| Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering | |
|
+5Mikael JBlom Hedin_ Golden Boy dutten 9 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
dutten Skogenracing Medium
Antal inlägg : 85 Age : 48 Namn : Tobias Kuru Från : Södertälje Kör : Moddad Chrysler Simca 1977 Registration date : 09-05-03
| Rubrik: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering sön 03 maj 2009, 20:58 | |
| Jag har arbetat med min bil under en längre tid och den är nära slutet nu i senaste skapelsen. Första delen var att göra bilen körbar efter inköp och bilen rullade men var inget mästerverk att se på. En Simca 2L ( Chrysler ) Efter att ha pajat framvagnen i en grop på gatan så börjades bilen plockas ned men olika händelser gjorde att inget hände tills nydligen då både motor och låda, orginal framvagn försvann ur bilen och nyare bitar hittade in. En växellåda från 240 får ta plats istället för orginal automaten En volvo 1041 bakaxel istället för den skumma som satt där som var en blandning av flera framska modeller. Sen modifierades en framvagn från volvo 940 breddning för att ta plats med servostyrning. Fjäderskålar från Volvo svetsades på plats för att man ska följa det märke som redan används. genom att använda Volvos motor, växellåda, framvagn, bakaxel osv så ser jag ju till att uppgradera bilen utan att de syns direkt så att säga, ger mig lättare att få tag i reserv delar och dessutom så rent säkerhets mässigt blir bilen bättre med bromsar, väghållning osv. En liten bild på infästningen för framvagnen, balken är breddad utan att ha rört infästningen så orginal hjul breddning är kvar. Orginal växellåds balken användes med modifierades lite för att passa nya volvo växellådan. Fjäderbenen fram passade lätt då volvos övriga framvagns delar användes. Och växellådan tittar fram snyggt och prydligt. En nyare modernare motor hittade tillslut ner i det toma hålet en B230F som jag börjar med. Detta är en lång historia kort men misstänker flera kan ha läst om detta bygge på andra forum redan men jag sprider det vidare och delar med mig om vad jag gör, frågor svarar jag gärna på.
Senast ändrad av dutten den tis 25 aug 2009, 21:34, ändrad totalt 9 gånger | |
|
| |
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering sön 03 maj 2009, 22:41 | |
| verkar vara ett vettigt koncept du valt med volvo prylar kul att du hittade hit | |
|
| |
Hedin_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1976 Age : 34 Namn : Tobbe Från : Gävle Kör : Audi A4 1.8T Registration date : 08-12-15
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering mån 04 maj 2009, 08:58 | |
| | |
|
| |
Antal inlägg : 85 Age : 48 Namn : Tobias Kuru Från : Södertälje Kör : Moddad Chrysler Simca 1977 Registration date : 09-05-03
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering mån 04 maj 2009, 21:01 | |
| jaha det vart ingen bil hem idag men imorgon ska jag låna bil av pappa min så ska bilen hem så för att fördriva tiden hade jag lite motordelar hemma som fick lite volvo signalröd på sig. | |
|
| |
JBlom Skogencrew
Antal inlägg : 6140 Age : 43 Namn : JBlom Från : Gävle Kör : Luftkylt igen! :) Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering tis 05 maj 2009, 08:40 | |
| Roligt projekt. Bra udda bil det där. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering tor 07 maj 2009, 22:57 | |
| Ska det strula strular det och mitt problem är hem transporten som strular, vagnen jag skullre använda var för klen, sen paja transport bilen och dagarna går. Under denna tid passar jag på att jobba på lite bling till motorrummets olika komponenter. Volvo Signal Röd FET STOR IC Volvo Kylare Lite motordelar lackade Andra delar på torken å kunde inte låta blir har man startat så åker även alla delar liggandes på lack såsom generator åsså sen ska pojken min få en tavla som ska ha lagfotot från SSK har inhandlat ny färg nu så jag ska lacka allt igen i ROSA och dessutom genom att laga bromsrör på en mazda 626 så fick jag en scorpio som betalning ska bara ta hem den å fota | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering mån 11 maj 2009, 18:39 | |
| Har skaffat en brukshäck idag en Scorpio -92 ...... ska fixa lite besiktnings 2or på den närmaste tiden ...... foto kommer ! | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering mån 11 maj 2009, 19:47 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering mån 11 maj 2009, 23:15 | |
| - Mikael skrev:
- Spännande projekt
Tackar ska skruva på denna imorgon saknade torxs som passade för toppen för packningen e kass men ok i övrigt, lite fusk lackad osv men den e okej i öbrigt. | |
|
| |
| |
| |
| Rubrik: Lunch Update ons 13 maj 2009, 11:45 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering tor 14 maj 2009, 12:22 | |
