| Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! | |
|
+49328Rikard _Tegel_ Jättemackan k1mm0 MiCkE Rekord E2 Turbo Hansson Combatbenke JohannesL Holme Henning_J Crille Sköld Xeper Pearly engstrand dippshit mAnGGe YokA Mantel Andy_B Ekkin BoltOn Noxx KNACKAN Nils m5micke staffe_ Hedin_ Jonte AllarN stork3n makkan Henka_ Jeppo Blöjan victor91 Toffe CarCass Ågren E-Tech zaile Almgren Golden Boy Mikael One Eye Open Öbbe Sandvik JBlom Mäki 53 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Mäki Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1100 Age : 34 Namn : Marcus Från : Sandviken Kör : Impreza Registration date : 08-05-25
| Rubrik: Mäki - Audi A4 1,8TQ Projekt! tor 15 jan 2009, 17:58 | |
| Tänkte att jag lägger upp delar av projektet här, ni är ju inte så farligt intresserade av styling & ljuddelen kan jag tänka mig, så där kanske det bara kommer sammanställning. Men motordelen kanske ni är mer intresserade av Bilen ser ut så här just nu. Info om bilen finns att läsa här: http://www.garaget.org/?car=96919Vad som är tänkt med motorn då: Behålla avgasysstemet. Det är ett 2,5" rostfritt system. Jag har ett grenrör från motornord liggandes, likaså ny turbo (som Mikael rekomenderade, tack!) Downpipe ska byggas en helt ny utan katt, så får original downpipe ta plats vid besiktningstiderna. Spridare ska bytas ut, likaså intercoolern, har en ny liggandes, fattas bara att tryckrören på ena sidan punktas så ska en kompis helsvetsa dom. Jag är även på jakt efter ett gasspjäll från en VR6 motor som visst ska passa och ge bättre respons på dom här bilarna. Det är väl det jag kommer på just för tillfället. Fyller på med info när det kommer fram. Men lite bilder från motorn vill ni väl säkert ha också. Turbon, en TD43 från turbobanditen. Grenröret från motornord, 50% högre flöde än original och betydligt starkare. En av anledningarna att det här tog fart var att både turbo och grenrör var sprucket och såg lite klent tilltaget ut Men det avgörande kom när jag fick massa olja i kylarvattnet och en mek trodde det var turbon som var dålig, jag hoppas att det bara är den. Intercooler och pysventil. Har funderingar att sätta ett spjäll på downpipen som dumpar ut alla avgaser där när man laddar över en viss gräns, därför jag köpte pysventilen, så jag kan reglera spjället. Tankar och idéer är mer än välkommna, så sätt fart på tråden nu. Mvh Marcus
Senast ändrad av Mäki den lör 10 apr 2010, 01:21, ändrad totalt 19 gånger | |
|
| |
JBlom Skogencrew
Antal inlägg : 6140 Age : 43 Namn : JBlom Från : Gävle Kör : Luftkylt igen! :) Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! tor 15 jan 2009, 18:05 | |
| Trevligt. Är väl mest trimdårar här som sagt men vi är även några som är intresserade av ljud oxå. | |
|
| |
Sandvik Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 374 Age : 33 Namn : Niklas Från : Finland, larsmo Kör : Mercedes 300D W123 Registration date : 08-03-08
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! tor 15 jan 2009, 18:09 | |
| Riktigt fin bil, styling och ljud går väl alltid hem. | |
|
| |
Mäki Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1100 Age : 34 Namn : Marcus Från : Sandviken Kör : Impreza Registration date : 08-05-25
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! tor 15 jan 2009, 18:35 | |
| - JBlom skrev:
- Trevligt.
Är väl mest trimdårar här som sagt men vi är även några som är intresserade av ljud oxå. Då är det som jag misstänkte då Räcker väl med sammanställning på styling och ljudbiten, vill ni se mer av dom delarna är det väl bara att kolla Garaget eller Zatzy då fulla projektet är där. Tack så mycket för kommentaren! - Sandvik skrev:
- Riktigt fin bil, styling och ljud går väl alltid hem.
Tackar tackar! Ja, det blir väl lite sammanställning här som jag skrev ovan | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! tor 15 jan 2009, 20:33 | |
| hehe ja du har ju skruvat en del med bilen verkar de som så en tråd va väl inte fel.. =)
kul med nå nytt! | |
|
| |
One Eye Open BRC Crew
Antal inlägg : 441 Age : 41 Namn : Henrik Från : Söderfors Kör : Golf Registration date : 07-06-19
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! tor 15 jan 2009, 20:38 | |
| | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! tor 15 jan 2009, 21:04 | |
| Finns nog många stylingdårar här också och du har ju faktiskt fått till bilen riktigt bra enligt min smak | |
|
| |
Mäki Skogenracing Elite
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! tor 15 jan 2009, 21:32 | |
| - xcOOb skrev:
- hehe ja du har ju skruvat en del med bilen verkar de som så en tråd va väl inte fel.. =)
kul med nå nytt! Jo det brukar kunna bli en hel del när man sätter igång, och nu har jag funderat ett tag, och tyckte att en tråd här var på sin rätt, istället för 10 frågetrådar haha. - One Eye Open skrev:
- kanon fin!
Tack och bock! - Mikael skrev:
- Finns nog många stylingdårar här också och du har ju faktiskt fått till bilen riktigt bra enligt min smak
Jaja, men tror att tråden kommer bli aktuellare med mest motorinnehåll på det här forumet faktiskt Tack ska du har förresten. | |
|
| |
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! fre 16 jan 2009, 08:05 | |
| Mycket trevligt med en trad ska bli kul att folja... styling ar en form av trimmning det med lycka till | |
|
| |
Mäki Skogenracing Elite
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! fre 16 jan 2009, 12:47 | |
| | |
|
| |
Almgren Skogenracing Elite
Antal inlägg : 2207 Age : 32 Namn : David Från : Skutskär Kör : Tradare Registration date : 07-06-20
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! fre 16 jan 2009, 14:52 | |
| Jo blev kanonfint me rs4 front och s4 bak. Ska bli kul att se hur mycket kräm du får ut i motorn | |
|
| |
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! fre 16 jan 2009, 14:58 | |
| | |
|
| |
Mäki Skogenracing Elite
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! fre 16 jan 2009, 15:13 | |
| - Almgren skrev:
- Jo blev kanonfint me rs4 front och s4 bak.
Ska bli kul att se hur mycket kräm du får ut i motorn Tackar, ja den gör sig riktigt bra med dom stötfångarna, ska kolla med Per (utopia) ifall han har sidokjolarna kvar från han gjorde om sin S4 till RS4. Jag har inte tänkt kräma ur allt det går för bilen har gått långt och det är första gången jag bygger med motorn, så tänkte försöka mig på ca 240-250 kanske, får se vad som händer framöver. - Golden Boy skrev:
- det ar inte sa manga medlemar har som pa dom stora sidorna sa det kanske leder till mera uppmarksamhet. men det ar ju ett roligt bygge oxa
kul med en Audi bland alla fordar oxa aven fast det borjar blandas ut ganska bra nu Nä det är ju lagomt med medlemmar nu, det är inte för mycket men fortfarande är det inte fart i forumet, riktigt kul! Jo, det är lite mer blandat nu än bara alla Ford och Volvo (tar väl i lite nu hehe ) | |
|
| |
Almgren Skogenracing Elite
Antal inlägg : 2207 Age : 32 Namn : David Från : Skutskär Kör : Tradare Registration date : 07-06-20
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! fre 16 jan 2009, 15:26 | |
| Synd att det är så svårt att hitta en fin A4 1,8tQ i vettigt pris. Blir nog en S4 2,2T för mig sen tror jag, nice med 230 kusar redan original | |
|
| |
Mäki Skogenracing Elite
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! fre 16 jan 2009, 15:29 | |
| - Almgren skrev:
- Synd att det är så svårt att hitta en fin A4 1,8tQ i vettigt pris.
