tillfällig lösning.... Gissa två gånger vad jag ska göra kommande helg ??? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering lör 18 jul 2009, 21:24 | |
| Bakaxelbyte ! Som sett i tidigare foton så gick fästen för bakaxel av och vid närmare kontroll så visade sig det att en drivaxel var skadad. Ordnade transport till Lina Gård Johansson i Södertälje för "lån" av hans verkstad och arbete med byte av axel. Kom över en Dana 1030 axel som var i gott skick så lite sliparbete, kaparbete och ny tillverkning av fästen stog idag på programmet. Här nedan på foto är klockan 09.30 denna Lördags morgon och solen strålar varmt och vackert. Verkstaden jag "lånar" har alla verktyg och maskiner..... ALLA ! Jag arbetade på axeln fram till 12 då kompisen kom för att ta över arbete, han är bättre med svetsen än mig. En slipad axel klar för arbete ! Det som behövdes göra var nya fästen för bärarmar och stag så kompisen "Fredde" satte fart direkt. LIVE ---- >>> https://www.youtube.com/watch?v=c3N1DJEdqxcFredde i farten ! Live -- > https://www.youtube.com/watch?v=ieD5NS7TR4oResultatet av svetsarna skäms han inte för... Live -- > https://www.youtube.com/watch?v=pBmmA4tBQ1wSom sagt han e lite stolt över sitt arbete... Sen efter tillverkningen av de övre fästena för stagen så var det dags att passa in bärarms fästen som gjordes med axeln monterad, nogran mätning av alla avstånd och vinklar så allt hamnar rätt. När man svetsar ska det vara bra gjort.... Live -- > https://www.youtube.com/watch?v=upyKWm2dk_kMen fan det är underbart med 2 pelar lyft. Sen ska man har bra styrka på svetsen åxå om det ska fästa bra och vara hållbart. Kommer under kvällen ändra lite i detta inlägg med lite videklipp som jag spelade in under arbetet. | |
|
| |
JBlom Skogencrew
Antal inlägg : 6140 Age : 43 Namn : JBlom Från : Gävle Kör : Luftkylt igen! :) Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering lör 18 jul 2009, 22:43 | |
| Trevligt att det rullar på. En schysst lack skulle väl inte sitta fel sen? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering sön 19 jul 2009, 18:17 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering lör 25 jul 2009, 22:01 | |
| Ny Lack | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering | |
| |
|
| |
| Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering | |
|