| Lite mer jobb på min Ford som är vardags bil. monterad bort lite mer motordelar och ersätter dåliga med nya eller renoverar andra. Lite behövlig elektrolys kommer denna få DOCK motorn ser alltid så härlig ut... En icke orginal fläkt med icke orginal kylare hittades monterad på bilen i spännband som resten av hela kofångaren fram... Passar på att fixa motorhuven åxå den ska lackas senare | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering lör 16 maj 2009, 19:12 | |
| efter som många piffade till sina motor rum under annan service ville jag inte vara sämre så snygg färg i bilens kulör. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering ons 20 maj 2009, 21:08 | |
| Nu är det ett tag sen update och jag vill inte visa allt visar lite, fixar ju för tillfället en bil till som reserv till racern och båda måste se bra ut i motorn så en motordel är behandlad i elektrolys, slipning och nu på tork efter målning. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering tor 28 maj 2009, 20:56 | |
| En bult till toplocket för min scorpio var av men efter många svordommar är detta löst och nya ska inhandlas när jag vinner på lotto eller snor ett par på skroten! har meckat chrysler och här ser ni lite bilder. Ett pedalställ med ombyggd pedal för koppling från volvo 240 & orginal bromspedal, ska fixa en gas pedal. Båda bromsoken och lite framvagns detaljer... samt en bild på bilen som står uppställd på en kärra för lättare meckande... / Tobbe | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering sön 31 maj 2009, 17:07 | |
| Lite bilder på vad som gjorts.... Bilen är okej i grundupplägget och står fin i solen slipad och klar för lack. Sen funderar jag på att köra 4-port förgasare ! Vad tycker ni ?? :lol: :P:P | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering ons 03 jun 2009, 19:18 | |
| En liten uppdatering av bil jobbet. Då jag inte får tag i någon som kan hjälpa mig få hem bilen per släp och inte har möjlighet att hyra ett så återstår valet att snabbast möjligt få motorn att fungera så den kan köras hem. Detta innebär en mindre ändring i planerna på motorstyrning och ibland har man inget val. Lever ju på akassa så man e fattig, tar vad man får... idetta fall delar från en 240... Så lite mer gjort idag... Snodde komplett gaspedal med wire och fästen från 240in.... Snodde hela insuget..... Och monterade på det ... Även mekanisk pump monterad..... Observera det mycket snygga termostathuset ! Stackar motorn den måt nog inte så bra att nedgraderas men just nu har jag inget val... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering tor 04 jun 2009, 14:21 | |
| jaha är det bara hos mig det regnar ? Har i regnet stått och skruvat och JÄVLA insuget sprack..... på två ställen... två olika platser så det går itne att laga... I denna bedrövelse så passar jag på att göra annat för att få något gjort så det blev lite pyssel... En volvo motor behöver en volvo kylare och denna kylare behövde fästen så det vart såhär... Inte snyggast men det fungerar vilket är poängen. Gav mig sedan på att montera termostat hus, generator osv... så låter bilderna visa.. Ser överlag ut rätt så bra..... nu ska jag ta tag i insuget igen..... tror jag... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering mån 08 jun 2009, 20:33 | |
| | |
|
| |
Antal inlägg : 1976 Age : 34 Namn : Tobbe Från : Gävle Kör : Audi A4 1.8T Registration date : 08-12-15
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering mån 08 jun 2009, 23:30 | |
| Ja det såg ju inte så seriöst ju xD Med tanke på adaptern till föggen o spridarna o sånt Annars frässigt | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering tis 09 jun 2009, 09:05 | |
| känner att jag är tvungen att ge en förklaring i närmare detalj. min box för insprutningen visade sig vara trasig så jag lät spridarna vara kvar monterade i insuget, för att få bilen att kunna köras så snart det går iväntan på att sparkontot blir större så fick jag en förgasare av polaren som jag byggde en adapter till för att bilen måste bort från den plats den är på. Att motorn tänder till på gasen via fuggen och adaptern är positivt men om möjligt snarast tas bort när jag kan köpa mig en ny ms box eller få min nuvarande lagad. | |
|
| |
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering tis 09 jun 2009, 17:05 | |
| kommer det fram nå soppa till förgasaren? annars är det ju bara att ge den full gas | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering tis 09 jun 2009, 17:42 | |
| Kommer det nå soppa ner till motorn. med tanke på att föggen lutar som den gör ? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering tis 09 jun 2009, 18:58 | |
| - Toxxe skrev:
- Kommer det nå soppa ner till motorn. med tanke på att föggen lutar som den gör ?
vet ej har inte kommit så lång....... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering tis 09 jun 2009, 19:54 | |
| Kolla först som jonny sa om det kommer nå soppa till föggen. Kolla stiften om dem blir blöta eller om dem luktar soppa | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering | |
| |
|
| |
| Dutten - Chrysler 5L V8 Uppgradering | |
|