Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 alex_s - Sierra Pinto turbo

Gå ner 
+7
Fiechen
bosse
Jimmy
Mikael
Randombastard
Grey
Alex_S
11 posters
Gå till sida : 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
FörfattareMeddelande
Alex_S
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 96
Age : 29
Namn : Alexander Sjögren
Från : Helsingborg
Kör : E36 Turbo
Registration date : 12-09-05

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimelör 18 apr 2015, 21:51

Tjena! har länge velat bygga en sierra då det är en av mina favoritbilar! och idag har jag äntligen inhandlat en.
Är en coupe med pinto turbo motor, byggd med saab 9000 delar. Bilen har varit avställd/obes i över två år nu.
Så nu ska den först återställas till besiktningsskick, samt tittas över rätt ordentligt då den stått ett tag.

Sen lyder planen såhär ( änsålänge )

T3/t4 turbo eller liknande.
Ecu master styrsystem
630 cc spridare
E85

började riva lite idag, blir att fortsätta imorgon. Fick av turbo/grenrör, hade också lös insuget och gjorde rent och tätade om då den drog tjuvluft.

såhär såg det ut efter färden hem
alex_s - Sierra Pinto turbo NQXhkwi
och såhär ser det ut just nu, fast insuget är påskruvat igen.
alex_s - Sierra Pinto turbo LJu96M9

ordnar lite helhetsbilder imorgon!
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimesön 19 apr 2015, 09:06

Kul projekt och välkommen till skogenracing!
Hoppas du hinner få ihop den till sommaren.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Randombastard
Skogenracing Extreme
Randombastard


Antal inlägg : 404
Age : 34
Namn : Bobby
Från : Landskrona
Kör : Ford Sierra 2.0i
Registration date : 14-09-17

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimesön 19 apr 2015, 10:16

Fan vad goett ännu en skåning med Pinto Sierra Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Alex_S
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 96
Age : 29
Namn : Alexander Sjögren
Från : Helsingborg
Kör : E36 Turbo
Registration date : 12-09-05

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimesön 19 apr 2015, 15:13

Tackar! ja fler sierror i skåne behövs!

Upptäckte idag att vänstra bakvagnsinfästningen är avrostad... så får bli lite pill där bak nu med innan besiktningen.

Planen är i varjefall att den ska vara redo i mitten/slutet på juni.
Till överst på sidan Gå ner
Randombastard
Skogenracing Extreme
Randombastard


Antal inlägg : 404
Age : 34
Namn : Bobby
Från : Landskrona
Kör : Ford Sierra 2.0i
Registration date : 14-09-17

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimesön 19 apr 2015, 18:03

Låter bra! Very Happy

Aa på tok för lite Sierror som rullar i Skåne idag Sad
Till överst på sidan Gå ner
Alex_S
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 96
Age : 29
Namn : Alexander Sjögren
Från : Helsingborg
Kör : E36 Turbo
Registration date : 12-09-05

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimemån 20 apr 2015, 20:20

Pallade upp bakdelen på bilen idag efter jobb, och undersökte lite närmare kring vänstrabakaxelfästet. Lyckades även med bedriften att på något vänster slå spärrskaftet rakt i pannan så nu har man ett fint jack, ser ju rätt badass ut å andra sidan... Cool

alex_s - Sierra Pinto turbo SxgOTA4
alex_s - Sierra Pinto turbo F7eYRlL
alex_s - Sierra Pinto turbo O5fmnYT

förstår inte riktigt varför detta bara har hänt på vänstra sidan, högra är den hur fin som helst nämligen.
Det ska nog inte vara några direkta bekymmer att laga detta förhoppningsvis! någon som varit med om samma rostskada?
Till överst på sidan Gå ner
Randombastard
Skogenracing Extreme
Randombastard


Antal inlägg : 404
Age : 34
Namn : Bobby
Från : Landskrona
Kör : Ford Sierra 2.0i
Registration date : 14-09-17

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimemån 20 apr 2015, 22:13

Hmm skall nock ta en titt på min och se om jag har nått sådant, du har ingen helhetsbild på Sierran? Smile
Till överst på sidan Gå ner
Alex_S
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 96
Age : 29
Namn : Alexander Sjögren
Från : Helsingborg
Kör : E36 Turbo
Registration date : 12-09-05

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimetis 21 apr 2015, 18:42

Fick gjort en mall till plåten som ska svetsas till bakaxel infästningen, får väl förhoppningsvis tid till att tillverka och svetsa det i helgen!
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimetis 21 apr 2015, 18:47

Jäkla det där har jag aldrig sett förr
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Alex_S
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 96
Age : 29
Namn : Alexander Sjögren
Från : Helsingborg
Kör : E36 Turbo
Registration date : 12-09-05

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimetis 21 apr 2015, 19:13

nej, det är helskumt. Inte en aning vad som orsakat det. Lyckligtvis så är det inga bekymmer alls nästan att laga. Razz
Till överst på sidan Gå ner
Alex_S
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 96
Age : 29
Namn : Alexander Sjögren
Från : Helsingborg
Kör : E36 Turbo
Registration date : 12-09-05

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimefre 24 apr 2015, 23:21

Nu sitter bakvagnen där den ska igen, har en svets eller två kvar att lägga. Sen ska den förhoppningsvis sitta där den ska!
Till överst på sidan Gå ner
Randombastard
Skogenracing Extreme
Randombastard


Antal inlägg : 404
Age : 34
Namn : Bobby
Från : Landskrona
Kör : Ford Sierra 2.0i
Registration date : 14-09-17

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimelör 25 apr 2015, 15:39

Noise!, lite bilder Alex Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Alex_S
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 96
Age : 29
Namn : Alexander Sjögren
Från : Helsingborg
Kör : E36 Turbo
Registration date : 12-09-05

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimelör 25 apr 2015, 23:25

Randombastard skrev:
Noise!, lite bilder Alex Very Happy

Det kommer! såfort jag fått rätt på bakvagnen, och jag kan putta ut den blir det lite bättre bilder!

Ska ut imorgon och fortsätta lite på bilen! kommer även bli en rätt stor beställning på turbo och lite annat smått och gott!
Till överst på sidan Gå ner
Randombastard
Skogenracing Extreme
Randombastard


Antal inlägg : 404
Age : 34
Namn : Bobby
Från : Landskrona
Kör : Ford Sierra 2.0i
Registration date : 14-09-17

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimemån 27 apr 2015, 19:47

Låter bra!, ser vi fram emot att se Smile
Till överst på sidan Gå ner
Alex_S
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 96
Age : 29
Namn : Alexander Sjögren
Från : Helsingborg
Kör : E36 Turbo
Registration date : 12-09-05

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimefre 01 maj 2015, 15:53

fått lite gjort! bakvagn är i stortsett "klar", bytat från kape fjädrar till icke kapade. Fått på nya fälgar också ser lite bättre ut än 13" plåtisar.
alex_s - Sierra Pinto turbo ShzjZB3

Till överst på sidan Gå ner
Alex_S
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 96
Age : 29
Namn : Alexander Sjögren
Från : Helsingborg
Kör : E36 Turbo
Registration date : 12-09-05

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimelör 02 maj 2015, 15:00

håller på att dra om el till det mesta i bilen, förra ägarna har inte varit speciellt duktig när det gäller el. Så pillade lite på förmiddagen idag och drog ny el till bränslepump, slet bort all elen till extramätarna och håller på att dra om det just nu.
Tillverkar även en mätarhållare..
alex_s - Sierra Pinto turbo 4ofH1H0

Blir bredbandslambda, laddtryck och vattentemp.
I facket under där switchen hänger så blir det switch till fläkt, huvudströmbrytare och ev. något annat. Smile

Bråkar även en del med att få bilen att gå ordentligt. Går väldigt oroligt på tomgång, svarar dåligt på gasen. Går inte riktigt jämt förräns över 3k~ rpm.
ingen tjuvluft vad jag kan hitta.
Det sitter dock en 740 glt ställbar btr på, misstänker att den kan vara en del av problemet, då bilen börjar gå lite jämnare när man skruvat in ställskruven helt på den.
Så försöker skaka fram en original btr istället, alternativt så får jag köpa en vettigare eftermarknads regulator.
Till överst på sidan Gå ner
Randombastard
Skogenracing Extreme
Randombastard


Antal inlägg : 404
Age : 34
Namn : Bobby
Från : Landskrona
Kör : Ford Sierra 2.0i
Registration date : 14-09-17

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimelör 02 maj 2015, 17:42

Finfint! Very Happy kul att se den ute i solen Smile
Till överst på sidan Gå ner
Alex_S
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 96
Age : 29
Namn : Alexander Sjögren
Från : Helsingborg
Kör : E36 Turbo
Registration date : 12-09-05

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimelör 09 maj 2015, 19:02

fått gjort lite, lokaliserade orolig tomgång och allt annat till fel bränsletryck, en kass spridarkontakt och fel ordning på tändkablarna haha. att bilen ens startade var ett under.
Har fått på en Tomei btr istället, för 740glt regulatorn som satt där, så nu är trycket rätt.

Fick till o med kört en sväng idag, körde bort till tvätten och tvättade den för första gången på iallafall två år.
alex_s - Sierra Pinto turbo WfUIJgw

testade även polera lite grann, kan nog bli bra detta
alex_s - Sierra Pinto turbo YJUIjO7

Händer inte så mycket förräns det är löning, bilen ska i varjefall vara ihop till början på juni, då tanken är att köra på power no bullshit här nere i skåne. Har blivit lite recept ändring också då bilen ska vara ihop så pass snabbt.
Blir extrasprut, och sen har jag fått tag i en T28 turbo, passar bra på grenröret jag har just nu.

Till överst på sidan Gå ner
Alex_S
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 96
Age : 29
Namn : Alexander Sjögren
Från : Helsingborg
Kör : E36 Turbo
Registration date : 12-09-05

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimefre 15 maj 2015, 20:29

går väldigt sakta just nu, pillar mest med att rensa el i motorrum och instrumentpanel samt lite annat. kommer ta ordentlig fart nu till löning. Cool

fick min nya ratt idag, ser även recaro stolarna som sitter i bilen, skönaste stolarna jag har suttit i! tyvärr så är förarstolen rätt så sliten.
skitigt och dant är det nu också mitt i allt!
alex_s - Sierra Pinto turbo XsPEEld

kletade på färgborttagning på ventilkåpan, var typ 666 lager färg på den, gick ej att måla på det heller då det krackelerade direkt.
alex_s - Sierra Pinto turbo DrHZ4xX
Till överst på sidan Gå ner
Randombastard
Skogenracing Extreme
Randombastard


Antal inlägg : 404
Age : 34
Namn : Bobby
Från : Landskrona
Kör : Ford Sierra 2.0i
Registration date : 14-09-17

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimesön 17 maj 2015, 13:20

Ser lovande ut iallafall:D

När får man se dig nere på HBGSR eventen?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimesön 17 maj 2015, 21:22

Öka öka Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Alex_S
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 96
Age : 29
Namn : Alexander Sjögren
Från : Helsingborg
Kör : E36 Turbo
Registration date : 12-09-05

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimetis 19 maj 2015, 20:39

fått målat ventilkåpan, ser lite bättre ut än innan ivarjefall!
även fått på turbogrenrör med nya packningar, pinnbult och kopparmuttrar!
Fått på t25 snurran som satt på vid inköp, den får sitta på sålänge nu under dom första körningarna. Sen kommer väl T28 på istället.

Även bild på det röret jag fick med bilen med plats för spridare och en oljetryckskontakt. Detta bör väl fungera men jag är inte allt för nöjd över hur röret hamnar. Skulle vilja haft spridarna så dom pekar rakt in i spjället istället, om det gör någon skillnad i praktiken vet jag inte...
alex_s - Sierra Pinto turbo GnHfSxh

alex_s - Sierra Pinto turbo RTnV6o6
Vad tror ni kommer detta röret fungera?

Då jag måste ha t-kors eller liknande på soppan in i railen, så fick jag ta bort original plastslang som sitter mellan filter och rail. Har en känsla av att den plastslangen inte riktigt tycker om E85 heller.
alex_s - Sierra Pinto turbo 9S2lzoG


Hur som haver så är motorreceptet lite förfinat nu
E85
4st saab "431" 352cc i railen.
2st saab "431" i extrasprutet.
044- kopia
Mtx-l bb lambda
Tomei ställbar btr
T25 / T28 turbo
4-puck sinter / original tryckplatta
Svetsad diff
Till överst på sidan Gå ner
Jimmy
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 355
Age : 37
Namn : Jimmy
Från : Kalmar
Kör : Bil och Mc
Registration date : 07-04-28

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimetis 19 maj 2015, 21:31

Den kommer gå tokfett med dom spridarna även på E85. Jag körde fyra original i railen + 2 extra 431 som du. Det räckte till 270hk 350nm och där sa turbon stopp inte bränslet. Laddade 1.2 bar då, gick fett även på det laddtrycket. Dock på bensin!!. Men två 431or ger mer bränsle än fyra originalspridare. Så med sex 431:or kommer du öka på bränslet med typ 300%++

Men du har kanske nått ess i rockärmen för att justera det hela? Tror dock inte det räcker med en ställbar btr.
Inget illa menat nu utan vill bara upplysa om att det troligtvis kommer bli problem.

Mvh Jimmy
Till överst på sidan Gå ner
Alex_S
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 96
Age : 29
Namn : Alexander Sjögren
Från : Helsingborg
Kör : E36 Turbo
Registration date : 12-09-05

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimetis 19 maj 2015, 21:41

Jimmy skrev:
Den kommer gå tokfett med dom spridarna även på E85. Jag körde fyra original i railen + 2 extra 431 som du. Det räckte till 270hk 350nm och där sa turbon stopp inte bränslet. Laddade 1.2 bar då, gick fett även på det laddtrycket. Dock på bensin!!. Men två 431or ger mer bränsle än fyra originalspridare. Så med sex 431:or kommer du öka på bränslet med typ 300%++

Men du har kanske nått ess i rockärmen för att justera det hela? Tror dock inte det räcker med en ställbar btr.
Inget illa menat nu utan vill bara upplysa om att det troligtvis kommer bli problem.

Mvh Jimmy

hm du har säkert rätt, spridarvalet är bara lite grovt valt då jag har detta liggandes. är dock en sierra här nere som körde saab spridare samt två stycken 370cc i extrasprutet, fungerade utmärkt...
Hur som haver är det så simpelt att bara byta till större/mindre spridare, så kanske skulle köra standard i fuelrail och sen 431 i extrasprutet... eller tvärt om kanske?
Det visar sig nog när det är dags för lite provkörning! Cool
Till överst på sidan Gå ner
Alex_S
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 96
Age : 29
Namn : Alexander Sjögren
Från : Helsingborg
Kör : E36 Turbo
Registration date : 12-09-05

alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitimeons 20 maj 2015, 16:09

börjat koppla lite grann på elen till extrasprutet

Sätter oljetrycksgivaren direkt i insuget istället, ska väl fungera bättre som jag förstått det hela. Razz
alex_s - Sierra Pinto turbo KK9PqdT

blev även en liten diod mellan mätarna i bilen, tanken är väl att den ska lysa när extrasprutet går igång
alex_s - Sierra Pinto turbo QykqIrB

här hamnar relä och såvidare
alex_s - Sierra Pinto turbo IIhZClb
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





alex_s - Sierra Pinto turbo Empty
InläggRubrik: Sv: alex_s - Sierra Pinto turbo   alex_s - Sierra Pinto turbo Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
alex_s - Sierra Pinto turbo
Till överst på sidan 
Sida 1 av 5Gå till sida : 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Rebuilt x Sierra Pinto Turbo
» sierra pinto turbo problem
» mikael's pinto turbo sierra? help!
» Johannes - Sierra pinto -88 turbo bygge
» Chris__- Ford Sierra turbo pinto

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Projekt Forum-
Hoppa till: