Kom på att jag nog kört närmare 1200 mil med bilen nu.
Fick bli sånna här också, hoppas det blir åkning vartefter.
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt sön 10 jan 2016, 09:31
Men varvstoppsjanne
Håcke Skogencrew
Antal inlägg : 1091 Age : 52 Namn : Håkan Från : Gävle Kör : Capri 2,9T Sierra 2,0T Registration date : 06-10-14
Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt sön 10 jan 2016, 19:34
Ja dom är väl inte så lättjobbade.... ser ut att gå bra iaf
wille61 Skogenracing Small
Antal inlägg : 27 Age : 29 Namn : William Från : Norrköping Kör : Saab 9-5 och BMW e36 Registration date : 13-01-05
Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt sön 10 jan 2016, 20:41
Du fegar då inte iallafall, grymt!
_Macce_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1258 Age : 34 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt mån 01 feb 2016, 05:42
Jahopp, vad säger man...bruksbilen går och går. Åkt dag och natt till jobb och diverse, måste gått närmare 2000 mil sedan september månad och rätt hårt med tukt osv.
Det blev lite isköra förra helgen på en fin sjö utåt vikbolandet. Lördagen började fint med minusgrader och nyplogad okörd bana. första gången jag kör is med rallydubb och det är rent ut sagt överjävligt vad man kan ladda !
Efter kanske 3-4 varv eller 10 min körning skulle jag köra om en bil som jag låg bakom en stund. Ligger på högt varv på 3an och det spinner, när jag får i 4an snabbt attan går en drivaxel Drog hem direkt och bytte och ladda om inför söndagen.
Söndagen blev det istället 2 plusgrader och töväder så isen blev mjuk och jävlig. Var roligare att köra på lördagen. Hur som helst blev det lite flera varv innan det var dags för nästa drivaxel att gå (skulle köra om samma bil igen)
Vintern närmar sig ett slut, vi har ingen snö här längre, bakdäcken är slitna och det känns som wagonen tjänat sitt syfte och det är dags för nästa kapitel.
Men först ska man väl ha lite kul Med datorn i passagerarsätet var jag ute igår och skruvade på ventilen...vid 1,3bar fick jag inte upp den mera Skillnaden från 1 till 1,3 var rätt stor, men undrade fortf varför det inte gick att höja mera https://www.facebook.com/143643252347044/videos/1097053773672649/
Idag vid en fika i garaget diskutera vi ämnet och kom där fram till att vi hade en fräsch TB70 med t3 fläns liggandes på hyllan. Funderade på att börja bygget med detta agg men ville ha lite mindre för snabbare tidigare ladd osv.
Hur som helst vi kom fram till att om det ändå ska rivas kan det lika gärna rasa först, och rasa med stil
Det fungerade kasst med förra agget (Garrett TBP4a) Led av jätte seg och sen spool, trodde att det berodde på att agget var slut då impellen glappar en hel del in/ut. Vid demontering hittade jag orsaken.
Inte lustigt den varit seg
Olja in/ut, tryckrör, grenrörfläns var bolt on på turbobytet ...gjorde en ny pipa med v-band bara.
Skruvade ner till grundladd på 0,6 och mappade om bränsle, lät bara mycket och kändes faktiskt trött då man var van vid lite mer. Efter en del skruvande slutade vi till slut på 1,45 bar. Körde en långsväng med bra många pull på 4an, lite bus på stoppet osv. Jag är förstår inte hur det håller ihop fortfarande, packningen måste gå vilken sekund som helst View My Video <---- 1,45 bar buset
Det blev helt, helt anorlunda med tb70n. Den vaknar tidigare och sparkar till bättre vid lägre varv än den förra. Nu tror jag också vanos kom till användning som det skulle. Körde och kollade loggar efter. 0.5 bar vid 3300 rpm och fullt vid ca 4,300 rpm mycket trevligare att köra mao och rätt bra för 70mm agg på 2,5a tycker jag, tb70 med minsta avgashuset. Har för mig btr:en är en standard 3,5... fort en biltema 044 kopia. 875cc ligger på ca 80% med lambda 0,8 på 1,45ladd. 450-500 hjul ?
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt fre 05 feb 2016, 06:48
Ja förstår den ryter till fint nu med tanke på wastegate läckaget på gamla Effektuppskattningen låter helt rimlig där. Blir bra fart i dom där maskinerna när man närmar sig 1.5 bar
Bra jobbat
Antal inlägg : 1258 Age : 34 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt fre 19 feb 2016, 15:36
Då var det dags för ett avslut på denna vinterbil. Rullande rätt många hårda mil för att testa hur mycket packningen skulle palla med. Lambdan blev dålig placerad och pga vatten i sonden dog lambdavärdet och hade ingen annan sond. Så det blev inte högre än 1,4 bar där någonstans, men den fick gå hårt istället.
Litet klipp. grovt räknat är det 100-200km/h på strax över 6 sec där någonstans, fin prestanda för en full inredning 45a
Gick emot mina egna tankar och funderingar när jag valde sätta en m50 i en volvokaross då jag strävar efter att bygga på saker som inte är så satans vanligt runtom. Men man kommer inte ifrån att det är jädrans smidigt med en volvokaross !
Har jobbat ihjäl mig under vintern och samlat ihop en fin budget till något roligt sommaren 2016. Prio har varit * bygga ihop snabbt * mycket effekt/hållbarhet * Rwd * Sladdvänligt med lite väghållning.
Därför har jag valt följande.
Ny tråd med info kommer, tanken är komma igång och köra så snabbt so möjligt.
RuneDK Skogenracing Medium
Antal inlägg : 55 Age : 37 Namn : Rune Från : Danmark Kör : Før 316iT - snart 325iT Registration date : 14-11-09
Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt lör 27 feb 2016, 17:43
_Macce_ skrev:
Hvilken rør diameter er det? Jeg skal bestille snart
Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt lör 27 feb 2016, 18:06
48mm rör svartstål extremt smidigt att bygga !
RuneDK Skogenracing Medium
Antal inlägg : 55 Age : 37 Namn : Rune Från : Danmark Kör : Før 316iT - snart 325iT Registration date : 14-11-09
Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt sön 28 feb 2016, 18:55
_Macce_ skrev:
48mm rör svartstål extremt smidigt att bygga !
Tak!
Sponsored content
Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt
_Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt