Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Bakaxel, Diffad el. Ej?

Gå ner 
+2
Mikael
jockelw
6 posters
FörfattareMeddelande
jockelw
Skogenracing Small
jockelw


Antal inlägg : 17
Age : 39
Namn : Joakim Lindström
Från : Örnsköldsvik
Kör : Sierra 2,9
Registration date : 08-12-10

Bakaxel, Diffad el. Ej? Empty
InläggRubrik: Bakaxel, Diffad el. Ej?   Bakaxel, Diffad el. Ej? Icon_minitimeons 10 dec 2008, 01:32

Efter att ha sökt, läst, blivit gråhårig och slutligen blivit av med allt hår så startar jag en ny tråd och försöker få hjälp att reda ut mitt "problem".

Vilka bakaxlar är diffad och inte?

Det verka ju finnas en hel del olika bakaxlar till sierra beroende på om det är trummor el. ej, ABS el. ej, 4x4 el. ej, cossi osv osv.. Kan man på någe sätt utläsa vad det sitter för axel på bilen?

Själv har jag just köpt en V6 2,9 med ABS, alltså skivor bak och med bultade drivaxlar.. Käns inte som den är diffad fast den är lite bättre att sladda med än min gammla DOCH som var med trummor och ej bultade axlar.. Tänkte om det nu motförmodan är en diffad axel kanske man kan tex byta olja för att få den att fylla sin fina funktion lite mindre dåligt motför vad den gör nu..

hej å hå vad långt det blev.. Bakaxel, Diffad el. Ej? 333

Aja, tacksam för lite svar och funderingar i alla fall.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.MRPotato.se
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Bakaxel, Diffad el. Ej? Empty
InläggRubrik: Sv: Bakaxel, Diffad el. Ej?   Bakaxel, Diffad el. Ej? Icon_minitimeons 10 dec 2008, 07:24

I princip alla 4x4 hade en Visco diff, ytterst få sierra utrustades med viscodiff för övrigt, alla cosworth hade givetvis men få valde till detta när dom köpte en bil så risken är minimal att du har en på sin sierra.

Är osäker men undra om diffen bara fanns på bilarna med skivor bak. Är det skivor bak så är det skruvade drivaxlar i klumpen så rätt lätt att byta den. Med trummor måste drivaxlarna bak plockas bort för att få ner axeln

du kan kolla om du har en diff genom lägga ur växeln och lyfta upp bakhjulen och vrida ett hjul och då ska andra hjulet rotera åt lika håll. Sen kan du hålla emot ena hjulet och då ska det gå tungt att vrida det andra. Oftast slits viscodiffarna ut fort om man står still och börnar osv. Dessutom är den inge vidare bra i övrigt, men det finns att köpa ombyggda från England för 6000-8000kr
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
jockelw
Skogenracing Small
jockelw


Antal inlägg : 17
Age : 39
Namn : Joakim Lindström
Från : Örnsköldsvik
Kör : Sierra 2,9
Registration date : 08-12-10

Bakaxel, Diffad el. Ej? Empty
InläggRubrik: Sv: Bakaxel, Diffad el. Ej?   Bakaxel, Diffad el. Ej? Icon_minitimeons 10 dec 2008, 12:05

Aha, aja men då vet jag lite bättre.,. DÅ har jag förmodligen ingen diff. Ska testa vid tillfälle att vrida lite på hjulen och se vad som händer..

En polare som hade trummor bak på en vanlig DOCH bytte hela bagvagnen som han tog från en 4X4 för att det var lättast då klumpen var större på 4x4:an, är min klump också den mindre modellen eller kan jag kanske bara byta klumpen?

Tackar för dom snabba svaren.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.MRPotato.se
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

Bakaxel, Diffad el. Ej? Empty
InläggRubrik: Sv: Bakaxel, Diffad el. Ej?   Bakaxel, Diffad el. Ej? Icon_minitimeons 10 dec 2008, 14:09

visst de kan vara slut din diff för annars märker du om du har en..
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
Ford91
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 95
Namn : Linus
Från : Ronneby
Kör : Bil
Registration date : 08-05-20

Bakaxel, Diffad el. Ej? Empty
InläggRubrik: Sv: Bakaxel, Diffad el. Ej?   Bakaxel, Diffad el. Ej? Icon_minitimeons 10 dec 2008, 18:29

Sitter det skivor bak på alla 4x4? Är xr4i diffad? Är det skivor på XR4X4?
Till överst på sidan Gå ner
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

Bakaxel, Diffad el. Ej? Empty
InläggRubrik: Sv: Bakaxel, Diffad el. Ej?   Bakaxel, Diffad el. Ej? Icon_minitimeons 10 dec 2008, 18:34

Ryktet säger väl även att de är vanligare på Scorpio
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Bakaxel, Diffad el. Ej? Empty
InläggRubrik: Sv: Bakaxel, Diffad el. Ej?   Bakaxel, Diffad el. Ej? Icon_minitimeons 10 dec 2008, 19:35

jockelw skrev:
Aha, aja men då vet jag lite bättre.,. DÅ har jag förmodligen ingen diff. Ska testa vid tillfälle att vrida lite på hjulen och se vad som händer..

En polare som hade trummor bak på en vanlig DOCH bytte hela bagvagnen som han tog från en 4X4 för att det var lättast då klumpen var större på 4x4:an, är min klump också den mindre modellen eller kan jag kanske bara byta klumpen?

Tackar för dom snabba svaren.

Du har troligtvis den stora diffen dvs 7.5tum

Ford91 skrev:
Sitter det skivor bak på alla 4x4? Är xr4i diffad? Är det skivor på XR4X4?

Ja det är jag ganska säker på. XR4i modellerna hade sällan diff tyvär
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Ford91
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 95
Namn : Linus
Från : Ronneby
Kör : Bil
Registration date : 08-05-20

Bakaxel, Diffad el. Ej? Empty
InläggRubrik: Sv: Bakaxel, Diffad el. Ej?   Bakaxel, Diffad el. Ej? Icon_minitimeons 10 dec 2008, 20:17

det fanns som tillval på xr4i med eller?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Bakaxel, Diffad el. Ej? Empty
InläggRubrik: Sv: Bakaxel, Diffad el. Ej?   Bakaxel, Diffad el. Ej? Icon_minitimeons 10 dec 2008, 20:24

Japp
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
jockelw
Skogenracing Small
jockelw


Antal inlägg : 17
Age : 39
Namn : Joakim Lindström
Från : Örnsköldsvik
Kör : Sierra 2,9
Registration date : 08-12-10

Bakaxel, Diffad el. Ej? Empty
InläggRubrik: Sv: Bakaxel, Diffad el. Ej?   Bakaxel, Diffad el. Ej? Icon_minitimetor 11 dec 2008, 00:40

Ford91 skrev:
Sitter det skivor bak på alla 4x4? Är xr4i diffad? Är det skivor på XR4X4?

På 4x4:an polaren tog bakaxeln från så var det trummor och diff, tror det var en 91:a.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.MRPotato.se
andreashakansson
Skogenracing Small
andreashakansson


Antal inlägg : 14
Age : 37
Namn : Andreas
Från : Kalmar
Kör : Tyskstukad Jetta & Volvo 745
Registration date : 08-11-22

Bakaxel, Diffad el. Ej? Empty
InläggRubrik: Sv: Bakaxel, Diffad el. Ej?   Bakaxel, Diffad el. Ej? Icon_minitimesön 28 dec 2008, 21:02

min sierra är diffad och den har trummor bak. elr tror ni att bakaxlen är slut? hissar jag upp den så snurrar båda bakhjulen om jag snurrar på ett hjul. känns som en riktigt diff
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Bakaxel, Diffad el. Ej? Empty
InläggRubrik: Sv: Bakaxel, Diffad el. Ej?   Bakaxel, Diffad el. Ej? Icon_minitimesön 28 dec 2008, 21:21

Om du roterar ena hjulet ska det andra hjulet rotera åt samma håll. Om du låter en polare hålla emot ena hjulet så ska det andra hjulet gå rätt trögt, Det beror givetvis på skicket på diffen men ska bli ett visst motstånd
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Sponsored content





Bakaxel, Diffad el. Ej? Empty
InläggRubrik: Sv: Bakaxel, Diffad el. Ej?   Bakaxel, Diffad el. Ej? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Bakaxel, Diffad el. Ej?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: