Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
Rubrik: Så funkar din WG (film) mån 30 mar 2009, 23:12
eftersom jag filmat i dag när jag testade min West gate så kan jag väl berätta lite hur den funkar för dom som är intresserade. det är ju ganska viktigt att veta när man håller på med turbo trimmning. jag fattade själv inte hur allting hängde ihop i början
laddtrycket öppnar wg beroende på hur hård fjäder man har så vid ett vist laddtryck säg 1Bar så orkar inte fjädern hålla imot längre och wg öppnas. sen går avgaserna förbi tubinen och ut i avgasystemet viket gör att den inte snurrar lika mycket och laddtrycket sänks.
genom att ha en gängad stång kan du justera hur hård fjäder du vill ha och på så vis ställa in ditt laddtryck. (detta gäller för intern wg)
någon annan kanske kan förklara mera om att ha rätt fjädrar osv?
det är iaf mycket enkelt
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
Rubrik: Sv: Så funkar din WG (film) tis 31 mar 2009, 06:56
Du kan inte justera laddet genom att gänga på stången. Visst det ökar om du gör det men den kommer arbeta på ett felaktigt sätt.
Ni som justerar på stången, gör absolut inte det, häng på en stark extern fjäder istället eller köp en klocka avsedd för det laddtryck ni vill ha.
Ni som köper en pysventil och hänger på eran wastegate klocka gör också fel. Avgastrycket är också avgörande när ventilen börjar öppna och det spelar ingen roll hur mycket man pyser, wastegaten kommer smygöppna och det resulterar i segt eller skenande ladd. Visst det går att öka 0.1-0.4 bar kanske men sen börjar det bli problem.
Streetlover Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 590 Age : 36 Namn : Robin Från : Karlsborg Kör : Opel Ascona C -87 & Ford Taunus 20m -65 Registration date : 08-05-25
Rubrik: Sv: Så funkar din WG (film) tis 14 apr 2009, 16:26
okey, men ja har tänkt att turbomata min 2.0 Sierra med DOCH motor och har köpt ett grenrör som är byggt för att men ska ha en intern wastgate.. men ja har inte tänkt att göra så mycket med motorn förutom att ev kompsänka den men ja förstod inte riktigt vad du menade Mikael med att turbon kommer att arbeta fel :S ja har tänkt att försöka lägga den på max 1 bar (mer tror ja inte att en 2.0 doch orkar orginal). men det borde väl funka ganska ok ändå om ja kör på en intern wastgate eller e de nått spec man bör tänka på??
Hedin_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1976 Age : 34 Namn : Tobbe Från : Gävle Kör : Audi A4 1.8T Registration date : 08-12-15
Rubrik: Sv: Så funkar din WG (film) tis 14 apr 2009, 16:52
Men jag har hört att det är många som kör med pysventil o inte haft nå krångel?
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
Rubrik: Sv: Så funkar din WG (film) tis 14 apr 2009, 21:47
Är wastegaten som kommer funka dåligt. Pysventil funkar men det funkar dåligt. Rekomenderar det inte!
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
Rubrik: Sv: Så funkar din WG (film) ons 15 apr 2009, 00:19
Toxxe skrev:
Men jag har hört att det är många som kör med pysventil o inte haft nå krångel?
jag har en avancerad pysventil som kostar ca 4000kr. elektronisk laddtrycks styrning kallas det med finare ord och det funkar skitbra! men då har man en grej (MAP-sensor) som mäter trycket hela tiden och justerar utifrån det för att undvika svajande laddtryck osv...
Citat :
MS-IBC: Multi Scramble Boost Controller ELEKTRONISK GIZZMO LADDTRYCKSSTYRNING
först så har man ju ett grundladdtryck och det bestäms av wg klockan och fjädern innuti som har en viss hårdhet och är anpassad för ett vist laddtryck, säg 0.5bar som exempel så när det blir laddtryck på wg genom den lilla vakumslangen så orkar inte fjädern hålla imot eftersom laddtrycket överstiger fjäderns hårdhet och då öppnas wg...
så grundladdtrycket är som en utgångspunkt för att sedan kunna öka laddtrycket genom att styra hur mycket laddtryck det kommer till wg klockan och så är det standard på nya bilar fast dom har oxå elektronisk laddtrycks styrning med knacksensor osv osv...
om man då pyser ut luften så kommer det ju inte lika stort tryck som vill öppna wg klockan och då ökar laddtrycket eftersom det behövs mera tryck för att överstiga fjäderns hårdhet och så funkar det men sen så måste fjädern vara anpassad till det laddtryck man vill ha så den inte är för lös och smygöppnar som gör så att turbon laddar upp sakta eller för hård som gör att det blir för högt laddtryck innan den öppnar så rätt fjäder (wg) är att föredra...
så har jag förstått att det fungerar iaf men jag har inte sysslat så mycket med extern wg men dom funkar ju ingefär lika förutom effiktiviteten som är bättre hoss en extern...
rätta mig gärna om jag har fel och hoppas det vart logiskt
Mikael Skogencrew
Rubrik: Sv: Så funkar din WG (film) ons 15 apr 2009, 06:57
Fortfarande är det en dålig lösning eftersom normalt sett har dom flesta motorer höga avgastryck som kommer hjälpa till att öppna wastegate ventilen. Alltså när du justerar med din fina grej till 1bar så kommer ventilen förmodligen att börja öppna mycket tidigare då det finns ett avgastryck som trycker på vilket ger senare laddtryck än nödvändigt
Bästa är att se till så man har en tryckklocka anpassad för högre tryck eller lägga på ett kraftigare fjädertryck eller styra motrycket på wastegate klockan som alla avancerade system gör men då krävs en speciellt klocka
Golden Boy Skogenracing Elite
Rubrik: Sv: Så funkar din WG (film) ons 15 apr 2009, 15:37
man kan även sätta en extern fjäder utanför wg klockan på stången och så har man en justering i form av gängor för att öka eller sänka trycket på fjädern så får man en ställbar fjäderhårdhet. det är ganska lätt att konstruera faktist men funkar bara på intern wg såklart...
Hedin_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1976 Age : 34 Namn : Tobbe Från : Gävle Kör : Audi A4 1.8T Registration date : 08-12-15
Rubrik: Sv: Så funkar din WG (film) ons 15 apr 2009, 20:33
Golden Boy skrev:
man kan även sätta en extern fjäder utanför wg klockan på stången och så har man en justering i form av gängor för att öka eller sänka trycket på fjädern så får man en ställbar fjäderhårdhet. det är ganska lätt att konstruera faktist men funkar bara på intern wg såklart...
Det e en smart ide Man kan ju alltid prova
Antal inlägg : 590 Age : 36 Namn : Robin Från : Karlsborg Kör : Opel Ascona C -87 & Ford Taunus 20m -65 Registration date : 08-05-25
Rubrik: Sv: Så funkar din WG (film) ons 10 jun 2009, 15:26
men om man har en turbo med en intern wastegate, går det att "konvertera den så man kan ha en extern wastegate istället?
Mikael Skogencrew
Rubrik: Sv: Så funkar din WG (film) ons 10 jun 2009, 15:37
Inga problem, bara plugga interna och sätta dit en extern på grenröret
Rubrik: Sv: Så funkar din WG (film) ons 10 jun 2009, 16:00
okey, för ja har tagit bort själva wastegaten men de ja undar är över själva "axeln" som wastegaten sitter fast i som går in i turbon. är det bara att ta bort den? ja kan lägga upp en bild så de kanske e lättare att förstå vad ja menar =)
Mikael Skogencrew
Rubrik: Sv: Så funkar din WG (film) ons 10 jun 2009, 16:02
När det gäller inbyggd wastegate så har du två delar. Dels själva klockan och dels ventilen som släpper förbi, klockan plockar du bort sen får du hitta på nån lösning som ser till så ventilen är helt stängd
Rubrik: Sv: Så funkar din WG (film) ons 10 jun 2009, 23:54
okey då hajjar ja, men om ja kör med en intern wastegate som laddar 0.3-0.4 bar så borde det väl funka ganska bra utan att turbon eller wastegaten arbetar fel? behövs det igentligen extra spridare om man lägger sig på 0.3-0.4 bar?
Mikael Skogencrew
Rubrik: Sv: Så funkar din WG (film) tor 11 jun 2009, 06:53
jorå det funkar bra.
Du behöver med bränsle, dom flesta system klarar inte ens av att kompensera för 0.2bar
Senast ändrad av Mikael den tor 11 jun 2009, 09:17, ändrad totalt 1 gång
dutten Skogenracing Medium
Antal inlägg : 85 Age : 48 Namn : Tobias Kuru Från : Södertälje Kör : Moddad Chrysler Simca 1977 Registration date : 09-05-03
Rubrik: Sv: Så funkar din WG (film) tor 11 jun 2009, 07:37
vettigt nu fattar man mycket mer
Senast ändrad av dutten den tor 11 jun 2009, 12:08, ändrad totalt 1 gång
Rubrik: Sv: Så funkar din WG (film) tor 11 jun 2009, 10:56
okey, för ja har tänkt att överladda DOHC motorn steg vis och tänkte liksom först ha intern för att senare när budgeten blir högre satsa på extern, målet är 1 bar =) ok, men de fanns en tråd om hur man kopplade in extra spridare va?
xepez Skogenracing Large
Antal inlägg : 295 Age : 34 Namn : Oscar Från : skåne , billesholm Kör : Sierra Turbo 2,9 Registration date : 07-12-14
Rubrik: Sv: Så funkar din WG (film) tor 11 jun 2009, 23:35
målet med 1 bar i dohc motorn är önske tänkande om du inte tänker komp sänka. ja kör på 0.9 just nu och har komp sänk med dubbla stålpackningar, urfrästa förbrännings rum och svarvat kolvarna 1.5mm. ja kör med saabs 431 spridare har ja för mig dom heter flödar 395cc ialf. och utöver dom har ja 2st orignal spridare 191 cc som startar vid 0.4 barsladd.
nya motorn kommer ja att ladda mellan 1.1-1.3 med samma setup men kanske en till extra spridare.
Rubrik: Sv: Så funkar din WG (film) fre 12 jun 2009, 00:58
jo, kompsänkning kommer va de första ja gör så de e ja mån om =) är det nån som vet om man kan renovera intern wastegate eller e de bara att köpa en ny?