Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Empty
InläggRubrik: 2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban    2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Icon_minitimeons 08 jan 2014, 19:35

Tjena!
jag köpte mig en sierra 2.9 -89 för lite mer än ett år sedan och sen överladdades direkt efter den gick igenom besikningen.
då gick den med en hx35 och 2 extra spridare just för att de skulle vara ett så billigt projekt som möjligt. körde på 0.45 bars laddtyck genom hela vinter till sen sommar.
men under sen sommaren fick jag mer och mer värme problem så till sist sköt jag en topplocks packning men bilen fristades bra hela sommaren och den gick förbannat bra.
så nu inför 2014 ska det uppgraderas så mina följade frågor är:

Går det att polera en vevaxel själv och hur? inga direkta revor eller märken i veven men vill ha en planare yta.
Det är tänk att bilen ska gå som bruksbil hela sommaren så ett nytt styrsystem är ju ett måste. har fundering kring ms3x då det verkar vara mycke stabilare och med full sekventiell styrning till spridarna så kan jag få den att gå bra på låglast och delast.
bilen ska köras på e85 så nya bränsleledningar är ett måste. var och vilken storlekt bör jag ha? ska ha ny bränsle pump med men vill bara ha en och ha den i tanken. har fundering kring deatschwerks värsta intank pump men räcker den till 500hk på e85?
Vilken storlek på spridarna bör jag ha? för att ligga safe.
Räcker min hx35 till mitt effekt mål?
har även en annan turbo med 61mm in kompressor och ut avgas 64mm denna lämpar sig bättre till mitt ändamål? vill ändån inte att den ska bli segspolad.
hur mycke kan man varva med en orginal v6a?
finns det att få tag i arp bultar till toppen till dessa?
var får man tag i v-bands klämmor som är 2.5" lr 2" det ska sitta till grenrören.

Såhär såg motorrummet ut 2013
2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  2lwb2tk
2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Zxrziu
Till överst på sidan Gå ner
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Empty
InläggRubrik: Sv: 2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban    2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Icon_minitimelör 11 jan 2014, 14:44

har förtillfället oljereturen i ventilkåpan men de är kanske bättre att köra ner den i tråget nu när allting är av och ska renoveras?
Till överst på sidan Gå ner
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Empty
InläggRubrik: Sv: 2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban    2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Icon_minitimeons 15 jan 2014, 10:17

ingen som har några funderingar? verkar inte vara så många som tittar in i teknik trådarna :/
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Empty
InläggRubrik: Sv: 2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban    2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Icon_minitimeons 15 jan 2014, 12:01

Såg tråden nu, sorry att jag missat! Smile
Lite snabba svar:

Går det att polera en vevaxel själv och hur? inga direkta revor eller märken i veven men vill ha en planare yta.
Det är inte något jag skulle göra själv. Hitta en ny vev som är hel och ren, eller lämna bort.

Det är tänk att bilen ska gå som bruksbil hela sommaren så ett nytt styrsystem är ju ett måste. har fundering kring ms3x då det verkar vara mycke stabilare och med full sekventiell styrning till spridarna så kan jag få den att gå bra på låglast och delast.
Om du redan har orginalsystemet så kan jag rekommendera ett PnP styrsystem. Bara att plugga in och vrida på nyckeln, Supersmidigt! MS3x är helt OK men kräver skarvning av härvan. Idag finns tex ECU Master EMU som är bra mycket bättre för ungefär samma peng.

bilen ska köras på e85 så nya bränsleledningar är ett måste. var och vilken storlekt bör jag ha?
Nya ledningar är inte nödvändigt. Orginal klarar E85 utan problem. Storleken är också OK för upp till 500hk.

ska ha ny bränsle pump med men vill bara ha en och ha den i tanken. har fundering kring deatschwerks värsta intank pump men räcker den till 500hk på e85?
Det är på gränsen men det bör fungera.

Vilken storlek på spridarna bör jag ha? för att ligga safe.
Räkna att motoreffekten = cc på vanlig BF. Dvs. 500hk på en 6cyl motor  = 500cc på bensin. För att köra med E85, räkna med + ca 35% = 675cc. 900cc borde bli lagom men 680cc räcker, det kör jag.

Räcker min hx35 till mitt effekt mål?
Gränsfall. Jag skulle titta på en lämpligare turbo som klarar ca 600hk.

har även en annan turbo med 61mm in kompressor och ut avgas 64mm denna lämpar sig bättre till mitt ändamål? vill ändån inte att den ska bli segspolad.
Låter bättre än en HX35. Vad är det för turbo? Storleken spelar roll om det är modern teknik.

hur mycke kan man varva med en orginal v6a?
7000rpm känns som gränsen med solida lyftare. Onödigt att varva mycket såvida du inte bygger 1000hk och behöver komma upp i varv för att spoola igång en stor turbo.

finns det att få tag i arp bultar till toppen till dessa?
Japp, men dom är dyra och ovanliga. Kör 12.9 bult istället!

var får man tag i v-bands klämmor som är 2.5" lr 2" det ska sitta till grenrören.
KL racing?

Oljereturen är bäst i tråget men funkar såklart att stoppa ner i ventilkåpan på ett fulbygge.
Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Empty
InläggRubrik: Sv: 2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban    2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Icon_minitimeons 15 jan 2014, 14:03

Jag kommer så smånigom lägga upp en projekt tråd men jag brukar vara väldigt dålig på att uppdatera vad som händer Razz

oljeretur kommer jag att köra ner i tråget då jag kan få ner turbon lite längre ner än va den var innan.
vad bör man köra för grenrörs diameter när man bygger till dessa?
runt 60mm?
siemens deka 875cc bör vara lagom då?
de jag tänker med nya bränsle ledning är väl för att e85 löser upp avlagringar i ledning och sätter stopp uppe i spridarna eller det är inte så vanligt?

jag kommer skicka iväg block och topparna på planing så allt e 100 rakt. tyvärr kunde han inte fräsa o-ring spår men vad jag läste nånstans här på sidan att ladda 1.3 bör gå?

Här kommer bilder på turbon gemförelse med min hx35
2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  2i06pzq
2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  2guiads
2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Vet0fk
2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  6qdsgz
avgashuset kommer att modifieras då det är inget snyggt med den interna wgn.
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Empty
InläggRubrik: Sv: 2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban    2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Icon_minitimeons 15 jan 2014, 14:41

xepez skrev:
Jag kommer så smånigom lägga upp en projekt tråd men jag brukar vara väldigt dålig på att uppdatera vad som händer Razz

oljeretur kommer jag att köra ner i tråget då jag kan få ner turbon lite längre ner än va den var innan.
vad bör man köra för grenrörs diameter när man bygger till dessa?
runt 60mm?
siemens deka 875cc bör vara lagom då?
de jag tänker med nya bränsle ledning är väl för att e85 löser upp avlagringar i ledning och sätter stopp uppe i spridarna eller det är inte så vanligt?

jag kommer skicka iväg block och topparna på planing så allt e 100 rakt. tyvärr kunde han inte fräsa o-ring spår men vad jag läste nånstans här på sidan att ladda 1.3 bör gå?

Här kommer bilder på turbon gemförelse med min hx35

avgashuset kommer att modifieras då det är inget snyggt med den interna wgn.

1,3bar kommer inte funka (inte många minuter iaf). 1,0bar är OK, men allt över det är ren chansning och du behöver vara väldigt bra på att mappa för att kunna köra 1,2bar. Några 500hk får du inte ut om du inte kör med 1,4bar och trimkam, eller runt 2bar och std kam, vilket betyder att du behöver o-ringa. Annars får du börja träna på topplockspackningsbyte. Smile

Turbon ser... annorlunda ut. Funkar kanske, kanske inte. För ett fulbygge så är den säkert helt OK, men annars rekommenderar jag en GT40, HX40 eller liknande.

