Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Civic 1300 -91 går ryckigt, samt högt lambdavärde

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Mackan
Skogenracing Small



Antal inlägg : 7
Age : 34
Namn : Mackan
Från : Västmanland
Kör : Civic
Registration date : 09-07-05

Civic 1300 -91 går ryckigt, samt högt lambdavärde Empty
InläggRubrik: Civic 1300 -91 går ryckigt, samt högt lambdavärde   Civic 1300 -91 går ryckigt, samt högt lambdavärde Icon_minitimemån 13 feb 2012, 10:25

Hej!

Ja, som rubriken lyder. Besiktigade nyligen min Honda Civic 1300 och fick en tvåa då lambdavärdet var för högt.

Högt lambdavärde beror på att bilen går för snålt* eller hål i avgasröret fick jag fram när jag googlade. Stämmer väl?
Tror inte det är någon spricka i grenröret då bilen är tyst av sig. Ska kolla det idag!

*Om bilen går för snålt, kan de väl vara något fel med tändningen? Därav högt lambdavärde samt ryckandet?

Ryckandet är precis som att det inte kommer någon (eller för mkt?) soppa, vid ett visst varvtal. Vid ungefär samma varvtal hela tiden. Känns dock knappt på högre växlar.

Läste om en Skoda som hade samma symtom som jag har. Den fick felkod "misständning cyl. 1". Något liknande med min bil?


Någon som vet vad det är för fel? Eller kanske kan hjälpa mig? Har ingen tillgång till garaget på hela veckan, därav denna tråd. Så jag vet vad jag ska kolla på bilen sen.

/Mackan
Till överst på sidan Gå ner
Bennybira
Skogenracing Large



Antal inlägg : 132
Age : 35
Namn : Benjamin
Från : Ängelholm
Kör : volvo 245 - fiat 127
Registration date : 11-10-12

Civic 1300 -91 går ryckigt, samt högt lambdavärde Empty
InläggRubrik: Sv: Civic 1300 -91 går ryckigt, samt högt lambdavärde   Civic 1300 -91 går ryckigt, samt högt lambdavärde Icon_minitimemån 13 feb 2012, 12:43

Det vanligaste är nog att du har ett luftläckage efter LMM (om hondan nu har sådan)
eller iaf bakom spjället, dålig insugspackning , spridartätningar, trasig vakumslang / andra slangar.

Annars kan det vara ett igensatt bränslefilter, kass bränslepump, trasig motorstyrning (lambdasond?!)
Till överst på sidan Gå ner
Mackan
Skogenracing Small



Antal inlägg : 7
Age : 34
Namn : Mackan
Från : Västmanland
Kör : Civic
Registration date : 09-07-05

Civic 1300 -91 går ryckigt, samt högt lambdavärde Empty
InläggRubrik: Sv: Civic 1300 -91 går ryckigt, samt högt lambdavärde   Civic 1300 -91 går ryckigt, samt högt lambdavärde Icon_minitimemån 13 feb 2012, 14:57

Nu har jag värderna. Kanske är lättare att lista ut då vad det är för fel?

CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: 013 (100)
LAMBDA: 1,22 (0,97-1,03)

--------------------

Bennybira: OK! Då vet jag vad jag ska se över för delar... Läste nån annanstans att Honda inte har luftmassemätare. Men skulle luftläcka kunna göra så det rycker och hoppar? Razz

Men men. Själva ryckandet är inte så viktigt. Måste fixa lambdavärdet så den går igenom besiktningen!
Till överst på sidan Gå ner
XeroZ
Skogenracing Supreme
XeroZ


Antal inlägg : 787
Age : 38
Namn : Jeppe den lilla gosiga taliban hamstern
Från : GSR
Kör : Bil
Registration date : 08-08-31

Civic 1300 -91 går ryckigt, samt högt lambdavärde Empty
InläggRubrik: Sv: Civic 1300 -91 går ryckigt, samt högt lambdavärde   Civic 1300 -91 går ryckigt, samt högt lambdavärde Icon_minitimemån 13 feb 2012, 20:56

Kan ju vara så enkelt att lambdan är pajj?



///J
Till överst på sidan Gå ner
http://dif.se/
Sponsored content





Civic 1300 -91 går ryckigt, samt högt lambdavärde Empty
InläggRubrik: Sv: Civic 1300 -91 går ryckigt, samt högt lambdavärde   Civic 1300 -91 går ryckigt, samt högt lambdavärde Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Civic 1300 -91 går ryckigt, samt högt lambdavärde
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» högt lambdavärde e85
» Ställa in extrasprut. Lambdavärde vs. vridmomentspeak
» Ågren ligger högt upp...
» Sierra 2.0i DOHC för högt lambda
» Val av bmw motor samt setup?!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: