| Bygga Catch tank för bensin | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Bygga Catch tank för bensin tis 24 mar 2009, 00:43 | |
| tänkte jag skulle dela med mig av vad jag nyss lärt mig... en catch tank använder man för att motorn ska få bensin hela tiden även när man sladdar och kör i kurvor med lite bränsle i tanken... du behöver en avlång behållare av något slag tex ett rör. 1-2L. sen så behöver du 3st anslutningar upptill och 1 längst ner. du behöver oxå en förpump som pumpar in soppan från bensintanken till Catch tanken. ok så här funkar det. soppan pumpas in av förpumpen från bensintanken in i catch tanken sen sitter det en returledning längst upp så överflödig bensin går tillbaka till besnintanken och cirkulerar runt. längst ner på catch tanken går bränslet ut till soppa pumpen som sedan går till motorn och det som inte behövs i motorn kommer från returen och går in i catch tanken. så catch tanken är alltid fylld med bränsle längst ner trots att det kanske sörplar i bensintanken. så vi har alltså 2 anslutningar som går in i catch tanken på ovansidan (Matning och retur från motor) och 2 som går ut. (soppa pumpen och returen till bränsletanken) fins lite intressant text att läsa här: http://popeye.rty.nu/2004/catch.htm
Senast ändrad av Golden Boy den tis 24 mar 2009, 10:47, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Bygga Catch tank för bensin tis 24 mar 2009, 09:31 | |
| ska man ha mycket effekt kör man med en riktig pump istället för en förpump kan man ju också tillägga.. haft detta i åtanke till evon när den skulle etanol konverteras fast de la vi ner.. | |
|
| |
MattiasH Skogenracing Small
Antal inlägg : 13 Age : 48 Namn : Mattias Från : Mo I Rana Kör : Cosworth bob Registration date : 09-03-05
| Rubrik: Sv: Bygga Catch tank för bensin tis 24 mar 2009, 13:34 | |
| Nåt liknande har vi i tobbes 4 liters granada, men endast för att det inte sitter insprutar tank på den. en vanlig pump som fyller upp tanken och en insprutar pump som matar spridarna. man kan ju tänka lite på hur stor tank man bygger så det inte tar slut på soppa medans man gasar.... | |
|
| |
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Bygga Catch tank för bensin ons 08 apr 2009, 23:17 | |
| hittade en fin Catch tank... det skulle vara kul om någon förklarar hur man bygger en olje catch tank för vevhusventilationen med allt vad det innebär. | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Bygga Catch tank för bensin tor 09 apr 2009, 04:42 | |
| olje catch tank.. så många ingångar man behöver, tex 2st sen ett nivårör så man ser mängden olja i den o sen en dränering under, och plats för ett litet filter upptill, klart | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Bygga Catch tank för bensin tor 09 apr 2009, 09:29 | |
| - xcOOb skrev:
- olje catch tank.. så många ingångar man behöver, tex 2st sen ett nivårör så man ser mängden olja i den o sen en dränering under, och plats för ett litet filter upptill, klart
men om man vill ha vakum till vevhuset som det ska vara orginal på dom flesta bilar hur göra man då? man vill ju inte dra in oljan i turbo/intrcooler så hur löser man det om man tar vakum från sugsidan på turbon? | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
| Rubrik: Sv: Bygga Catch tank för bensin tor 09 apr 2009, 14:24 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Bygga Catch tank för bensin tor 09 apr 2009, 18:30 | |
| jag vart inte riktigt klok på den sista tråden men tack för lite ideer
Senast ändrad av Golden Boy den sön 14 aug 2011, 10:18, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
granadadr Skogenracing Large
Antal inlägg : 244 Age : 51 Namn : Jörgen Från : Skellefteå Kör : Granada Cosworth Registration date : 11-02-07
| Rubrik: Sv: Bygga Catch tank för bensin lör 13 aug 2011, 16:30 | |
| satt å funderade lite,, kan man ha en vanlig lågtryckspump som matar till en catchtank?+har en Granada förgasar bil, som jag tänkt prova min elaka Cossymotor i,, men fan så bökit å byta tank å mont pumpar å dyl,, vill helst slippa det eländet,, ska ju bara testa maskinen i bilen,, ja å leka lite givetvis,, å ev kracha, hehe | |
|
| |
Joel Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
| Rubrik: Sv: Bygga Catch tank för bensin sön 14 aug 2011, 02:38 | |
| | |
|
| |
granadadr Skogenracing Large
Antal inlägg : 244 Age : 51 Namn : Jörgen Från : Skellefteå Kör : Granada Cosworth Registration date : 11-02-07
| Rubrik: Sv: Bygga Catch tank för bensin sön 14 aug 2011, 11:36 | |
| - Joel skrev:
- Ja det kan man.
så bra då köper/bygger jag en catchtank på 4L så är jag garderad | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Bygga Catch tank för bensin | |
| |
|
| |
| Bygga Catch tank för bensin | |