Blir nog en S4 2,2T för mig sen tror jag, nice med 230 kusar redan original Jag hade en jäkla tur när jag köpte den här 36k i uppsala, BSR-chip och 2,5" rostfritt avgas hehe. Ända jag hade behövt göra var att byta givaren till tankmätaren, men det slutar ju aldrig där Ja, dom gamla URS4 / URS6 bilarna är riktigt grymma, och det gör ju inte direkt saken sämre att motorerna har grym potential, men jag gillar A4an för den känns så smidig. | |
|
| |
Mäki Skogenracing Elite
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! lör 17 jan 2009, 21:50 | |
| Börjat riva för fullt nu. Intercooler och slangarna är ur. Dom lägger vi på "Bra att ha" hyllan Turbojävel! Tog ett bra tag innan ja lyckades få ur dom 2 sista skruvarna som den hänger i, vred sönder en insexnyckel så jag fick leta på en ny. Borta, och ska aldrig i igen, den var i grymt dåligt skick, nästa uppdatering lägger jag upp bilder på den. Här var det tomt, bör jag satsa på grövre oljeretur när jag ändå är igång? | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! sön 18 jan 2009, 02:41 | |
| olje returen duger för du ska väl inte öka så mycket.. icn kan du sälja bort fort.. uh liten =) | |
|
| |
Mäki Skogenracing Elite
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! sön 18 jan 2009, 02:58 | |
| - xcOOb skrev:
- olje returen duger för du ska väl inte öka så mycket.. icn kan du sälja bort fort.. uh liten =)
Liten var ordet, men man vet aldrig när man blir sugen att slänga i en liten smygturbo i nån bil får ju inge direkta pengar för ic:n heller | |
|
| |
Mäki Skogenracing Elite
| |
| |
Öbbe Skogencrew
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! sön 18 jan 2009, 03:09 | |
| hoppas de är en tq så äre bara o mysa upp laddet | |
|
| |
zaile Skogenracing Large
Antal inlägg : 146 Age : 36 Namn : Ille med i Från : Gävle Kör : Ford =P Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! sön 18 jan 2009, 09:58 | |
| | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! sön 18 jan 2009, 10:41 | |
| Går det att få till grövre oljeretur? Vad är det för innerdimension på bef? | |
|
| |
E-Tech Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1584 Age : 43 Namn : Eric Från : Jästrikland Kör : 9,92sec 235kmh Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! sön 18 jan 2009, 11:35 | |
| miss minner jag mig inte helt så går väl oljereturen till botten av oljetråget på dom där......känns väl inte helt ok kanske //E-Tech | |
|
| |
Mäki Skogenracing Elite
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! sön 18 jan 2009, 12:51 | |
| - xcOOb skrev:
- hoppas de är en tq så äre bara o mysa upp laddet
Ja, A4an är åtminstone en TQ, det är annat än man kan säga om audi 100an hehe.. - zaile skrev:
- grymt snygg a4=)
Tack! - Mikael skrev:
- Går det att få till grövre oljeretur? Vad är det för innerdimension på bef?
Jag vet inte riktigt, letade skjutmått som en galning igår men hittade inget, ska leta vidare idag så får du mått. - E-Tech skrev:
- miss minner jag mig inte helt så går väl oljereturen till botten av oljetråget på dom där......känns väl inte helt ok kanske //E-Tech
Okej, jag har ingen aning faktiskt, kanske är ett fall för NordicAudi det här. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! sön 18 jan 2009, 15:56 | |
| Går det in i botten kan det bli problem, men behöver inte bli heller. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! | |
| |
|
| |
| Mäki - Audi A4 2.2TQ Projekt! | |
|