| _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt | |
|
+9Håcke Painlake Racing Kjelle.G m5micke Sten wille61 Mikael Bitter_ _Macce_ 13 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
_Macce_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1258 Age : 34 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
| Rubrik: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt ons 12 aug 2015, 23:41 | |
| Nya ideer växer ständigt i huvudet. Efter alla problem med lasern och det helt avsaknade suget till att få vita BOB sierran klar så tänkte jag bygga ihop nått annat, rätt bruksvänligt (vinterbil, isbil, åka till jobbet samt gatebil osv). Valet föll på nått som är billigt, simpelt och enkelt att bygga på. Samt att jag ville prova nått nytt och gå ifrån Ford....ett tag Varför volvo...som är så vanligt ? Jo.. robust, billigt. hög sleeperfaktor om utseendet på utsidan behålls standard! En inte så ofräsch 745 - 91 gl/t. Ur med standardskrotet Jag gick i tanke att köra Bmw:s V8 M60 och letade länge efter motor och låda, men priser sköt snabbt i höjden och fanns inte mycket att välja på. Fann istället den här i trakten på pall, komplett. Den observante ser det handlar om Vanos M50b25:a.. suttit i E36a gått 18.000 mil. Lådan jag fick med är Getragen som sitter original, sämre hållbarhet...men vad jag förstått bättre utväxling än ZF (328/m3) Vågar man ens provköra med Getragen ? Zf:en är jättelik i utseende, tror växelbalken hamnar likadant så ett byte senare blir smidigt om det skulle ge med sig. Lite inmåttning, VÄLDIGT gott utrymme motorrumet Bytter ut orginal kuddar mot nått hårdare...behåller nog org fästet mot balken. Receptet då? Vill få ihop detta snabbt så rör inte motorn i sig alls, kommer bygga retur till turbo samt köra adaptergrenrör från standard. Målet är att ladda runt 1 kilo iaf. Ecu Master med hemmagjord härva. Aem Bredbandslambda. Presicion 1000cc spridare. Ny intaktpump (ev walbro 450) Tror jag satsar på M20 svänghjul, 618 tryckis och sinter till det. Kl Intercooler i passande storlek. Lite tryckrör i avgasdelar osv. Har 2 olika wg:s. En 50mm hks kopia (gamla) och en Tial 40mm kopia. Turbo då? Har lite grejor till bygget på hyllan i garaget. Bl,a finns 2 olika turbos. Den till vänster är en äldre turbonetics som rasade i en gammal S2:a...vet ej modell men ca 58mm inlopp samt 64 ut Höger har vi TB70 med minsta avgashus. Turboneticsen är dyngrasad, förmodligen lager. Har inte kollat hur axel osv ser ut. TB70 känns för stor, jag vill ha brett register...nått ska hända 3000-3500 rpm. Vidare tänkte jag. Standard inredning för bruksvänlighet (ev en sittastill stol i förarposition) Svetsad diff. Kapa ner fjädrar till okej höjd. Kommer gå all in på sleeperstuket då jag inte kan få nog av folks reaktioner på det. Behåller drag, orginalpipa bak osv.
Senast ändrad av _Macce_ den lör 20 feb 2016, 22:07, ändrad totalt 14 gånger | |
|
| |
Bitter_ Skogenracing Large
Antal inlägg : 208 Age : 34 Namn : Robban Från : LAHOLM Kör : Mercedes 190E, FORD CAPRI 3100RS, FORD SIERRA M50B25 Registration date : 10-11-09
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt tor 13 aug 2015, 13:59 | |
| Låter förträffligt. men vill nog fan se den där BOA sierran klar någon gång . | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt sön 16 aug 2015, 17:37 | |
| Jadu du Macce Kul projekt men va fasen du kunde väl åtminstånde bromsa ur Boan och se va den ger nu när det är så rackarns nära. Är ingen som håller på seriöst med dom i sverige. Getrag lådan är kass men ska du bara bruksa funkar det. turbo ska du givetvis välja en riktigt liten en, lastbilsturbos som är lämpliga är BW S200 t.ex | |
|
| |
wille61 Skogenracing Small
Antal inlägg : 27 Age : 29 Namn : William Från : Norrköping Kör : Saab 9-5 och BMW e36 Registration date : 13-01-05
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt sön 16 aug 2015, 18:06 | |
| Trevligt, gillar ju ditt Sierra projekt men förstår att min blir less påt när det verkligen inte vill gå vägen. Är inte mycket för dessa bilar egentligen men motorn du hinkar ner är ju väldans trevligt så blir nog kanon det här, dessutom behövs det fler bilar som rör på sig i Norrköping Hur kassa är dessa Getrag lådor egentligen Mikael? Har nyligen själv köpt en trött gammal E36a med just denna låda som kommer få smaka clutchkick och shiftlocking utan dess like, bör man förbereda sig på att fylla garaget fullt med reservlådor eller är det lugnt tror du? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt sön 16 aug 2015, 18:19 | |
| Den är beryktad för sin dåliga hållbarhet så skulle nog inte räkna med någon längre tjänst i livet. Hett tips är att skaffa en ZF låda istället, håller för allt istället | |
|
| |
wille61 Skogenracing Small
Antal inlägg : 27 Age : 29 Namn : William Från : Norrköping Kör : Saab 9-5 och BMW e36 Registration date : 13-01-05
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt sön 16 aug 2015, 18:42 | |
| - Mikael skrev:
- Den är beryktad för sin dåliga hållbarhet så skulle nog inte räkna med någon längre tjänst i livet. Hett tips är att skaffa en ZF låda istället, håller för allt istället
Låter smart, får nog bli så | |
|
| |
Sten Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 379 Age : 54 Namn : Morgan Från : Härjedalen Kör : Bil,skoter,hoj,mm. Registration date : 11-04-10
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt sön 16 aug 2015, 19:58 | |
| Intressant bygge,blir roligt att se resultatet!
Kommer den reggas med motorn eller är det bara bus?
Tror också på en turbo i "rätt" storlek då det är roligare med körbart register,GZ har väl nått lämpligt?!
Sen om du ska köra lite bana så satsa på lite mer väghållning än bara kapade fjädrar. Jag hade bara kapade fjädrar på en 244 med M50 turbo motor som jag körde på Gatebil och visst det var kul,men hade nog varit roligare med lite mera väghållning! | |
|
| |
Antal inlägg : 1258 Age : 34 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt fre 21 aug 2015, 06:50 | |
| Tanken är att det ska bli så billigt som möjligt och ska ihop snabbt. Att råka ut för ras omgående direkt vore jättetråkigt...ska se om jag finner en zf istället och sen leva med urusla utväxlingen. vet inte vilken diff som sitter bak på skåpet nu...men brukar vara närmare 3,8 - 4.0 ? Passar bra till bus iofs.
| |
|
| |
m5micke Skogencrew
Antal inlägg : 3132 Age : 42 Namn : Micke Från : Gävle Kör : BMW "Alpina" 332itt e30 -89, BMW X5 4,8is, BMW 323im e36 -97 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt fre 21 aug 2015, 08:17 | |
| Angående hållbarheten på lådorna är väldigt mycket körstil oxå. Körde med min m20 getrag i flera år utan att den gick sönder o med betydligt mycket effekt än orginal. | |
|
| |
Kjelle.G Skogenracing Large
Antal inlägg : 135 Age : 46 Namn : Kjell Gladh Från : Upplands väsby Kör : volvo 945, Bygger kadett turbo Registration date : 08-12-16
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt fre 21 aug 2015, 09:26 | |
| Det här ser intressant ut, har följt dina tidigare byggtrådar i tysthet. Ang utväxling i bak är 3.54 vanligast på volvo 740 940, finns 3.31 och 3.76 också tror även 3,15 men den är väldigt svår att få tag i..
Mvh Kjelle.G | |
|
| |
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt fre 21 aug 2015, 09:32 | |
| Getrag till tex m30 är en helt annan låda? Har fått för mig att den tålde mycket smisk i sierran förra året, tog bra länge innan den sa upp, det var 3an som rensades. Är den till E36 i närheten av den klassen, är det kanske värt att starta på den trots allt, pga utv osv. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt fre 21 aug 2015, 17:07 | |
| Getragen som sitter bakom M50 är en helt annan variant än dom som sitter mot M20 och M30 | |
|
| |
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt sön 23 aug 2015, 08:54 | |
| Har fått lite gjort under gårdagen. Motor sitter numera moterad i bil. Motorfäste, växellådsbalk samt upphängningen till hardy också klart. Funkar nog. stumma kuddar ! Jag kommer köra volvo m90 kardan, den räcker precis utan att behöva moddas Växellådsbalken är från bmw 535 e34 i alu som bara fått nya fästen i karossen. Här näst har jag tänkt leta rätt på Turbo så jag kan köra på med grenrör medans motor sitter i. Såg att Fernis hade bromsat 403 hjuhk ur en standard m50 med BW S200 agg, därefter dalade tryck och effekt. Fullt ladd vid 3500 rpm Gamla K29agget från Lasern | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt ons 26 aug 2015, 21:50 | |
| Rullar på Värsta är att du får mer för den där traktorn än vad du får för sierran om du skulle sälja konstigt nog | |
|
| |
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt ons 26 aug 2015, 23:27 | |
| Varför tror du jag bygger på en sådan avskyvärd kaross Flyter på som sagt! Hittade ett agg jag slog till på. Modellen heter TBP4 och har sökt runt efter vad dom sitter på. Sitter på volvobussar med GH10A motor, verkar vara en 4cylindrig sak. Bredvid K29agg (61mm in) Hur som helst måtten lyder. In 55mm ut 58mm. AR kompressor 60 och avgas 0.84 AR. twin entery t3 fläns...vattenkyld. Lär vakna tidigt, frågan är när den börjar bromsa. Fick en Wg också! Lossade abs-enhet och flyttade för mer rum Kommer köra 48rör direkt på dessa avkapade avgasflänsbitar upp till fläns. Närmare bild på andra motorfästet. Växellådsupphängning. Smidigt med E34 535i balk ! Även sportiga kuddar till den. Har beställt massa flänsar från KL. Lös skarvhärva samt ECU Master kontakter skickade Jocke GZ idag. Siktar på att köra fullhelg i garaget. Känns som jag har det mesta nu. Det ända jag saknar och som fortfarande är dyrast att inköpa är komplett koppling med svänghjul och startmotor. Vill ha M20 grejor för en lite lättare uppsättning med mindre roterande vikt. Igen som säljer | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt tor 27 aug 2015, 06:38 | |
| Men åhh du ska ju ha downmounted turbo ju | |
|
| |
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt tor 27 aug 2015, 11:19 | |
| | |
|
| |
Painlake Racing Skogenracing Large
Antal inlägg : 179 Age : 38 Namn : Andreas Sköld Från : Emmaboda Kör : BMW E36 320 och Valiant-66 Registration date : 14-06-30
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt tor 27 aug 2015, 17:56 | |
| Kul projekt Hur mycket effekt planerar du för i steg1? En vanlig t3/t4 är väldigt trevlig upp till ca 420whp (Fick ju ut 427 med min, med extern wg). M20 med 618 platta har jag också bara gott att säga om | |
|
| |
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt tor 27 aug 2015, 19:26 | |
| Har hört olika men jag håller mig till 1 kilo sålänge hade jag tänkt! Händer nått jobbit med toppen åker Cooperring På och mer ladd... Eller om det håller ökar jag kanske på Lite mer framåt hösten. | |
|
| |
Antal inlägg : 179 Age : 38 Namn : Andreas Sköld Från : Emmaboda Kör : BMW E36 320 och Valiant-66 Registration date : 14-06-30
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt tor 27 aug 2015, 20:11 | |
| 1bar och E85 så borde du inte få några problem med topp. Det har jag kört hela sommaren med. Min lämnade 400whp på ett bar precis som Mikael sa 1,25 krävdes för 427. Trodde 400whp skulle röra på sig mer faktiskt... | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt tor 27 aug 2015, 20:27 | |
| - _Macce_ skrev:
- håller mig till 1 kilo
Ett kilo ost eller kanske räkor? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt tor 27 aug 2015, 22:30 | |
| - Mikael skrev:
- _Macce_ skrev:
- håller mig till 1 kilo
Ett kilo ost eller kanske räkor? Har ju blivit rätt smal av allt hårdMeck iår så kanske tom håller mig på 0,8;-) Trevligt ang effekten där! Vilka mått hade det agget? Hur många nm? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt tor 27 aug 2015, 22:33 | |
| Hm, inte den blekaste 551nm och rätt sent. Mitt grenrör är varken optimalt eller tätt :/ | |
|
| |
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt ons 02 sep 2015, 23:28 | |
| Mekar på lite. Kört på med grenrör och wg. En svetsare blir jag aldrig ser jag, gräsliga fogar! Men funkar nog Wg köpte intercooler från en garagepolare. Ska kapa av rör på sidor och köra utan dumpen tror jag... även 2,5" tryckrör. Är 3" på ic:n nu. Lite fläns osv från KL-Racing Fått hem härva med kontakter från GZRacing. Kommer koppla in dubbla knacksensorer då dom sitter bra på blocket standard. Får nog också in en avgastemp på ett uttag som sitter på 3e porten på standard grenröret. Ett ballt utblås på en ball bil ! | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt tor 03 sep 2015, 08:03 | |
| Trevligt Mer ström och mindre trådmatning så kan du få till svetsarna lite bättre om du vill | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt | |
| |
|
| |
| _Macce_ : Volvo 745 M50 vanos Turbo : avslut och sneakpeak på nytt projekt | |
|