Det låter som att du inte har lusläst 2.9 trådarna vi har här på skogen. Scrolla igenom projekt-trådarna så får du alla svar du behöver.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Empty
InläggRubrik: Sv: 2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban    2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Icon_minitimeons 15 jan 2014, 14:46

nej några 500hk blir de inte på 1.2-1.3 bar men iomed att killen som skulle o-ringar inte klarade av de så blir de inte några 500hk iår. trimkam är de tänkt att de ska bli men vi får se hur budgeten ser ut.
jag har läst väldigt många trådar om just 2.9 men de va för ett tag sen och de mesta har faktiskt trillat bort Sad
Till överst på sidan Gå ner
bosse
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 659
Age : 37
Namn : Bosse
Från : BRO/STHLM
Kör : allt för många bilar
Registration date : 10-06-16

2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Empty
InläggRubrik: Sv: 2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban    2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Icon_minitimeons 15 jan 2014, 15:32

Turbon verkar vara från en grävmaskin lr lastbil Smile
Till överst på sidan Gå ner
_Macce_
Skogenracing Elite
_Macce_


Antal inlägg : 1258
Age : 34
Namn : Marcus
Från : Norrköping
Kör : Överladdad Ford
Registration date : 07-03-23

2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Empty
InläggRubrik: Sv: 2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban    2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Icon_minitimetor 16 jan 2014, 00:44

Skönt bygge, helrätt val av motor för billig enkel effekt !
Håller med om att helt orörd motor förr eller senare lever "farligt" på över 1bar.

Första året i min vita sierra gick antagligen 1 av packningarna och sköt komp i vattnet.
Detta år har vi körd hårt och mycket med samma recept i en äldre sierra (3dr laser coupe)
Denna har aldrig körts under 1bar och ofta har vi närmat oss 1,2 tex under bus och race.
Denna blandar ut olja i vattnet, men funkar fortfarande att hasa runt i Very Happy

Har du endast kört 0,4 kg och blev positivt överraskad rekomenderar jag att du väljer E85 och 1,2 kg med rätt mapp (mappa själv eller kanske snällt få en av t,ex Mikael här på skogen)
ENORM skillnad på 0,4 och 1,2kg !

Ang dina frågor.
Jag har använt ms1 båda gångerna och anser att detta fungerar ypperligt som brukssprut!
Stabil tomgång runt 900-1000 rpm utan tomgångsmotor ( bara rättställd skruv på spjällen)
Bilen starade efter 2 sec efter att ha stått ute 2 veckor i minusgrader med endast E85 i tanken och 630cc spridare... alltid mycket lättstartad!

Har kört Turbobanditens TB60 och holset hx40 #17 hus på dessa motorer och upplever dessa snarlika i spol. Upplevde kanske Hx40n aningen segare men upptäckte häromdagen efter avställning att vi glömt plugga 2 utgångar på insuget som läckt ladd hela sommaren villket kan förklara hx40:s lite segare spool. Men tyckte även registret var brett även vid fullt ladd vid 4,000 rpm.

Ska du inte ladda över 1,2 räcker ju Hx35an till !
Ang rörstorlek
Har du tänkt bygge egna grenrör?
eller kör du med org limpor och mellanrör?
48mms bör räcka!
Hade inte Micke egenbyggda i 48 till caprin när han bromsade som allra mest ?

Som sagt, utan o-ringning är allt över 1bar lite på tunn is.
Känns som att för eller senare går en packning eller två.
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Team-Vebotrim/143643252347044?ref
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Empty
InläggRubrik: Sv: 2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban    2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Icon_minitimetor 16 jan 2014, 18:14

Jag tänker köra orginal limpa på vänster sidan och bygga ett mellanrör så som du byggt. Hade ett grenrörbyggt på höger sidan med 43mm rör men just i collectorn blev de alltid rött alltså väldigt varmt även utan att jag pressat bilen så misstänker att 43 är förtunnt.

Så iår vill ja köpa rätt grejer så de inte går varmt eller allt bottnas när jag sen bygger vidare.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Empty
InläggRubrik: Sv: 2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban    2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban  Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
2.9 Cologne frågor och fundering kring motor, motorstyrning, turboval och v-ban
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Stora Megasquirt tråden, Guider, frågor etc
» BMW Frågor söker svar om motor
» Lite frågor om bmw motor i volvo...
» Frågor angående saab motor
» frågor angående motor bygge - ford sierra

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: